Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming | Eneco Community

Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

302 Reacties

Reputatie 3
Badge
Op de fora voor zonnepaneel bezitters en door leveranciers wordt aangeraden om de terug draaiende ferrarismeter te laten hangen, daar deze volledig automatisch saldeerd.
Je moet dan behoorlijk naïef zijn om je te laten overdonderden door de netwerkbeheerder en je een slimme meter aan te laten smeren.
Je bent dan ook nog eens een dief van je eigen portemonnee.

Ik ben het niet met je eens.
1. Bij een digitale meter kun je deze makkelijk zelf uitlezen, waardoor je een beter inzicht in zowel je opwek als verbruik krijgt. Hier lees ik de meter iedere minuut uit, waardoor er een goed inzicht is qua verbruik. Veel beter inzicht dan met een ferrarismeter, want door het grotere aantal metingen zijn afwijkingen beter zichtbaar.
2. Met de nieuwe digitale meter werd er hier meer "teruggedraaid" dan met de oude meter.
Verder is het redelijk naief om te denken dat je 20 of veel meer jaar oude meter niet vervangen gaat worden. De slimme meter mag je dan weigeren, maar dan krijg je gewoon een digitale meter.
Precies qua punt 2 kan ik dat beamen. 
Hier thuis werd de oude draaistroom meter ook vervangen door een domme digitale stroommeter. 
Reputatie 7
Badge +7
Nu onze Toon software snel wat veranderen zodat we ook het een en ander wat betreft de Teruglevering kunnen zien op Toon net zoals op de vorige android app mogelijk Was
Dat de slimme meter meer terug terug levering laat zien dan de oude feraris meter is simpel te verklaren.
De oude feraris meter is gebouwd en geijkt, om levering te te meten, en dus niet voor terug levering.

Willem, die van zich zelf durft te zeggen dat hij verstand van kWh meters heeft.
Reputatie 7
Badge +7
Dat de slimme meter meer terug terug levering laat zien dan de oude feraris meter is simpel te verklaren.
De oude feraris meter is gebouwd en geijkt, om levering te te meten, en dus niet voor terug levering.

Willem, die van zich zelf durft te zeggen dat hij verstand van kWh meters heeft.

Kijk dat is altijd makkelijk als we vragen hebben over Kwh meters:D
wel ff vertellen Willem of je zowel verstand hebt van de ouderwetse als de nieuwerwetse meters.
of alleen van de ouderwetse.
De meningen over het vervangen van de ouderwetse draai-meter zijn verdeeld. Ik heb zelf ook een tijdje overwogen om de oude te laten hangen.
Maar binnen afzienbare tijd zullen alle oude meters toch vervangen worden.

En in de topic gaat het over Toon i.c.m. zonnepanelen (en stadsverwarming, maar daar heb ik geen verstand van)

Eneco geeft als reden aan dat het zo lang duurt, voordat de Toon geschikt is voor teruglevering:

Oorspronkelijk geplaatst door Danielle:
Bij het inzichtelijk maken van teruglevering is Eneco erg afhankelijk van hoe de elektriciteitsmeters die de netbeheerder heeft opgehangen hiermee omgaan. Een uitdaging is bijvoorbeeld dat dit per soort en type meter verschilt.

Als Eneco zich nu eens focust op alleen de digitale meters?
Dan moet het toch niet zo heel ingewikkeld zijn ?
Ik snap dat het ontwikkelen van plaksensoren, die in staat zijn om ook de draai-richting te bepalen, een hele klus is. Ook vanwege het grote aantal verschillende type draai-meters. Maar het is toch zonde dat de ontwikkelaars van Eneco daar nog  tijd en energie insteken?

Hoeveel verschillende types digitale meters zijn er eigelijk? En volgens mij leveren deze allen op dezelfde manier, dezelfde output.
Andere systemen die het stroomverbruik monitoren kunnen toch ook zo op elke digitale meter worden aangesloten?
Alleen richten op digitale meters is uiteraard onmogelijk.
Eeneco heeft gekozen om Toon zo breed mogelijk geschikt te maken voor zijn gebruikers; daar horen ook de analoge bij..................
Ik ben een voorbeeld van gewoon simpele plaksensoren, die er al bijna een jaar opzitten en prima hun werk doen.
Kijk de uitrol van digitale slimme meters is pas begonnen en nog lang niet afgerond. Komt nog bij dat formeel je de plaatsing van slimme meters kan weigeren!
Ergo het is Eneco juist te prijzen dat zoveel mogelijk gebruikers voor een Toon kunnen kiezen!
Brandje : "Eneco heeft gekozen om Toon zo breed mogelijk geschikt te maken voor zijn gebruikers;"
😃 Gebruikers van zonnepanelen kunnen nu geen eens Toon bestellen ! !

Brandje :  "Komt nog bij dat formeel je de plaatsing van slimme meters kan weigeren!"
Inderdaad, maar een digitale niet.

Eneco is nu blijkbaar bezig om Toon geschikt te maken voor alle exotische en klassieke meters.
Terwijl het overgrote deel van deze klassiekers op termijn wordt vervangen.

Dan is het toch zonde om daar (nutteloze) tijd en energie in te steken?

Dus : steek een paar maanden tijd in het ontwikkelen van terugleveren in Toon, en iedereen is (op termijn) blij.
En Toon wordt ineens veel breder beschikbaar voor de gebruikers van Eneco.
Klanten van Eneco kunnen wel degelijk een Toon bestellen; er zijn er hier op het forum zat die zonnenpanlen EN een Toon hebben.:p
Ook een domme digitale meter werkt prima met Toon; ik heb er zelf een:p. Gelukkig met een knipperend ledje!
Helaas zijn er een paar klanten hier op het forum met een bepaald type bekend die geen plaksensoren kunnen plaatsen en dus geen Toon.
Die zijn dus zwaar in de minderheid.
Nogmaals als Eneco zich alleen op de digtale meters zou richten, worden er heeeeeeeel veel analoge klanten teleurgesteld.
Gelukkig heeft Eneco voor een breed inzetbaar product gekozen; het duurt enige enige jaren voordat geheel Ned. voorzien is van slimme meters namelijk.
Wel dient Eneco er voor te zorgen dat ook de teruglevering ook op de Toon afleesbaar is.
Ik denk dat zij daar voldoende van doordrongen zijn gezien de reacties hier op het forum en als dat ook de stadsverwarming klanten ook nog bediend worden dan zou het helemaal perfect zijn.
Als dit alles geregeld wordt en de analoge klanten worden niet vergeten, dan doe je het m.i. als energieleverancier met dit mooie apparaat Toon perfect!
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben het er ook mee eens, Eneco zal best weten dat het voor mensen met Zonnepanelen, fijn is om te zien wat je terug geeft. 
Wij zouden het ook graag willen zien, hebben nu een ander kastje er bij gekocht om dit zelf te kunnen controleren en bekijken.
Het zou dan mooier zijn als het gewoon binnen TOON mogelijk is. Maar ik snap best dat het soms even kan duren, er zijn meer dingen binnen TOON die ze willen regelen. En ik denk ook dat je de mensen die geen slimme meter hebben, ook de kans moet geven om TOON te kunnen gebruiken 🙂
Exact Energieboy!
Dat is mijn stelling ook, zeker nu er nog erg veel analoge verbruikers zijn.
Het is Eneco m.i. te prijzen dat ze de analoge klanten ook bedienen, want je alleen richten op digiale klanten is m.i. wel erg kort door de bocht.
Ik geef het op.

Het loopt nu uit op een eindeloze discussie tussen de "slimme" en de "domme".
(Ik heb het natuurlijk over de meters 😮 )

Ik nam het Eneco een beetje kwalijk dat het zo lang duurde.
En ja, als je echt iedereen tevreden wil stellen, dan zal het nog wel een paar jaar duren voordat het klaar is.
En tegen die tijd zijn er geen domme meters meer.

jammer....
Precies is mijn stelling ook. De domme meters zullen vanzelf uitsterven. 
Maar nu is het nog niet zover. Dus perfect dat Eneco zoveel mogelijk klanten met Toon kan bedienen. 
En de ontwikkeling van een apparaat kost nou eenmaal tijd. Ik heb nog nooit een apparaat gezien wat in 1e aanleg meteen perfect is. 
Kijk het hoeft natuurlijk niet zo moeilijk te zijn, voor een slimme meter, op de P1 poort komt elke 10 seconden een bericht van het afgenomen vermogen op 10 W nauwkeurig en de meterstanden van T1(1.8.1), T2(1.8.2), -T1(2.8.1), -T2(2.8.2) en de stand van de gasmeter (stand gasmeter wordt een keer per uur ververst door de gasmeter).
voor de conventionele meter (feraris of statisch) is het moeilijker, de plaksensoren kunnen niet waarnemen of er terug levering is of niet en zullen dus alles optellen.
wat TOON dus kan laten zien met een slimme meter, is hoe veel er is opgenomen en hoeveel er is terug geleverd, maar niet wat we daadwerkelijk gebruiken, want wat we direkt opmaken wat de zonnepanelen opwekt komt niet op de meter wil je de daadwerkelijk opgebruikte enrgie meten dan zul je ook moeten weten hoeveel de panelen opwekken.
En de communicatie met de verschillende PV systemen dat zal wel een probleem zijn, want een slimmemeter mag niet worden geinstalleerd als brutto productie meter.

Willem die van zichzelf durft te zeggen dat hij verstand heeft van kWh meters (feraris statisch en slim)
Kijk het hoeft natuurlijk niet zo moeilijk te zijn, voor een slimme meter, op de P1 poort komt elke 10 seconden een bericht van het afgenomen vermogen op 10 W nauwkeurig en de meterstanden van T1(1.8.1), T2(1.8.2), -T1(2.8.1), -T2(2.8.2) en de stand van de gasmeter (stand gasmeter wordt een keer per uur ververst door de gasmeter).
voor de conventionele meter (feraris of statisch) is het moeilijker, de plaksensoren kunnen niet waarnemen of er terug levering is of niet en zullen dus alles optellen.
wat TOON dus kan laten zien met een slimme meter, is hoe veel er is opgenomen en hoeveel er is terug geleverd, maar niet wat we daadwerkelijk gebruiken, want wat we direkt opmaken wat de zonnepanelen opwekt komt niet op de meter wil je de daadwerkelijk opgebruikte enrgie meten dan zul je ook moeten weten hoeveel de panelen opwekken.
En de communicatie met de verschillende PV systemen dat zal wel een probleem zijn, want een slimmemeter mag niet worden geinstalleerd als brutto productie meter.

Willem die van zichzelf durft te zeggen dat hij verstand heeft van kWh meters (feraris statisch en slim)

Hoi Willem,

Fantastisch! Maar wat wil je hier nu mee zeggen?
We hadden een discussie of Eneco zich op alleen digitale (slimme) meters moet richten?
Ik was een voorstander zoals Eneco het nu doet en zich richt op een zo'n breed mogelijk aantal klanten; dus inclucief de klanten met analoge meters.
De zonnepaneel gebruikers hebben nu al veel mogelijkheden om veel beter de panelen uittelezen, dan Toon ooit zal kunnen. 
En diegenen die slimme meters hebben hebben uiteraard altijd hun verbruik en teruglevering prima inbeeld.
de TOON haalt nu het maximale er uit voor de oude meter, maar voor de slimme zijn de mogelijkheden niet voluit gebruikt.
dus voor de slimme meter moeten de mogelijkheden worden uitgebreid en ook voor de apparaten die in de toekomst ook op de slimme meter kunnen worden aan gesloten bv warmte meters en en watermeters ( waar nu al een proef in een gedeelte van Nederland mee gedaan wordt)
Reputatie 3
Badge
Terugleveren zou gewoon ondersteunt moeten zijn voor digitale en slimme meters. Het lijkt me dom om 2 van de tellers van een digitale of slimme meter gewoon te negeren in de Toon. De manier van uitlezen is trouwens bijna identiek voor die twee, dus dat uitlezen moet makkelijk in de software te doen zijn (heb ik zelf ook gedaan voor mijn digitale meter). Als ik het kan programmeren moet het in de Toon ook makkelijk kunnen. We hebben het over serieele communicatie, met een belachelijk lage baudrate en niet over rocketscience.
Toon is pas op de markt en sterk in ontwikkeling. 
Er zullen echt nog wel uitbreidingen/aanpassingen komen, denk aan diegene die zonnepanelen hebben. 
Helaas zijn er ook digitale meters zonder P1 poort. Heb ik ook en dan zal het met plaksensoren nooit werken. Wordt opgeteld namelijk. 
Dit is mi pas opgelost als iedereen slimme meters heeft. 
Of dat Eneco nu al updates gaat verzorgen voor analoge en digitale Toon bezitters?
Ik denk niet dat dat er gaat komen.
welke slimme meter heeft geen P1 poort? mij niet bekend
Effe opletten willem. Ik sprak over een digitale meter..........................:p
Een zg domme digitale meter, dus!
Zo zie je dat je hier over meters ook nog wat kan leren, toch................
Ik bedenk me net dat er ook nog een aantal zgn pre NTA meters zitten slimme meters uit praktijk testen het kan zijn dat daar geen P1 poort opzit.
Ik heb een Eskra, die is toch echt digitaal en heeft geen P1 poort.
Kan je die ook op je lijstje zetten.
Overigens was het voor de netbeheerder vòòr 2012 de gewoonte om die (domme) digitale meters te plaatsen bij vervanging (bij mij dus ook) als er geen slimme meters geplaatst konden of wilden worden...............
Reputatie 3
Badge
Ik dacht dat je een ISKRA had? Die is digitaal, en die hier heeft zeer zeker een P1 poort. Ik heb een ME162 en lees deze iedere minuut uit. De P1 poort is optisch, en wordt op precies dezelfde manier uitgelezen (per 1Wh) als een "slimme" meter. Alleen heb je dus een optische kabel nodig, deze kost een paar euro meer dan de gewone.

Met plaksensoren kun je trouwens prima de draairichting bekijken, je hebt alleen meerdere optische sensors nodig om de richting te kunnen bepalen. Ondersteuning daar is dus meer een kwestie van geld dan van iets anders.
Ja zeg, ik heb van mijn Iskra het type nummer toch niet vermeld?
Dat was alleen maar voor Willem64 z'n lijstje.
Die dacht dat er geen domme digitale meters waren; dus gooide ik er één in de groep.
Zoals ik al meldde is die met een rood ledje, dus teruglevering kan ie echt niet aan!
Overigens ben ik erg tevreden, want ik ben gestopt om de standen te vergelijken met Toon, want ik kan geen enkel verschil ontdekken.
Het typenr is: ME161-D1A52-V12G12-KD

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen