Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming | Eneco Community

Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

302 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste kooistra,

Hartelijk welkom op het Eneco forum. Op dit moment kan ik niet vertellen wanneer Toon geschikt is voor zonnepanelen. Zodra dat wel mogelijk is laten we het meteen weten in dit topic. Er wordt gewerkt aan een applicatie voor zonnepanelen, dit neemt veel tijd in beslag.
Een slimme meter zal op dit moment je opwek verrekenen met je verbruik, en zodra je meer produceert dan verbruikt zal je elektraverbruik op de Toon op 0 staan. Bij een analoge meter wordt ook je opwek verrekend met je verbruik, maar zodra je meer opwekt dan verbruikt, en je dus een negatief verbruik hebt zal toon dit regsitreren als verbruik. Als je nog vragen hebt horen we het graag!

Groet,

Folkert
Beste kooistra,

Hartelijk welkom op het Eneco forum. Op dit moment kan ik niet vertellen wanneer Toon geschikt is voor zonnepanelen. Zodra dat wel mogelijk is laten we het meteen weten in dit topic. Er wordt gewerkt aan een applicatie voor zonnepanelen, dit neemt veel tijd in beslag.
Een slimme meter zal op dit moment je opwek verrekenen met je verbruik, en zodra je meer produceert dan verbruikt zal je elektraverbruik op de Toon op 0 staan. Bij een analoge meter wordt ook je opwek verrekend met je verbruik, maar zodra je meer opwekt dan verbruikt, en je dus een negatief verbruik hebt zal toon dit regsitreren als verbruik. Als je nog vragen hebt horen we het graag!

Groet,

Folkert

Het viel me op dat de App via Iphone een negatief verbruik geeft als ik meer produceer dan afneem. Die lijkt het wel te tonen. Of is dat een foute weergave?
Reputatie 2
Badge +1
@JohanN

Het negatieve verbruik wat de app weergeeft is niet betrouwbaar.
Reputatie 7
Badge +7
@JohanN

Maar is wel een leuke indicatie :)
en klopt wel een beetje ook.
als je niet op een watje meer of minder kijkt.

en het geeft ook aan dat als je een slimme meter gebruikt , dat het op Toon ook mogelijk moet zijn om het te Toooonen.:D
Reputatie 2
Badge
Joep, Folkert,

Dan lijkt mij de implementatie van collectieve projecten makkelijker en sneller te realiseren.
Daar deze niet via de eigen meter lopen, kunnen deze perfect worden weergegeven in de Toon.
Geen probleem met verkeerde meterstanden/verrekeningen. Dit geldt natuurlijk voor alle collectieve externe vormen van energie opwekking.

Na contact te hebben gehad met Solar Green Point is dat voor hen zeker mogelijk, daar de meters op de projecten precies weten op elk moment van de dag wat er opgeleverd wordt. Zij hebben beschikking over deze informatie. Tevens weten zij precies hoeveel zonnepanelen elke (Eneco)gebruiker heeft. Zij willen dit graag met jullie delen en verwerken in de Toon...

Wacht nu de een op de ander en de ander op de een of zit hier al schot in?
Sinds kort heb ik ook zonnepanelen i.c.m. Toon. Ging perfect. Ik kon op toon zien dat ik meer produceerde dan ik verbruikte. Althans op de app van Toon. Deze gaf dan een negatieve waarde aan. Toon zelf staat gewoon dan op 0. Tot de laatste update van de Toon app. Toen liet de app ineens ook 0 zien. De app geeft nu dus hetzelfde aan als de Toon. Mag ik mijn oude app terug dan weet ik tenminste dat ik goed bezig ben.
Badge
Okay, dit bewijst maar weer eens dat ik er goed aan doe voorlopig Toon niet in dienst te nemen 🙂
Badge
Geef mij ook a.u.b de oude app terug, was net zo blij dat ik op de Toon app. mijn Solar Systeem in de gaten kon houden, maar dit is nu verleden tijd,
En waarom is er nog steeds geen duidelijkheid
Wanneer Toon wel met een solar systeem overweg kan?
Badge
Volgens mij moeten we zelf maar iets in elkaar knutselen Ronald, dit duurt echt te lang! Wel zonnecellen promoten maar de afwerking vergeten......
Badge
Ik weet een ding zeker, als Eneco met de mogelijkheid
Komt om je zonnepanelen systeem, te monitoren,
In combinatie met je eigen verbruik, dat er veel mensen vol lof over Eneco/Toon zullen (zijn) worden.
Badge
Dat denk ik ook, ik wacht met smart op een goede update van Toon
Reputatie 2
Badge +1
@Omnik @Ronald Bakker

Het negatieve verbruik dat de app weergaf zat ‘per ongeluk’ in de app. Het verbruik was niet betrouwbaar, en de optie werd ook niet door Eneco ondersteund. Omdat Toon nog niet optimaal werkt met zonnepanelen is de functie er weer uitgehaald. Het is niet mogelijk om terug te gaan naar de oude versie.
Reputatie 7
Badge +7
@Omnik @Ronald Bakker

Het negatieve verbruik dat de app weergaf zat ‘per ongeluk’ in de app. Het verbruik was niet betrouwbaar, en de optie werd ook niet door Eneco ondersteund. Omdat Toon nog niet optimaal werkt met zonnepanelen is de functie er weer uitgehaald. Het is niet mogelijk om terug te gaan naar de oude versie.

Dat het per ongeluk in de app zat dat klopt .
degene die slimme meters hebben konden hun verbruik/opbrengst wel degelijk zien .
en het klopte ook aardig.!!!

Het liet ook zien dat het wel degelijk mogelijk is om op de app dit weer te geven.
En dit had ook op Toon mogelijk geweest :D!

mits je slimme meters hebt natuurlijk.

zeer jammer dat zonder dat er nu daadwerkelijk een oplossing voor ,
de weergave van zonne energie opwek op Toon is .
de weergave op de app verwijderd is .
niet erg klant vriendelijk .
en zeker niet bevordelijk voor het promoten van Toon.
zoals ik al eerder voorstelde geef de klanten met een slimme meter de keuze .
dat is echt niet zo moeilijk in te bouwen in de app , of Toon.
@JohanN

Ik heb ook een app die het exacte verbruik van mijn solarsysteem weergeeft. Als ik het negatieve verbruik van de Toon app optel bij wat ik normaal overdag verbruik dan klopte het aardig.
Badge
@Joep, je hebt dus op een mooi zachte wijze neergelegd dat Eneco niets doet aan de oude app 🙂. Jammer maar helaas dus......
Ik baal ook dat men heeft besloten om de negatieve weergave uit de app te slopen.
Het zal best wel dat de negatieve weergave op de app niet helemaal 100% betrouwbaar was.
Maar ik heb het zelf regelmatig gecheckt, en naar mijn mening klopte het bijna altijd redelijk.

Mijn online meet-gegevens van "Mijn Eneco" kloppen ook regelmatig niet.
En die web-pagina blijft wel gewoon in de lucht???

Ik heb liever iets wat niet helemaal betrouwbaar is, dan helemaal niets.
Ik begrijp echt niets van de Eneco-redenering. Misschien dat een Enecoër het mij duidelijk kan maken.
Zet er desnoods in kleine lettertjes bij "aan getoonde negatieve waarden kunnen geen rechten worden ontleend".

Ik snap al niet waarom het jáááren moet duren voordat terugleveren in de Toon verwerkt wordt.
Ter verzachting van dit leed is/was er een app die redelijk werkt(e), en dan wordt deze ook nog om zeep geholpen.????

😕😕

Ik heb 5 rookmelders in mijn huis hangen.
Volgens de Eneco-strategie kan ik deze maar beter allemaal weghalen.
Want stel je voor, dat eentje het niet doet.
Ik baal ook dat men heeft besloten om de negatieve weergave uit de app te slopen.
Het zal best wel dat de negatieve weergave op de app niet helemaal 100% betrouwbaar was.
Maar ik heb het zelf regelmatig gecheckt, en naar mijn mening klopte het bijna altijd redelijk.

Mijn online meet-gegevens van "Mijn Eneco" kloppen ook regelmatig niet.
En die web-pagina blijft wel gewoon in de lucht???

Ik heb liever iets wat niet helemaal betrouwbaar is, dan helemaal niets.
Ik begrijp echt niets van de Eneco-redenering. Misschien dat een Enecoër het mij duidelijk kan maken.
Zet er desnoods in kleine lettertjes bij "aan getoonde negatieve waarden kunnen geen rechten worden ontleend".

Ik snap al niet waarom het jáááren moet duren voordat terugleveren in de Toon verwerkt wordt.
Ter verzachting van dit leed is/was er een app die redelijk werkt(e), en dan wordt deze ook nog om zeep geholpen.????

😕😕

Ik heb 5 rookmelders in mijn huis hangen.
Volgens de Eneco-strategie kan ik deze maar beter allemaal weghalen.
Want stel je voor, dat eentje het niet doet.

Helemaal eens.
Ik heb al eerder de vraag gesteld of er wel druk op de automatiseerders wordt uitgeoefend.
Het zou fijn zijn als we horen waarom het zo lang duurt, alle verduidelijking is beter dan zo met vraagtekens te zitten:
- Eneco hecht er niet zoveel waarde aan, of
- Eneco krijgt geen consequente gegevens van de netbeheerders, of
- het past budgerttair niet op dit moment, of
- ???
Ik / we horen graag iets meer om het te begrijpen.
Reputatie 3
Badge +1
Waar ik me aan kan storen is dat men weet dat in je MIJN ENECO de download informatie van je Electra en Gas (met teruggeleverde electra) nog niet helemaal goed is. Het is dan eindelijk mogelijk om het te downloaden en te zien, maar dan nog kloppen de data niet in het systeem. Als mensen hier een melding van maken vind ik het vreemd dat we inmiddels weer 2 maanden verder zijn en het probleem is er nog steeds. Je zou dan toch verwachten dat het opgelost is?! Want wat is er nu zo moeilijk aan om datum in een lijstje goed te zetten?!

Het is en blijft jammer dat Eneco hier een steekje laat vallen, net zoals het kunnen zien van teruggeleverde electra op TOON. Soms denk ik wel eens dat Eneco dit niet zo belangrijk vind en het ook niet makkelijker wil maken voor klanten. Daarom hebben we hier maar een extra kastje, HomeWizard, aangesloten om toch te kunnen zien wat we terug leveren en wat we hebben verbruikt. Naast dat ik zelf elke maand alles goed noteer en controleer of alles wel klopt. 

Er moet een vertrouwen zijn tussen de leverancier, Eneco op dit moment, en ik vind jammer dat ze die zelf een beetje laten varen. 
Moet wel zeggen dat wij hier nog altijd blij zijn met Eneco en alles er omheen, dus voorlopig zijn wij als klant nog niet zomaar verdwenen 🙂 🙂
Badge
Ik ben inmiddels al vele honderden euro's verder,
Ik heb webconnecten en plugwise maar aangeschaft,
Het vertrouwen in op korte termijn inzicht krijgen van de
Zonneopbrengst met de Toon ben ik verloren, waarom lukt
Het andere systemen toch wel om een mooi inzicht te krijgen
Van de inkomsten en uitgaven Van elektra.??
Reputatie 7
Badge +6
@JohanN en @allen,

Eneco vindt het wel degelijk belangrijk om klanten die ook terugleveren aan het net o.b.v. zonnepanelen in de nabije toekomst een (goedwerkende) Toon te kunnen bieden.
Bij het inzichtelijk maken van teruglevering is Eneco erg afhankelijk van hoe de elektriciteitsmeters die de netbeheerder heeft opgehangen hiermee omgaan. Een uitdaging is bijvoorbeeld dat dit per soort en type meter verschilt.
Achter de schermen zijn we hier ook mee bezig en we zullen hier op afzienbare termijn meer informatie over verstrekken.
@JohanN en @allen,

Eneco vindt het wel degelijk belangrijk om klanten die ook terugleveren aan het net o.b.v. zonnepanelen in de nabije toekomst een (goedwerkende) Toon te kunnen bieden.
Bij het inzichtelijk maken van teruglevering is Eneco erg afhankelijk van hoe de elektriciteitsmeters die de netbeheerder heeft opgehangen hiermee omgaan. Een uitdaging is bijvoorbeeld dat dit per soort en type meter verschilt.
Achter de schermen zijn we hier ook mee bezig en we zullen hier op afzienbare termijn meer informatie over verstrekken.

Fijn iets te horen; laten we hopen dat afzienbaar ook te overzien is 😉
Reputatie 7
Badge +7
beste Danielle,
geef dan ook de mensen met een geschikte slimme meter alvast de keuze om
terug levering zichtbaar te maken op Toon.
dit is software matig mogelijk .
bewezen door de vorige oude android app!
mss niet 100 procent nauwkeurig maar het werkte.

ik mag toch hopen dat Eneco het niet eerst voor ALLE (ook klassieke en/of exotische) meters in orde probeert te maken, voordat het beschikbaar komt????
Ik kan me voorstellen dat het plak-sensoren lastig is om het werkend te krijgen. Maar met een slimme meter......, dat hoeft toch geen twee jaar te duren?

Eneco wil graag dat mensen met zonnepanelen overstappen op een slimme meter.
Dus zorg dan dat het weergeven van terugleveren wordt gerealiseerd voor mensen met een slimme meter. ( = een extra stimulans)
En ik denk trouwens dat het overgrote deel van de zonnepaneel-bezitters al een slimme meter heeft.
Badge
En ik denk trouwens dat het overgrote deel van de zonnepaneel-bezitters al een slimme meter heeft.
Op de fora voor zonnepaneel bezitters en door leveranciers wordt aangeraden om de terug draaiende ferrarismeter te laten hangen, daar deze volledig automatisch saldeerd.
Je moet dan behoorlijk naïef zijn om je te laten overdonderden door de netwerkbeheerder en je een slimme meter aan te laten smeren.
Je bent dan ook nog eens een dief van je eigen portemonnee.
Hè waar heb ik dat eerder gelezen?
Misschien willen de zonnepaneeleigenaren wel een goed inzicht hebben in de opbrengst die ze genereren. 
Dan is een slimme meter toch handiger.