Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming | Eneco Community

Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

302 Reacties

Een paar weken geleden heb ik TOON besteld. Ik heb toen de vraag over zonnepanelen met nee beantwoordt omdat je anders TOON niet kan bestellen. Inmiddels zit ik te twijfelen of ik TOON niet zal annuleren. TOON geeft nog niet de mogelijkheid om de opbrengst van mijn PV installatie te laten zien en niemand kan zeggen op welke termijn dit wel mogelijk is bij Eneco.
Op internet ben ik nog eens aan het zoeken geweest en kwam daar op de site van Plugwise. Plugwise levert een P1 aansluiting voor op je slimme meter waarme je alles kan uitlezen. Je kan dit op je tablet of PC doen maar ook op je smartphone. Precies dus wat ik wil. Plugwise kost € 100,= en maar € 1,= per maand, goedkoper dus als TOON. Is er op het forum iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zie graag de reacties.

Jammer dat je TOON inmiddels geannuleert hebt. Ik heb ook TOON in combinatie met zonnepanelen en het werkt goed zolang er maar niet meer stroom opgewekt wordt dan er gebruikt wordt. Toon kan namelijk niet negatief aangeven en staat dan gewoon op nul. De telefoon app geeft dit overgens wel netjes aan dus je kan daar wel op zien hoeveel er teruggelevert word. Verder doet de monteur natuurlijk niet moeilijk verder en eneco ook niet je neemt namelijk zelf de beslissing dat je TOON wil en je bent op de hoogte van deze tekortkoming. Dus je moet natuurlijk ook niet zeuren.
Ik ben blij met mijn TOON.
Hier helaas geen Toon omdat we Stadsver(w)arming hebben?????  Ik snap er helemaal niks van, betaal me blauw aan eneco en dan komen ze met iets waar de helft van Rotterdam dus blijkbaar niks aan heeft?????
Van mij mogen ze hier per direct een gasleiding aanleggen hoor.... maar ja, dat zal ook wel niet gebeuren.....
Maar ik baal dus wel flink.....
Waarom is het nu zo moeilijk om de toon geschikt te maken voor mensen met zonnenpanelen. Het moet toch een fluitje van een cent zijn om de terug geleverde stroomhoeveelheid af te trekken van het verbruiks getal. Op afstand kunnen ze de slimmemeter uitlezen, dus alles zien wat er verbruikt en terug geleverd is. Ik zou wel eens willen weten wat het probleem nu is. Als leek denk ik we kunnen op de meter nauwkeurig een autotje op de maan zetten, en dit is te moeilijk.  Henk
Reputatie 7
Badge +6
@Atraps,

Welkom op het forum!

Zoals @Joep aangeeft zijn we bezig om Toon i.c.m. stadsverwarming mogelijk te maken.
Reputatie 7
Badge +6
@Henkdekooter,

Ik heb je reactie over Toon i.c.m. zonnepanelen verplaatst, aangezien hij hier beter thuishoort.
Zodra er meer over bekend is, laten we je het in dit topic weten.
Badge
Het duurt opvallend lang om Toon geschikt te maken voor teruglevering. Beetje vreemd ook: we zijn al langere tijd bezig met slimme meters, zonnecellen en duurzame energie en dan breng je een gadget op de markt die niet inspringt op deze nieuwe issues?
Reputatie 6
Badge +1
Het duurt opvallend lang om Toon geschikt te maken voor teruglevering. Beetje vreemd ook: we zijn al langere tijd bezig met slimme meters, zonnecellen en duurzame energie en dan breng je een gadget op de markt die niet inspringt op deze nieuwe issues?

Je hebt gelijk dat Tóon nog niet inspringt op nieuwe issues, waaronder teruglevering. Echter is er al enige tijd bekend dat de product ontwikkelaars bezig zijn om dit issue te implanteren of op te lossen. Echter denkt iedereen dat dat zo is gebeurd, maar het is moeilijker dan dat iedereen denkt. We zullen dus met z'n alle nog even geduld moeten hebben en bewaren.
Beste Eneco, hier in Ypenburg Den Haag is stadsverwarming ons opgedrongen, was veel voordeliger en veiliger en had meer voordelen, nu dat is dus niet waar want bewoners met stadsverwarming komen niet in aanmerking voor TOON, dit is niet democraties, wij kunnen niet kiezen tussen goedkopere tarieven en zijn dus helemaal afhankelijk wat Eneco ons voorschrijft graag een reaktie hierop. JH Stapert.
Reputatie 7
Badge +6
@JH Stapert,

Welkom op het forum.
Ik heb je reactie verplaatst naar dit topic, omdat het hier beter thuis hoort.
Inderdaad komen mensen met stadsverwarming nog niet in aanmerking voor Toon. In dit topic kan je er meer over lezen.
Beste forumleden,

Zoals de meeste van jullie weten is Toon niet geschikt voor zonnepanelen en stadsverwarming.
We zijn op dit moment nog steeds hard bezig om dit mogelijk te maken. De klanten die vorig jaar de Toon test hebben doorlopen en zijn afgevallen vanwege zonnepanelen of stadsverwarming gaan we daarom een mail sturen, om hen hiervan op de hoogte te stellen.

We kunnen op dit moment niet aangeven wanneer de Toon wel om kan gaan met deze twee producten. Zodra Toon wel geschikt is voor zonnepanelen en/of stadsverwarming zullen we de klanten, die om deze reden niet door de Toon test zijn gekomen, een passende aanbieding doen. Ook zullen we dit natuurlijk op het forum communiceren wanneer het zover is.

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik Toon bestelde. En toen kreeg ik te horen dat ik Toon niet kon krijgen vanwege mijn zonnepanelen. Wat mij nu zo verschrikkelijk stoort is dat Eneco geen open kaart speelt:
. Wat is er precies aan hand?
. Wanneer wordt wel geleverd? Eerst was beloofd najaar 2012!!!
. Waarom zou ik Toon nu al niet kunnen gebruiken? De teruglevering zie ik nu in mijn zonnepanelen -dashboard al? Wat een vreselijk betutteling en wantrouwen! En aan de voorwaarden voor de lopende actie voldoe ik compleet, dus hoe staat het met een gratis Toon?
Reputatie 7
Badge +6
@Bartlomeus,

De reden dat Toon nog niet kan i.c.m. zonnepanelen, is omdat de verbruiken niet kloppen die worden weergegeven op Toon door de teruglevering. Daarmee kloppen ook de verbruiksberichten niet en zo heb je niets aan het inzicht in het verbruik. Het is nog onbekend wanneer Toon geschikt is i.c.m. zonnepanelen. Wij raden je aan om te wachten, er zullen vast nieuwe acties met Toon komen.
@Bartlomeus,

De reden dat Toon nog niet kan i.c.m. zonnepanelen, is omdat de verbruiken niet kloppen die worden weergegeven op Toon door de teruglevering. Daarmee kloppen ook de verbruiksberichten niet en zo heb je niets aan het inzicht in het verbruik. Het is nog onbekend wanneer Toon geschikt is i.c.m. zonnepanelen. Wij raden je aan om te wachten, er zullen vast nieuwe acties met Toon komen.

Ik vind dit een erg onbevredigende argumentatie:
. het elektraverbruik kan ik zien op mijn zonnepanelendashboard; ik ben intelligent genoeg om dat onderscheid met Toon te kunnen maken
. mijn gasverbruik zou ik kunnen zien via Toon; dat kan niet via het dashboard
. Toon biedt daarnaast nog meer voordelen zoals Eneco nu uitvoerig adverteert!!!
. 1 jaar geleden werd mij al verteld dat Toon niet goed met panelen werkte, waarom niet? Waarom moet dit nu al meer dan 1 jaar duren? Volgens mij gaat het hier om simpele software updates! Heeft Eneco geen zin om daarin te investeren? En waarom kan Eneco niet aangeven wanneer dit probleem is opgelost? Wordt hier dus niet in geinvesteerd? Ik voel mij aan het lijntje gehouden en niet serieus genomen.
Reputatie 7
Badge +6
@Bartlomeus,

Het is niet onze bedoeling om je aan het lijntje te houden. Toon is niet in alle situaties geschikt en we zijn ermee bezig om zoveel mogelijk situaties wel geschikt te maken, ook voor zonnepanelen. Zoals we aangeven houden we je in dit tipic op de hoogte zodra er meer bekend is over Toon i.c.m. zonnepanelen en stadsverwarming.
Dank voor het snelle antwoord, maar toch. ....
Dit is nu echt een om de brij heendraaiend antwoord, u reageert namelijk niet op de concrete punten die ik noem!!
Dus wordt de indruk van aan-het-lijntje houden alleen maar versterkt!
Vandaag bericht gekregen dat binnenkort mijn metertjes gekoppeld aan de zonnepanelen vervangen worden, updates. Ideaal moment om meteen ook Toon erop aan te sluiten! Ben benieuwd.
Badge +1
Ik zit ook op de mogelijkheid te wachten om mijn zonnepanelen te kunnen zien wat ze leveren of terug leveren.
Bij mij zitten 4 telwerken in mijn slimme meter die toch uitgelezen zouden kunnen worden.
Als ik de mobiele Toon app gebruik zie ik wel dat ik stroom gebruik of teruglever.
Dus waar zit het probleem nu?
Badge
Mijn situatie, is gelijk als hierboven,
Ook ik zit te wachten op Een Toon, die inzicht geeft in opbrengst en verbruik,
Maar waarom duurt het  toch zo lang?
Als Toon gebruik en opbrengst zou vermelden, zouden er een hoop mensen erg blij worden,
Dus Eneco,,,,,zet achter deze optie een beetje vaart!!
Reputatie 3
Badge +1
Mochten wij nog mee kunnen testen?!?
Hier hebben we zonnepanelen en TOON, we testen graag een nieuwe versie 🙂
Goed punt van 'Geeft gas'. Maar voor mij is het langzamerhand duidelijk: Eneco wil niet echt luisteren naar zijn klanten.
Voorbeelden:
. niet mee kunnen testen (goed punt van Geefgas)
. niet echt ingaan op zaken die in dit forum worden besproken = eigenlijk is dit forum zinloos
. ik krijg nu 2 kastjes die ik op het meterkastje van de zonnepanelen moet aansluiten, maar wat die kastjes precies doen wordt niet uitgelegd; en erger nog
  ik kan die 2 kastjes zonder meer aansluiten op mijn netwerk zonder dat om mijn wachtwoord wordt gevraagd - hoe werkt dat???
. bij installatie van mijn zonnepanelen werd verteld dat ik mijn ipad niet kon gebruiken om de meterstanden af te lezen, maar ik heb een mooie app die een overzicht
  geeft van alle componenten aan mijn netwerk en ook de meterstanden vertoont  = helaas met deze 2 nieuwe kastjes werkt dat niet meer!!! 
  Waarom niet meteen een App leveren bij die 2 kastjes waarmee ik op mijn ipad de standen kan zien?
. er wordt nog steeds geen duidelijkheid gegeven WAAROM Toon en zonnepanelen niet samengaan
. er wordt nog steeds geen duidelijkheid gegeven WANNEER Toon dat wel kan

Triest! Triest regentengedrag!
Reputatie 1
Ik snap het ook niet waarom het zo lang duurt. Ik gebruik het Plugwise Stretch/Smile systeem, alle meterstanden op mijn smartphone.

Reputatie 3
Badge +1
Ik snap het ook niet waarom het zo lang duurt. Ik gebruik het Plugwise Stretch/Smile systeem, alle meterstanden op mijn smartphone.

Even een vraagje, heb jij ook zonnepanelen?
En wat heb jij van dit systeem? En heb jij geen problemen met je P1 poort?

Ons adviseren ze, de mensen die de zonnepanelen hebben geleverd, de Home Stretch 2.0 Solar aan (http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/home-stretch-20-solar). We kunnen dan, volgens mij, alleen zien wat onze zonnepanelen opwekken maar nog niet wat we dan ook daadwerkelijk terug geven aan Eneco. Of heb jij er al ervaring mee en is het anders?

Wij zouden dan nog de Smile P1 er bij moeten kopen om alles goed te kunnen zien, klopt dat? En dan mijn laatste vraag 🙂  Betaal je daar per maand ook echt voor? Lees iets over 3 euro of zo.
Reputatie 1
@EnergieBoy: ja ik heb een 3500 Wp zonnepanelen installatie met de Stretch, dat werkt mooi, de Stealth (soort ingebouwde circle/meter) is ingebouwd in de meterkast en deze geeft productie van de panelen door aan de Stretch. De Smile, daar moet je echt de meest recente versie van bestellen, misschien wel direct bij Plugwise, want die stoort niet met Toon (als je die hebt). Met een eenvoudige P1 splitter van een paar euro heb ik het signaal van de P1 gesplitst. Via je smartphone of bv ipad kun je alle meterstanden zien van je slimme meter, ook wat je netto teruglevert, gesplitst in laag en hoog tarief, en met een totaalmeter erbij, die nu in de zomer hard terugloopt!
Edit: ik betaal niks, zat bij de deal met de panelen inbegrepen.
Wie heeft dezelfde ervaring?

Sinds een paar dagen heb ik het nieuwe dashboard voor mij zonnepanelen, maar de getoonde meterstanden brengen mij danig in verwarring:

. de dagelijkse opwekking die Sunny boy aangeeft is ca. 2x de hoeveelheid die het dashboard aangeeft
. ik heb dit bij de oude meters nooit gecontroleerd, maar krijg nu het gevoel dat dit toen ook al zo was
. het maandoverzicht van het nieuwe dashboard geeft aan dat ik sinds de installatie 562 kWh heb opgewekt, maar Sunny boy geeft aan een totaal van 1287 kWh,
  de oude meters geven een totaal van 681,3 kWh

Hoe kan dit, deze grote verschillen - wie heeft dezelfde ervaring of kan uitleg geven?
Badge
Wie heeft dezelfde ervaring?

Sinds een paar dagen heb ik het nieuwe dashboard voor mij zonnepanelen, maar de getoonde meterstanden brengen mij danig in verwarring:

. de dagelijkse opwekking die Sunny boy aangeeft is ca. 2x de hoeveelheid die het dashboard aangeeft
. ik heb dit bij de oude meters nooit gecontroleerd, maar krijg nu het gevoel dat dit toen ook al zo was
. het maandoverzicht van het nieuwe dashboard geeft aan dat ik sinds de installatie 562 kWh heb opgewekt, maar Sunny boy geeft aan een totaal van 1287 kWh,
  de oude meters geven een totaal van 681,3 kWh

Hoe kan dit, deze grote verschillen - wie heeft dezelfde ervaring of kan uitleg geven?

Hoi, voor meer informatie kun je beter bij de zonnepanelen sectie in het forum kijken. Dit topic gaat over problemen met het nieuwe dashboard
Ook ik ben sinds vandaag in het gelukkige bezit van zonnepanelen (niet via Eneco), terwijl ik al Toon gebruikte.
Bij de aanschaf van Toon was ik op de hoogte dat er op dat moment nog geen mogelijkheid was om de teruglevering in te kunnen zien. Wat me wel opviel was het feit dat Eneco al sinds begin 2012 aan het roepen is dat ze ermee bezig zijn, dat het best wel complex is, maar dat het eraan komt. We zijn nu 1,5 jaar verder en het -softwarematige- probleem is nog steeds niet getackeld?

Hoe interessant is het dat ik per direct na installatie al online zicht heb op mijn opbrengst van mijn panelen via een portal van de leverancier van mijn omvormer (SAJ)?
Wat mijn Toon nu moet doen is óf alleen mijn verbruik weergeven (via de portal kan ik dan zelf wel zien wat de opbrengst is), óf het verbruik en de opbrengst met elkaar verrekenen en dat inzichtelijk maken. De vraag is wat een 'slimme' meter toevoegt als een scheiding van signalen niet eens mogelijk is?

Dus Eneco, geef openheid van zaken waar het probleem nu eigenlijk in zit en ga hierin verder dan "het is best ingewikkeld". Als er nog daadwerkelijk aan gewerkt wordt, geef dan een reeële planning af zodat alle mensen die er nu mee te maken hebben weten wqaar ze aan toe zijn.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen