Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming | Eneco Community

Toon i.c.m. zonnepanelen/stadsverwarming

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste forumleden,

Zoals de meeste van jullie weten is Toon niet geschikt voor zonnepanelen en stadsverwarming.
We zijn op dit moment nog steeds hard bezig om dit mogelijk te maken. De klanten die vorig jaar de Toon test hebben doorlopen en zijn afgevallen vanwege zonnepanelen of stadsverwarming gaan we daarom een mail sturen, om hen hiervan op de hoogte te stellen.

We kunnen op dit moment niet aangeven wanneer de Toon wel om kan gaan met deze twee producten. Zodra Toon wel geschikt is voor zonnepanelen en/of stadsverwarming zullen we de klanten, die om deze reden niet door de Toon test zijn gekomen, een passende aanbieding doen. Ook zullen we dit natuurlijk op het forum communiceren wanneer het zover is.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

302 Reacties

Reputatie 2
Badge
Joep, gaan jullie daar ook het door jullie aangeprezen project van Solar Green Point in meenemen, zodat ook die opbrengst zichtbaar is op de Toon?
Hi,

Komende week wordt Toon bij ons geinstalleerd. Nu hebben we ons ook ingeschreven voor zonnepanelen via 123-zonneenergie. Dat kan nog wel even duren als ze er al komen. Wat nu niet precies begijp, is waarom zou het niet werken. Kan iemand me dat uitleggen?

Edwin
Reputatie 1
Hoi,

volgens mij komt het er op neer dat het terugleveren van stroom nu niet verwerkt wordt in de doorgegeven meterstanden op Toon, kortom, je ziet niet wat je bespaart en er is geen realtime correctie. Omdat Toon prima inzicht kan geven in je verbruik zou het natuurlijk geweldig zijn dat Toon je ook inzicht geeft in wat je bespaart. Een collega van me krijgt trouwens binnenkort zijn zonnepanelen via 123, heeft zich een half jaar geleden opgegeven.

Hi,

Komende week wordt Toon bij ons geinstalleerd. Nu hebben we ons ook ingeschreven voor zonnepanelen via 123-zonneenergie. Dat kan nog wel even duren als ze er al komen. Wat nu niet precies begijp, is waarom zou het niet werken. Kan iemand me dat uitleggen?

Edwin

Reputatie 3
Badge
Dan heb je geluk dat je Toon wel kunt instaleren nu nog. Straks zal Toon alleen niet helemaal 100% functioneren.

@eneco welke functies gaat Edwin B straks precies missen.
Ik ben wel in het bezit van zonnepanelen. Ik heb ook de TOON test gedaan en kwam er natuurlijk ook niet door. Ik heb toen de test nogmaals gedaan en de vraag over zonnenpanelen met nee beantwoordt. Vervolgens heb ik TOON besteld. Mijn achterliggende gedachte is dat ik op deze manier toch inzicht krijg in mijn dagelijks verbruik. Hierdoor heb ik toch de mogelijkheid om te zien waar in huis het "mis" gaat. Ik reken er dan op dan Eneco op korte termijn met een update komt waardoor ik ook mijn teruglevering kan zien. Is dit een verkeerde gedachte?
Reputatie 3
Badge
Deed de monteur niet moeilijk bij installatie?
Hi,

Dat was ook mijn idee en verwacht toch ook wel een beetje dat Eneco zonnepanelen gaat ondersteunen. Voorlopig heb ik ze nog niet, zal wel rond de zomer worden. Geeft me toch een goede 4 maanden om inzicht te verkrijkgen.
Heeft een en ander te maken met het gebruiksadvies van Toon?

Edwin

Ik ben wel in het bezit van zonnepanelen. Ik heb ook de TOON test gedaan en kwam er natuurlijk ook niet door. Ik heb toen de test nogmaals gedaan en de vraag over zonnenpanelen met nee beantwoordt. Vervolgens heb ik TOON besteld. Mijn achterliggende gedachte is dat ik op deze manier toch inzicht krijg in mijn dagelijks verbruik. Hierdoor heb ik toch de mogelijkheid om te zien waar in huis het "mis" gaat. Ik reken er dan op dan Eneco op korte termijn met een update komt waardoor ik ook mijn teruglevering kan zien. Is dit een verkeerde gedachte?

Reputatie 2
Badge +1
JSE wrote:

Joep, gaan jullie daar ook het door jullie aangeprezen project van Solar Green Point in meenemen, zodat ook die opbrengst zichtbaar is op de Toon?

@JSE
We concentreren ons eerst op de mogelijkheid om Toon om te laten gaan met eigen zonnepanelen.
De panelen van het Solar Green Point project zijn panelen die niet direct zijn aangesloten op je eigen aansluiting waar je één keer per jaar het resultaat van ziet.
De opbrengst wordt overigens niet verrekend met het eigen verbruik, er wordt één keer per jaar een vergoeding uitgekeerd.
Reputatie 2
Badge +1
Edwin B wrote:

Hi,

Komende week wordt Toon bij ons geinstalleerd. Nu hebben we ons ook ingeschreven voor zonnepanelen via 123-zonneenergie. Dat kan nog wel even duren als ze er al komen. Wat nu niet precies begijp, is waarom zou het niet werken. Kan iemand me dat uitleggen?

Edwin

@Edwin B @Jeroen
Welkom op het forum Edwin B!
Toon houdt geen rekening met je teruglevering. Het verbruik wat Toon weergeeft is dan niet correct en het advies wat Toon geeft op basis van dat verbruik zal ook niet kloppen.

Balle055 wrote:

@Balle055
Zoals ik in dit topic aangeef zijn we er wel mee bezig maar weten we nog niet hoe lang het gaat duren voordat Toon met zonnepanelen om kan gaan. Als het zover is, zal de nieuwe functie beschikbaar zijn dmv een (software) update.
Reputatie 3
Badge
Duidelijk. Is er al iets bekend over termijn wanneer het wel beschikbaar gaat worden?

Deed de monteur niet moeilijk bij installatie?

De monteur moet nog komen dus dat weet ik nog niet. Waarom zou hij moeilijk doen? Het is toch een product dat MIJ ten dienste moet zijn?
Reputatie 3
Badge
Als Toon nog niet werkt icm zonnepanelen heb je kans dat de monteur toon niet wil gaan instaleren.

Als Toon nog niet werkt icm zonnepanelen heb je kans dat de monteur toon niet wil gaan instaleren.

Nou, ik ben heel benieuwd en zal het t.z.t. laten weten.
Reputatie 3
Badge
Graag. Sommige zullen het niet erg vinden maar als ze hem instaleren en je gaat achteraf zeuren (wat sommige helaas doen) heeft Eneco het altijd gedaan. Dus ik hoop het voor je.

Graag. Sommige zullen het niet erg vinden maar als ze hem instaleren en je gaat achteraf zeuren (wat sommige helaas doen) heeft Eneco het altijd gedaan. Dus ik hoop het voor je.

Naar mijn mening gaat het alleen om de adviezen die TOON geeft in het kader van het maandelijkse voorschotbedrag. Dit advies zal dan dus te hoog uitpakken. Hierop kan ik natuurlijk zelf anticiperen, net zoals dat nu al kan via MijnEneco. Verder kan ik TOON wel prima gebruiken om inzicht in mijn verbruik(ers) te krijgen en daar is TOON toch voornamelihk voor bedoeld.
Reputatie 3
Badge
Ik ben het met je eens, alleen ergen zal eneco natuurlijk een grens trekken. jij kan aangeven dat je bepaalde zaken moet missen en dit niet erg vind maar mogelijk wil eneco geen risico lopen wanneer achteraf toch klachten komen. :)

maar laten we van het positieve uit gaan en dat de monteur je gewoon toon laat instaleren en je even waarschuwd voor de tekortkomingen.

Beste forumleden,

Zoals de meeste van jullie weten is Toon niet geschikt voor zonnepanelen en stadsverwarming.
We zijn op dit moment nog steeds hard bezig om dit mogelijk te maken. De klanten die vorig jaar de Toon test hebben doorlopen en zijn afgevallen vanwege zonnepanelen of stadsverwarming gaan we daarom een mail sturen, om hen hiervan op de hoogte te stellen.

We kunnen op dit moment niet aangeven wanneer de Toon wel om kan gaan met deze twee producten. Zodra Toon wel geschikt is voor zonnepanelen en/of stadsverwarming zullen we de klanten ,die om deze reden niet door de Toon test zijn gekomen, een passende aanbieding doen. Ook zullen we dit natuurlijk op het forum communiceren wanneer het zover is.

Nu een jaar geleden kreeg ik deze boodschap al van Eneco: dat ze hard bezig zijn Toon voor zonnepanelen aan te passen; in het najaar van 2012 zou dat gerealiseerd zijn. Dus niet. En dat men er hard aan werkt komt op mij niet geloofwaardig over. Het probleem zou zijn dat Toon de teruglevering van elektra via zonnepanelen niet aan kan. Maar hoe kan het dan dat ik via het dashboard van mijn panelen wel inzicht heb in de teruglevering. Het kan uiteraard wel; dat Toon het niet aankan is dus zuiver een softwareprobleem. Dat dit na 1 jaar nog steeds niet opgelost is kan er bij mij niet in. Hoezo er hard aan werken? Inmiddels zit ik te springen om een nieuwe thermosstaat die ik digitaal kan instellen - die van mij werkt met een draaischijf en is dus vreselijk onnauwkeurig. Jammer dat Eneco mij nu wel kent en dat ik de truc van gewoon bestellen met aangeven "Zonnepanelen? Nee" niet kan uithalen.
Een paar weken geleden heb ik TOON besteld. Ik heb toen de vraag over zonnepanelen met nee beantwoordt omdat je anders TOON niet kan bestellen. Inmiddels zit ik te twijfelen of ik TOON niet zal annuleren. TOON geeft nog niet de mogelijkheid om de opbrengst van mijn PV installatie te laten zien en niemand kan zeggen op welke termijn dit wel mogelijk is bij Eneco.
Op internet ben ik nog eens aan het zoeken geweest en kwam daar op de site van Plugwise. Plugwise levert een P1 aansluiting voor op je slimme meter waarme je alles kan uitlezen. Je kan dit op je tablet of PC doen maar ook op je smartphone. Precies dus wat ik wil. Plugwise kost € 100,= en maar € 1,= per maand, goedkoper dus als TOON. Is er op het forum iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zie graag de reacties.

Een paar weken geleden heb ik TOON besteld. Ik heb toen de vraag over zonnepanelen met nee beantwoordt omdat je anders TOON niet kan bestellen. Inmiddels zit ik te twijfelen of ik TOON niet zal annuleren. TOON geeft nog niet de mogelijkheid om de opbrengst van mijn PV installatie te laten zien en niemand kan zeggen op welke termijn dit wel mogelijk is bij Eneco.
Op internet ben ik nog eens aan het zoeken geweest en kwam daar op de site van Plugwise. Plugwise levert een P1 aansluiting voor op je slimme meter waarme je alles kan uitlezen. Je kan dit op je tablet of PC doen maar ook op je smartphone. Precies dus wat ik wil. Plugwise kost € 100,= en maar € 1,= per maand, goedkoper dus als TOON. Is er op het forum iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zie graag de reacties.

Ik wil hier nog bij aanvullen dat de levering van TOON 4-8 weken !! duurt. Kies je b.v. Plugwise dan duurt dit 4 dagen! En ook nog zelf simpel te installeren!
Beste lezers,
Ik heb de bestelling van TOON inmiddels geannuleerd en Plugwise Smile P1 aangeschaft. Hieronder mijn bevindingen;
1 week na dat ik TOON heb geannuleerd wordt ik gebeld om een afspraak te maken voor de installatie van TOON. Blijkbaar werken verschillende afdelingen behoorlijk langs elkaar heen bij Eneco. Ik heb Plugwise Smil P1 besteld en had deze twee dagen later in de brievenbus liggen. 's-avonds natuurlijk direct aan de slag gegaan met de installatie. Dit is nogal simpel: stekker in het stopcontact, stekker in de P1 poort van de meter, de app downloaden, wat netwerkinstellingen doen en klaar is kees. Ik kan nu alle meterstanden op mijn tablet zien. Een keurig rijtje met de vier telwerken en daarboven een teller die het verschil laat zien tussen verbruik en levering. Ook kun je direct je huidige verbruik aflezen. Soms staat dit b.v. op -80 watt. Dit betekend dus dat de panelen meer leveren dan dat er gebruikt wordt. Kortom, precies de tool die ik nodig had om mijn verbruik en levering te kunnen monitoren. Al met al ben ik er zeer tevreden mee, ook omdat het € 95,= goedkoper is dan TOON (aanschaf en installatie) en de abonnementskosten niet € 3,50 maar € 1,00 per maand zijn. De eerste zes maanden zijn overigens gratis.
Reputatie 3
Badge +1

Beste lezers,
Ik heb de bestelling van TOON inmiddels geannuleerd en Plugwise Smile P1 aangeschaft. Hieronder mijn bevindingen;
1 week na dat ik TOON heb geannuleerd wordt ik gebeld om een afspraak te maken voor de installatie van TOON. Blijkbaar werken verschillende afdelingen behoorlijk langs elkaar heen bij Eneco. Ik heb Plugwise Smil P1 besteld en had deze twee dagen later in de brievenbus liggen. 's-avonds natuurlijk direct aan de slag gegaan met de installatie. Dit is nogal simpel: stekker in het stopcontact, stekker in de P1 poort van de meter, de app downloaden, wat netwerkinstellingen doen en klaar is kees. Ik kan nu alle meterstanden op mijn tablet zien. Een keurig rijtje met de vier telwerken en daarboven een teller die het verschil laat zien tussen verbruik en levering. Ook kun je direct je huidige verbruik aflezen. Soms staat dit b.v. op -80 watt. Dit betekend dus dat de panelen meer leveren dan dat er gebruikt wordt. Kortom, precies de tool die ik nodig had om mijn verbruik en levering te kunnen monitoren. Al met al ben ik er zeer tevreden mee, ook omdat het € 95,= goedkoper is dan TOON (aanschaf en installatie) en de abonnementskosten niet € 3,50 maar € 1,00 per maand zijn. De eerste zes maanden zijn overigens gratis.

Mooi, lijkt een goede oplossing zonder Toon, ik zoek een tool waarbij ik gelijktijdig de gegevens van levering naar pvoutput kan sturen.
Ik heb gelezen dat dat met een Arduino apparaatje kan maar dat ziet er zo ingewikkeld uit dat ik daar maar niet aan begin.
Dus WiFi via router naar pvoutput om elders mijn levering in de gaten te houden.
Wie weet een simpele oplossing?

Stansat

Beste lezers,

Mooi, lijkt een goede oplossing zonder Toon, ik zoek een tool waarbij ik gelijktijdig de gegevens van levering naar pvoutput kan sturen.
Ik heb gelezen dat dat met een Arduino apparaatje kan maar dat ziet er zo ingewikkeld uit dat ik daar maar niet aan begin.
Dus WiFi via router naar pvoutput om elders mijn levering in de gaten te houden.
Wie weet een simpele oplossing?

Stansat

Beste Stansat,
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met: gelijktijdig de gegevens van levering naar pvoutput kan sturen. De app die ik bij Plugwise heb laat gelijktijdig mijn verbruik en levering zien. Als ik meer lever dan verbruik dan zegt de app b.v. -180 watt. Dit ten teken dat ik dus 180 watt terug lever. Deze app heeft verbinding met een portal waardoor je de gegevens niet alleen thuis, maar overal ter wereld, als er internet is, kan bekijken. Verder weet ik niet welke omvormer jij hebt maar ik heb een omnik. Deze omvormer is ook met mijn wifi verbonden en ook met een portal. Op de bijbehorende app kan ik dan ook de levering zonder verbruik) aflezen. Ook wordt alles opgeslagen zodat je ook de grafieken over een bepaalde periode kunt bekijken.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Balle55,

Even een quote van jou "Deze app heeft verbinding met een portal waardoor je de gegevens niet alleen thuis, maar overal ter wereld, als er internet is"

Dat lijkt me handig maar ik wil mijn gegevens van opbrengst naar www.pvoutput.org  kunnen sturen waar ik mijn zonne opbrengst dagelijks bijhoud.
Ik heb een SMA omvormer die geen WiFi heeft maar bluetooth en kan dus niet direct de gegevens doorsturen via internet.
Ik doe dit dus met de hand en zoals ik in het topic "P1 verbinding slimme meter" ofzo heb gelezen doen hele handige zonnepaneel mensen dit met een Arduino device die automatisch de gegevens van de zonnepanelen naar pvoutput stuurt.
In ieder geval bedankt voor je toelichting van de Plugwise.

Stansat
Badge
Ik wacht met spanning op het moment dat Toon geschikt is voor terugleveren!
Dan heb ik er graag 200 euro voor over!

Beste Balle55,

Even een quote van jou "Deze app heeft verbinding met een portal waardoor je de gegevens niet alleen thuis, maar overal ter wereld, als er internet is"

Dat lijkt me handig maar ik wil mijn gegevens van opbrengst naar www.pvoutput.org  kunnen sturen waar ik mijn zonne opbrengst dagelijks bijhoud.
Ik heb een SMA omvormer die geen WiFi heeft maar bluetooth en kan dus niet direct de gegevens doorsturen via internet.
Ik doe dit dus met de hand en zoals ik in het topic "P1 verbinding slimme meter" ofzo heb gelezen doen hele handige zonnepaneel mensen dit met een Arduino device die automatisch de gegevens van de zonnepanelen naar pvoutput stuurt.
In ieder geval bedankt voor je toelichting van de Plugwise.

Stansat

Nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik heb ook even op de site gekeken. Een oplossing heb ik daar ook niet voor.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen