Toon geeft iets anders aan dan de jaarnota | Eneco Community
vraag

Toon geeft iets anders aan dan de jaarnota

• 20 oktober 2016
  • 36 reacties
  • 706 Bekeken

Ik heb vanaf februari 2016 een Toon in combinatie met slimme meters.
Nu heb ik in september mijn afrekening gekregen,en wat schets mijn verbazing?..als ik mn verbruik optel wat de toon aangeeft heb ik vanaf februari 340kwh en 800m3 gas minder verbruikt dan wat op de afrekening staat!..of de afrekening klopt niet,of de toon is een waardeloos geval....

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

36 Reacties

Het enige wat onomstotelijk klopt is uiteraard je originele slimme meters in je meterkast.
Zoals in de handleiding staat is Toon slechts een afgeleide daarvan.

Logisch want er kan van alles fout zijn. En Toon®️ is bij dit alles maar een apparaat wat bv afhankelijk is van ingevoerde data, zoals jaarverbruiken o.a.
Wat heb ik dan in hemelsnaam aan zon ding als die toch niet 100% klopt?...

Ik denk dat je het toch niet helemaal snapt.
Toon®️ kan alleen z'n werk goed doen als de ingevoerde data goed is.
Dus roepen dat het waardeloos is, zonder daar naar te (laten) kijken is dus zinloos!
Reputatie 7
Badge +6
@U.H. Koenen,

Erg spijtig natuurlijk dat Toon iets anders aangeeft dan de jaarnota.
Wel is het verschil te verklaren. Toon is begonnen met meten in februari. Vanaf die tijd tot aan september bleek dat je onder het verbruik zat. Wat er voor de tijd gebeurde toen je Toon nog niet had, is daaqr niet op meegenomen. Vandaar de afwijking op de jaarnota, want Toon hangt er niet geheel een jaar.
Volgend jaar zal het beter overeen komen!

Zo zie je maar weer met een simpele uitleg van de moderator is er opeens veel meer duidelijkheid!
Helemaal niet,want de standen van februari tot september staan ook duidelijk op mn jaarafrekening,dus is makkelijk na te rekenen..op mn toon app kun je ook duidelijk zien wat je per maand verbruikt hebt,en dat komt dus totaal niet overeen!
Kennelijk is de waarde van je geschatte jaarverbruik op Toon®️ nog niet goed.
Dat kan je zelf controleren en eventueel opnieuw laten pushen.
Dat is wat waar ik ook eerder op doelde.
Reputatie 7
Badge +6
@U.H. Koenen,

Op de jaarnota staat dat de begin- en eindstanden kloppen, alleen dat de stand tussendoor (in januari) geschat is. Vandaar het mogelijke verschil.
Hoezo geschat?....dit apparaat is op mn meters aangesloten,dan mag ik toch aannemen,dat wat je verbruikt per dag/maand/jaar klopt?...
Nogmaals,op mn afrekening staat wat ik aan gas en licht verbruikt heb van begin februari tot september 2016,kijk ik op mn toon app wat ik verbruikt heb van februari tot september zit hier een verschil in....
Nogmaals,op mn afrekening staat wat ik aan gas en licht verbruikt heb van begin februari tot september 2016,kijk ik op mn toon app wat ik verbruikt heb van februari tot september zit hier een verschil in....

Ik heb het niet over je daadwerkelijke verbruik.
Ik heb het over de mogelijkheid van Toon®️ om dit verbruik te vergelijken met het geschatte jaarverbruik. Op deze wijze kan bepaald worden of je in of uit de pas loopt met je voorschotbedrag.
Hoezo geschat?....dit apparaat is op mn meters aangesloten,dan mag ik toch aannemen,dat wat je verbruikt per dag/maand/jaar klopt?...

Klopt, maar soms wordt daar welke reden ook het door je Netbeheerder uitgelezen standen niet door Eneco opgehaald.
Standen worden dan geschat; de jaarafrekening moet dan ook door de klant minimaal op dat onderdeel goed gecontroleerd worden.

Overigens is een correctienota binnen enkele dagen opgemaakt en is alles weer hersteld.
Ik heb het niet over de eindstanden of beginstanden,nogmaals als bijv.op mijn afrekening staat dat ik van februari tot september 100m3 gas heb verbruikt,en mn toon geeft van februari tot september 75m3...wat gaat hier dan mis?...dan klopt de toon toch niet?....
Ik heb het niet over de eindstanden of beginstanden,nogmaals als bijv.op mijn afrekening staat dat ik van februari tot september 100m3 gas heb verbruikt,en mn toon geeft van februari tot september 75m3...wat gaat hier dan mis?...dan klopt de toon toch niet?....

Dat verschil moet een moderator verklaren, want bij slimme meters wordt het verbruik 1 op 1 over genomen, dus als je de standen zou monitoren of de standen zou downloaden kan je dat gewoon controleren. In de downloaddump kan je het verbruik ook per dag af lezen.
Hier een willekeurig voorbeeld:

Precies!..als ik 1m3 gas of 1kwh stroom verbruik geeft mn toon dat toch ook aan..dat dacht ik tenminste...waar kan ik dit downloaden,wat jij bedoeld?...
Reputatie 5
Badge +6

Klopt, maar soms wordt daar welke reden ook het door je Netbeheerder uitgelezen standen niet door Eneco opgehaald.
Standen worden dan geschat; de jaarafrekening moet dan ook door de klant minimaal op dat onderdeel goed gecontroleerd worden.

Overigens is een correctienota binnen enkele dagen opgemaakt en is alles weer hersteld.

TS geeft aan dat hij in Toon het maand verbruik heeft opgeteld. Ik neem aan dat maand verbruiken geen schattingen zijn maar echt verbruik. Verder schrijft TS dat op de nota de periode waarin Toon is gebruikt ook als aparte regels zichtbaar zijn. Dus optelling zou moeten kloppen met nota. Danielle schrijft dat op de nota een tellerstand 'januari' staat. Dit kan m.i. alleen omdat gelijktijdig met Toon ook een (meerjarig) contract ia afgesloten. Helaas is het inderdaad zo dat dergelijke tussen standen ALTIJD door de energie leveranciers geschat worden tenzij de gebruiker het initiatief neemt om de standen door te geven (b.v. via het Forum)
Als de standen op de start datum bekend zijn en aan Eneco worden doorgegeven kan eventueel een 'betere' nota worden gemaakt. Totaal bedrag blijft dan wel gelijk of misschien zelfs iets hoger. Verbruik verschuift n.l. naar wellicht duurdere periode voor feb. 2016.
De standen van de slimme meter worden alleen voor de jaarnota gebruikt. (Niet zo slim, maar het mag denk ik niet anders)
Precies!..als ik 1m3 gas of 1kwh stroom verbruik geeft mn toon dat toch ook aan..dat dacht ik tenminste...waar kan ik dit downloaden,wat jij bedoeld?...

Als je bij mijn Eneco kijkt bij Verbruik zie je onder de tabel of grafiek de downloadknop.

Maar nog steeds geldt dat Toon®️ een afgeleide is van de originele meters, zoals ik eerder meldde.
de standen wat in mijn eneco staat klopt precies met mijn Toon..,dus Eneco mag es uitleggen hoe hier een verschil kan ontstaan..is het dan nog niet duidelijk zal ik de standen van mn jaarafrekening,en dan de standen van mijn toon hier es neerzetten,misschien dat mn rekenmachine op mn telefoon niet deugd..
de standen wat in mijn eneco staat klopt precies met mijn Toon..,dus Eneco mag es uitleggen hoe hier een verschil kan ontstaan..is het dan nog niet duidelijk zal ik de standen van mn jaarafrekening,en dan de standen van mijn toon hier es neerzetten,misschien dat mn rekenmachine op mn telefoon niet deugd..

Uiteraard ivm het 1 op 1 principe.
Fijn dat het voor jou is opgelost, hopelijk heb je toch nog wat plezier met Toon®️ of is ie nog steeds waardeloos......:P
Nee maar Eneco zegt dat de standen van februari t/m september op de afrekening kloppen...deze kloppen dus niet!..staat zwart op wit!..
Ja dat is duidelijk!
Leuk dat Toon®️ qua registrering van het verbruik in je achting is gestegen!:D
Nu even afwachten hoe de realisering van dat overzicht gegenereerd wordt, misschien dat dat uitgelegd wordt door een moderator!
Reputatie 5
Badge +6
Nee maar Eneco zegt dat de standen van februari t/m september op de afrekening kloppen...deze kloppen dus niet!..staat zwart op wit!..

Zie mijn reactie hierboven. De standen januari op de nota zijn geschat! Aanpassen van die schatting kan een iets HOGERE jaarnota geven.
Het gaat niet om januari...,op mijn afrekening staat duidelijk van 30-1-2016 tot 19-09-2016 heb ik 1068 m3 gas verbruikt,als ik alles optel wat mn toon aangeeft en wat in mijn eneco app staat van 30-1-2016 tot 19-09-2016 heb ik 557,9 m3 verbruikt......
Reputatie 5
Badge +6
Exacte datum was niet eerder vermeld alleen staat in de reactie van Danielle "de stand tussen door (in januari) geschat is" Als die standen geschat zijn kan dit wel gecorrigeerd worden naar de werkelijke standen (indien beschikbaar) maar daarmee wordt alleen het verbruik voor 30-1-2016 hoger en na die datum lager. Het totale verbruik zal niet veranderen. Afhankelijk van de tarieven voor en na 30-01-2016 zal een correctie dus een hogere of lagere nota geven.
Badge
Als ik het zo lees heb je een jaarnota, waarvan de halve periode van 30-1-2016 tot 19-9-2016 niet overeenkomt met je Toon.

Zoals Danielle al zei is de stand van 30-1-2016 geschat.
Energieleverancier mogen officieel 1x per jaar de meter uitlezen voor de jaarnota.
Vandaar dat ze een schatting moeten maken en die is te laag geschat (je had dus al meer verbruikt in de periode daarvoor).
Door die lage tellerstandschatting lijkt het alsof je na 30-1-2016 meer hebt verbruikt, echter heb je het verschil al voor 30-1-2016 verbruikt.
Je werkelijke verbruik in die periode is door Toon wel juist geregistreerd maar loopt scheef met je geschatte tussenstand van je jaarnota.

Echter de beginstand van september 2015 en de eindstand september 2016 kloppen op je totaalverbruik.
Dit zijn de standen die de leverancier 1x per jaar mag ophalen voor de jaarnota.

Dat je zelf je meter dagelijks kan terugkijken en zelfs 6x per jaar een verbruiksoverzicht krijgt van eneco, mogen zij deze niet gebruiken voor de jaarnota.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.