Toon geeft heel hoog gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Toon geeft heel hoog gasverbruik

• 1 november 2016
  • 68 reacties
  • 3814 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

68 Reacties

De koppelingen zijn vervangen en de lek is verholpen. Ik blijf het scherp in de gaten houden. De Toon is inderdaad mijn reddende engel geweest. Iedereen bedankt hier voor de reacties en het meedenken.

Nou zeg dat kan je inderdaad wel zeggen!
Het dagverbruik zal nu behoorlijk dalen en tot normale proporties komen.

Fijn dat de reparatie geslaagd is!
Reputatie 5
Badge +1
Je bent door het oog van de naald gekropen, fijn dat het opgelost is. Dankzij de Toon en het forum is erger voorkomen.

Ben nu wel benieuwd of je verbruik in combinatie met je vloerwarming stabiel blijft.
Het verhaal heeft nog een staartje. Vandaag viel 10 keer de cv uit met een E5 melding op de CV ketel. Feenstra monteur geweest. Die heeft het gasblok en de branderautomaat vervangen. Beide defect zei hij. Echter constateerde hij ook dat de cv op een stopcontact zit aangesloten met lekstroom. Pfff hoeveel pech kan je hebben in 1 week. Binnenkort komt er dus elektricien om stopcontact / groep te vervagen. Toon net harde reset gegeven. Benieuwd hoe mijn gasverbruik nu is. Ondanks verholpen gaslek , nog steeds 10m3 per dag. Hopelijk lag het aan de defecte onderdelen .
Badge +5
Het verhaal heeft nog een staartje. Vandaag viel 10 keer de cv uit met een E5 melding op de CV ketel. Feenstra monteur geweest. Die heeft het gasblok en de branderautomaat vervangen. Beide defect zei hij. Echter constateerde hij ook dat de cv op een stopcontact zit aangesloten met lekstroom. Pfff hoeveel pech kan je hebben in 1 week. Binnenkort komt er dus elektricien om stopcontact / groep te vervagen. Toon net harde reset gegeven. Benieuwd hoe mijn gasverbruik nu is. Ondanks verholpen gaslek , nog steeds 10m3 per dag. Hopelijk lag het aan de defecte onderdelen .

Een stopcontact met lekstroom ...... Wat is dat dan?
Kortsluiting waardoor je aardlek niet uitschakeld of heb je geen aardlekschakelaars?

Ben heel benieuwd wat hier bedoeld wordt.
Hij stak een apparaat in het stopcontact en zei er maar max zoveel volt verlies zijn, het apparaat gaf veel hoger aan. Binnenkort laat ik onderzoeken of het alleen om dit stopcontact gaat of om meerdere of zelfs de hele groep. Helaas is er in de buurt geen ander stopcontact voor de cv. Maar wat voor effect dit nu heeft op de cb ketel wist hij ook niet
Badge +5
Hij stak een apparaat in het stopcontact en zei er maar max zoveel volt verlies zijn, het apparaat gaf veel hoger aan. Binnenkort laat ik onderzoeken of het alleen om dit stopcontact gaat of om meerdere of zelfs de hele groep. Helaas is er in de buurt geen ander stopcontact voor de cv. Maar wat voor effect dit nu heeft op de cb ketel wist hij ook niet

Een apparaat wat spanning meet en te weinig aangeeft of is het dat of is er lekstroom maar dan hoort de zekering eruit te gaan.
Staat de verwarming niet in huis maar ergens in de wei waardoor er spanningsverlies optreed?.... Is er slechte elektra installatie in huis?
Wie wordt hier met een kluitje in het riet gestuurd?
Als ik dit zo lees dan betwijfel ik of de monteur weet waar hij het over heeft of u begrijpt niet waar het over gaat.
Te vaag!
Als de elektricien is geweest voor de lekstroom weet ik meer.

Voor nu zie ik dat mijn gasverbruik nog steeds erg hoog is. 10m3 per dag.
Weet nou niet of dit aan Toon , de CV Ketel of aan beiden ligt.
Iemand tips waardoor mijn gasverbruik minder kan worden ?
Zie hier het gasverbruik van vandaag per uur. En de totalen van de laatste dagen
Reputatie 7
Badge +9
Voorverwarmen van Warm Water uitgezet?

Dynamische gasregelblok en/of de rookgassen al is laten controleren?

Heb je een temperatuurcorrectie toegepast bij Toon?
Voorverwarmen optie staat al enige tijd uit ja. Temperatuur correctie ook gedaan. Digitale thermostaat er 3 dagen naast gehangen.

Gasblok is toevallig eergister vervangen door Feenstra.CV is helemaal nagelopen door Feenstra en goed bevinden.
Hoi Eddy,

Heel in het begin heb ik je geadviseerd het gasverbruik op Toon te vergelijken met de originele gasmeter.
Jij gaat nu nog steeds uit van Toon®️. Die kan uiteraard verkeerd aangeven.
Ik adviseer altijd de gasstand zondagavond te noteren en de volgende zondagavond weer; vergelijk dat verbruik maandag morgen eens met het weekverbruik van Toon®️.
Dan pas weet je dat je sensor 100% goed zit en Toon®️ juist registreert.
Reputatie 7
Badge +9
Voorverwarmen optie staat al enige tijd uit ja. Temperatuur correctie ook gedaan. Digitale thermostaat er 3 dagen naast gehangen.

Gasblok is toevallig eergister vervangen door Feenstra.CV is helemaal nagelopen door Feenstra en goed bevinden.

Feenstra.... Laat ik daar maar geen boekje over open doen.. Maar ben blij dat alles is gecontroleerd is cv technische.

Zal Brandje zijn tip inderdaad even uitvoeren.

Heb begin dit jaar ook wat hoge verbruik gehad, en om zeker te zijn dat Toon gelijk had, noteerde ik bijv vanavond de gasstand, en morgenavond exact zelfde tijdstip nogmaals.. Kijk dan is hoeveel m3 daaruit kom. En kijk dan is of dat gelijkstaat met wat Toon aan geeft..

Het is namelijk heel goed mogelijk dat jou sensors slecht vast geplakt zitten.. Dit process luister namelijk erg nauw.
Ga ik doen brandje. Echter heb ik en de cv man ter plekke dit gecontroleerd en deze staat er echt exact goed voor. Blauwe lampje precies op het laatste cijfer. Ik heb geen slimme meters. Moet / kan je ergens op toon instellen dat je normale meters hebt en dus geen slimme meters ?
Ga ik doen brandje.

Moet / kan je ergens op toon instellen dat je normale meters hebt en dus geen slimme meters ?

Perfect, want zonder controle weet je niet zeker of Toon z'n werk goed doet.

Je bedoelt met normale meters: domme meters.
Daar zijn de sensoren voor en de koppeling met Toon gaat altijd goed, want in de basis regelt de adapter dat.
Badge +5
Als de elektricien is geweest voor de lekstroom weet ik meer.

Laat je dat goed uitleggen, lekstroom......
Heb het gevoel dat je iets op de mouw gespeld wordt. Lekstroom meet je met een isolatie meter waarbij je vaststelt of er een slechte isolatie is tussen draden in je installatie en aangesloten apparaten.
Als het teveel is dan gaat je zekering eruit en als je aardlekbeveiliging hebt dan tript die (schakeld uit) of je krijgt een elektrische schok!

De oorzaak kan zijn een slechte TL lamp of wasmachine waar het vocht zit waar het niet hoort of een lekke waterkoker of koffiemachine en dergelijke. Ook je CV ketel kan ergens vocht hebben waardoor er een storing ontstaat. Het kan ook, zijn dat er een spijker of schroef in de muur door de bedrading is geschroefd. Dat soort dingen veroorzaakt lekstroom.
Je zou dat al eerder gemerkt moeten hebben door storing in een of ander apparaat.
Laat het goed uitleggen zodat je er wat mee kunt.
Succes.
Reputatie 7
Badge +7
@ E. Bastiaansen
nacht verlaging heeft weinig zin bij vloerverwarming
@ E. Bastiaansen
nacht verlaging heeft weinig zin bij vloerverwarming

Hoi Jan,

Als dat 2 grd is ten opzichte van overdag is dat toch prima??
Helaas nog steeds extreem hoog gas verbruik. Vanochtend alleen al 5m3 verbruikt, cv moet uiteraard verwarmen nu het kouder is, maar zo hoog vind ik niet normaal.
Binnenkort Feenstra maar weer de cv laten controleren op instellingen en eventuele defecten .