Toon geeft heel hoog gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Toon geeft heel hoog gasverbruik

Sinds 2 weken wonen we in ons nieuwe huid en sinds 3 dagen hebben we Toon. Het huis heeft beneden vloerverwarming en 1e en 2e verdieping kachels. De Toon geeft aan dat we voor 5 soms 8 euro per dag alleen al aan gas verbruiken. Dit vind ik erg veel. Te veel zelfs. De kachel staar max 3 uur per dag aan. Is de Toon niet goed ingesteld ? Of heb ik een issue met mijn cv / huis ?
icon

Beste antwoord door Brandje 2 november 2016, 08:35

Nee. Ik heb geen slimme meters

Dan zal je de positie van de sensor moeten controleren.
Ook kan je het verbruik op Toon®️ met de gasmeter vergelijken, dan kan je controleren of het verbruik klopt.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

68 Reacties

Hoi Eddy,

Je hebt slimme meters?

Dan zal je de positie van de sensor moeten controleren.
Ook kan je het verbruik op Toon®️ met de gasmeter vergelijken, dan kan je controleren of het verbruik klopt.
Net uitgebreid met toon/Eneco gebeld. Vriendelijke dame gaf het volgende aan

Stel toon in op vloerverwarming ipv radiatoren

Zet water voorverwarmen optie uit

We kwamen erachter dat de C waarde op 600 moest staan ipv 300

Hopelijk werken deze aanpassingen waardoor we geen onrealistisch hooog stroom en gas verbruik meer hebben.

Ik laat het hier wel weten
Reputatie 7
Badge +6
Beste E. Bastiaansen,

Is goed we horen graag of dit verbetering brengt, de C waarde is alleen van belang voor je elektrameter. Wanneer je Toon op vloerverwaming zet, dan kan dat inderdaad besparen, het is dan wel zo dat andere ruimtes in je woning wat langzamer verwarmd worden.
Ik heb toon ingesteld nu op programma's. Nachts 18 graden overdag en 21.5 graden. Gasverbruik geeft nog steeds bijna €10 per dag aan op toon. Maar ik kijk het even 3 dagen aan. Hopelifjk wordt het gasverbruik realistischer oftewel minder.
Ik heb toon ingesteld nu op programma's. Nachts 18 graden overdag en 21.5 graden. Gasverbruik geeft nog steeds bijna €10 per dag aan op toon. Maar ik kijk het even 3 dagen aan. Hopelifjk wordt het gasverbruik realistischer oftewel minder.

Hoi Eddy,

Ik reken altijd liever met m3.
Wat is jouw verbruik?
Wij komen niet boven de 2 a 3 m3 uit met een buitentemperatuur van 10 grd.

Hi. Wij zitten tussen de 5 - 10. Dit is veel te hoog en kan niet kloppen
zie hieronder
zie hieronder

Dit is te gek en ik zou inderdaad op zoek gaan naar vermindering verbruik en controle verbruik.
Begin ook eens met toch iets meer verlaging van de nachttemperatuur op Toon®️

Ook de positie van de gassensor moet bekken worden; het verbruik op Toon kan je makkelijk checken door zondagavond de stand op je gasmeter te noteren en volgende week weer.
Kijk dan op maandag naar het weekverbruik gas op Toon dat moet gelijk zijn.
dank voor je reactie.ik ga vanavond nog eens de gassensor checken of deze goed staat. mijn gevoel zegt dat het ook iets met onze vloerverwarming te maken heeft. kan het zijn dat de CV / Toon zo veel gas moet verbruiken om de vloerverwaming aan de praat te krijgen en warm te houden?

de kachel stond vanochtend 6.00 nog uit en de euro verbruik gaf 0 euro aan. de kachel gaat automatisch 6.30 aan. ik keek om 8.30 en zag toen al een verbruik van 2 euro!

de kachel stond vanochtend 6.00 nog uit en de euro verbruik gaf 0 euro aan. de kachel gaat automatisch 6.30 aan. ik keek om 8.30 en zag toen al een verbruik van 2 euro!

Oké, maar zoals gezegd je originele gasmeter geeft de juiste stand/verbruik aan, dus vergelijking is essentieel.
Reputatie 5
Badge +1
Op welke temperatuur is de vloerverwarming ingesteld?
Uit ervaring weet ik dat je zeker in het begin om de vloer op te stoken relatief veel gas verbruikt.
Het duurt circa 2 a 3 dagen aleer je vloer geheel op temperatuur is, zeker als er geen of weinig vloerisolatie is.
Zeker als je maar 3 uurtjes per dag stookt zoals je vermeld is dit erg aan de korte kant en komt de vloer niet op voldoende temperatuur en koelt in de resterende uren weer geheel af.
Laat de CV maar eens 48 uur op een normaal ingestelde kamertemperatuur van 21 graden staan.
Je zult zien dat het gasverbruik na enkele dagen minder wordt.
Van je verbruik van 1 euro per uur schrik ik niet van, is normaal zeker bij een koude vloer!
De vloer verwarming stond op 45 graden. Heb nu de vloerverwarming op 75 gezet en de thermostaat op 23.5. Nu 2 dagen aanlaten zeg je ?!
Heb bij Feenstra nu een beheer contract afgesloten. Ze komen binnenkort langs voor cv en hopelijk ook vloerverwarming controle. Hopelijk geen gaslek ergens
Reputatie 5
Badge +1
Onmiddellijk terug die temp. van 75 graden anders scheurt je vloer en/of de tegels komen los!!
Maximale vloertemp. is 50 graden!!
Laat de cv de komende 48 uur op de kamertemp. van 21 graden staan.
De thermostaat geeft overdag altijd 22 aan en nachts 21. Terwijl het dan veel kouder is. Daarom nu thermostaat ingesteld op 23,5. Anders gaat de thermostaat niet aan

Vloerverwarming teruggezet naar 45
Reputatie 5
Badge +1
Neem een temp. meter en zet deze zo dicht mogelijk bij de Toon. Wacht een uurtje en zet het temp. verschil van de temp. meter en de Toon in de Toon als correctie.

Belangrijk is dat de werkelijk temp. hetzelfde is als de Toon ook daadwerkelijk aangeeft. Zelf laat ik overigens 24 uur/dag de Toon op 21 graden staan. Hierdoor blijft je vloer continu op temperatuur, maar reken erop dat zeker bij het begin van het stookseizoen de eerste 3 a 4 dagen je meer gas verbruikt omdat de vloer minder dan 20 graden is. Bekijk het eens een week en dan moet je gaan zien dat het gasverbruik dagelijks dicht bij elkaar moet gaan liggen.

Overigens moet je het ook zo zien, het extra gas dat je verbruikt tijdens het opwarmen is niet zo dramatisch. Immers bij het einde van het stookseizoen blijft je vloer ook dagenlang nog warm en is je gasverbruik dan stukken minder. Niet meer dan plus en min qua verbruik.
Ik heb de buitenthermometer nu binnengehangen naast toon
Reputatie 5
Badge +1
Prima, zit er een verschil, al is dit maar een halve graad, dan correctie toepassen in de Toon.
Het beste, maar de keus is aan u en afhankelijk van de isolatie en buitentemperatuur, is 35-40 graden bij de huidige buitentemperatuur en 50 graden bij 0 graden of minder. Voor u is het een nieuwe manier van verwarmen, maar weet dat het 3 a 4 dagen duurt voordat uw vloer geheel opgewarmd is maar ook afgekoeld is. Stook in het begin op 35 graden en kijk naar de temp. Wees ervan bewust dat het een dag duurt voordat de temp. gaat dalen in de huiskamer als u te hoog opstookt. Het is even spelen met de watertemperatuur en wat uzelf als prettig ervaart.
Ok. Dank voor de info. Toon aangepast met -1.5. 2e thermometer gaf namelijk 1.5 graad lager aan
Reputatie 5
Badge +1
Dan zou ik de cv gewoon 24/7 op 21 graden laten staan en de komende week het verbruik eens opvolgen. Laat over een paar dagen eens weten hoe het er dan voor staat. Zou wel de 2e thermometer nog even laten staan om te kijken of er nog een 2e correctie nodig is. De Toon heeft wel circa 1 tot 2 weken nodig om in te leren, dus corrigeer dit niet meteen..
Reputatie 7
Badge +8
@E. Bastiaansen :

Wat voor CV heb je? Merk en Type..

Vraag aan Feenstra of ze ook naar de afstelling van gasregelblok in de CV willen kijken.. Ik heb ook geregeld gehad dat mij ketel een hoog verbruik had.. Dan dien dat gecontroleerd te worden.. Deze afstelling moet op - 0.05 staan.. Zorg dat deze op laaglast word afgesteld.. Feenstra is er een ster in om hem op hooglast af te stellen.. Eigen ervaring..
Top. Dank voor de info. Ik ga het aan ze doorgeven als ze hier zijn , hopelijk snel

Mooi logo !!!
Cv type check ik vanavond

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen