Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Reputatie 3
Badge +1
Ik kwam een berichtje tegen op de twitter van Eneco en daarop zag ik een foto met Toon en Zon. Vanaf Mei 2015 is het dan eindelijk mogelijk om zonnepanelen in te zien op Toon, tenminste zo lijkt het me.

Is het ook zo? Kunnen we vanaf Mei hier gebruik van gaan maken?
En dan natuurlijk nog de vraag, moeten we dit zelf aanvragen of zien jullie wie Toon heeft en Zonnepanelen en nemen jullie dan contact met iedereen op?

U zult begrijpen dat wij daar natuurlijk heel erg in zijn geïnteresseerd. En we hopen op zeer korte termijn iets meer informatie te krijgen over het aansluiten van dit alles. Mocht er iemand zijn die het al weet, we horen het graag 🙂
icon

Beste antwoord door Danielle 13 mei 2015, 13:41

@Allen,

De uitrol voor Zon op Toon voor bestaande Toon klanten duurt wat langer, omdat we moeten inregelen dat onze monteurs kunnen weten dat er al een Toon hangt. Daarnaast regelen we nu een proces in zodat we bestaande Toon klanten kunnen omzetten naar Toon Zon klanten. Vandaar dat nieuwe Toon gebruikers al wel Zon op Toon kunnen bestellen en jullie als bestaande Toon gebruikers nog niet.
Op eneco.nl/toonzon staat al wat meer informatie. De kosten voor Zon op Toon zijn €99,95 t/m 18 panelen. Als je meer dan 18 panelen hebt, dan is er een zwaardere kWh-meter nodig die duurder is en dan betaal je €199,95

In de Toon nieuwsbrief, die verstuurd wordt op 21 en 22 mei, komt een artikel te staan over Toon Zon en we doen ons best om dan alles gereed te hebben om het daadwerkelijk te bestellen. Mochten we dat niet redden dan zal dat uiterlijk eind mei zijn.

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Badge
@ Folkert,

Wordt er ook nog tegemoet gezien naar de klanten die al zeer ruime tijd wachten op deze functionaliteit? Ik heb zelf nog een mail ontvangen van Eneco in januari 2014 (!) dat in die zomer Toon geschikt zou zijn voor zonnepanelen. We zijn dus ruim een jaar verder, inclusief maandelijkse abbo kosten voor Toon, waar ik eigenlijk niets aan gehad heb v.w.b. de bedoelde Toon functie (nee, de buienradar kijk ik er niet op...)
Zou mij bevreemden als er dan nu ineens nogmaals een 'flink bedrag' erover heen komt voor installatie en aanschaf....
Badge

Een andere kijk op de zon
Heeft u zonnepanelen? Vanaf mei ziet u met de optionele functie Toon Zon precies wat uw zonnepanelen opleveren. Zowel in kWh als in euro’s.

YEP... vanaf mei 🙂 En we wachten al zo lang Eneco :(

Inderdaad de voorlaatste melding was: "begin mei"
Ik ben bang nu met de melding van Danielle, net, dat het dus minimaal medio mei wordt!

Welk jaar????? :?
Ik begrijp het zowieso niet..eerst word je een contract aan geboden voor 4 jaar ( dat is mooi voor Eneco) om je vast te houden .daarna moet je vijf euro per masnd gaan betalen dat is totaal 240 euro die ik eerst moet gaan besparen .dan word er 1 jaar geleden verteld dat ze het terug geleverde zonne enegie software matig gaan inbouwen ...ik vind get allemaal een commerciele bussenis..nu ook weer met die philips lampen ...dat had zeker voorrang..en kan wel gewoon als software ingebouwd worden ..
hebben jullie al gezien, dat er nu de 'Toon met Zon mini-handleiding' is geplaatst op Toon support..
Reputatie 7
Badge +7
🙂 het gaat goed op het forum.
ik hoop dat er geen mens wakker heeft gelegen .
over/van Zon op Toon.
Ton ik hoop dat je nog meer potjes hebt om te breken.(geintje)
gelukkig zijn we het niet allemaal met elkaar eens.

daarom was mijn hoop ook gevestigd op het zelf ontwikkelen van de api,s
zodat iedereen zelf de keuze had van :
ik wil hue lampen op m,n Toon
of ik wil slimme stekkers op mijn Toon.
of ik wil dit of dat aansturen/uitlezen via Toon
of Zon op Toon volledig met uitlezing van de netinverter.
of Zon op Toon met alleen weergave 1.81 en 1.82 en min weergave (allemaal software matig mogelijk)
enz,enz

Oftewel zelf kunnen beslissen wat je op Toon wil.

Zoals je dat ook op een tablet/smartphone kan doen/zien
Ik zie dat @Folkert niet online is, die is vast bezig met de lijst.
En geduld is zeker een schonen zaak; behalve als we reeds lang aan het lijntje gehouden zijn.
De eerdere beloftes zijn van zeeeeeeeeer lang geleden.
En juist nu de mooiste maanden met veel opbrengst🆒🆒komen, is het dubbel erg als we nog langer moeten w8en.
Ik wil zo'n mooie gele curve op m'n Toon®️ zien.

Dag allemaal,

Inderdaad vond ik een maand wel lang klinken....

In de meterkast komt een nieuwe groep, deze groep zit met draden verbonden met de groep van de zonnepanelen (vandaar het draadje wat ik eerder noemde)

Op de nieuwe 'groep' zit een pulse-sensor met een jacksnoertje weer verbonden met een nieuwe meteradapter (aangepast voor zonnepanelen). Volgens mij zit het jacksnoertje goed.

Software van de meteradapter moest geüpdate worden, daar kwamen we achter na herhaaldelijk resetten van Toon, aangezien hij vast leek te lopen. Uiteindelijk deed 'ie het weer en kwam de update naar voren. Na de update kwam het tabje van Zon, etc. in beeld.

Monteur was al over z'n tijd heen voor mij: eerst defecte 'groep' (weet niet hoe die heet), daarna Toon die vastliep, al met al duurde het nogal... ik begreep ook dat de monteur weg moest.. dus liet het er maar bij.

Maar zat me toch niet echt lekker.. dus dacht: even naar 't Forum!

Kijk nou wordt er al meer bekend!
De adapter moest dus kennelijk ook geupdate worden en toe verscheen de tab Zon, dat is voor zover ik weet normaal.
Jammer dat de monteur dus in tijdnood kwam!
Heb je Toon zelf al een harde reset gegeven en de adapter gelijktijdig ook even stroomloos gemaakt?
Een harde reset geef je door de module onder je CV even 1 minuutje stroomloos te maken.
Reputatie 6
Badge +1
Een mooie dag om een update te ontvangen :8 ( stille hint).

Alleen die monteur......... Die heeft hier nog steeds niet gebeld............en de postduif voor de aanbieding is volgens mij ook de weg kwijt. (Gadver, ik zal hem even helpen. Wie tot 10 kan tellen kan de hele wereld bellen, dus begin maar met de 04....... - 85...... en de rest volgd vanzelf)
Zojuist zijn de nieuwe meters geplaatst (gas en stroom) heel fijn om te zien is hoe goed de toon omgaat met de verdeling opbrengst en gebruik. Dit schommelt ook als het licht minder word door b.v. een wolk. Het is dus heel nauwkeurig(huisje wordt soms half blauw of helemaal geel). Ik draai nog op versie 2.10 maar in september komt voor ToonZon de nieuwe update 3,2 met een duimpje omhoog:P. Monteur heeft goed gewerkt en alles netjes achtergelaten.

Hoi Frans,

Leuk dat het bij jou ook gelukt is!
In inderdaad medio september komt de versie 3 uit voor ons als Toon Zon gebruikers, maar volgens mij is dat de versie 3.1 al hoor!
Badge
Ook hier eindelijk Toon Zon. (En inmiddels ook nog drie extra panelen laten installeren, nu liggen er 15 plaatjes te zonnen op het dak.) En het lijkt goed te werken, al zie ik inderdaad ook negatieve waarden als wolken en zon elkaar snel afwisselen. Vanmiddag werd het minder bewolkt en bleven de waarden wel stabiel. We gaan het de komende tijd ook vergelijken met de data van slimmemeterportal.
Van wat ik vandaag heb kunnen zien klopt het aardig met wat ik uit de omvormer uitlees.
So far, so good dus.
Zoals al eerder gemeld zijn de nieuwe meters geplaatst, de gasmeter is zojuist "offline" gegaan. gas meter is niet meer zichtbaar in toon en laat op het display van de gasmeter zelf ook geen getallen meer zien. Het lijkt erop dat de gasmeter niet meer werkt echter het schijnt dat de meter een aantal dagen nodig heeft om alles te verwerken en weer "online" te komen. We wachten af.

Niets bijzonders en uitvoerig hier op het forum aan de orde geweest.
Als het puur de koppeling is dan duurt dat maximaal 14 dagen, maar is meestal binnen enkele dagen geregeld.
Let ook op dat je de slimme meters straks in Mijn Eneco activeert; dat kan pas als Eneco van je netbeheerder de gegevens door krijgt.
Ik krijg nu de bevestiginsmail met activatiecode dat ik TOON heb bested (Maar dat is natuurlijk niet zo want die heb ik al 3 jaar)
Ik kan er nu van uitgaan dat bij de installatieservice mijn aanmelding voor TOON en ZON binnen is en dat ik niet volgens die medewerker 2 tot 3 weken moet wachten totdat ik gebeld ga worden. Ik ga straks zelf maar even bellen. Kijken of er nu wel normaal gecommuniceerd kan worden.

Hoi Ton,

Precies, dan zou jouw aanmelding nu in het systeem van Eneco Installatiebedrijven aanwezig moeten zijn.
Ik zou zeker bellen; hoe eerder hoe sneller je Toon Zon hebt.
Zoals al eerder gemeld zijn de nieuwe meters geplaatst, de gasmeter is zojuist "offline" gegaan. gas meter is niet meer zichtbaar in toon en laat op het display van de gasmeter zelf ook geen getallen meer zien. Het lijkt erop dat de gasmeter niet meer werkt echter het schijnt dat de meter een aantal dagen nodig heeft om alles te verwerken en weer "online" te komen. We wachten af.

Niets bijzonders en uitvoerig hier op het forum aan de orde geweest.
Als het puur de koppeling is dan duurt dat maximaal 14 dagen, maar is meestal binnen enkele dagen geregeld.
Let ook op dat je de slimme meters straks in Mijn Eneco activeert; dat kan pas als Eneco van je netbeheerder de gegevens door krijgt.

Goeie tip Brandje dat activeren wist ik niet daar heb ik wat aan! Tnx!!

Graag gedaan!
Je kan dan los van dat je toestemming geeft om de standen bij je netbeheerder op te halen; je verbruik ook volgen in de zg Tussenstand Slim.
Hoi Frans,

Dat zou ik zeer zeker doen. Want alles betreffende Toon®️ en energie in de breedste zin van het woord wordt hier besproken en met problemen worden geholpen en vrijwel altijd opgelost!
Een aanrader dus.

Jammer dat IE niet werkt; heb je wel de nieuwste? Ik mag toch aannemen dat je de pop-up's op toestaan hebt staan en cookies uiteraard voor deze site accepteert. Dan moet het lukken.
Overigens als je op dit forum ingelogd staat kan je helemaal rechtsboven meteen inloggen op Mijn Eneco.
Ik zweer bij Chrome en daar heb ik nooit problemen mee.
Hoi Frans,

Uiteraard moet een ieder doen waar hij zich prettig bij voelt.
Wie weet straks bij WinX en geen IE, maar met de nieuwe naam uit het project Spartan zeg je wel ik stap over.....
Hoewel IE11 zit er nog wel verstopt in.
Badge
Hoi Frans,

Uiteraard moet een ieder doen waar hij zich prettig bij voelt.
Wie weet straks bij WinX en geen IE, maar met de nieuwe naam Spartan zeg je wel ik stap over.....
Hoewel IE11 zit er nog wel verstopt in.

De nieuwe browser in Win10 heet Egde. Test Win10 momenteel op m'n Surface, maar ik krijg het niet voor elkaar om in te loggen op het forum met Edge. Met Chrome gaat het wel probleemloos.

Je kunt IE eventueel resetten via Extra > Internetopties > Geavanceerd > Opnieuw instellen.
Bedankt Brandje voor je reactie,

Het enige verschil wat ik zie is dat mijn maandbedrag met 3,50 verhoogt is (abo toon) en op Toon geeft hij bij gebruik gas nog steeds -912 aan. Maar ongeduldig als ik ben het is ook pas 2 werkdagen geleden. :D

Graag gedaan Frans!

Tja ...............
Je moet de netbeheerder uiteraard wel even de tijd geven om de zaak administratief door te melden aan Eneco.
Dus gewoon na een weekje weer eens kijken op Mijn Eneco en je ziet snel dat er een verandering is.
Als je goed kijk zie je op een gegeven moment vanzelf de vraag over het activeren.
Dus inderdaad nog even geduld.
Badge
Hoi,

Vandaag bericht gekregen: 12 augustus krijg ik een nieuwe slimme meter. Hopelijk doet dan Toon Zon wel wat het hoort te doen.

Kan ik na installatie van de nieuwe slimme meter direct resultaat verwachten op Toon?
Woensdag 24 juni is bij mij Toon op Zon geinstalleerd.
Over het algemeen lees je op een forum vaak negatieve ervaringen.
Voordat ik over ging naar een Toon in het algemeen heb ik mij eerst volledig laten informeren via priveberichten bij 2 moderators. In 1 geval werd het voor hun te technisch en hebben mij aangeboden om gebeld te worden met de technische dienst van Eneco. Deze hebben ruimschoots de tijd voor mij genomen om mijn onzekerheden weg te nemen.
Daarna heb ik gewoon de routing genomen die destijds voorgesteld was.
Eerst installatie Toon (destijds nog met een analoge meter. maar werkte perfect)
Ik liet toen zonnepanelen plaatsen. (Toon kon dit niet aan. Verkeerde waardes en overleg gehad)
Door Stedin slimme meters laten plaatsen. (Toon mn gas werkte na 1 dag weer naar behoren)
Toon op Zon besteld. Heeft bij mij ongeveer 2 weken geduurd aangezien er in mijn regio een plaatsje vrij was. Dus een gelukje.
En zoals het ernaar uit ziet werkt dit ook naar behoren. Momenteel zie ik geen afwijkingen maar ik juich nog niet te vroeg aangezien de gegevens net 1 dag oud zijn.
De monteur in kwestie zei mij wel dat in mijn geval alles goed was voorbereid in de meterkast.

Goed dat je even meldt dat alles goed werkt.
Dat zie ik inderdaad aan de screen-print!
Veel plezier met je Toon Zon.🆒

Ik neem aan dat je nu versie 2.10.12 draait op Toon?
Badge
Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden dat aanpassing voor een nieuwe gadget voorrang krijgt op trouwe klanten met TOON en ZON die hierdoor nog steeds niet over kunnen overstappen naar versie 3 omdat deze software niet werkt met TOON en ZON!
Dat is inderdaad onnodige extra informatie maar ik denk dat ze het gescheiden willen zien voor alleen klanten van Toon met zonnepanelen en Toon zonder zonnepanelen. Ik vind zowel het balkje als huisje wel leuk staan. Dat zie je constant veranderen.
Het dagtotaal van "Stroom vandaag" wordt toch al gegeven? Misschien is een kadertje met weektotaal van electra en gas wel leuker om te zien op de tablet of smartphone. Dan krijg je vergelijkingsmateriaal.

Nee, ik bedoel uiteraard het cumulatieve dagtotaal; die oplopende balkjes is leuk, zeker weten.
Maar het blijft dubbele info, die je via ""Verbruik nu"" al hebt en dan ook nog keurig in de verbruiksmodes: verbruik van het net of verbruik eigen opwek; het z.g blauwe of gele huisje.
Dat is dus 14 dagen geleden. Dat is te gek en moet er iets fout gegaan zijn in de communicatie met je netbeheerder en Eneco.
Er zal straks wel een moderator dit oppakken en onderzoeken.
Ja alleen het klopt volgens mij niet echt.. 8m3 gas op toon en 2m3 gas op mijn eneco in Aug. 18Kwh stroom in mijn eneco en de meterstand op toon is veel meer (op 4 meterstanden waarvan er vast 1 voor de teruglevering maar ik niet kan zien welke). Zie bijlagen!

De standen die op je 1e foto staan zijn identiek aan je eigen slimme meter.
Als je daarop kijkt dan zag je welke standen daarbij horen.
Dus:

I = 1.8.1 laag tarief
II= 1.8.2 hoog tarief
III=2.8.1 terug levering laag tarief
IV= 2.8.2 terug levering hoog tarief
Reputatie 4
Badge +1
100 euro voor het aanschaffen en (laten) monteren van een kWh meter om te gebruiken in combinatie met de reeds aanwezige meteradater van Toon is absurd duur.

Voor +/- 20 euro heb je al een kWh meter met S0 uitgang die je met diverse andere hardware kan uitlezen/loggen.
Kijk dat is slim; anders is het kapitaalvernietiging.
De meeste zetten 'm op Marktplaats en zijn 'm zo kwijt, als je tenminste niet de hoofdprijs wilt hebben.
Je hebt toch wel een fabrieksherstel gedaan hè?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen