Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Jurgen,
je zelf er niet druk over maken , dat heeft geen zin.
we wachten het wel af :@

Ik maak me niet druk, maar ik heb er wel moeite mee, dat er reclames voorbij komen, website info laat zien, terwijl we de functionaliteiten niet kunnen gebruiken, omdat deze nog niet zijn geinplanteerd. Dit was met de hue zo en nu weer met de zon.

Er komt toch een moment dat ik me er zo erg aan stoor, dat ik er wel wat mee ga doen. Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier niet zozeer om het nog niet releasen van de update, maar meer het feit, dat er al reclame gemaakt word op tv en website, terwijl Eneco nog niet klaar is voor de uitrol en de voorgestelde voorziening nog niet beschikbaar is gesteld voor de gross van de mensen. Volgens mij valt dit onder misleidende reclame. Ik kan dus de reclame code commisie verzoeken, om deze manier van reclame voering, te onderzoeken en een bindende uitspraak laten doen.

Maar goed het blijft een feit, dat als deze update ze uit goedwil, zouden toekennen, we er toch niks aan hebben, omdat de meetinstalatie niet is aangepast.

Neemt niet weg dat "mijn broek er vanaf zakt" dat er wel mensen geworven worden, terwijl het meer en deel van de monteurs nog in opleiding zit.
Waarom is Eneco niet open over de configuratie dmv afbeeldingen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is, en of instalatie mogelijk is. Nu zijn we hier een wiel aan het uitvinden, terwijl de bleuprint er gewoon al ligt. (Anders kunnen monteurs niet bijgeschoold worden)
En direct is de toeloop zo groot dat modules niet op voorraad zijn, of mensen maanden moeten wachten op instalatie. Dat is waar ik allemaal een beetje moeite mee heb.
Maar nogmaals is dit een algemeen gal spuien.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen,

De uitrol voor Zon op Toon voor bestaande Toon klanten duurt wat langer, omdat we moeten inregelen dat onze monteurs kunnen weten dat er al een Toon hangt. Daarnaast regelen we nu een proces in zodat we bestaande Toon klanten kunnen omzetten naar Toon Zon klanten. Vandaar dat nieuwe Toon gebruikers al wel Zon op Toon kunnen bestellen en jullie als bestaande Toon gebruikers nog niet.
Op eneco.nl/toonzon staat al wat meer informatie. De kosten voor Zon op Toon zijn €99,95 t/m 18 panelen. Als je meer dan 18 panelen hebt, dan is er een zwaardere kWh-meter nodig die duurder is en dan betaal je €199,95

In de Toon nieuwsbrief, die verstuurd wordt op 21 en 22 mei, komt een artikel te staan over Toon Zon en we doen ons best om dan alles gereed te hebben om het daadwerkelijk te bestellen. Mochten we dat niet redden dan zal dat uiterlijk eind mei zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Kijk eens aan, informatie van Eneco :)
Wel erg fijn om te horen dat er meer informatie ter beschikking is gekomen voor de klanten.

Maar deze informatie roept bij mij nog wel vragen op. kWh-meter die de monteur gaat plaatsen, kan dit als er al 1 in zit? Of is het misschien mogelijk om gewoon de kWh-meter dit er nu in zit te gebruiken? Is er misschien meer informatie over die kWh-meter, misschien een type nummer of iets, dan kunnen de mensen, die er meer verstand van hebben, even kijken of het mogelijk is om te splitsen of iets.

Het blijft voor ons nu heel vraag of we nu, naast een andere zonnen energiemeter, dan ook Toon kunnen aansluiten en dat de waarden dan goed zijn. Of hanteert Eneco de regel: alleen Eneco met een kWh, anders geen garantie en/of dat er dan geen monteur langs komt?

Hopende dat jullie hier nog meer informatie over kunnen geven. De prijs is redelijk te doen, al hoewel ik me afvraag of het thuisfront er blij mee is. Maar goed, dat komt nog wel, eerst andere info.
@Allen,

De uitrol voor Zon op Toon voor bestaande Toon klanten duurt wat langer, omdat we moeten inregelen dat onze monteurs kunnen weten dat er al een Toon hangt. Daarnaast regelen we nu een proces in zodat we bestaande Toon klanten kunnen omzetten naar Toon Zon klanten. Vandaar dat nieuwe Toon gebruikers al wel Zon op Toon kunnen bestellen en jullie als bestaande Toon gebruikers nog niet.
Op eneco.nl/toonzon staat al wat meer informatie. De kosten voor Zon op Toon zijn €99,95 t/m 18 panelen. Als je meer dan 18 panelen hebt, dan is er een zwaardere kWh-meter nodig die duurder is en dan betaal je €199,95

In de Toon nieuwsbrief, die verstuurd wordt op 21 en 22 mei, komt een artikel te staan over Toon Zon en we doen ons best om dan alles gereed te hebben om het daadwerkelijk te bestellen. Mochten we dat niet redden dan zal dat uiterlijk eind mei zijn.

Hoi Danielle,

Oké, gelukkig weer wat nadere info.
Wij bestaande klanten moeten dus omgezet worden naar Toon Zon klant.
Mijn installate voldoet verder aan de eisen, dus kom maar op met dat belletje, zodat we een installatiedatum kunnen prikken.
Wel graag m'n 06 nummer gebruiken; wil je dat aan Folkert doorgeven, omdat hij een lijstje bijhoudt.
Ik ben namelijk op vakantie, maar via 06 bereikbaar.
Reputatie 6
Badge +1
@Danielle dank voor je reactie.

we zijn weer wat wijzer geworden, maar ik heb wel wat opmerkingen, ten aanzien van je verhaal. (Ik voel me net de pieperd, en zit niet lekker in mijn vel op dit moment, dus Sorry als ik zo bot/lomp over kom)
Voor de duidelijkheid heb ik je verhaal opgelitst, dingen terug gezocht in dit topic en tegen mijn gedachten aangehouden.

U verklaar je dan dit:

Ik ben vandaag gebeld en heb Toon en Zon besteld! Nu alleen nog twee tot vier weken wachten totdat de monteur mij belt voor een afspraak. Het gaat nu dan toch eindelijk gebeuren!

Niet persoonlijk en jaloers bedoelt, maar hij had al Toon en was al bestaande klant. Athans dat maak ik op uit al zijn reacties.

De kosten voor Zon op Toon zijn €99,95 t/m 18 panelen. Als je meer dan 18 panelen hebt, dan is er een zwaardere kWh-meter nodig die duurder is en dan betaal je €199,95

En waar blijft dan de voorgespiegelde aanbieding? Was het een "zonnesteek" 😛 of heb ik deze text:

@Allen

Iedereen die aangegeven heeft graag snel benaderd te worden wanneer Toon en Zon live gaan, heb ik doorgemaild naar de afdeling die de aanbiedingen zal verzorgen.

Misschien verkeerd gelezen, of verkeerd geinterperteerd?

Aldus mijn gedachten. betreffende je reactie en de feiten, zoals deze al eerder zijn gecommuniseerd met ons.

Dan iets anders:

Het blijft voor ons nu heel vraag of we nu, naast een andere zonnen energiemeter, dan ook Toon kunnen aansluiten en dat de waarden dan goed zijn. Of hanteert Eneco de regel: alleen Eneco met een kWh, anders geen garantie en/of dat er dan geen monteur langs komt?
.

Lees even deze pagina https://www.eneco.nl/actie/toon-zon/
En de post van jeroen76. Het blijkt dan dat na de wijziging Alleen Toon nog toegang kan krijgen tot de p1 poort. Athans zo lijkt het. Ook zitten er aanvullende eisen aan zoals een rechtstreekse verbinding naar de meterkast.

Maar de eisen zijn een slecht teken voor mensen die medere uitlees systeem hebben. Daarbij heb ik nog veel meer vragen. Bv Wat als je besluit of omdat het niet kan, je geen Toon met zon gaat afnemen, hoe houd Toon dan rekening met de teruglevering van de zonnepanelen. Want het ingeschatte verbruiks is nu vertekend, omdat er word teruggeleverd, wat weer later word verbruikt.
En als je nu later besluit, om het abbonoment op te zeggen, heb je dan ook geen toegang meer tot de zonnepaneel data en heb je dus 100 euro (speciale aanbieding :? ) uitgeven voor een niet werkende functie en blijf je dus afhankelijk van een abb en/of Eneco.
Badge
@Allen,

Hoi Danielle,

Oké, gelukkig weer wat nadere info.
Wij bestaande klanten moeten dus omgezet worden naar Toon Zon klant.
Mijn installate voldoet verder aan de eisen, dus kom maar op met dat belletje, zodat we een installatiedatum kunnen prikken.

Mee eens, kom maar op met dat belletje, EN de beloofde aanbieding. Om hetzelfde te betalen als nieuwe klanten, terwijl wij al ruim 1,5 jaar Toon hebben en betalen lijkt mij niet gepast.

[guote=mailverkeer januari 2014]
Graag laat ik u weten dat wij hard bezig zijn om Toon geschikt te maken met zonnepanelen. De verwachting is dat dit rond de zomer van 2014 beschikbaar zal zijn.
[/quote]
Reputatie 3
Badge +1
Daarbij heb ik nog veel meer vragen. Bv Wat als je besluit of omdat het niet kan, je geen Toon met zon gaat afnemen, hoe houd Toon dan rekening met de teruglevering van de zonnepanelen. Want het ingeschatte verbruiks is nu vertekend, omdat er word teruggeleverd, wat weer later word verbruikt.

Dat is een hele goede vraag! Het zou mooi zijn als Toon straks ook je -T1 en -T2 kan uitlezen. Dit moet toch mogelijk zijn? Ik wil mijn andere meet mogelijkheid behouden, dus als Toon echt alleen recht wil op P1, dan houden wij het voor gezien.

En daarnaast ben ik het eens over de prijs, wat doet Eneco voor de klanten die al Toon hebben, er zou een aanbieding komen.
De standen 1.8.2 en 2.8.2 kunnen nu ooknal uitgelezen worden, want dat heb ik eerder gevraagd aan Folkert. Op Toon zie je nu ook al de meterstanden van 1.8.1 en 2.8.1.
De terugleveringsstanden worden nu ongebruikt gelaten omdat dat voor de niet zonnepaneeleigensten te verwarrend zou zijn.
Ik heb het dus niet over de verwerking van die teruglevering data in Toon zelf.
Daar is nooit een uitspraak over gedaan.
Al zou de verbruiksmeter maar eens naar het negatieve kunnen gaan, dat zou een hele verbetering zijn.

Vwb de splitsing van het P1 signaal zou ik me maar niet zo druk maken; misschien dat de meest simpele splitser problemen oplevert voor de adapter van Toon, maar er zijn duurdere uitvoeringen beschikbaar waar een volledige galvanische afscheiding in zit, dan is het onmogelijk dat Toon daar van streek van kan raken.
Reputatie 6
Badge +1
Nou Ton en alle andere, ik ga nu even heel zakelijk en bod worden:@ want ik ben een beetje klaar met de discussie.

Zoals ieder weet (ik heb er nooit een geheim van gemaakt) bezit ik Toon en Homewizard. Homewizard is mij hoofd homedomatica systeem. Waarom?

Simpel. Dit is prijs/kwaliteit verhaal. In vergelijk met het z-wave, werkt homewizard op de 433 en de 8,nogiets mHz. Daardoor is zwave stabieler en mbt schakelen trefzekerder. Echter de prijs voor 1 zwave module is 50 euro en daar koop je 3 tot 4 klik aan klik uits voor. Voor de trefzekerheid koop je een wificamera en dan zie je ook ofdat een lamp wel of niet schakeld.
Het doel is voor beide systemen hetzelfde namelijk schakelen. Daarbij is Homewizard in automatisering veel verder dan Toon en mbt de ferquentie van toevoegen nieuwe functionaliteiten staat Toon stil en gaat Homewizard gestaagd door. Je kunt met dit systeem deuren openen en sinds kort, fitrage en (rol) gordijnen laten openen en sluiten. Het enigste wat HwZ niet kan, is zien wat ieder apparaatindividueel vrbruikt. Deze optie mist HWZ en heeft Toon wel. Echter als je de rollen omdraaid dan.......... Zullen we het niet over hebben.

Ik heb mijn geld, gezien de progressiteit van mijn ziekte, ingezet in Homewizard, omdat die mij het snelste en beste ondersteund in mijn algemene dagelijks levensbehoefte en een confortale ondersteuning geeft om, in en rond het huis, thuis te kunnen blijven wonen.

Als ik nu kijk naar alleen Toon op zon kijk, dan is het bij HWZ een kilowatuurmeter in het zonnepaneel sirquit plaatsen en een energielink aanschaffen van 123 euro. Welke kilowatuurmeter, of van welk merk doet er niet toe, want in de software is de pulseenheden instelbaar. Daarbij leest de energiemodule, mijn gas en stroom via de p1, leest mijn water via de watermeter en zelfs de hoeveelheid stroom mijn schootmobiel trekt. Instalatie? De energielink is met 2 handelingen te koppelen en zit met 2 schroefjes in de muur. Kan dus iedere doe het zelver. De kilowatuurmeter word 9 van de 10 keer geleverd bij de zonnepanelen, dus die hebben dus kosten die verwaarloosbaar zijn.
Dus verhuizen, is een fluitje van een cent, zonder exyra kosten of moeilijkheden. Het systeem is dus gewoonweg instalatie vriendelijker.

Nu Toon met zon. Er moet een moneur komen en een apparte module. Verbolgens blijkt dat de kans er in zit, dat ik dus de HWZ energiemodule niet meer kan gebruiken. Ik ben dus de watermonitor functie en laadfunctie scootmobiel kwijt.
Ga ik verhuizen dan kan ik Toon wel meenemen, maar de toon met zon module zit weer in de meterkast. Dus verhuiskosten is weer kassa.
Daarbij kost me nu deze instalatie nog eens 100 euro.

Ik ben dus met mijn vrouw in afweeg positie gekomen, met de feiten zoals ik ze nu ken. Je komt dan tot de volgende conclusie:

Voordelen Toon verses Homewizard al dan niet wat ik er mee doe:
- je ziet hoe je er tegenover je voorschotten voor staat ( maar gelet, toon zonnepanelen niet ziet is dit nu vertekend)
- de slimme stekker geeft op Toon aan wat het aangesloten apparaat verbruikt ( dit kan HWZ niet, maar ik kan daar wel schakelschemas maken en schakeltijden aangeven, daarbij als je eenmaal weet wat 1 apparaat doet, dan weet je dat)
- de componeneten (slimme stekker en hue lampen) zijn schakelzeker ( HwZ is dit niet, maar met een ipcamera op te lossen. Kosten 1 stekker Toon 50 euro en bij HWZ de kilk aan klik uit prijs en een wiffi kamera kost ook 50 euro, waardoor schakelzeker is opgelost)
- Toon kan alleen nog handmatig lampen hue en slimme stekkers schakelen. (hWZ kan veel meer tot deuren openen en sluiten tot een stofzuiger robot aansturen en alles in schemas)
-verhuizing is zelf te regelen met HWZ.( Bij Toon word het steeds moeilijker gemaakt omdat je vaak een monteur nodig hebt om komponeneten er uit te halen of te instaleren.
- gaat er een komponent kapot, dan word dit door Eneco in de regel kosteloos opgelost. Bij HwZ kost het gewoon een nieuwe module.

Nu moet ik direct 100 euro betalen om de instalatie met zon werkend te krijgen en kan ik vervolgens mijn primaire systeem mogelijk niet meer gebruiken. (Maar dat weet je na de Instalatie ofdat de splitter werkt).
Werkt dit niet, dan moet ik Toon met Zon laten varen en kan ik niet mee met de ontwikkeling van Toon, hoe spijtig dan ook. Ik verlies dan ook de juiste inzicht tegenover mijn ingeschatte verbruik en vervalt deze enigste belangrijkste optie ook.

Gezien al bovenstaande zit ik (wij) er echt aan te denken, om afscheid te nemen van Toon, ook al ben ik van mening dat het project een hoog ambitie potentie heeft. Het abbonement doorbetalen heeft dan ook geen zin (voordeel) meer, omdat dit dan alleen nog is voor de thermostaat op afstand te bedienen en kleinen functionaliteiten (weer, file) die me spreekwoordelijk gestolen kunnen worden. Immers heb ik boven Toon een 7 inche samsung tablet hangen voor mijn Homewizard, waardoor die functionaliteiten daar opgetoverd kunnen worden.

Door het abbonement te stoppen, bespaak ik 3,50 per maand dus dat is 40 euro, vervolgens verkoop ik Toon met mijn 2 slimme stekkers (de hue word ook ondersteund door HWZ en alleen de slimme stekker niet) via internet. Verwachte op brengst 120 euro.
Dus voor een bedrag van 120 euro+40 euro en de besparing 100 euro instalatiekosten Toon met Zon, kan ik een Nefit easy kopen.
Mijn ketel is dan ook op afstand te bedienen, mijn ketel is meteen weer modulair aanstuurbaar, en ik heb geen levenslange vastzittende abbonomentskosten. Daarbij draait het Toon met Zon verhaal gewoon door via de energielink van Homewizard, zoals dat nu al het geval is.

Dus tja, wat is wijs. Ik wil wel bij Toon en als pionier blijven, maar ik voel me aardig benauwend worden in een soort claim en bind edrag, om steeds ophoesten van hoge kosten ( slimme stekker 50 euro, huelampen 200 euro, nu toon met zon 99 euro, en wat komt er nog meer? Rookmelders 60 euro per module, camera 120 euro per module etc) bij nieuwe functionaliteiten en het feit dat verhuizen en overstappen, steeds moeilijk word omdat je al zoveel geld in Toon hebt geinversteerd dat afscheid nemen van Eneco (is nu nog niet aan de orde, dus ik blijf Eneco nog wel even "vervelen, en mensen op het forum helpen" en helpen als dat gevraagd word) of het systeem omdat dit gewoonweg kapitaal vernietiging zou zijn, gezien de inversteringskosten.

Een hobby en pionier zijn in nieuwe snufjes, mag geld kosten, maar er zijn grenzen.

Iemand goed advies?
Hoi Jürgen,

De discussie gaan we natuurlijk niet stoppen hè. Je visie die kende ik natuurlijk wel; voor een ieder geldt dat je een bepaalde keuze maakt en bij jou is dat begrijpelijk..

Uit eindelijk gaat het er om of de adapter van Toon niet van streek raakt bij splitsing van P1.
Niemand die dat nu nog weet, want bij de reeds aangeslotene is er kennelijk niemand die daar ervaring over kan delen.

Dus is mijn advies wacht op zo'n reactie dan scheelt dat weer 99 euries.
Nogmaals ik denk dat met een goede splitter,zoals gezegd een aangekondigde verstoring van de adapter zich niet voor doet.

En wil je dat niet wilt dan zou ik toch overwegen om Toon de rug toe te keren, toch.......
Maar jou kennende doe je dt echt niet.......
Dus dan rustig een afwachtende houding aannemen.

Intussen discussiëren wij hier gewoon nog ff door!
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jürgen,

De discussie gaan we natuurlijk niet stoppen hè.

En wil je dat niet wilt dan zou ik toch overwegen om Toon de rug toe te keren, toch.......

Duscussie mag matuurlijk gewoon doorgaan, maar Toon de rug toe keren doe ik zeker, als mijn huidige meetmodule niet naast Toon kan blijven bestaan. Want dan gaat mijn voorkeur (en dat van mij vrouw) echt uit naar Homewizard en doen we dus een grote stap terug met Toon, waardoor ook de 3,50 niet meer opwegen tegen de voordelen om Toon nog volledig functioneel te houden. Even de 99 euro voorgespiegelde "aanbieding" daargelaten, want ik woon immers in een huurhuis en verhuizen naar koop of gelijk loers is altijd een toekomstplan of een situatie waarin in mij geval rekening gehouden moet worden.

En tja als je dan overwegend alles gaat plussen en minnen, dan loopt Eneco met Toon toch echt hier en al eens eerder door vele andere gewaarschuwde, spreekwoordelijke boot mis. Hoe vervelend voor Eneco en tevens teleurstellend voor mij. Ook al blijf ik positief over Toon, de ambitie die Toon in zich heeft en Eneco als energieleverancier. Want dat zou niks te maken hebben met mijn mogelijke besluitvorming die ik en mijn vrouw aan het maken zijn. Het is dan puur gebaseerd op kosten, functionaliteiten tegenover de kosten en baten die er dan nog overblijven, en dat er grenzen zitten aan pioniersgedrag en hobby.

En gezien de feiten en kosten, zitten we nu op de grens van voorgaande. En dit is geen dwingmaatregel, want al zou Eneco mij de instalatie Toon en zon cadeau doen, en het blijkt dat alsnog mijn Energiemodule van HWZ er niet naast kan blijven werken, al dan niet met een inverstering of goede splitter, dan zal het toch einde Toon gaan worden. Dat is al indirect besloten.
Of.......... Er moet gegarendeerd kunnen worden dat Toon zijn duimpje en uitroepteken en geld in de huisjes en grafieken kloppen met de werkelijkheid. Rekening houden met de aanwezigheid van zonnepanelen.

Maar om dit goed te krijgen, ben ik bang dat Toon toch omgezet moet worden naar Toon met zon. Maar goed ik heb de tijd. Het opzeg termijn is altijd 1 maand, en als ik opzeg, weet ik natuurlijk wel, welke alternatief Toon gaat opvolgen, zodat ik toch op afstand de verwarming kan schakelen. Want dat is een functie die ik als een van de erste functies zal gaan missen.
Maar gelukkig zit deze functie, al dan niet betaald, op iedere slimme meter die in de handel verkrijgbaar is.
Reputatie 3
Badge +1
@jvp

Ik kan helemaal mee gaan in je verhaal!!
Wij denken er hier net zo over en ook hier hebben we voor 75% besloten om het niet te doen. Eneco moet met een wel hele goede actie komen en ons verzekeren dat we nog een ander systeem er naast kunnen blijven gebruiken. Kunnen ze dit niet, dan zullen wij genoodzaakt zijn om Toon te blijven gebruiken waar we hem nu voor hebben. Eventueel opwarmen aanpassen en Toon kan de deur uit, al hoewel ik het wel erg handig vind om in te zien wat je verbruik is in geld. Bij ander systeem kan ik alleen waarden zien, niet wat de kosten zijn. Al hoewel ik nooit echt snap hoe het zit met die prijzen en Toon is nu toch niet goed omdat we panelen hebben, dus het is niet echt leesbaar.

Je hebt een mooi plaatje laten zien!! Ziet er goed uit met die tablet er boven, cool hoor!!
Hoi Jürgen,

De discussie gaan we natuurlijk niet stoppen hè.

Duscussie mag matuurlijk gewoon doorgaan, maar Toon de rug toe keren doe ik zeker, als mijn huidige meetmodule niet naast Toon kan blijven bestaan. Want dan gaat mijn voorkeur (en dat van mij vrouw) echt uit naar Homewizard en doen we dus een grote stap terug met Toon, waardoor ook de 3,50 niet meer opwegen tegen de voordelen om Toon nog volledig functioneel te houden. Even de 99 euro voorgespiegelde "aanbieding" daargelaten, want ik woon immers in een huurhuis en verhuizen naar koop of gelijk loers is altijd een toekomstplan of een situatie waarin in mij geval rekening gehouden moet worden.

En tja als je dan overwegend alles gaat plussen en minnen, dan loopt Eneco met Toon toch echt hier en al eens eerder door vele andere gewaarschuwde, spreekwoordelijke boot mis. Hoe vervelend voor Eneco en tevens teleurstellend voor mij. Ook al blijf ik positief over Toon, de ambitie die Toon in zich heeft en Eneco als energieleverancier. Want dat zou niks te maken hebben met mijn mogelijke besluitvorming die ik en mijn vrouw aan het maken zijn. Het is dan puur gebaseerd op kosten, functionaliteiten tegenover de kosten en baten die er dan nog overblijven, en dat er grenzen zitten aan pioniersgedrag en hobby.

En gezien de feiten en kosten, zitten we nu op de grens van voorgaande. En dit is geen dwingmaatregel, want al zou Eneco mij de instalatie Toon en zon cadeau doen, en het blijkt dat alsnog mijn Energiemodule van HWZ er niet naast kan blijven werken, al dan niet met een inverstering of goede splitter, dan zal het toch einde Toon gaan worden. Dat is al indirect besloten.
Of.......... Er moet gegarendeerd kunnen worden dat Toon zijn duimpje en uitroepteken en geld in de huisjes en grafieken kloppen met de werkelijkheid. Rekening houden met de aanwezigheid van zonnepanelen.

Maar om dit goed te krijgen, ben ik bang dat Toon toch omgezet moet worden naar Toon met zon. Maar goed ik heb de tijd. Het opzeg termijn is altijd 1 maand, en als ik opzeg, weet ik natuurlijk wel, welke alternatief Toon gaat opvolgen, zodat ik toch op afstand de verwarming kan schakelen. Want dat is een functie die ik als een van de erste functies zal gaan missen.
Maar gelukkig zit deze functie, al dan niet betaald, op iedere slimme meter die in de handel verkrijgbaar is.

Kijk zo ken ik je weer!
In jou geval dus gewoon even afwachten op het wel of niet kunnen splitsen van de P 1 poort.
De soep wordt vast niet zo heet enz.........

Over uiterlijk een maand zijn we er denk ik uit en roepen we: "heb ik me daar zo druk over gemaakt"
Reputatie 6
Badge +1
Je hebt een mooi plaatje laten zien!! Ziet er goed uit met die tablet er boven, cool hoor!!

We hebben ook text laten maken die er nog boven moet komen te staan. Namelijk:

THE WALL OF
ELECTRONICS.

Maar we moeten dan eerst de muur een likje verf geven. Mag ook wel na 10 jaar en fijn tekende kinderen. Maar goed de realiteit is dat ik het niet kan en mijn vrouw voor deze eerbiedige taak tijd moet vinden, naast haar 40 urige werkweek excl bijkomende mantelzorg tijd (Maar dat even of topic gezegd)

@ brandje, ik moet toch eerlijk toegeven dat ik nu erg twijfeld of het goed gaat komen. Het prijskaartje speelt ook mee, want ik heb inzicht in mijn panelen door de energielink van Homewizard. Maar dat is minder, dan het feit dat Eneco het alleen recht zou moeten hebben over de P1.
Ik wacht het ook rustig af, maar het zou het erg jammer zijn.

Maar dit betekend dan dat ik afscheid neem van Toon. (Nog) niet van Eneco, want ik hecht waarde aan contracten uitdienen en vind het eigenlijk hier wel gezellig en ook erg bewonderens waardig en fijn, hoe Eneco met ons als vaste forumleden om gaat. Het voelt soms als een warm bad en niet als een klantnummer.🆒
Daar heb je helemaal gelijk in.
Dat warme bad voel ik ook zo!

Ik zet wel in op Toon, want ik heb wel perfect inzicht wat m'n panelen doen, maar ik wil perse de koppeling binnen Toon hebben en zo een compleet stroomplaatje te hebben.
Met uiteraard een grafiek met een mooie gele overlay van m'n panelen.

De rest van de data en info wil ik combineren met de verschillende meterstanden, want dat werkt niet op Toon. Uiteraard kan dat via Mijn Eneco maar houd liever m'n eigen standen bij met een eigen layout.

Zie ik net dat de campingovernachtigingen met 100.000 minder dit jaar gaan uitpakken; nou op de camperplaats hier bij een thermaalbad merk ik niets van een terugloop en het seizoen is nog niet eens begonnen.
Reputatie 7
Badge +6
Kijk eens aan, informatie van Eneco :)
Wel erg fijn om te horen dat er meer informatie ter beschikking is gekomen voor de klanten.

Maar deze informatie roept bij mij nog wel vragen op. kWh-meter die de monteur gaat plaatsen, kan dit als er al 1 in zit? Of is het misschien mogelijk om gewoon de kWh-meter dit er nu in zit te gebruiken? Is er misschien meer informatie over die kWh-meter, misschien een type nummer of iets, dan kunnen de mensen, die er meer verstand van hebben, even kijken of het mogelijk is om te splitsen of iets.

Hopende dat jullie hier nog meer informatie over kunnen geven. De prijs is redelijk te doen, al hoewel ik me afvraag of het thuisfront er blij mee is. Maar goed, dat komt nog wel, eerst andere info.

@Energieboy,

Onze monteur plaatst de kWh-meter die wij ondersteunen. Er komt een sensor op die aangesloten wordt op de meteradapter, die de teruglevering weergeeft op Toon. Andere kWh-meters ondersteunen we niet en de monteur plaatst de juiste meteradapter die ervoor nodig is. Er is dan ook geen mogelijkheid om de teruglevering via andere systemen op Toon weer te geven.
Kijk dit is wat ik ook zag op de foto van ons forumleden.
Je ziet een jacksnoertje voor de pulsen naar de nieuwe adapter lopen.
Nieuw is dus dat Eneco slechts de soort pulsersgevers ondersteunt die de monteur plaatst.
Logisch natuurlijk.

Zo zijn we weer iets meer geïnformeerd.

Nu dat belletje nog voor de afspraak......
Reputatie 6
Badge +1

Onze monteur plaatst de kWh-meter die wij ondersteunen. Er komt een sensor op die aangesloten wordt op de meteradapter, die de teruglevering weergeeft op Toon. Andere kWh-meters ondersteunen we niet en de monteur plaatst de juiste meteradapter die ervoor nodig is. Er is dan ook geen mogelijkheid om de teruglevering via andere systemen op Toon weer te geven.

Mag ik hier uit opmaken, dat de p1 poort gewoon (net als nu) gewoon splitsbaar blijf en daar dus niks aan veranderd. Heb je dus in de zonnepaneel serque nog een kwh meter voor het andere systeem, dan kan dat dus ook. Want jullie kwh meter zorgt voor Toon en die er nu in zit zorgt voor mijn andere systeem.

Is dit correct @danielle?
Zo ja, dan wacht ik nog even welke aanbieding men voor mij in petto heeft en dan gaan we kijken wat wijs is. Hoef ik ook niet te kijken wleke andere slimme termostaat Toon kan vervangen.
Reputatie 7
Badge +6
@Jvp,

Goed dat je vragen stelt.
Bij @Jeroen76 is Zon op Toon niet besteld. Wel is er telefonisch contact geweest over de kosten e.d. en de termijn is al wel besproken wanneer de afspraak gemaakt wordt, maar ik ben benieuwd of dat gehaald wordt aangezien Zon op Toon nog niet besteld kan worden.

Het aanbod voor Zon op Toon is €99,95 t/m 18 panelen. Eerder was onduidelijk of de kosten nog zouden veranderen, maar ze zijn hetzelfde gebleven.

Als je Toon Zon aanschaft en later het abonnement opzegd, dan blijft de momentane opwek zichtbaar. De opwek e.d. worden niet opgeslagen, het is alleen op het moment zelf inzichtelijk.
Als je Toon hebt met zonnepanelen zonder de uitbreiding Zon op Toon, dan gaat Toon uit van het verbruik op de leveringstelwerken van de slimme meter. De teruglevering wordt dan niet meegenomen, waardoor het Status Verbruik enkel rekening houdt met wat je afgenomen hebt. Het is dan wel zo dat het Status Verbruik in werkelijkheid positiever uitkomt dan wat Toon aangeeft.
Hoi Jurgen,

Het enige wat Toon extra uit de P1 poort haalt is de 2.8.1 en 2.8.2 standen.
Dus zoals ik al eerder meldde zal je met een goede splitter gewoon je andere systeem kunnen blijven voeden.
Het enige wat dus verschilt is de wijze van registreren van de bruto teruglevering.
Reputatie 6
Badge +1
@ danielle,

Zou je zo aardig willen zijn om ook deze passage nog even kunnen beandwoorden. Dan ben ik er groot en deels uit.

Mag ik hier uit opmaken, dat de p1 poort gewoon (net als nu) gewoon splitsbaar blijf en daar dus niks aan veranderd. Heb je dus in de zonnepaneel serque nog een kwh meter voor het andere systeem, dan kan dat dus ook. Want jullie kwh meter zorgt voor Toon en die er nu in zit zorgt voor mijn andere systeem.

Reputatie 3
Badge +1
@ danielle,

Zou je zo aardig willen zijn om ook deze passage nog even kunnen beandwoorden. Dan ben ik er groot en deels uit.

Tegen mij zegt ze net:

@Energieboy,

Mij zegt het dus dat je kWh meter van HomeWizard niet bruikbaar is, want daar heb je er ook eentje voor nodig, dat er een nieuwe komt voor Toon. En twee meyers achter elkaar plaatsen is volgens mij niet mogelijk?! Dus kan je straks wel Toon gebruiken maar niet je HW meer. Die heeft toch zo'n kWh meter nodig. Nou, als dat is, dan wist ik het wel! Je hebt al kosten gemaakt voor HW, dan moet je straks weer kosten maken voor Toon en HW functie ben je kwijt.
Wat Jürgen bedoelt en wil is geen 2 systemen achter elkaar maar naast elkaar.
Vandaar dat hij alleen maar de data van de P1 poort wil splitsen, dat heeft hij nu ook al.
Voor de bruto opbrengst van z'n panelen heeft hij nu al z'n eigen verbruiksmeter.

Volgens mededeling van moderator zou de p1 poort bij Toon Zon niet gedeeld mogen worden, omdat de adapter van Toon dan 'wellicht' slechte data zou kunnen ontvangen en is de juiste werking dus niet gegarandeerd.
Zoals ik al eerder schreef, ik denk dat dat wel zal meevallen mits je een goede splitter gebruikt.
Reputatie 3
Badge +1
@Brandje
Ik bedoel ook niet achter elkaar, maar naast elkaar. Maar als je vanaf je zonnepanelen al een kWh meter hebt, kan er, volgens de mensen die bij ons de zonnepanelen hebben geplaatst, geen twee kWh meters aangesloten worden. Splitsen mag al niet, zodat ze naast elkaar zitten, en achter elkaar plaatsen van kWh meters geeft verkeerde informatie of werkt juist niet (goed). Dus je hebt een kWh nodig voor Toon en een kWh voor HomeWizard. Dat is dus een probleem.

Dat P1 gesplitst moet worden is nu dus ook! Want op de P1 zit dan al 2 systemen (HomeWizard en Toon) wat ook lukt. Maat 2 kWh meters achter elkaar is dus niet goed. Dan moet je dus kiezen welke systeem je gaat gebruiken.
Jürgen heeft uiteraard nu al een verbruiksmeter, want hij monitort nu via z'n HomeWizard.
Die verbruiksmeter kan Eneco niet gebruiken omdat die een eigen module hebben die met een sensor werkt.
De teruglevering wordt door de ene verbruiksmeter bepaald en ik zie niet in waarom een 2e (de module van Eneco) daar niet achteraan geplaatst zou kunnen worden.

Bij splitsing van de p1 poort zit je met verstoring van het 5volt gebeuren.
Daarom begrijp ik de aankondiging van de moderator wel, die zegt dus niet splitsen ivm anders niet garanderen juiste data.

Kennelijk is er nu geen verstoring van de p1 poort want Jürgen heeft nu ook al de p1 poort gesplitst, maar Toon gebruikt nu nog slechts de 1.8.1 en 1.8.2 standen en het monumentale verbruik stand 1.5.7
Daar komen straks dus 2 standen bij!