Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Hier op het forum heb ik al eerder een berekening geplaatst.
Ik heb nu even de inverter t/m deze maand uitgelezen;

dat is: 207,99 kWh

Toon: 201,00 kWh

Dus zoals ik al eerder uitvoerig meldde een klein verschil van, nu, 6,99 kWh op maand basis.
Dus gemiddeld 203 Watt verschil per dag!
Ik heb gemiddeld zon van 08:00 tot 20:00 uur= 12 uur zon op de panelen.
Dus per uur is het verschil per uur 16,9 watt.

Als ik nu naar mijn inverter kijk dan is de opbrengst 1302 Watt
Toon meldt 1288 Watt; verschil 14,0 maar het varieert per minuut uiteraard.

In diezelfde berekening kwam ik met medeforumlid @jvdl tot de conclusie dat het verbruik van de inverter er ook nog af moet.
Wij vonden het verschil daardoor eigenlijk zeer aanvaardbaar!!
Badge
Klopt Ton, dat had ik gelezen. Bij mij is het verschil gemiddeld over deze maand 700 watt per dag. Gemiddeld evenredig aan de opwek gezien is het verschil bij mij groter dan bij jou. Ik ga morgen de sensor eens opnieuw positioneren. Ik zag net dat deze heel ietsje scheef zat. Eens kijken of dat wat helpt.

Je hebt een punt. De inverter zelf gebruikt ook stroom. Daar had ik niet aan gedacht. Als ik 700 watt deel door 14 uur dan is het verschil 50 watt per uur. Min het verbruik van de inverter dan uiteraard.
Klopt Ton, dat had ik gelezen. Bij mij is het verschil gemiddeld over deze maand 700 watt per dag. Gemiddeld evenredig aan de opwek gezien is het verschil bij mij groter dan bij jou. Ik ga morgen de sensor eens opnieuw positioneren. Ik zag net dat deze heel ietsje scheef zat.

Klopt, was bij mij ook!
Zoals je weet dient het kruispunt van de plaksticker exact op het ledje te zitten; ik moest bij mij ongeveer 1 millimeter verplaatsen.

En inderdaad bij jou is het verschil evenredig wel hoger en herplaatsing levert misschien een juister beeld op.

Helaas meld je niet wat de realtime opbrengst is op je inverter en Toon, want dat is het eerste signaal dat ze teveel uit elkaar lopen.

Let daarbij op dat bv mijn inverter slechts 1 keer per 5 minuten een update geeft; lastig uiteraard als er af en toe dipjes zijn.

Toon is uiteraard wel realtime!! Het is bij mij nu 1254 om 1264
Badge
Inderdaad erg lastig. Ik heb net met de app geopend naast de inverter gestaan. De inverter fluctueert constant. De toon app veel minder. Deze update eens per minuut denk ik? Het verschil lijkt zo tussen de 35 en 40 watt bij een opwek van ronde de 1800 watt.
Hoi Bertil, (ik was je voornaam ff kwijt....)

Ik vind dat je geen goede vergelijking doet. De App is niet realtime en Toon wel.
Ik lees de inverter via een ingebouwde Wifi module uit en dat geeft zeker als ik wacht op de 5 minuten verversing, een perfect beeld.
Uiteraard kan je ook je dagopbrengst van de vorige dag bv even vergelijken.
Bij mij was zaterdag,

Inverter 8.39
Toon 8.32

Dus 70 Watt verschil.
Logisch dus dat ik op ± 200 Watt verschil op maandbasis kom.

Overigens heb ik de App even getest; de verversing ligt daar op 10 seconden.
Badge
Je bedoelt 2000 watt verschil per maand denk ik...

Realtime via inverter vergelijken met de toon app welke per minuut ververst of zoals jij doet, realtime via toon vergelijken met je inverter welke eens per 5 minuten ververst. Lijken mij beide het zelfde beeld geven en beide niet de goede manier als je het mij vraagt. Mijn voorkeur gaat dan zoals je aangeeft naar de opbrengst per dag. Gisteren had ik op toon 27,2 kwh En op mijn inverter 28,43 kwh. Eenafwijking van 4.5% als ik goed reken. Jij hebt slechts 0.8% afwijking volgens mij.
Eerst die sensor maar goed plakken lijkt me.
Maar ik pak het moment wanneer de inverter de nieuwe stand meld; dat is op dat moment realtime en gelijk kijk ik op Toon.
Dat is bijna 100% betrouwbaar.

En inderdaad afgeronde dagen vergelijken is nog betrouwbaarder.

Natuurlijk moet je de positie van de sensor eerst checken cq bijstellen, maar kijk ook even naar het eigen verbruik van je inverter, die geeft uiteraard ook een opgewekt vermogen verlies.

Ik hoor het wel van je, maar let op de komende 3 weken zal ik ivm een campervakantie minder adequaat reageren.
Badge
Fijne vakantie gewenst Ton. Ik hou je op de hoogte.
Badge
Nou, vanmorgen vroeg heb ik de sensor iets verschoven. Deze zat iets scheef en zit nu precies goed maar helaas is de afwijking er niet veel anders van geworden. Vandaag opbrengst volgens Toon: 17.3 Kwh, Solaredge portal: 18.02 Kwh. Afwijking voor vandaag is 700 watt, ruim 4.1%. Wat de omvormer verbruikt kan ik op papier nergens vinden helaas.
De specificaties zijn toch gewoon op het internet te vinden?
Zitten er geen andere verbruikers op de zonnepaneelgroep?
Badge
Dat klopt, dit is de datasheet met alle gegevens:
http://www.solaredge.com/files/pdfs/products/inverters/se-single-phase-inverter-datasheet.pdf

Type: SE6000
Hier staat alleen het verbruik 's nachts in (minder dan 2.5 watt)

We moeten ook de verliezen in de 15 meter kabel naar de meterkast niet vergeten. Destijds heb ik wel een dikkere kabel gelegd van 3x 6 mm om het rendement te verbeteren. Die verliezen zijn het grootst bij een hoge opbrengst. Gemiddeld schat ik max. 0.5%

Ik weet niet precies wat men met de efficiency bedoelt maar ik neem aan dat dit het rendement bij het omzetten van de spanning is. Het verschil van wat je er in stopt en wat er aan de andere kant als 230/240 volt uit komt.

De PV heeft een eigen (schone) groep.

Groet, Bertil
Dat klopt, dit is de datasheet met alle gegevens:
http://www.solaredge.com/files/pdfs/products/inverters/se-single-phase-inverter-datasheet.pdf

Type: SE6000
Hier staat alleen het verbruik 's nachts in (minder dan 2.5 watt)

We moeten ook de verliezen in de 15 meter kabel naar de meterkast niet vergeten. Destijds heb ik wel een dikkere kabel gelegd van 3x 6 mm om het rendement te verbeteren. Die verliezen zijn het grootst bij een hoge opbrengst. Gemiddeld schat ik max. 0.5%

Ik weet niet precies wat men met de efficiency bedoelt maar ik neem aan dat dit het rendement bij het omzetten van de spanning is. Het verschil van wat je er in stopt en wat er aan de andere kant als 230/240 volt uit komt.

De PV heeft een eigen (schone) groep.

Groet, Bertil

Jammer dat in de specificaties niet het dagelijkse verbruik staat.
Bij mijn Hosola 2200 Smart werd die specificatie wel opgegeven.

Het eigen gebruik van je Inverter staat verder los van z'n efficiency.
Ik neem toch aan dat jij met 5500 watt toch zo'n 2,5 keer hoger eigen verbruik van je SolarEdge hebt.

Maar dan nog kom je niet in de buurt van je verschil.
Reputatie 4
Badge +1
Nou, vanmorgen vroeg heb ik de sensor iets verschoven. Deze zat iets scheef en zit nu precies goed maar helaas is de afwijking er niet veel anders van geworden. Vandaag opbrengst volgens Toon: 17.3 Kwh, Solaredge portal: 18.02 Kwh. Afwijking voor vandaag is 700 watt, ruim 4.1%. Wat de omvormer verbruikt kan ik op papier nergens vinden helaas.

Ik heb op meer plekken gelezen dat de SolarEdge portal een positieve afwijking laat zien t.o.v. andere meet methodes.

Zie bijv. dit topic bij Tweakers.net
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1588352

Overigens heb ik een tijdje terug het volgende geplaatst:
22-07-2015:
SolarEdge portal: 13,095 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 12,567kWh
Toon: 12,5 kWh

23-07-2015:
SolarEdge portal: 14,244 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 13,638kWh
Toon: 13,6 kWh

Heb ook nu even naar vandaag gekeken:
SolarEdge portal: 8,91 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 8.94 kWh
Toon: 8,47 kWh
Reputatie 7
Badge +7
jongens en mee kijkende meisjes we gaan toch niet zitten te muggenziften over een paar 10 tallen watjes:)
de omvormer heeft ook stroom verbruik die doet het niet gratis 🙂
Badge
jongens en mee kijkende meisjes we gaan toch niet zitten te muggenziften over een paar 10 tallen watjes:)

Jij mag dat muggenziften vinden. Ik vind 700 watt verschil per dag en 20 Kwh per maand heel veel.
Hallo, tjonge wat een lap tekst om door te lezen over de Toon Zon.
Maar goed, heb veel dingen opgepikt volgens mij.
Even een vraag die ik nog niet kan vinden: ik heb een slimme meter en Toon. Volgens mij moeten mijn gegevens toch van de slimme meter naar de Toon te zetten zijn? Of is hiefoor een aparte module voor nodig. Las iets over prijzen van 200 (in mijn geval ivm 19 panelen). En hoe zit het als ik Toon niet meer kan gebruiken ? Krijg ik dit geld dan terug?
Badge
Dit is wel heen extreem zeg. Mensen op een hotfix laten wachten terwijl de hardware niet goed blijkt te zijn. Fijn dat dit nu verholpen is.

Eind juli, vlak voor mijn vakantie is bij ons ook zon op toon geïnstalleerd. Ik hield er rekening mee dat het niet direct zou werken maar niets was minder waar. Alles werkte meteen als een trein. De hele discussie over het aantal panelen welke voor €100,-- euro visueel op toon te krijgen zijn zullen jullie je waarschijnlijk nog herinneren. En inderdaad, mijn 20 panelen met samen 5100 Wp zijn gewoon met de goedkope kwh meter geïnstalleerd.
In de vakantie via de iPhone app alles een beetje in de gaten gehouden en dat ging allemaal prima. Nu we aan het einde van de maand augustus zijn heb ik de eerste volle maand de opbrengst kunnen vergelijken met wat mijn converter aan opwek opgeeft. Hier zit nogal wat verschil in. Mijn solaredge converter zegt ruim 600 kwh op te hebben gewekt terwijl toon 579 kwh weergeeft. Dat is toch een gemiddelde dagopbrengst verschil per maand. Is dit te verklaren? Hoe is dat bij anderen? Ik las dat er wel meer verschillen waren gemeld maar die waren kleiner volgens mij. Dit verschil is naar mijn mening echt te groot. Wat vinden jullie?

Groet, Bertil

Hoi,
Bij mij nu ook een volle maand ton/zon werkend en ik moet zeggen het verschil bij mij is aanvaardbaar.
Growatt invertor over augustus 457 kWh, Toon over augustus 451 kWh, dus verschil/verlies 6 kWh per maand
Groet
Victor
Reputatie 7
Badge +7

Jij mag dat muggenziften vinden. Ik vind 700 watt verschil per dag en 20 Kwh per maand heel veel.

oeff zoveel dan zit er ergens iets niet goed:(
Reputatie 7
Badge +6
@U.F. Geerts,

Jij bent even zoet geweest met lezen. ;)
Om de teruglevering op Toon te zien, is er een aparte kWh-meter nodig die in de meterkast wordt geplaatst. De slimme meter geeft alleen teruglevering aan bij meer opwek dan verbruik, afgerond op helen. Dat wordt overigens niet op Toon genoteerd. De uitbreiding Zon op Toon is er om ervoor te zorgen dat de totale opwek van de panelen zichtbaar wordt zonder dat het verrekend wordt met het verbruik in de woning. Zo heb je alles geheel inzichtelijk op Toon.
En wat bedoel je met als je Toon niet meer kunt gebruiken? Als je Toon niet meer wilt gebruiken dan geven wij geen geld terug voor Toon of de uitbreidingen..
Badge
Hallo,

Wanneer kunnen gebruikers van Toon en Zon met versie 2.10.12 de nieuwe update 3.2 verwachten ?
Ik had begrepen dat dit begin september zou zijn of is dit inmiddels ook uitgesteld ?
Groet
Victor
Reputatie 5
Badge +5
@Vikkie

Op z'n vroegst medio september voor zover ik weet. Geduld is een schone zaak.....
Hallo,

Wanneer kunnen gebruikers van Toon en Zon met versie 2.10.12 de nieuwe update 3.2 verwachten ?
Ik had begrepen dat dit begin september zou zijn of is dit inmiddels ook uitgesteld ?
Groet
Victor

Ik heb ergens een reactie gehad dat het zelfs pas in Oktober is kan hem alleen zo snel niet vinden...dus we moeten nog ff geduld hebben..
Badge
Hallo,

Groet
Victor

Ik heb ergens een reactie gehad dat het zelfs pas in Oktober is kan hem alleen zo snel niet vinden...dus we moeten nog ff geduld hebben..

Ok bedankt.... en ons geduld is al zo op de proef gesteld de laatste tijd
Hallo,

Groet
Victor

Hoi Victor,

Uit betrouwbare bron weet ik dat aanvankelijk de uitrol op 5 november stond.
Die is verschoven; ga er voorlopig maar van uit dat het eind november 2015 wordt!
Badge

Heb ook nu even naar vandaag gekeken:
SolarEdge portal: 8,91 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 8.94 kWh
Toon: 8,47 kWh

Beetje of topick misschien maar ik weet niet waar ik mijn vraag anders ken stellen...

@Robin Hamsen... of aan ieder ander die mij kan helpen...
Kun jij mij uitleggen hoe ik die automatische import via API uit Solaredge naar PVoutput in stel?
Ik heb een uur gezocht op google en dingen geprobeerd maar ik zie niet waar ik in mijn Solaredge portal de juiste gegevens vind. Ik kan alleen een CSV file downloaden en handmatig een import doen. Dat moet bij mij toch ook automatisch kunnen? Ook met de helpfunctie op de site van PVoutput kom ik niet verder. Zo werkt de link https://monitoringapi.solaredge.com welke ik op diverse plaatsen tegen kom niet (meer). Alvast bedankt.