Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Reputatie 2
Badge
@Jeroen76

Zie je nog steeds geen productie van je panelen e.d.? En worden de waardes 100% van de dag foutief weergegeven? Productie en verbruik worden wel gemeten door je Toon namelijk dus je zou hier niet de hele dag last van mogen hebben.

@Folkert: fijn dat je reageert. Het enige wat correct wordt getoond, is de teruglevering. De opwek van de zonnepanelen staat inderdaad 100% van de dag op 0 Watt. En bij verbruik verschijnt overdag de hele dag een negatieve waarde, waarbij blijkbaar de teruglevering van het actuele verbruik wordt afgetrokken. Alleen 's avonds en 's nachts, wanneer er geen teruglevering is, klopt (dus) het actuele verbruik. Ik heb trouwens de externe toegang nog steeds aan staan, voor het geval het nodig mocht zijn.
Hoi Jeroen,

Ik heb je reacties nog even terig gelezen.
Ik heb niet gelezen dat je de positie van de sensor op je kWh module hebt gecontroleerd.
Want als je 100% 0 watt hebt, dan zit de sensor toch verkeerd?
Of mis ik nu iets............
Badge
Ik meng me ook nog even. Mijn klachten en die van Jeroen76 zijn (nog steeds) dezelfde.
Vorige week woensdag nieuwe slimme meters gemonteerd.
Nog steeds niets te zien op Toon.100 % van de tijd 0 opwek, soms 2 watt in de nacht (?!). Gedurende de dag negatieve waarden.
Sensor lijkt op z'n plaats te zitten.
Al met al een paar maanden onderweg met Toon Zon: nog 0 % plezier beleefd en een 50% slechter werkende Toon!!
Graag toch spoedig wending van zaken.

@Jeroen76

Zie je nog steeds geen productie van je panelen e.d.? En worden de waardes 100% van de dag foutief weergegeven? Productie en verbruik worden wel gemeten door je Toon namelijk dus je zou hier niet de hele dag last van mogen hebben.

@Folkert: fijn dat je reageert. Het enige wat correct wordt getoond, is de teruglevering. De opwek van de zonnepanelen staat inderdaad 100% van de dag op 0 Watt. En bij verbruik verschijnt overdag de hele dag een negatieve waarde, waarbij blijkbaar de teruglevering van het actuele verbruik wordt afgetrokken. Alleen 's avonds en 's nachts, wanneer er geen teruglevering is, klopt (dus) het actuele verbruik. Ik heb trouwens de externe toegang nog steeds aan staan, voor het geval het nodig mocht zijn.
Reputatie 5
Badge +5
Toon en Zon. Bij Statusverbruik > overzicht zie ik geen kolommetjes staan. (zie foto)
Bij gas is dit wel het geval. Vreemd.
Klantentoegang staat reeds aan, omdat de techneuten de oorzaak van de pieken in het stroomgebruik op het homescherm aan het uitzoeken zijn.
Reputatie 2
Badge
@Ton: dank je voor het meedenken en de gedane moeite, maar zover ik het kan zien zit de sensor goed. Ik hoop dat Folkert snel weer reageert...
@Ton: dank je voor het meedenken en de gedane moeite, maar zover ik het kan zien zit de sensor goed. Ik hoop dat Folkert snel weer reageert...

Hoi Jeroen,

Kijk dat dacht ik in het begin ook.

Tot dat ik toch maar eens de sensor even uit z'n houdertje lichtte en toen bleek dat het kruispunt van de plakker onder de houder van de sensor, wel degelijk een millimeter verschoven diende te worden.
Een simpele controle, even de linker en rechter lipjes licht uitbuigen en de sensor ligt er uit en je kan er een blik op werpen.
Ik zou dit controle toch even aan je willen aanraden!
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen76 & van der Dussen

Voor jullie beiden heb ik ons installatiebedrijf opdracht gegeven om jullie installatie van toon Zon na te lopen, dan kunenn we dat in ieder geval uitsluiten.
Badge
Bedankt!

Voor jullie beiden heb ik ons installatiebedrijf opdracht gegeven om jullie installatie van toon Zon na te lopen, dan kunenn we dat in ieder geval uitsluiten.
Bedankt!

Voor jullie beiden heb ik ons installatiebedrijf opdracht gegeven om jullie installatie van toon Zon na te lopen, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Kijkend vanaf de zijlijn ben ik nu razend nieuwsgierig wat de monteur straks voor een conclusie gaat trekken.
Zeker gezien m'n eerdere verwijzingen naar een verkeerd geplaatste sensor.
Badge
Ha Brandje,

'k ben net zo nieuwsgierig... :8
We zullen maar weer even geduld moeten hebben...
Uiteraard, want ik zou razend zijn als mij dit overkwam.
Hopelijk komt er een slimme monteur langs; misschien wel die bij mij de zaak ook heeft geïnstalleerd.

Ik hoop dat ook de aansluitingen van de draden op de kWh meter bij je gecontroleerd worden, want daar is ook al een foute situatie van gemeld hier op het forum.
Reputatie 2
Badge
De monteur is gisteravond al geweest. Hij zei dat hij weinig verstand had van Toon en ook niet echt ervaring met Toon Zon, maar hij heeft om te beginnen de sensor maar eens vervangen. En ziedaar... Ineens werd de opwek zichtbaar en werd ook het verbruik weer correct weergegeven (screenshot van de app van gisteravond). Nu werkt bijna alles correct. Het enige is dat het balkje dat het actuele verbruik weergeeft, permanent op maximaal blijft staan (ook in het screenshot te zien). Dus of ik nu de magnetron en waterkoker aan heb staan, of alleen sluipverbruik van rond de 300 Watt heb, de balk staat steeds helemaal in het rood. Resetten van Toon heeft dit niet opgelost. Maar misschien is dit een probleem dat los staat van Toon Zon...
De monteur is gisteravond al geweest. Hij zei dat hij weinig verstand had van Toon en ook niet echt ervaring met Toon Zon, maar hij heeft om te beginnen de sensor maar eens vervangen. En ziedaar... Ineens werd de opwek zichtbaar en werd ook het verbruik weer correct weergegeven (screenshot van de app van gisteravond). Nu werkt bijna alles correct. Het enige is dat het balkje dat het actuele verbruik weergeeft, permanent op maximaal blijft staan (ook in het screenshot te zien). Dus of ik nu de magnetron en waterkoker aan heb staan, of alleen sluipverbruik van rond de 300 Watt heb, de balk staat steeds helemaal in het rood. Resetten van Toon heeft dit niet opgelost. Maar misschien is dit een probleem dat los staat van Toon Zon...

Zoals ik verwachtte is de sensor inderdaad dus de schuldige.
Dat had allemaal veel eerder en sneller onderzocht moeten worden. Hoe dan ook de zaak werkt dus!

Dat die balk in het rood staat is een gevolg van het nu goed werken van h.e.e.a.
De uitslag van deze balk zit gekoppeld aan de vorige dagen; er vind dus een vergelijk plaats.
In de loop van de volgende dagen zal je de uitslag terug zien lopen.
Reputatie 2
Badge
Dank je Ton. Dan hoef ik me over dat balkje ook niet druk te maken. Die vergelijkt nu natuurlijk nog met de situatie waarin nog een negatief verbruik werd weergegeven.

Wel jammer inderdaad dat ik al maanden aan het vragen ben of er een monteur langs moet komen en tot gisteren telkens te horen kreeg dat ik op de hotfix moet wachten, terwijl dat dus helemaal niet het geval was. Dit had ook twee maanden geleden al verholpen kunnen zijn... Enfin, ik ben blij dat het werkt nu! En laten we hopen dat het bij Van der Dussen op dezelfde manier kan worden verholpen.
Dank je Ton. Dan hoef ik me over dat balkje ook niet druk te maken. Die vergelijkt nu natuurlijk nog met de situatie waarin nog een negatief verbruik werd weergegeven.

Wel jammer inderdaad dat ik al maanden aan het vragen ben of er een monteur langs moet komen en tot gisteren telkens te horen kreeg dat ik op de hotfix moet wachten, terwijl dat dus helemaal niet het geval was. Dit had ook twee maanden geleden al verholpen kunnen zijn... Enfin, ik ben blij dat het werkt nu! En laten we hopen dat het bij Van der Dussen op dezelfde manier kan worden verholpen.

Graag gedaan Jeroen.
Ik zal je ook zeggen dat ik de sensoren van m'n oude configuratie ook goed bewaar, want als m'n huidige sensor de geest geeft, dan is het volgende exemplaar binnen enkele minuten geplaatst!

Jij werd overigens supersnel geholpen, zeg!
Bij v.d. Dussen speelt m.i. een vergelijkbare situatie.
We zullen het de komende dagen wel horen.
Reputatie 7
Badge +6
Toon en Zon. Bij Statusverbruik > overzicht zie ik geen kolommetjes staan. (zie foto)
Klantentoegang staat reeds aan, omdat de techneuten de oorzaak van de pieken in het stroomgebruik op het homescherm aan het uitzoeken zijn.

@HvM,

Bedankt voor de melding. Dit probleem zou opgelost moeten zijn. Kun je het verwachte verbruik voor de opwek aanpassen op Toon? Dat mag met 1 kWh zijn. Dan komt die waarde opnieuw door en het Status Verbruik zal zich aanpassen.,.
Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd of het lukt!
Reputatie 5
Badge +5

@HvM,

Bedankt voor de melding. Dit probleem zou opgelost moeten zijn. Kun je het verwachte verbruik voor de opwek aanpassen op Toon? Dat mag met 1 kWh zijn. Dan komt die waarde opnieuw door en het Status Verbruik zal zich aanpassen.,.
Ik ben benieuwd!

Ik heb de waarde bij energiemeters een paar keer aangepast, de rode lijn wordt dan aangepast, maar er komen geen kolommen tevoorschijn. Net zoals bij gas. Dus volgens mij werkt het nog steeds niet.
Reputatie 5
Badge +5

@HvM,

Ik ben benieuwd!

Ik heb de waarde bij energiemeters een paar keer aangepast, de rode lijn wordt dan aangepast, maar er komen geen kolommen tevoorschijn. Net zoals bij gas. Dus volgens mij werkt het nog steeds niet.

@Danielle.

Met kolommen bedoel ik eigenlijk staafdiagrammen. Dus voor iedere maand een staafje, net zoals bij gas. Dus de foto's die ik gezonden heb zijn nog steeds van toepassing. Alleen de rode lijn. Het probleem is hier in ieder geval niet opgelost.
Badge
@Jeroen76
Super dat Toon Zon het eindelijk bij je doet. Ik moet nog even geduld hebben. Dinsdagochtend komt de monteur langs.

Vandaag nog even in de meterkast gekeken. Ik merkte dat wanneer ik wat zat te rommelen aan het jackkabeltje de adapter groen oplichtte (lampje bij stroomaanduiding (bliksempje) iedere keer wanneer ik eraan zat. Ook op Toon werd plots opwek getoond. Opwek werd alleen niet juist weergegeven (veel te weinig watt) en zakte weer terug naar 0 wanneer ik van de draadjes afbleef.
Het lijkt dus mis te gaan bij de verbinding van jackkabeltje - adapter (bij het bliksemlogotje).
Nu hopen dat die monteur eventueel nieuw materiaal meeneemt (nieuwe adapter/kabeltje of iets dergelijks)...

Reputatie 2
Badge
@Van der Dussen, dat was bij mij precies hetzelfde! Ik vroeg me ook af of de kabel wel goed zat... Toch bleek het dus uiteindelijk de sensor. Hier werkt het nu al dagen achter elkaar als een zonnetje... 🆒
Ik hoop dat we van jou morgen ook een bericht te lezen krijgen dat het nu werkt, want dat er nog een hotfix gaat komen... Ik geloof er niet meer zo in, eerlijk gezegd. Ik vermoed dat het gewoon wordt meegenomen in de versie 3-release voor Toon Zon-gebruikers in september.
Badge
JAHAA!! Eindelijk: Zon doet het!

Toevallig kwam de monteur die in eerste instantie Zon had geïnstalleerd langs om na te kijken waar het fout zat.
Gaf aan dat hij verkeerde informatie voor handen had bij eerdere installatie.
Heeft bij de omvormer en in de meterkast draadjes omgewisseld met als gevolg dat ik geen negatieve verbruikswaarde meer zag en de KWh-meter rood oplichtte (had hij tot nu toe niet eerder gedaan).

Nieuw jackkabeltje naar de meteradapter. Toon reset.. en ziedaar: alles doet het!

Mocht ook weleens een keer... na een paar maanden...

@Van der Dussen, dat was bij mij precies hetzelfde! Ik vroeg me ook af of de kabel wel goed zat... Toch bleek het dus uiteindelijk de sensor. Hier werkt het nu al dagen achter elkaar als een zonnetje... 🆒
Ik hoop dat we van jou morgen ook een bericht te lezen krijgen dat het nu werkt, want dat er nog een hotfix gaat komen... Ik geloof er niet meer zo in, eerlijk gezegd. Ik vermoed dat het gewoon wordt meegenomen in de versie 3-release voor Toon Zon-gebruikers in september.
JAHAA!! Eindelijk: Zon doet het!

Toevallig kwam de monteur die in eerste instantie Zon had geïnstalleerd langs om na te kijken waar het fout zat.
Gaf aan dat hij verkeerde informatie voor handen had bij eerdere installatie.
Heeft bij de omvormer en in de meterkast draadjes omgewisseld met als gevolg dat ik geen negatieve verbruikswaarde meer zag en de KWh-meter rood oplichtte (had hij tot nu toe niet eerder gedaan).

Nieuw jackkabeltje naar de meteradapter. Toon reset.. en ziedaar: alles doet het!

Mocht ook weleens een keer... na een paar maanden...

Precies zoals ik verwachtte; en ik gaf ook eerder aan dat "mijn monteur" met een tekening kwam.

Die monteur gaf duidelijk aan dat verwisseling van de draden een niet goed werkende Toon Zon op zou leveren.

Jammer dat dit alles niet eerder opgelost is!
Reputatie 2
Badge
Gefeliciteerd Van der Dussen! Fijn dat het bij ons allebei nu werkt zoals het moet. Blijft alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren en dat we telkens te horen kregen dat er geen monteur moest komen, maar dat we de inmiddels legendarische hotfix moesten afwachten. Maar goed, ik wens ook jou veel plezier met Toon Zon!🆒
Badge
Bedankt! Vanavond weer even gekeken. Is toch wel erg leuk om het verloop van de opbrengst over de dag te zien. Geen idee wat die hotfix nog zou moeten gaan doen... :?

Overigens kreeg de monteur binnenkort een testToon. Met de functie die storingen van je CV uitleest en deze doorgeeft aan Eneco.
Wordt je op je werk ge-smst of er straks een monteur langs kan komen. Je eigen CV-service-abonnement bij de lokale loodgieter heb je dan niet meer nodig. Die heb je dan bij Eneco.
Badge
Dit is wel heen extreem zeg. Mensen op een hotfix laten wachten terwijl de hardware niet goed blijkt te zijn. Fijn dat dit nu verholpen is.

Eind juli, vlak voor mijn vakantie is bij ons ook zon op toon geïnstalleerd. Ik hield er rekening mee dat het niet direct zou werken maar niets was minder waar. Alles werkte meteen als een trein. De hele discussie over het aantal panelen welke voor €100,-- euro visueel op toon te krijgen zijn zullen jullie je waarschijnlijk nog herinneren. En inderdaad, mijn 20 panelen met samen 5100 Wp zijn gewoon met de goedkope kwh meter geïnstalleerd.
In de vakantie via de iPhone app alles een beetje in de gaten gehouden en dat ging allemaal prima. Nu we aan het einde van de maand augustus zijn heb ik de eerste volle maand de opbrengst kunnen vergelijken met wat mijn converter aan opwek opgeeft. Hier zit nogal wat verschil in. Mijn solaredge converter zegt ruim 600 kwh op te hebben gewekt terwijl toon 579 kwh weergeeft. Dat is toch een gemiddelde dagopbrengst verschil per maand. Is dit te verklaren? Hoe is dat bij anderen? Ik las dat er wel meer verschillen waren gemeld maar die waren kleiner volgens mij. Dit verschil is naar mijn mening echt te groot. Wat vinden jullie?

Groet, Bertil