Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Badge
@Vikkie

Zoals Ton al schreef, de puls waarde dient op 0,1 te staan.
Heb je al een koude start gedaan met de meteradapter?
En controle of de sensor wel goed is uitgelijnd.
Zie je toevallig geen blauw ledje in de sensor branden?

Hallo HvM,
Bedankt voor het meedenken, Ik heb naar mijn idee al van alles geprobeerd, dus ook alles gereset, de positie van de sensor miniem veranderd. Maar telkens is mijn zonneopbrengst factor 5 te laag.
Als ik de meteradapter reset zie ik overigens wel even het blauwe ledje maar die verdwijnt na een aantal seconden.
Ik weet niet of er op de kilowattmeter wat in te stellen valt, maar vooralsnog voldoet de "workaround" wel door de pulswaarde aan te passen.
Ik wacht wel even af wat de monteur te zeggen heeft over twee weken.
Het is de omgekeerde wereld om de waarde aan te passen aan een opnemer die niet goed werkt.
Ik ben nieuwsgierig als de monteur geweest is!
Kan toon ook de meterstanden van terugleveren Electra van de zonnepanelen registreren?
Reputatie 7
Badge +6
@H.C. van den Bulk,

Je reactie heb ik verplaatst naar dit topic, zodat het beter tot z'n recht komt.
Om je vraag te beantwoorden: Er worden inderdaad meterstanden van de teruglevering op Toon genoteerd.
Badge
Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden dat aanpassing voor een nieuwe gadget voorrang krijgt op trouwe klanten met TOON en ZON die hierdoor nog steeds niet over kunnen overstappen naar versie 3 omdat deze software niet werkt met TOON en ZON!
Reputatie 3
Badge
Belachelijk dat we als trouwe klanten inderdaad zo lang moeten wachten op 3.2 (nu we eindelijk Toon Zon hebben). Snap echt niet waar de prioriteit ligt van Eneco, je zou toch verwachten dat na al die tijd wij nu eens ook de laatste nieuwtjes op tijd zouden krijgen. Wachten tot eind september... erg jammer.
Goedemorgen,

Sinds 23 juli heb ik nieuwe slimmemeters, echter heb ik nog geen activatie mogelijkheid voor deze meters voorbij zien komen in mijn Eneco. Ik weet dat er een aantal dagen overheen gaan maar deze zijn inmiddels wel verstreken.
Dat is dus 14 dagen geleden. Dat is te gek en moet er iets fout gegaan zijn in de communicatie met je netbeheerder en Eneco.
Er zal straks wel een moderator dit oppakken en onderzoeken.
Dat is dus 14 dagen geleden. Dat is te gek en moet er iets fout gegaan zijn in de communicatie met je netbeheerder en Eneco.
Er zal straks wel een moderator dit oppakken en onderzoeken.
We wachten geduldig af 🆒
Reputatie 7
Badge +6
@Frans Hermsen

Je hoeft de meters niet opnieuw te activeren, de standen komen inmiddels binnen zie ik. Kun je dit controleren?
Ja alleen het klopt volgens mij niet echt.. 8m3 gas op toon en 2m3 gas op mijn eneco in Aug. 18Kwh stroom in mijn eneco en de meterstand op toon is veel meer (op 4 meterstanden waarvan er vast 1 voor de teruglevering maar ik niet kan zien welke). Zie bijlagen!
Ja alleen het klopt volgens mij niet echt.. 8m3 gas op toon en 2m3 gas op mijn eneco in Aug. 18Kwh stroom in mijn eneco en de meterstand op toon is veel meer (op 4 meterstanden waarvan er vast 1 voor de teruglevering maar ik niet kan zien welke). Zie bijlagen!

De standen die op je 1e foto staan zijn identiek aan je eigen slimme meter.
Als je daarop kijkt dan zag je welke standen daarbij horen.
Dus:

I = 1.8.1 laag tarief
II= 1.8.2 hoog tarief
III=2.8.1 terug levering laag tarief
IV= 2.8.2 terug levering hoog tarief

Dus:

I = 1.8.1 laag tarief
II= 1.8.2 hoog tarief

Dank je Brandt, weer een leer momentje!

Dus:

I = 1.8.1 laag tarief
II= 1.8.2 hoog tarief

Dank je Brandje, weer een leer momentje!

Hoi Frans,
Graag gedaan, daar is het forum voor!
Badge
Het is de omgekeerde wereld om de waarde aan te passen aan een opnemer die niet goed werkt.
Ik ben nieuwsgierig als de monteur geweest is!

Goedemorgen Brandje,

Nou de monteurs zijn geweest.. en het werkt nu zoals het zou moeten dus met waarde 0.1 bij de energiemeter in Toon. Het bleek dat de vorige monteurs de kilowattmeter niet juist hadden aangesloten waardoor deze een onjuiste waarde aangaf. Tegelijk mijn eigen kilowattmeter voor gebruik van youless er maar tussen uit gehaald.
Ik ga er vanuit dat ook over langere periode de opbrengst juist wordt weergegeven.
Overigens was één monteur ook bij jou geweest Brandje... je bent een fenomeen onder de monteurs :-)
Groet
Victor
Hoi Victor,

Ja ik weet het, toen Toon Zon door die monteur werd geplaatst hebben we gezellig zaken met elkaar uitgewisseld. Was een leuke vent!!
Maar je ziet dat mijn eerste indruk qua plaatsing sensor juist was hè.
Fijn dat alles nu volgens de specificaties is geregeld.
Badge
eindelijk na weken wachten vorige week mijn "niet meer experimentele" Toon mogen ontvangen. En wat het leukste was, het werkte meteen. Zonder haperingen.
De Qubi box en de opnemer voor het energie dashboard werden netje verwijderd en de nieuwe opnemen werd geplaatst en zie. . . na het opstarten en updaten werd nu weer voor het eerst sinds lange tijd mijn stroomverbruik zichtbaar. En nu dus ook het verbruik van het gas erbij. Wij zijn weer helemaal blij.
Helaas ben ik waarschijnlijk wel alle opbrengst gegevens van mijn zonnepanelen van voor de wisseling van de experimentele Toon kwijt.

Maar goed. Eind goed Al goed. de aanbieding die ik kreeg als pilot deelnemer was super en nu kan ik eindelijk ook via de telefoon werken.
En dat alles door de monteur binnen het uur voor elkaar gekregen.
Mooi zo. Welkom bij de Toon Zon club!
Badge
Nieuwe meters zijn geïnstalleerd, helaas niet direct resultaat op Toon... 'k zal nog maar weer een paar daagjes/weekjes geduld moeten hebben...

Ik hoor het tzt graag van je
Nieuwe meters zijn geïnstalleerd, helaas niet direct resultaat op Toon... 'k zal nog maar weer een paar daagjes/weekjes geduld moeten hebben...

Het stroomverbruik zou je in ieder geval meteen moeten kunnen zien.
Heb je de juiste adapter?
Is je telefoonsnoer tussen adapter en P1 poort goed?

Dus je gameter moet kennelijk nog gekoppeld worden?
Badge
Hoi,

Gasmeter moet inderdaad nog gekoppeld worden.
Ik zie nu eigenlijk precies hetzelfde als gisteren, alleen zonder gasverbruik.

Stroomverbruik is tijdens zonnige uren in de min. Situatie vanmiddag was bijv.
-1000 watt / Opwek 0 / Gas -

Afwachten hoelang het koppelen duurt, dan heb ik mijn gasverbruik i.i.g. weer terug. Krijg ik dan ook gelijk mijn opwek te zien?

Kabeltjes zitten volgens mij goed. P1 -> adapter is aangesloten. Jacksnoertje -> adapter aangesloten.

Nieuwe adapter had ik tijdens installatie van Zon al gekregen (pfft... al lang geleden.. nog steeds geen resultaat).

Het stroomverbruik zou je in ieder geval meteen moeten kunnen zien.
Heb je de juiste adapter?
Is je telefoonsnoer tussen adapter en P1 poort goed?

Dus je gameter moet kennelijk nog gekoppeld worden?
Badge
Hoi Victor,

Ja ik weet het, toen Toon Zon door die monteur werd geplaatst hebben we gezellig zaken met elkaar uitgewisseld. Was een leuke vent!!

Hoi ,
Die monteur is idd een grappige kerel die ook nog verstand van zaken heeft dit in tegenstelling tot die eerdere monteurs die die kilowattmeter hadden geïnstalleerd. Het probleem zat dus niet in de sensor maar op de manier van aansluiten in de meterkast.
Nu maar wachten op de update van Toon 3.0
Hoi Victor,

Hoi ,
Die monteur is idd een grappige kerel die ook nog verstand van zaken heeft dit in tegenstelling tot die eerdere monteurs die die kilowattmeter hadden geïnstalleerd. Het probleem zat dus niet in de sensor maar op de manier van aansluiten in de meterkast.
Nu maar wachten op de update van Toon 3.0

Hoi Victor,

Ohh op die fiets....
Mijn monteur en de 2e dus bij jou had een duidelijke tekening bij zich hoe de kwh-meter aangesloten diende te worden; ik herinner me ook dat hij vertelde dat bij zijn opleiding voor Toon Zon er op gewezen werd en dat verwisseling onjuiste waarden zou opleveren. Vandaar dat hij meteen een tekening voor zich zelf had gemaakt, als spiekbriefje.

Bedankt voor je nadere aanvulling; mocht zo'n soortgelijke situatie zich voordoen dan weten we dat hier ook.

"Onze" monteur heeft hiervoor gewerkt bij een netbeheerder dus hij had extra kennis ook van zaken.

Hij vertelde me ook, dat hij had voorgesteld om indien nodig meteen ook slimme meters te plaatsen, maar je raad het al, dat was uiteraard totaal onmogelijk!
Reputatie 2
Badge
Vraag aan de moderators: hoe ver staan de ontwikkelaars nu met de "hotfix"? Ik wacht er inmiddels al twee maanden op (en vele anderen met mij, neem ik aan). Ik kan nu twee maanden na installatie nog steeds Toon Zon niet gebruiken en zit op mijn homescreen nog steeds aan te kijken tegen een negatief verbruik en een icoontje dat permanent beweert dat mijn zonnepanelen 0 Watt opleveren. Dat is behoorlijk deprimerend...
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen76

Zie je nog steeds geen productie van je panelen e.d.? En worden de waardes 100% van de dag foutief weergegeven? Productie en verbruik worden wel gemeten door je Toon namelijk dus je zou hier niet de hele dag last van mogen hebben.