Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Hoi Frans,

Uiteraard moet een ieder doen waar hij zich prettig bij voelt.
Wie weet straks bij WinX en geen IE, maar met de nieuwe naam uit het project Spartan zeg je wel ik stap over.....
Hoewel IE11 zit er nog wel verstopt in.
Badge
Hoi Frans,

Uiteraard moet een ieder doen waar hij zich prettig bij voelt.
Wie weet straks bij WinX en geen IE, maar met de nieuwe naam Spartan zeg je wel ik stap over.....
Hoewel IE11 zit er nog wel verstopt in.

De nieuwe browser in Win10 heet Egde. Test Win10 momenteel op m'n Surface, maar ik krijg het niet voor elkaar om in te loggen op het forum met Edge. Met Chrome gaat het wel probleemloos.

Je kunt IE eventueel resetten via Extra > Internetopties > Geavanceerd > Opnieuw instellen.
Reputatie 4
Badge +1
Inmiddels twee volledige dagen Toon Zon.
Tijd voor een eerste vergelijking.

22-07-2015:
SolarEdge portal: 13,095 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 12,567kWh
Toon: 12,5 kWh

23-07-2015:
SolarEdge portal: 14,244 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 13,638kWh
Toon: 13,6 kWh

Zo op het eerste gezicht lijkt Toon goed overeen te komen met de waardes die PVOutput laat zien op basis van automatische imports. Wel vreemd dat de fabrikant van mijn omvormer een hogere waarde laat zien.
Denk dat als ik meer vergelijking materiaal heb eens even mijn installateur en SolarEdge een mailtje ga sturen.
Reputatie 2
Badge
Ik wilde eens vragen hoe ver het staat met de "hotfix". Voor mij is een "hotfix" een kleine snelle update die binnen enkele dagen of hooguit een of twee weken wordt uitgebracht om ontdekte bugs te verhelpen. Welnu, bij mij is Toon Zon op 17 juni geïnstalleerd. Het heeft welgeteld één dag min of meer gefunctioneerd (maar ook niet helemaal correct). Sindsdien ben ik nu dus al VIJF WEKEN aan het wachten op een hotfix. Intussen werkt Toon Zon niet. Ik had me er enorm op verheugd. Straks is de "goede periode" van het jaar al voorbij, en heb ik nog niet van Toon Zon kunnen genieten.

Daarom: kan er nu haast worden gemaakt met die "not so hotfix"? En kunnen we in elk geval geïnformeerd worden over wanneer deze te verwachten is? Ik zoek elke dag naar nieuws hierover en elke dag opnieuw word ik teleurgesteld... :(

Nog steeds geen antwoord?
Ik wilde eens vragen hoe ver het staat met de "hotfix". Voor mij is een "hotfix" een kleine snelle update die binnen enkele dagen of hooguit een of twee weken wordt uitgebracht om ontdekte bugs te verhelpen. Welnu, bij mij is Toon Zon op 17 juni geïnstalleerd. Het heeft welgeteld één dag min of meer gefunctioneerd (maar ook niet helemaal correct). Sindsdien ben ik nu dus al VIJF WEKEN aan het wachten op een hotfix. Intussen werkt Toon Zon niet. Ik had me er enorm op verheugd. Straks is de "goede periode" van het jaar al voorbij, en heb ik nog niet van Toon Zon kunnen genieten.

Daarom: kan er nu haast worden gemaakt met die "not so hotfix"? En kunnen we in elk geval geïnformeerd worden over wanneer deze te verwachten is? Ik zoek elke dag naar nieuws hierover en elke dag opnieuw word ik teleurgesteld... :(

Nog steeds geen antwoord?

Hoi Jeroen,

Het laatste bericht is van enkele dagen geleden en luidde: "er wordt hard aan gewerkt"

Maar hoe dan ook het valt wel tegen hè?
Nog even en ze kunnen het in versie 3.1 of 3.2 inbouwen, toch........
Reputatie 7
Badge +7

Nog even en ze kunnen het in versie 3.1 of 3.2 inbouwen, toch........

Ton
dat vind ik nog eens een goede 🙂
Precies Jan,

Want over 6 weken is het medio september....
Vroeger waren de hotfixen er binnen zeer korte tijd.
Kennelijk is het toch wat problematisch; komt nog bij dat het vakantietijd is, of dat echt meespeelt weet ik natuurlijk niet, maar wel om rekening mee te houden.
Reputatie 7
Badge +7
ja het vlot niet echt Ton,
maar dat komt ook doordat het een en ander niet getest word/werd door een echte klant / die er verstand van heeft en die weet hoe het zou moeten werken.
voordat het uit gerold word.

vakantie tijd of niet , dit had Voor de vakantie tijd al geregeld en werkend moeten zijn.:8
Hoe weet ik of hoe kan ik zien wanneer ik mijn slimme meter(s) kan activeren in Mijn Eneco?
Ongeveer 5 tot 7 dagen na plaatsing van de slimme meters.
Je logt in op Mijn Eneco en je ziet vanzelf dat de zaak omgezet is.
Bedankt Brandje voor je reactie,

Het enige verschil wat ik zie is dat mijn maandbedrag met 3,50 verhoogt is (abo toon) en op Toon geeft hij bij gebruik gas nog steeds -912 aan. Maar ongeduldig als ik ben het is ook pas 2 werkdagen geleden. 😃
Bedankt Brandje voor je reactie,

Het enige verschil wat ik zie is dat mijn maandbedrag met 3,50 verhoogt is (abo toon) en op Toon geeft hij bij gebruik gas nog steeds -912 aan. Maar ongeduldig als ik ben het is ook pas 2 werkdagen geleden. :D

Graag gedaan Frans!

Tja ...............
Je moet de netbeheerder uiteraard wel even de tijd geven om de zaak administratief door te melden aan Eneco.
Dus gewoon na een weekje weer eens kijken op Mijn Eneco en je ziet snel dat er een verandering is.
Als je goed kijk zie je op een gegeven moment vanzelf de vraag over het activeren.
Dus inderdaad nog even geduld.
Badge
Hoi,

Vandaag bericht gekregen: 12 augustus krijg ik een nieuwe slimme meter. Hopelijk doet dan Toon Zon wel wat het hoort te doen.

Kan ik na installatie van de nieuwe slimme meter direct resultaat verwachten op Toon?
Hoi,

Vandaag bericht gekregen: 12 augustus krijg ik een nieuwe slimme meter. Hopelijk doet dan Toon Zon wel wat het hoort te doen.

Kan ik na installatie van de nieuwe slimme meter direct resultaat verwachten op Toon?

Bij mij is het zo dat de netwerkbeheerder eerst alles moet doorspelen naar Eneco, en Eneco moet alles verwerken dit duurt een dag of 7 heb ik me laten vertellen.
Badge
ook als ik alleen van de ene slimme meter naar de andere switch?
ook als ik alleen van de ene slimme meter naar de andere switch?

Helaas is dat mij wel het geval.
Hoi,

Als het goed is heb je met Toon Zon een nieuwe adapter gekregen, die ook om kan gaan met slimme meters.
Afhankelijk van de monteur van je Netbeheerder (Stedin of bv Liander) werkt de stroom en gas weergave meteen op je Toon.
Zo niet dan dient bv eerst de koppeling van de gasmeter met de stroommeter gemaakt te worden door je Netbeheerder.
Dat kan maximaal 14 dagen duren, maar meestal korter.
Badge
Hoi Brandje,

Bedankt voor je uitleg.

Dat klopt, ik heb een nieuwe adapter gekregen.

Ik zit bij Stedin, hoe komt het dat het afhankelijk is van welke monteur je krijgt of je direct resultaat krijgt?

Als het goed is heb je met Toon Zon een nieuwe adapter gekregen, die ook om kan gaan met slimme meters.
Afhankelijk van de monteur van je Netbeheerder (Stedin of bv Liander) werkt de stroom en gas weergave meteen op je Toon.
Zo niet dan dient bv eerst de koppeling van de gasmeter met de stroommeter gemaakt te worden door je Netbeheerder.
Dat kan maximaal 14 dagen duren, maar meestal korter.
Helaas hangt het ban de organisatie af en misschien ook de monteur.
Ik weet dat er slechte ervaringen zijn en ook goede bij Stedin.
Het is gewoon afwachten.
Mijn ervaring bij Liander was dat zowel gas en stroommeter van Landys Gyr waren en beide meters waren, toen de monteur kwam, reeds vooraf op kantoor gekoppeld.

Dus Toon werkte binnen 5 minuten!

Hopelijk gaat het bij jou ook zo, maar garantie geef ik niet.
Badge
Bedankt! Ik hoop het ook! Nog een paar weekjes wachten...
Ik hoor het tzt graag van je
Badge
Hoi,
Gisteren dan eindelijk na wéér 5 weken wachten mijn oude slimme meters vervangen door Stedin (Imtech). Ook werd gelijk mijn gasmeter vervangen waardoor ik nu die hinderlijke fluittoon ook niet meer heb... tot zover het goede nieuws.
Maar helaas werkt Toon nog niet naar behoren. Wat wel correct wordt weergegeven is het teruggeleverde aantal Watts, dit komt namelijk overeen met wat op de slimme meter wordt weergegeven. Ik heb nu een negetief dagverbruik doordat mijn opbrengst van de zonnepanelen niet correct wordt weergegeven. Deze is ongeveer met factor 5 te laag.
Dus maar weer eens gebeld met Eneco en deze kwam tot de conclusie dat mijn kilowattmeter niet correct werkt of niet correct is ingesteld. Op zich zou dat kunnen maar lijkt me toch ook weer twijfelachtig. Ik heb daar nog niets over in dit forum kunnen lezen.
Over twee weken komt er weer een monteur. Uiteraard wilde ik dit sneller opgelost hebben maar er is een chronisch monteur tekort bij Eneco. Dus afwachten maar weer
Groet
Victor
Badge
Hoi,
Gisteren dan eindelijk na wéér 5 weken wachten mijn oude slimme meters vervangen door Stedin (Imtech). Ook werd gelijk mijn gasmeter vervangen waardoor ik nu die hinderlijke fluittoon ook niet meer heb... tot zover het goede nieuws.
Maar helaas werkt Toon nog niet naar behoren. Wat wel correct wordt weergegeven is het teruggeleverde aantal Watts, dit komt namelijk overeen met wat op de slimme meter wordt weergegeven. Ik heb nu een negetief dagverbruik doordat mijn opbrengst van de zonnepanelen niet correct wordt weergegeven. Deze is ongeveer met factor 5 te laag.
Dus maar weer eens gebeld met Eneco en deze kwam tot de conclusie dat mijn kilowattmeter niet correct werkt of niet correct is ingesteld. Op zich zou dat kunnen maar lijkt me toch ook weer twijfelachtig. Ik heb daar nog niets over in dit forum kunnen lezen.
Over twee weken komt er weer een monteur. Uiteraard wilde ik dit sneller opgelost hebben maar er is een chronisch monteur tekort bij Eneco. Dus afwachten maar weer
Groet
Victor

Update:
Zoals ik al aangaf dacht ik niet dat het probleem aan de kilowattmeter zou liggen. In het menu van Toon heb ik bij de energiemeters de waarde aangepast van het wattage per puls. Deze stond op 0.1 maar na wat trial en error heb ik hier 0.536 van gemaakt. Nu komt mijn zonnepaneelopbrengst overeen met wat op mijn omvormer staat. Ook de overige waarde als stroomverbruik klopt nu wel.
Ik vraag me nu alleen af of meerdere mensen dit hebben moeten aanpassen. Als iedereen dezelfde kilowattmeter heeft lijkt me dat iedereen ook dezelfde waarde bij de energiemeter in het menu moet hebben.
Nu maar even afwachten of het over een langere periode ook allemaal klopt.
Groet
Victor
Voor zover ik weet dient de waarde (puls) op 0,1 te staan!
Tijdens de installatie heb ik dat nog apart aan de monteur gevraagd en hij bevestigde dat.

Als je de waarde "moet" aanpassen, dan geef ik je op een briefje dat de sensor niet op de millimeter nauwkeurig op z'n plaats zit!

Uiteraard controleer ik de opbrengst met die welke de Inverter opgeeft. Meestal zit daar ongeveer 8 watt verschil tussen; dus te verwaarlozen.
Reputatie 5
Badge +5
@Vikkie

Zoals Ton al schreef, de puls waarde dient op 0,1 te staan.
Heb je al een koude start gedaan met de meteradapter?
En controle of de sensor wel goed is uitgelijnd.
Zie je toevallig geen blauw ledje in de sensor branden?