Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Het zou natuurlijk mooi zijn als Eneco en/of Quby een tweede meteradapter mogelijk zouden maken op één Toon. Dan kun je er één voor de P1 in de meterkast plaatsen en één voor je PV installatie op een andere locatie.

Of een kWh sensor die direct met zwave, wifi of ethernet kan verbinden met je Toon of netwerk.

Maar die oplossingen zullen wel een stuk duurder of ingewikkelder zijn, vandaar dat die opties er niet zijn.
Reputatie 4
Badge +1
Vandaag is hier tussen 12:00 en 12:30 de kWh meter voor Toon Zon en een nieuwe meteradapter geïnstalleerd.
Alles lijkt direct goed te werken!

Als ik de eerste paar volle dagen heb gehad zal ik de gegevens van mijn omvormers eens vergelijken met Toon. In ieder geval lijkt mijn verbruik weer een stuk beter geregistreerd te worden 😛
Ik zou nog even laten weten hoe alles afgelopen is.
Twee weken geleden Stedin maar gebeld. Stedin kon niets vinden of wilde niets zeggen. Toen nog maar een keer Eneco gebeld. Volgens Eneco was alles besteld. De volgende dag een bevestiging per mail gehad. Vorige week een bericht dat er goedkeuring van Stedin was om de nieuwe meter te plaatsen en ze een afspraak zouden maken.
Vanmiddag waren we aan het fietsen toen er gebeld werd, of we thuis waren, zodat de technicus de nieuwe meter kon plaatsen. We zaten ongeveer 12 km van huis. We konden in een half uur thuis zijn, was ok. Gelukkig hebben we elektrische fietsen, dus de hoogste ondersteuning gekozen en in 25 minuten waren we thuis. Even op de technicus gewacht en het wisselen kon beginnen. Ook de gasmeter werd gewisseld, had ik nooit aangedacht, maar was hier wel blij mee. De oude gasmeter maakte veel herrie, leek wel bij het leveren van gas of er een bak knikkers in lag.
Na de afronding was ik nog blijer, alles werkte in 1 keer, perfect. Ben ik gelukkig van die rare gebruiksgrafieken af.
Alles ziet er perfect uit en weer een zeer tevreden klant.:8
Alles binnen 3 weken geregeld!! :D:D
Groeten
Enrico
Ik zou nog even laten weten hoe alles afgelopen is.
Twee weken geleden Stedin maar gebeld. Stedin kon niets vinden of wilde niets zeggen. Toen nog maar een keer Eneco gebeld. Volgens Eneco was alles besteld. De volgende dag een bevestiging per mail gehad. Vorige week een bericht dat er goedkeuring van Stedin was om de nieuwe meter te plaatsen en ze een afspraak zouden maken.
Vanmiddag waren we aan het fietsen toen er gebeld werd, of we thuis waren, zodat de technicus de nieuwe meter kon plaatsen. We zaten ongeveer 12 km van huis. We konden in een half uur thuis zijn, was ok. Gelukkig hebben we elektrische fietsen, dus de hoogste ondersteuning gekozen en in 25 minuten waren we thuis. Even op de technicus gewacht en het wisselen kon beginnen. Ook de gasmeter werd gewisseld, had ik nooit aangedacht, maar was hier wel blij mee. De oude gasmeter maakte veel herrie, leek wel bij het leveren van gas of er een bak knikkers in lag.
Na de afronding was ik nog blijer, alles werkte in 1 keer, perfect. Ben ik gelukkig van die rare gebruiksgrafieken af.
Alles ziet er perfect uit en weer een zeer tevreden klant.:8
Alles binnen 3 weken geregeld!! :D:D
Groeten
Enrico

Hoi Enrico,

Goed dat je de afloop nog even laat weten. Je ziet maar weer dat ik niet voor niets altijd meldt om je netbeheerder onder druk te houden.
En je had een goede afspraak inzake de telefonische bereikbaarheid gemaakt zeg!
Fijn dat alles nu goed werkt.
Reputatie 4
Badge +4
Toon en Zon "draait" nu een week. Heb nog geen onvolkomendheden en/of problemen ondervonden. Tot nu zeer tevreden. Wat me wel opvalt is dat Toon een ander (dag)verbruik laat zien dan bijvoorbeeld het SlimmemeterPortal. Bijvoorbeeld: gisteren (21 juli) netto verbruik volgens Toon 3,68 kWh, SlimmemeterPortal geeft aan 3,49 kWh. Een verschil van 0,19 kWh. Ik kan hier wel mee leven, echter is toch vreemd.

Mijn zonnepanelen worden ook nog eens apart gemonitord middels het EnergieDashboard van Eneco. Heb hier nog geen gegevens van omdat ik -sinds ik het ED heb- alleen de opwek kon zien.Nu heb ik een P1 splitter aangeschaft (iungo)waardoor ik ook nu ook het verbruik en de netto-afname kan zien. Voor diegenen die ook een splitter overwegen: deze splitter werkt bij mij perfect!
Toon en Zon "draait" nu een week. Heb nog geen onvolkomendheden en/of problemen ondervonden. Tot nu zeer tevreden. Wat me wel opvalt is dat Toon een ander (dag)verbruik laat zien dan bijvoorbeeld het SlimmemeterPortal. Bijvoorbeeld: gisteren (21 juli) netto verbruik volgens Toon 3,68 kWh, SlimmemeterPortal geeft aan 3,49 kWh. Een verschil van 0,19 kWh. Ik kan hier wel mee leven, echter is toch vreemd.

Mijn zonnepanelen worden ook nog eens apart gemonitord middels het EnergieDashboard van Eneco. Heb hier nog geen gegevens van omdat ik -sinds ik het ED heb- alleen de opwek kon zien.Nu heb ik een P1 splitter aangeschaft (iungo)waardoor ik ook nu ook het verbruik en de netto-afname kan zien. Voor diegenen die ook een splitter overwegen: deze splitter werkt bij mij perfect!

Hoi Wim,
Die controle ga ik ook doen, maar dan met een volle maand. Voor mij wordt dat de maand augustus.
Gisteren hadden we weer een top dag hè, qua opwek.
Ik haalde 10,95 kWh met een vergelijkingsgetal van 5,70 (10,95 kWh/1,92kW)
Reputatie 4
Badge +4

Hoi Wim,
Die controle ga ik ook doen, maar dan met een volle maand. Voor mij wordt dat de maand augustus.
Gisteren hadden we weer een top dag hè, qua opwek.
Ik haalde 10,95 kWh met een vergelijkingsgetal van 5,70 (10,95 kWh/1,92kW)

Hallo Ton,

Ik had gisteren geen top dag qua opwek. Hele dag bewolkt met buien (woon in het zuiden). Als de maand augustus voorbij is dan ga ook ik het e.e.a. vergelijken.
Hoi Wim,

Ik vind dat via Slimmemeterportal juist makkelijk een volle maand dan heb je in Toon en Slimmemeterportal allebei een afgesloten periode.
Ik heb nu gemiddeld 90 Watt verschil per dag; waarbij Toon vrijwel altijd iets hoger is dan de inverter op zolder, die ik via de laptop uit lees.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Wim,

Ik vind dat via Slimmemeterportal juist makkelijk een volle maand dan heb je in Toon en Slimmemeterportal allebei een afgesloten periode.
Ik heb nu gemiddeld 90 Watt verschil per dag; waarbij Toon vrijwel altijd iets hoger is dan de inverter op zolder, die ik via de laptop uit lees.

Hoi Ton

Dat bedoelde ik ook "met ik wacht tot de maand augustus voorbij is". Dan kan ik de gegevens van Toon en SlimmemeterPortal over de gehele maand vergelijken. Dagelijks vergelijken kan natuurlijk ook, maar dat vind ik zelf een gedoe.

Zal bij gelegenheid ook nog eens op mijn inverters -ik heb er 2- de waardes bekijken.
Reputatie 5
Badge +5

Toon houdt geen rekening met hetgene wat je zelf van de PV installatie gebruikt. Vandaar het verschil. Hier komt nog een software aanpassing voor volgens Eneco.
Heel goed Wim!
Je moet je opbrengst dan ook eens delen door je totale PV, dan krijg je een getal wat beter vergelijkbaar is met andere PV-eigenaren.
Eind augustus zet ik mijn ervaringen weer in m'n topic "mijn op 11 november 2014 geplaatste zonnepanelen"
Misschien kan je daar aansluiten en vergelijken we eens, lijkt me leuk. Het westen tegen het zuiden, toch....
Reputatie 4
Badge +4
Heel goed Wim!
Je moet je opbrengst dan ook eens delen door je totale PV, dan krijg je een getal wat beter vergelijkbaar is met andere PV-eigenaren.
Eind augustus zet ik mijn ervaringen weer in m'n topic "mijn op 11 november 2014 geplaatste zonnepanelen"
Misschien kan je daar aansluiten en vergelijken we eens, lijkt me leuk. Het westen tegen het zuiden, toch....

Gaan we doen Ton. Zal niet meteen lukken ben eind augustus/begin september niet aanwezig.
Reputatie 4
Badge +4
@HvM

Bedankt voor info. Wacht op (eventuele) software aanpassing van Eneco.
Reputatie 2
Badge
Ik wilde eens vragen hoe ver het staat met de "hotfix". Voor mij is een "hotfix" een kleine snelle update die binnen enkele dagen of hooguit een of twee weken wordt uitgebracht om ontdekte bugs te verhelpen. Welnu, bij mij is Toon Zon op 17 juni geïnstalleerd. Het heeft welgeteld één dag min of meer gefunctioneerd (maar ook niet helemaal correct). Sindsdien ben ik nu dus al VIJF WEKEN aan het wachten op een hotfix. Intussen werkt Toon Zon niet. Ik had me er enorm op verheugd. Straks is de "goede periode" van het jaar al voorbij, en heb ik nog niet van Toon Zon kunnen genieten.

Daarom: kan er nu haast worden gemaakt met die "not so hotfix"? En kunnen we in elk geval geïnformeerd worden over wanneer deze te verwachten is? Ik zoek elke dag naar nieuws hierover en elke dag opnieuw word ik teleurgesteld... 😞
Zojuist zijn de nieuwe meters geplaatst (gas en stroom) heel fijn om te zien is hoe goed de toon omgaat met de verdeling opbrengst en gebruik. Dit schommelt ook als het licht minder word door b.v. een wolk. Het is dus heel nauwkeurig(huisje wordt soms half blauw of helemaal geel). Ik draai nog op versie 2.10 maar in september komt voor ToonZon de nieuwe update 3,2 met een duimpje omhoog:P. Monteur heeft goed gewerkt en alles netjes achtergelaten.
Zojuist zijn de nieuwe meters geplaatst (gas en stroom) heel fijn om te zien is hoe goed de toon omgaat met de verdeling opbrengst en gebruik. Dit schommelt ook als het licht minder word door b.v. een wolk. Het is dus heel nauwkeurig(huisje wordt soms half blauw of helemaal geel). Ik draai nog op versie 2.10 maar in september komt voor ToonZon de nieuwe update 3,2 met een duimpje omhoog:P. Monteur heeft goed gewerkt en alles netjes achtergelaten.

Hoi Frans,

Leuk dat het bij jou ook gelukt is!
In inderdaad medio september komt de versie 3 uit voor ons als Toon Zon gebruikers, maar volgens mij is dat de versie 3.1 al hoor!

Hoi Frans,

Leuk dat het bij jou ook gelukt is!
In inderdaad medio september komt de versie 3 uit voor ons als Toon Zon gebruikers, maar volgens mij is dat de versie 3.1 al hoor!

Ja het wordt nu pas leuk met de nieuwe meters het luistert heel nauw echt toppie zo! :)

Badge
Ook hier eindelijk Toon Zon. (En inmiddels ook nog drie extra panelen laten installeren, nu liggen er 15 plaatjes te zonnen op het dak.) En het lijkt goed te werken, al zie ik inderdaad ook negatieve waarden als wolken en zon elkaar snel afwisselen. Vanmiddag werd het minder bewolkt en bleven de waarden wel stabiel. We gaan het de komende tijd ook vergelijken met de data van slimmemeterportal.
Van wat ik vandaag heb kunnen zien klopt het aardig met wat ik uit de omvormer uitlees.
So far, so good dus.
Zoals al eerder gemeld zijn de nieuwe meters geplaatst, de gasmeter is zojuist "offline" gegaan. gas meter is niet meer zichtbaar in toon en laat op het display van de gasmeter zelf ook geen getallen meer zien. Het lijkt erop dat de gasmeter niet meer werkt echter het schijnt dat de meter een aantal dagen nodig heeft om alles te verwerken en weer "online" te komen. We wachten af.
Zoals al eerder gemeld zijn de nieuwe meters geplaatst, de gasmeter is zojuist "offline" gegaan. gas meter is niet meer zichtbaar in toon en laat op het display van de gasmeter zelf ook geen getallen meer zien. Het lijkt erop dat de gasmeter niet meer werkt echter het schijnt dat de meter een aantal dagen nodig heeft om alles te verwerken en weer "online" te komen. We wachten af.

Niets bijzonders en uitvoerig hier op het forum aan de orde geweest.
Als het puur de koppeling is dan duurt dat maximaal 14 dagen, maar is meestal binnen enkele dagen geregeld.
Let ook op dat je de slimme meters straks in Mijn Eneco activeert; dat kan pas als Eneco van je netbeheerder de gegevens door krijgt.

Als het puur de koppeling is dan duurt dat maximaal 14 dagen, maar is meestal binnen enkele dagen geregeld.
Let ook op dat je de slimme meters straks in Mijn Eneco activeert; dat kan pas als Eneco van je netbeheerder de gegevens door krijgt.

Goeie tip Brandje dat activeren wist ik niet daar heb ik wat aan! Tnx!!

Graag gedaan!
Je kan dan los van dat je toestemming geeft om de standen bij je netbeheerder op te halen; je verbruik ook volgen in de zg Tussenstand Slim.

Graag gedaan!
Je kan dan los van dat je toestemming geeft om de standen bij je netbeheerder op te halen; je verbruik ook volgen in de zg Tussenstand Slim.
ik kom hier vaker kan veel leren zie ik! Zit alleen te tobben want ik kan niet op het forum met internet explorer, wel met chrome maar dat werkt echt niet lekker....

Hoi Frans,

Dat zou ik zeer zeker doen. Want alles betreffende Toon®️ en energie in de breedste zin van het woord wordt hier besproken en met problemen worden geholpen en vrijwel altijd opgelost!
Een aanrader dus.

Jammer dat IE niet werkt; heb je wel de nieuwste? Ik mag toch aannemen dat je de pop-up's op toestaan hebt staan en cookies uiteraard voor deze site accepteert. Dan moet het lukken.
Overigens als je op dit forum ingelogd staat kan je helemaal rechtsboven meteen inloggen op Mijn Eneco.
Ik zweer bij Chrome en daar heb ik nooit problemen mee.
Hoi Frans,

Dat zou ik zeer zeker doen. Want alles betreffende Toon®️ en energie in de breedste zin van het woord wordt hier besproken en met problemen worden geholpen en vrijwel altijd opgelost!
Een aanrader dus.

Jammer dat IE niet werkt; heb je wel de nieuwste? Ik mag toch aannemen dat je de pop-up's op toestaan hebt staan en cookies uiteraard voor deze site accepteert. Dan moet het lukken.
Ik zweer bij Chrome en daar heb ik nooit problemen mee.

Ja begin hier net maar het gevoel is goed net zo goed als facebook waar ik altijd zeer snel en goed geholpen wordt. Maar hier heb je ook echt de gebruikers en dat is een extra voordeel.

Nou maar ff alles kwa geschiedenis en wachtwoorden e.d. gewist, forum toegevoegd in de firewall en beveiliging..hoppa dat was het dus alles werkt weer en alles is up to date v.w.b versies en updates.
heel veel mensen zweren bij Chrome en elke computer die aanraak moet chrome hebben maar zelf neuh lekker old skool IE voor mij 😉