Toon en Zon | Eneco Community
beantwoord

Toon en Zon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

807 Reacties

Reputatie 5
Badge +5
Nou, ik ben nog niet helemaal af van de negatieve energieverbruik meldingen. Aan de plaats van de sensor kan het nu niet meer liggen, die zit exact op de goede plaats sinds gisteren.
Wat mij nu is opgevallen dat het ontstaat op de momenten wanneer de opbrengst van de zonnepanelen erg op en neer gaat. Vandaag kan ik dat perfect zien, want het ene moment is het bewolkt en daarna weer zeer zonnig. ( De opbrengst varieert dan tussen de 800 en 4050 watt) Op deze momenten gaat het verbruik dan in de min en soms zwaar in de plus. Het lijkt wel of de Toon deze fluctuaties niet bij kan benen.
Zou dit een software of een hardware probleem kunnen zijn?
De beide adapters heb ik al een harde reset gegeven, maar dat loste het probleem niet op.
Reputatie 7
Badge +6
@HvM,

Vreemd dat je minverbruiken ziet terwijl de sensor goed zit. Kun je de klantenservice toegang aanzetten? Dan kijken we na waar het mis gaat.
Alvast bedankt!
Reputatie 5
Badge +6
Herkenbaar probleem. Zelf heb ik m.b.v. een microcomputer en een "oude" smartphone de PV opbrengst en stroom verbruik op een schermpje zichtbaar gemaakt. Omdat de slimme meter slechts elke 10 sec. verbruik en teruglevering meldt, kan het voorkomen dat de slimme meter (p1 poort) geen of een te lage teruglevering aan het net opgeeft t.o.v. de actuele via andere hardware gemeten opbrengst van de zonnepanelen. De twee metingen opbrengst / teruglevering lopen dan even niet synchroon. Dit kan zichtbaar worden door een berekend negatief verbruik.
Verbruik is tenslotte: Opbrengst zonnepanelen -/- teruglevering +/+ inkoop via het net.
De software (Toon) zou dit moeten afvangen.
Het blijft echter altijd een meting via twee apparaten die nooit helemaal synchroon zullen zijn.
Hoi Zuid,

Je kan best wel eens gelijk hebben. Ook ik zie overdag nog sporadisch een min teken.
Overigens heb ik Toon Ton vergeleken en snel op de App van de inverter gekeken, het verschil was toen 1 Watt.
Reputatie 5
Badge +5
@HvM,

Vreemd dat je minverbruiken ziet terwijl de sensor goed zit. Kun je de klantenservice toegang aanzetten? Dan kijken we na waar het mis gaat.
Alvast bedankt!

Dag Danielle,

Klantenservice staat nu aan. Succes.

Het is vandaag een ideale dag om het te bekijken.
Reputatie 5
Badge +5
@Zuid.

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Misschien is het softwarematig op te vangen?

@Brandje

Ga het ook eens bekijken wat voor verschil ik heb vandaag ten opzichte van de inverter.

Bedankt beiden voor het meedenken!
Reputatie 5
Badge +6
In de software kan alleen het onwaarschijnlijk min verbruik worden opgevangen. Gewoon door een meting NIET te tonen, dus even wachten op de volgende meting.
Echter er blijven onjuiste verbruiken getoond worden. Want ook een positief verbruik kan nog worden beïnvloed door het minimale tijdsverschil tussen de twee metingen. Ik heb geen manier gevonden om dit op te lossen. Je moet de getoonde waarde dus zien als een indicatie van het verbruik. Daarbij komt ook nog dat de retour NU van de P1 poort (bij mij) op 10 watt nauwkeurig is, dus in kWh 2 cijfers na de komma. In de formule voor de berekening van het verbruik speelt dit ook nog een (kleine) rol.
Ik ben wel benieuwd naar de eventuele verschillen in de PV dag opbrengst. Toon moet dacht ik dit vaststellen door de pulsen te tellen. Mag die dus geen minuutje missen 🙂
Reputatie 5
Badge +5
In de software kan alleen het onwaarschijnlijk min verbruik worden opgevangen. Gewoon door een meting NIET te tonen, dus even wachten op de volgende meting.
Echter er blijven onjuiste verbruiken getoond worden. Want ook een positief verbruik kan nog worden beïnvloed door het minimale tijdsverschil tussen de twee metingen. Ik heb geen manier gevonden om dit op te lossen. Je moet de getoonde waarde dus zien als een indicatie van het verbruik. Daarbij komt ook nog dat de retour NU van de P1 poort (bij mij) op 10 watt nauwkeurig is, dus in kWh 2 cijfers na de komma. In de formule voor de berekening van het verbruik speelt dit ook nog een (kleine) rol.
Ik ben wel benieuwd naar de eventuele verschillen in de PV dag opbrengst. Toon moet dacht ik dit vaststellen door de pulsen te tellen. Mag die dus geen minuutje missen :)

Dag Zuid,

Ja, ik ben geen programmeur, ik ben benieuwd wat voor oplossing hier voor is of komt. Men heeft van Eneco meegekeken in mijn Toon, maar vandaag geen min of zwaar plus verbruik gezien. Zelf heb ik dat echter wel een flink aantal keren op het home scherm gezien vandaag. In de grafieken zie je dat echter in z'n geheel niet terug tot nu toe. Dus op het totaal maakt het denk ik niet uit.
Het verbruik op het homescherm is natuurlijk een indicatie, dat ben ik met je eens.

De PV opbrengst wordt inderdaad vastgesteld met pulsen. Die mag zeker geen minuutje missen, dan heb je een verschil.

Vanavond ga ik kijken of er een verschil zit in de opbrengst van de PV installatie. Op dit moment is er geen verschil.
Reputatie 5
Badge +5
Vanavond de PV opbrengst tussen Toon en de inverter vergeleken, de waarden zijn exact hetzelfde.
Dat werkt dus perfect!
Vanavond de PV opbrengst tussen Toon en de inverter vergeleken, de waarden zijn exact hetzelfde.
Dat werkt dus perfect!

Vandaag 17 juli 2015 bij mij:

Inverter 8.20
Toon®️ Zon 8.11

Verschil 0,09 of te wel 90 Watt
Reputatie 5
Badge +3
Ook bij mij is er verschil:
Opbrengst van gisteren(17/7) was
Inverter: 15,54
Toon: 15,44

Er is dus een verschil van 100 watt. Dit kan natuurlijk een onnauwkeurigheid van de tussen geplaatste meter zijn. Ook kan het zijn dat de meter zelf voor dit verlies zorgt.
Ook bij mij is er verschil:
Opbrengst van gisteren(17/7) was
Inverter: 15,54
Toon: 15,44

Er is dus een verschil van 100 watt. Dit kan natuurlijk een onnauwkeurigheid van de tussen geplaatste meter zijn. Ook kan het zijn dat de meter zelf voor dit verlies zorgt.

Hoi Frank,

Ik ga het een paar dagen achter elkaar, vooral bij continue veel zon eens controleren.
En inderdaad ik heb bij de specificaties van de PRO kwh-meter niet gekeken, maar je kan best gelijk hebben.
Reputatie 2
Badge
Houden jullie rekening met verlies in de leiding?
Meestal zit er wel een meter of 10 tussen de inverter en de meterkast. dat is toch al bijna een procent verlies.
Hoi Rocco,

Uiteraard! Vandaar dat ik op een verlies van ongeveer 8 Watt kom.
En de kWh meter van Toon Zon gebruikt ook ren ietsiepietsie.
ZO !

het heeft effe geduurd maar daar ben ik weer. .
vorige week zijn er 14 zonnepanelen geplaatst en de mannen hebben het keurig gelegd en ook de omvormer en stroom verwerking is prima ...
tot vandaag. want toen kwam de de Eneco man voor de aanpassing van Toon op Zon ..
nu blijkt dat mijn zonnepanelen omvormer met een zekeringkast boven op zolder op de zelfde groep zit als mijn wasmachine .. ! de rest van de groep is echt leeg er zit dus alleen de wasmachine op.
Op de zolder heb ik nog een groep maar daar zit de droger , de CV en de Woonkamer op .. dit lijkt me geen optie. een extra groep trekken is eigenlijk onmogelijk. Ik zou wellicht met enig kunst en vliegwerk een telefoon kabel omhoog kunnen krijgen zodat ik de energie meter van Toon op zolder kan plaatsen en toch op de slimme meter kan aansluiten. op deze manier zou ik de meter kunnen plaatsen zonder het effect van de wasmachine ..
Ik heb namelijk het idee dat het stroom gebruik van de wasmachine nu het hele verbruik en opwek effect van Toon in de war schopt..
Jullie al enig ervaring hiermee ?

Jeroen
Reputatie 5
Badge +5
Hier nu wel een verschil. Gisteren 19-7-2015, geeft Toon 30 watt te weinig aan ten opzichte van de inverter. Het is niet schokkend, het kan inderdaad kabelverlies zijn. Er zit ongeveer 4 meter kabel tussen de meter en de inverter. Wel heb ik de indruk dat bij hogere opbrengsten van de PV installatie het verschil minder is. Zaterdag 18-7-2015 exact, opbrengst: 26.2 kW, Toon: 26.2 Die dag daarvoor 17-7-2015 exact, opbrengst: 21.2 kW, Toon: 21.2
We gaan het de komende tijd monitoren.
Reputatie 5
Badge +5
Bij opbrengst ingeschat heb ik 1,5 week geleden (bij installatie van Toon) de waarde ingegeven van 4500 Kw. per jaar. Echter staat in de grafiek nog steeds de ingeschatte opbrengst op 0. Of wordt dit volgende maand actief? Weet iemand dat toevallig?
Bij opbrengst ingeschat heb ik 1,5 week geleden (bij installatie van Toon) de waarde ingegeven van 4500 Kw. per jaar. Echter staat in de grafiek nog steeds de ingeschatte opbrengst op 0. Of wordt dit volgende maand actief? Weet iemand dat toevallig?

Op een eerdere vraag daarover van mij; meldde Danielle dat dat pas in augustus wordt gevuld!
Reputatie 5
Badge +5
Bedankt Ton, ja mijn geheugen gaat wat achteruit met het lengen van de jaren..........
ZO !

vorige week zijn er 14 zonnepanelen geplaatst en de mannen hebben het keurig gelegd en ook de omvormer en stroom verwerking is prima ...
tot vandaag. want toen kwam de de Eneco man voor de aanpassing van Toon op Zon ..
nu blijkt dat mijn zonnepanelen omvormer met een zekeringkast boven op zolder op de zelfde groep zit als mijn wasmachine .. ! de rest van de groep is echt leeg er zit dus alleen de wasmachine op.
Op de zolder heb ik nog een groep maar daar zit de droger , de CV en de Woonkamer op .. dit lijkt me geen optie. een extra groep trekken is eigenlijk onmogelijk. Ik zou wellicht met enig kunst en vliegwerk een telefoon kabel omhoog kunnen krijgen zodat ik de energie meter van Toon op zolder kan plaatsen en toch op de slimme meter kan aansluiten. op deze manier zou ik de meter kunnen plaatsen zonder het effect van de wasmachine ..
Ik heb namelijk het idee dat het stroom gebruik van de wasmachine nu het hele verbruik en opwek effect van Toon in de war schopt..

Jeroen

Als je het het topic terug leest, dan lees je daar toch het e.e.a. over???
De kWh meter verplaatsen is geen optie, want het signaal moet via een het vaste jackkabeltje van sensor naar adapter worden geleid; iedere verlenging van dit kabeltje zorgt voor verstoring van het aantal getelde pulsen.
Bedankt Ton, ja mijn geheugen gaat wat achteruit met het lengen van de jaren..........

Geeft nix; ik vergeet ook wel eens wat; gelukkig hebben we elkaar om op terug te vallen!
Reputatie 5
Badge +5
ZO !

Jeroen

Volgens mij worden PV installaties altijd aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Zo die niet aanwezig is dient deze aangelegd te worden. Heeft de installateur je niet dat advies gegeven? Zijn natuurlijk wel extra kosten, misschien is dat de overweging geweest om het maar niet te doen?
Bedankt allen ..
Het is fysiek niet mogelijk om op een enigszins nette manier nog een bekabeling voor een extra groep naar boven te krijgen. dit betekend dat er een extra mini groepen kast op zolder is geplaatst en daar zit de omvormer en wasmachine op . de andere groep zat daar al waar de droger en CV en nog meer op draait.

huidige situatie :
in mijn groepenkast beneden is een lege groep verwijderd waar de sensor (rood pulsende ) groep voor terug gekomen is . deze heeft een plak oogje en is verbonden met de nieuwe verbruik meter van Toon.

Idee : ik haal de sensor weg en plaat is boven in de nieuwe groepenkast nog voor de Wasmachine , de ZP omvormer zit tenslotte daar op een eigen groep. het oogje van Toon EN de verbruik meter van Toon haal ik ook naar zolder. zo is er geen verloop van de pulsen . nu laat is een telefoon kabel naar beneden toe lopen die de verbruikmeter weer koppelt aan de P1 van de slimme meter...

Dan heb ik het toch opgelost ?
nu de hamvraag .. zal de verbruik meter van Toon met wifi verbinden met mijn Toon schermpje ..?
Reputatie 5
Badge +5
ZO !

Jeroen

Volgens mij worden PV installaties altijd aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Zo die niet aanwezig is dient deze aangelegd te worden. Heeft de installateur je niet dat advies gegeven? Zijn natuurlijk wel extra kosten, misschien is dat de overweging geweest om het maar niet te doen?

Volgens dit schema zou het geen probleem kunnen zijn.
Maar ik ken de situatie natuurlijk niet ter plaatse.
In het schema zie je helemaal rechts de pulsmeter.
Volgens jou verhaal begrijp ik dat de slimme meter een heel eind weg zit.
Ik weet niet hoeveel meter je kunt overbruggen tussen de meteradapter en de slimme meter, maar dat kan een moderator je vast wel vertellen.
Bedankt allen ..
Het is fysiek niet mogelijk om op een enigszins nette manier nog een bekabeling voor een extra groep naar boven te krijgen. dit betekend dat er een extra mini groepen kast op zolder is geplaatst en daar zit de omvormer en wasmachine op . de andere groep zat daar al waar de droger en CV en nog meer op draait.

huidige situatie :
in mijn groepenkast beneden is een lege groep verwijderd waar de sensor (rood pulsende ) groep voor terug gekomen is . deze heeft een plak oogje en is verbonden met de nieuwe verbruik meter van Toon.

Idee : ik haal de sensor weg en plaat is boven in de nieuwe groepenkast nog voor de Wasmachine , de ZP omvormer zit tenslotte daar op een eigen groep. het oogje van Toon EN de verbruik meter van Toon haal ik ook naar zolder. zo is er geen verloop van de pulsen . nu laat is een telefoon kabel naar beneden toe lopen die de verbruikmeter weer koppelt aan de P1 van de slimme meter...

Dan heb ik het toch opgelost ?
nu de hamvraag .. zal de verbruik meter van Toon met wifi verbinden met mijn Toon schermpje ..?

Jij bent een grapjas Jeroen.
Ook voor de lengte van de P1 kabel van P1 poort naar adapter geldt hetzelfde!