Toon en slimme meters: alle info op één plek | Eneco Community

Toon en slimme meters: alle info op één plek

Reputatie 5
Badge +3
Informatie over Toon in combinatie met slimme meters is vanaf vandaag gebundeld op één webpagina. De webpagina vertelt je wat het proces is nadat onze monteur slimme meters voor je heeft aangevraagd, wat je kunt doen als jouw netbeheerder geen contact met je lijkt op te nemen voor het maken van een installatie afspraak voor slimme meters én hoe je, nadat de slimme meters geplaatst zijn, Toon aansluit op de slimme meters. Daarnaast tref je een overzicht van de meest gestelde vragen over Toon en slimme meters. Heb je je antwoord niet kunnen vinden? Stel hem in dit topic! Wij zitten voor je klaar om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

35 Reacties

Hoi Rodney,

Dat is een slimme zet!
Deze informatie en video moet een boel vragen kunnen oplossen!

Fijne dag!
Rodney,

dat deze info een hoop vragen op moet lossen geloof ik zomaar, maar wat ik mij afvraag is dat wanneer je al bijna 1 jaar een toon in huis hebt en al drie keer monteurs aan de deur hebt gehad om slimme meters op te hangen en dan steeds weer te horen krijgt.... dat mag ik niet doen daar moet de afdeling complex voor komen, ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen slimme meters heb dus nog steeds na bijna 1 jaar niets aan mijn Toon heb wat mij inmiddels ook al 3 snipperdag en heeft gekost?
C. Meyer wrote:

Rodney,

dat deze info een hoop vragen op moet lossen geloof ik zomaar, maar wat ik mij afvraag is dat wanneer je al bijna 1 jaar een toon in huis hebt en al drie keer monteurs aan de deur hebt gehad om slimme meters op te hangen en dan steeds weer te horen krijgt.... dat mag ik niet doen daar moet de afdeling complex voor komen, ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen slimme meters heb dus nog steeds na bijna 1 jaar niets aan mijn Toon heb wat mij inmiddels ook al 3 snipperdag en heeft gekost?

Helemaal duidelijk; een bekend issue hier op het forum!
Je moet uiteraard klagen bij je Netbeheerder; Eneco staat hier geheel buiten.
Schakel desnoods www.klacht.nl in; de webcare van de Netbeheerders kijken en reageren daar heel vaak.
Geldt ook voor www.klachtenkompas.nl
oke bedankt voor informatie ga eens verder neuzen!
C. Meyer wrote:

oke bedankt voor informatie ga eens verder neuzen!

Suc en let op ik heb net nog een aanvulling gedaan.

Houdt ons svp op de hoogte, want voor andere forumleden kan deze info nuttig zijn.
Nou ik herken het boven staande,ze hebben in juli 2016 Toon bij mij geïnstalleerd maar tot op heden geen slimme meters diverse keren met Eneco en Stedin gebeld maar die wijzen naar elkaar,ik word dus van het kasje naar de muur gestuurd. Stedin vertelde mij als laatste dat zij grootschalige projecten voorrang geven, en dat de installatie als mijn postcode aan de beurt is gratis is. TENZIJ Eneco er een spoed opdracht van maken dan sturen zij een monteur.Vandaar dat de reclame ook op de TV is aangepast denk ik. Maar het is nu februari 2017 en zit maar te wachten,ook op een telefoontje die ze zouden plegen.

D.J Bakker
Reputatie 5
Badge +3
Hallo D.J. Bakker,

Rot zeg dat jij zo lang moet wachten! Ik zie dat je gisteren ook contact met Danielle hebt gehad hierover. Jouw meterkast is in zoverre uniek, dat hier een aparte procedure voor geldt. Ik hoop dat Stedin het toch zo snel mogelijk voor elkaar krijgt!
D.J. Bakker wrote:

Nou ik herken het boven staande,ze hebben in juli 2016 Toon bij mij geïnstalleerd maar tot op heden geen slimme meters diverse keren met Eneco en Stedin gebeld maar die wijzen naar elkaar,ik word dus van het kasje naar de muur gestuurd. Stedin vertelde mij als laatste dat zij grootschalige projecten voorrang geven, en dat de installatie als mijn postcode aan de beurt is gratis is. TENZIJ Eneco er een spoed opdracht van maken dan sturen zij een monteur.Vandaar dat de reclame ook op de TV is aangepast denk ik. Maar het is nu februari 2017 en zit maar te wachten,ook op een telefoontje die ze zouden plegen.

D.J Bakker

Tja voor zo ver ik gelezen heb bij jou, speelt toch het zg POS43 probleem?

Uitgebreid ook eerder aan de orde geweest.
Je kan er op zoeken, maar 1 link heb ik al voor je bijgevoegd:

https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/stedin-slimme-meter-9980

Je wordt daar niet vrolijk van; zoals altijd bij dit soort zaken speelt dit zich af buiten het gezichtsveld van Eneco en is alleen je Netbeheerder daar op aan te spreken.
Vandaag zijn mijn slimme meters vervangen voor nieuwe meters (gas en electra). In Toon en app worden nu verkeerde meterstanden aangegeven -34546 kWh stroom vandaag. Gas exact hetzelfde probleem. Waarschijnlijk is er een mismatch tussen de oude en nieuwe stand. Hoe kan ik dit oplossen?
S.J.P. Spek wrote:

Vandaag zijn mijn slimme meters vervangen voor nieuwe meters (gas en electra). In Toon en app worden nu verkeerde meterstanden aangegeven -34546 kWh stroom vandaag. Gas exact hetzelfde probleem. Waarschijnlijk is er een mismatch tussen de oude en nieuwe stand. Hoe kan ik dit oplossen?

Wacht even tot na 24:00 uur en kijk dan of beide verbruiken goed worden weer gegeven.
Dank voor je super snelle reactie! Ik wacht af.
Nu 2 dagen verder. Geen verbetering. Stroomstand wordt wel op Toon aangegeven, maar niet in app. Gasverbruik wordt helemaal niks aangegeven. Heb Toon al herstart en adapters van stroom gehaald.
Reputatie 7
Badge +4
@SJP Spek

Fijn dat je slimme meters hebt! De ene koppeling gaat sneller dan de andere. Het kan zijn dat de gasmeter nog enkele dagen nodig heeft om die verbinding te maken. Je kunt dit dus het beste afwachten. Wat soms wil helpen is het resetten van de meter. Deze handeling verschilt per merk. Welke meters heb je gekregen?

Als het verbruik eenmaal op Toon doorkomt, synchroniseert dit vanzelf met de Toon App. Het is wel mogelijk dat hier een klein tijdsverschil in zit.
Dank voor je vlotte reactie. Ik kan geen reset knop vinden? Gasmeter is een Landis + Gyr G350. Stroom een ISKRA AM550
Reset heeft in deze geen nut aangezien je stroomverbruik wel zichtbaar is. Ze moeten waarschijnlijk nog aan elkaar gekoppeld worden.

Je kunt zelf de meters ook actief (wakker) maken door onderstaande procedure

Op de gasmeter

1- Druk één keer kort op de rode knop om het scherm te activeren.
2- Druk nog een keer op de rode knop en houd deze 8 seconden ingedrukt.

Op het scherm wordt nu install en daarna '>>>' getoond. De gasmeter is dan wakker.
Zie je '>>>' niet op het scherm verschijnen?
Dan is de koppeling niet gelukt. Herhaal dan de stappen opnieuw.

Let erop, dat de informatie op het scherm van de gasmeter volledig is verdwenen voordat je de stappen herhaalt.

administrstief dient de netbeheerder dit binnen 5 werkdagen op te leveren. Tot die tijd is voor stroom alleen het laagtarief ingesteld
Alle stappen doorlopen. Wederom geen resultaat (helaas)...
S.J.P. Spek wrote:

Alle stappen doorlopen. Wederom geen resultaat (helaas)...

Duurt het je te lang dan zou je kunnen overwegen om je Netbeheerder te bellen.
Ik krijg as vrijdag een nieuwe slimme meter geplaatst van stedin.

Ik volgens mij nog een oude toon volgens mij.

Kunt u dit voor mij nakijken en eventueel de juiste spullen opsturen.

Alvast bedankt.
Ik denk dat je wat anders bedoelt.
Je Toon®️, ook al is erg oud, zal ook met slimme meters gewoon goed werken, mits je de juiste adapter in jd meterkast hebt.
Wat is de firmware van de adapter?
Hebben sinds gisteren een slimme meter via Stedin. Op Toon werkt het energieverbruik niet meer. Firmware 35/37. Kunnen jullie een nieuwe adapter toezenden. Of is er een andere oplossing? Bedankt alvast.
A. de Korte wrote:

Hebben sinds gisteren een slimme meter via Stedin. Op Toon werkt het energieverbruik niet meer. Firmware 35/37. Kunnen jullie een nieuwe adapter toezenden. Of is er een andere oplossing? Bedankt alvast.

Hoi A. de Korte,

Inderdaad een nieuwe adapter aanvragen is de enige mogelijkheid.
Goed dat je de firmware even meldt. Je huidige kan qua hardware de volgende firmware versie niet aan en dient vervangen te worden.
Heb je nog een P1 kabel liggen, anders kan je die gelijktijdig ook hier nog even aanvragen.
Graag bestel ik dan de nieuwe adapter en p1 kabel. Wil een van de moderators dit verzorgen. Hartelijk dank.
Reputatie 7
Badge +4
@D. van Driel

Je beschikt over de juiste versies, dus er hoeft niks vervangen te worden. Heb je nog wel in P1-kabel in huis? (eventueel in de doos van Toon)
Reputatie 7
Badge +4
@A. de Korte

Fijn dat je slimme meters hebt. Ik heb een nieuwe meteradapter en een P1-kabel voor je besteld. Als alles goed gaat heb je deze voor het einde van de week binnen.
Beste Denise. Hartelijk dank. Ik zie de spullen graag tegemoet.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen