Toon en slimme meter | Eneco Community

Toon en slimme meter

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Ik kan het zo gauw niet meer terugvinden : Of toon overweg kan met een slimme meter.
Ik wil namelijk via Stedin mijn huidige analoge meter laten vervangen door een slimme meter. Heeft dit nog concequenties voor de werking van Toon ??

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

31 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@bernard

In de komende jaren zullen steeds meer huishoudens worden voorzien van slimme meters. Toon is voor dit type meters ontwikkeld. De uitrol van slimme meters neemt nog wel een aantal jaren in beslag. Dit is de reden dat Toon ook voor analoge metersgeschikt is gemaakt. Je kan dus gerust je meters laten vervangen voor slimme meters.
Reputatie 3
Badge +3
Top! Dank voor het antwoord.
Zojuist een verzoek ingediend bij Stedin voor de vervanging van de meter. 🙂
Ik heb hier nog een vraag over,..Ik behoor tot de gelukkigen die binnenkort een Toon krijgt maar heb nog geen slimme meter. Wat als straks Toon geinstalleerd is en er later een slimme meter wordt geinstalleerd? is de Toon installatie eenvoudig (zelf?) aan te passen of vereist dit extra werk? zit te twijfelen om nu een aanvraag te doen maar dat kon wel is langer duren dan de lever/installatie tijd van de Toon.
Reputatie 2
Badge +1
@hal
Ik adviseer je om nu gewoon de aanvraag te doen voor Toon. De slimme meters die vanaf heden geplaatst worden beschikken over een P1 poort. Dit betekent dat de meter is voorzien van de mogelijkheid om er een stekker op aan te sluiten. De meegeleverde kabel bij Toon kan je zelf na de installatie van de slimme meters tussen de meteradapter en de P1 poort van de slimme meter plaatsen.

Je kan tegen die tijd ook telefonisch contact opnemen met het Eneco GroenAdvies Team. Daar helpen we je graag verder als het eenmaal zo ver is.
Reputatie 3
Badge
Ik krijg toon nu op mij oude analoge meters. indien ik daarna ervoor zou kiezen om vogend jaar na de verbouwing beneden direct de meters te laten vervangen, kan ik dit  daarnaczelf overzetten? de cv kan nog enkele jaren mee maar beneden zou ik wel alles willen vervangen volgend jaar.
Reputatie 2
Badge +1
@Jeroen

Ik heb je reactie verplaatst naar dit topic, omdat het antwoord op je vraag hier terug te vinden is.
Reputatie 3
Badge
Schaam mij diep. Bedankt voor de doorverwijzing.
Afgelopen vrijdag heeft Stedin bij mij een slimme meter geplaatst.

Klusje was binnen een half uur achter de rug en na het plaatsen heb ik de sensoren van de meteradapter gehaald en de bij de Toon meegeleverde kabel gebruikt om de meteradapter op de P1 poort aan te sluiten. Voor de zekerheid even een reset gedaan van de meteradapter en alles werkt weer naar behoren. Het valt me wel op dat soms de gasstand blijft "plakken" de eerste dag bleef hij maar aangeven dat ik gas aan het verbruiken was terwijl de gasmeter een uur lang op dezelfde stand bleef staan. Inmiddels lijkt dit gedrag wat stabieler, heb de meteradapter nogmaals gereset.
Reputatie 2
Badge +1
@hal
De slimme gasmeter communiceert 1 keer per uur de gasmeter stand. Dus wat jij aangeeft kan kloppen. Als jij nu staat te douchen, dan zal dat gasverbruik over een uur terug te zien zijn op Toon. Bij elektriciteit is er een vertraging van ongeveer 10 seconden.
Bij 'domme' gasmeters is dat niet het geval
oke, helder.

En dan klopt het dus ook dat hij dat gasverbruik blijft aangeven todat hij een andere status van de slimme meter binnenkrijgt?
Reputatie 3
Badge
Waarschijnlijk wel, maar corrigeerd hij aan het einde van het uur denk ik dan zo. Anders zou je niets aan toon hebben toch?
ja dat is dus de vraag...

Het verbruik dat hij dan weergeeft...is dat het cumulatieve verbruik van het afgelopen uur...of toevallig het verbruik dat de slimme meter op dat moment meet.
Reputatie 2
Badge +1
Het gasverbruik wat wordt weergegeven na een uur is het cumulatieve verbruik van het afgelopen uur.
Het klopt dat deze waarde een uur lang zichtbaar is
Reputatie 3
Badge
In principe is dit dus een nadeel van een slimme meter m.b.t. Toon. Op zich geen probleem aangezien je ook niet elk uur op de meter gaat kijken. Misschien nu omdat het nieuw is.
Reputatie 5
Badge +3
In principe is dit dus een nadeel van een slimme meter m.b.t. Toon. Op zich geen probleem aangezien je ook niet elk uur op de meter gaat kijken. Misschien nu omdat het nieuw is.

Als je TOOn al hebt met oude meters wat moet je dan in TOON veranderen als je overgaat op een slimme meter?
Niets...in Toon hoef je niets te doen, enige handeling die je moet uitvoeren is het meegeleverde kabeltje plaatsen tussen de meteradapter van Toon en de P1 poort van de slimme meter en klaar. Voor de volledigheid moet je ook de oude optische sensoren verwijderen natuurlijk..
Reputatie 3
Badge
Hal! Ook geen instellingen in Toon? Ik heb Toon even niet paraat maar lijkt mij dat je daar wat moet instellen?
Toon communiceert met de meteradapter en niet met de meter direct...hoe de meteradapter zijn gegevens krijgt maakt Toon niet uit. Of de meteradapter krijgt het via de optische sensoren, of hij krijgt het via de P1 poort van de slimme meter. Dus....Nee, je hoeft niets aan te passen.
Reputatie 3
Badge
Ja maar bij een draaischijf moet je toch de toeren instellen Toon herkend zeker dat je hem via de kabel hebt aangesloten.

Volgens mij is wel het mooiste dat je een oude meter hebt wil je op de minuut af je verbruik zien. Ik begrijp dat je bij slimme meter een gemiddelde van dat uur krijgt?
Volgens mij is wel het mooiste dat je een oude meter hebt wil je op de minuut af je verbruik zien. Ik begrijp dat je bij slimme meter een gemiddelde van dat uur krijgt?Hoe slim ben je dan als slimme meter. :rolleyes:
Reputatie 3
Badge
Het is een vermoeden wat ik heb. Kan iemand bevestigen hoe zichtbaar Toon in je grafieken wordt? Ik zie door de draaischijf echt pieken in me verbruik.
Het antwoord op je vraag staat letterlijk in dit topic!:

Het gasverbruik wat wordt weergegeven na een uur is het cumulatieve verbruik van het afgelopen uur.
Het klopt dat deze waarde een uur lang zichtbaar is
Reputatie 3
Badge
Het voordeel van slimme meters is dat Toon de exacte meterstand overneemt van de elektra en gas meters en deze zichtbaar maakt in het scherm.
Dus geen problemen met sensoren die niet goed gemonteerd zijn (of er af vallen....) of foutieve instellingen van het aantal omwentelingen van de draaischijf per kiloWatt.

Dat het gasverbruik niet real-time wordt weergegeven vind ik geen probleem, interessanter is om te kijken wat je per dag, week en maand verbruikt.
Reputatie 3
Badge
Voor het lange termijn wel, voor de eerste dagen vond ik het zelf prettig om echt de piekverbruiken te zien. Dat flesje voor je zoontje even met warm water vullen. Magnetron even aan.
Reputatie 4
Badge +1
Dat de sensors die nu op analoge meters worden gebruikt gezeur gaan geven is een zekerheid. Vaak worden meterkasten gebruikt om allerhande spullen in te stoppen.Voorbeeld: kind komt thuis gooit zijn schoenen in de meterkast en hoppa...sensor is van streek.

Ik lees nu al veel gevallen van loszittende sensoren en van sensoren die niet juist meten.

Natuurlijk is een slimme meter véél beter dan de huidige analoge meters. Ze meten véél zuiverder en de kans van loszittende/afvallende sensoren is daarmee verleden tijd. dat de gasstand maar 1 keer per uur word weergegeven is voor mij geen ramp, ik zie liever dat mijn toon zuiver meet! en niet zoals ik nu heb, 1 keer per week die akelige sensor weer moeten vastplakken en weer die meetgeval uit het contact moet trekken en wéér opnieuw moet laten inregelen.

Btw, waarom bied eneco na het registeren aan klanten aan om een slimme meter te plaatsen voor 99 euro??? ik heb slimme meters besteld via stedin en betaal hiervoor eenmalig 60 euro.  waarom 99 euro bij eneco is daar een hele goeie reden voor of is dit een staaltje van de klant even snel 30 euro extra uit zijn crissis zakje te kloppen?