Toon en OpenTherm | Eneco Community
vraag

Toon en OpenTherm

  • 4 december 2014
  • 12 reacties
  • 917 Bekeken

Badge
Ik heb gister mijn toon op de opentherm aansluiting aangesloten ipv de aan/uit aansluiting waar hij nog op zat. Echter valt mij op dat het vlammetje achter de temperatuur nu eigenlijk constant blijft branden. Waar hij normaal c.a. 8x in het uur aan/uit ging. Is dit normaal bij opentherm?

Verder vroeg ik mij af wat bij de opentherm instellingen op toon de max graden per uur inhoud. Deze staat nu op 3. Smorgens staat de temp hier nu op 16 graden en deze moet opwarmen naar 21,5. Door deze instelling is hij hier dus 2 uur mee bezig. Is dit normaal?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Bij Opentherm moduleert de ketel dat is het verschil!
Als de monteur op A/U had aangesloten; ondersteunt jouw CV dan wel OpenTherm?

Hoe snel de CV die temperatuur bereikt is met name van belang hoe hoog de temperatuur van het water in de leidingen is en met name de retour temperatuur.

Dus het is een kwestie van uitproberen. Houdt er wel rekening mee dat bij te snelle opwarmtemperatuur er een temperatuur boost kan ontstaan, die zeer onprettig is.
Dus langzamer opwarmen is veel aangenamer.
Badge
Bij Opentherm moduleert de ketel dat is het verschil!
Als de monteur op A/U had aangesloten; ondersteunt jouw CV dan wel OpenTherm?

Hoe snel de CV die temperatuur bereikt is met name van belang hoe hoog de temperatuur van het water in de leidingen is en met name de retour temperatuur.

Dus het is een kwestie van uitproberen. Houdt er wel rekening mee dat bij te snelle opwarmtemperatuur er een temperatuur boost kan ontstaan, die zeer onprettig is.
Dus langzamer opwarmen is veel aangenamer.


Jazeker is mijn ketel geschikt voor OpenTherm. Het is een Intergas Kombi Kompakt HRE. Op de ketel zelf zie je op het display ook netjes dat de ketel de aanvoer temp constant aanpast dus dat werkt. Alleen de ketel blijft dus constant aan (wel op een laag pitje). Ik denk dus dat hij de aanvoertemp dusdanig moduleert dat de kamer precies op de juiste temp blijft met een zo laag mogelijke aanvoertemp. Maar ik vraag mij dus af of dit wel goed is? Of is dit juist de bedoeling van OpenTherm?

Is een ketel die continue aan staat op een laag pitje zuiniger dan een aan/uit die een paar keer per uur vol gas aan gaat om te temp te behouden?
Reputatie 3
Badge
Ja, moduleren is iets goedkoper dan af en toe vol aanslaan. En door zachtjes te branden start je CV minder vaak, wat iets minder slijtage oplevert. Maar nog belangrijker: het comfort is ook nog eens hoger, doordat de temperatuur gelijkmatiger gehouden wordt.
Badge
Ja, moduleren is iets goedkoper dan af en toe vol aanslaan. En door zachtjes te branden start je CV minder vaak, wat iets minder slijtage oplevert. Maar nog belangrijker: het comfort is ook nog eens hoger, doordat de temperatuur gelijkmatiger gehouden wordt.

Dus als ik het goed begrijp is het dus juist de bedoeling van opentherm dat dat vlammetje achter de temp blijft staan. (Sorry het is nieuw voor me en ik probeer het te begrijpen)

Wat ik er verder dan niet van snap is dat geadviseerd word de aanvoer max temp op 90 te zetten. En de "radiatoren" selectie in de opentherm opties geeft ook 90c aan. Dus als de ketel smorgens moet opwarmen zal hij dus eerst die 90 graden gaan gebruiken. Waardoor dus de retour temp ver boven de 50 blijft en je dus rendement misloopt. Dit is toch raar?
Reputatie 7
Badge +7
wie adviseerd die 90 graden op je ketel ?
zet hem maar snel een stuk lager 65-75 zolang het geen 20 graden vriest brrrrrr.
pas de ketelwater temperatuur hoger zetten als deze het niet meer kan bijbenen.
ook kun je bij sommige ketels het vermogen instellen dit staat ook meestal op max.
wat niet nodig is.

retour temperatuur zou 30 - 35 graden moeten zijn voor een goed rendement.
maar dan moeten je radiatoren waterzijdig ingeregeld worden ( is te vinden op internet )

op je vraag:
(Dus als ik het goed begrijp is het dus juist de bedoeling van opentherm dat dat vlammetje achter de temp blijft staan. )

klopt

en Toon rustig de tijd geven om in te leren .!

Wat ik er verder dan niet van snap is dat geadviseerd word de aanvoer max temp op 90 te zetten. En de "radiatoren" selectie in de opentherm opties geeft ook 90c aan. Dus als de ketel smorgens moet opwarmen zal hij dus eerst die 90 graden gaan gebruiken. Waardoor dus de retour temp ver boven de 50 blijft en je dus rendement misloopt. Dit is toch raar?


Vreemd hoor, wie adviseert je dat dan?
Als je retourtemperatuur ongeveer 20 grd lager is dan de ingestelde temperatuur heb je een prima rendement.
Zoals Jan het al verwoordde, is nu met rond de 4 grd en aanvoer van 60 grd meer dan voldoende.
Gaat het vriezen (overdag uiteraard, want 's-nachts lig je in je bedje) dan kan je naar de 70 grd gaan.
Deze werkwijze pas ik al vele, vele jaren toe.
Zelden, kom ik met deze slappe winters in Nederland, op 80 grd uit!

Probeer het maar eens een wintertje uit en je zal nog eens verbaasd zijn wat een besparing het oplevert. Is pas goed zichtbaar als je je standen ook monitoort; dus bv eens per maand de standen noteren.
Het heeft ook zeker met je installatie te maken hoe hoog je de aanvoertemperatuur zet.

Bij convectorputten of gewone convectoren zul je het huis pas warm krijgen bij 75 graden of hoger omdat je warmteoverdracht veel minder is dan bij conventionele radiatoren.

Je ketel zal sowieso niet alleen bij opentherm moduleren omdat de ketel zelf ook moduleert via zijn aanvoer en retoursensor als deze aan/uit is aangesloten.

Het enigste verschil is dat bij opentherm ook de
ruimtetemperatuur van invloed is voor een efficiënter stookgedrag.

Zelf heb ik de Toon gewoon aan/uit aangesloten op een Topline omdat ik de opentherm module gewoonweg te prijzig vind en omdat ik een goede stooklijn heb. (Dus geen temperatuurschommelingen)

M.v.g
Jeffrey van Gelder
Eneco regio Arnhem
Uiteraard, maar @Remco heeft volgens mij radiatoren en een CV die handmatig makkleijk in te stellen is op aanvoer temperatuur.
Als je door de bank genomen 20 grd minder op je retour bij de ketel meet dan bereik je het hoogste rendement.
Zeker,
De warmte die normaal via je retour terugkomt zal nu worden afgestaan aan je radiatoren.
Maar hoeveel dit nou scheelt op jaarbasis?
Ik durf het niet te zeggen maar denk niet dat het een opentherm module waard is.
Ook helpt het om je kamerthermostaat niet te laag te zetten s'nachts omdat het opstoken meer gas kost dan het warmhouden, helemaal als je een goed geïsoleerd huis hebt.
Dus niet op 15 als hij overdags op 20 staat maar ongeveer 2 graden lager dan overdags.
Dit heeft het voordeel dat het huis ook sneller weer
behaaglijk is.
Reputatie 3
Badge
De efficiëntie van een HR ketel is afhankelijk van de mate waarin deze de normaal afgevoerde waterdamp nog kan laten condenseren. Dit is afhankelijk van de aanvoer- en retourtemperatuur, lager is daar beter. Je zult ook zien dat bij lagere temperaturen het vermogen van de ketel toeneemt, omdat er meer gecondenseerd wordt.

De retourtemperatuur is afhankelijk van de aanvoertemperatuur en de warmteafgifte in je CV systeem. Stoken op lage temperaturen geeft enkele procenten winst: dit is ook de betekenis van het HR107 getal: ten opzichte van een niet-condenserende ketel wordt er 107% efficiëntie gehaald.

Een delta T van 20 graden is in sommige gevallen veel en veel te gek. De aanvoer- en retourtemperatuur moeten zo laag als mogelijk zijn, met als voorwaarde dat je huis nog op temperatuur te brengen is en de ketel zijn warmte kwijt kan. Hier stoken we nu op 41-43 graden, met een retour van ca. 30 graden. Dat vind ik vrij mooi voor een systeem met normale radiatoren in een redelijk goed geïsoleerd huis. In de meeste gevallen zal je dit soort waarden niet gaan halen: Nederlandse huizen zijn meestal vrij matig geïsoleerd. Maar ook toen ons huis maar matig geïsoleerd was konden we het met 60 graden prima warm stoken.
Hoi Leon,

Weer een mooie samenvatting!
Straks als het weer wat warmer wordt ga ik eigenlijk ook eens onder de 60 grd stoken.
Tot nu toe, met een goed geïsoleerd huis, had ik dat nog niet geprobeerd.
Hoe hoog de retour zal zijn daar ben ik nieuwsgierig naar!

Vreemd dat Jeffrey toch weer begint met wat ik begrepen had een fabel is, dat als de temperatuur 's-nachts iets te laag zou staan dat dat meer gas zou kosten.

Al jaaaaren staat bij mij de CV 's-nachts op 15 en overdag na een rustige opstart ook op 20 grd.
Meer gas daarvoor gebruiken heb ik nog niet meegemaakt met 620 m3 per jaar!
Reputatie 3
Badge
Je kunt het nu ook al gewoon proberen: er gaat niets direct kapot als je de temperatuur te ver verlaagd. Het huis wordt alleen niet goed warm, en misschien gaat de ketel staan pendelen.

En fabel? Ik denk het niet. Je hoort wel vaker dat in sommige gevallen een nachtverlaging niet echt besparend werkt, met name bij mensen met vloerverwarming. Ik denk dat het te maken heeft met de beperkte warmteafgifte ten opzichte van de massa die in de ochtend verwarmd moet worden. Verder zie ik dit ook terug bij mensen met een warmtepomp: warmhouden van het huis is ook daar soms goedkoper dan een nachtverlaging. Ook een warmtepomp heeft meestal een vrij beperkte capaciteit, zeker ten opzichte van een CV ketel.