toon en een Nefit Opentherm converter | Eneco Community

toon en een Nefit Opentherm converter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

135 Reacties

gabber wrote:

Toon werkt niet optimaal samen met mijn nieuwe Nefit ketel!!!!
Nou wil ik gaan werken met de nefit easy thermostaat maar ook toon blijven gebruiken.
Simpel gedacht zeg ik, leg een nieuwe kabel aan met meerdere aders, ik koppel de draden van de voeding naar de ketel af en vervang die voor de nefit regeling.
Ketel regeling verloopt nu met eigen thermostaat van Nefit, en de Toon houd nog steeds het verbruik in de gaten.
Iemand een idee of dit kan??

Het zou moeten kunnen, maar dan hou je maar weinig functionaliteit over. De voornaamste functie van Toon is die van thermostaat.
Je kunt Toon helemaal loskoppelen van de CV en de adapter en ketelmodule gebruiken voor uitsluitend het voeden (24V) van Toon. Op deze wijze kun je Toon dan overal neerzetten omdat alle andere functies draadloos werken, namelijk de meteradapter via Zwave en de verbinding met het Eneco Service Center via Wifi.
Je krijgt wel een foutmelding dat er storing is in de ketelmodule, maar die melding kun je negeren.
Toon is qua software nogal eigenzinnig, dus er zouden zich nog onverwachte problemen kunnen voordoen.
Reputatie 6
Badge +1
gabber wrote:

Toon werkt niet optimaal samen met mijn nieuwe Nefit ketel!!!!
Nou wil ik gaan werken met de nefit easy thermostaat maar ook toon blijven gebruiken.
Simpel gedacht zeg ik, leg een nieuwe kabel aan met meerdere aders, ik koppel de draden van de voeding naar de ketel af en vervang die voor de nefit regeling.
Ketel regeling verloopt nu met eigen thermostaat van Nefit, en de Toon houd nog steeds het verbruik in de gaten.
Iemand een idee of dit kan??

Dit werkt gewoon. Is geen probleem. Maar ik snap niet goed dat Toon niet werkt op je nieuwe ketel.

Gebruik je geen nefit converter dan moet toon aangesloten worden op de aan een uit pool van de ketel en toon ingesteld zijn op aan uit.
Heb je een converter aangeschaft of laten instaleren dan zal die ook geinstaleerd zijn op de modulatiepoorten van de ketel en dan kan toon op modulerend. Ik heb hier nog geen negative verhalen gehoord ( bij de nieuwste ketels ) dat een van bovenstaande punten niet goed zou werken. Ketels van een jaar of 10 oud hebben de mogelijkheid dat ze niet met de uitgebrachte converter overweg kunnen. Maar ookd aarwerkt het aan,uit principe gewoon goed.

Dus ik zou bijna geneigd zijn om je eerst te adviseren om naar de instellinigen van Toon te kijken en naar de poorten waar ze Toon met de ketel hebben verbonden. Dit is goedkoper dan een nieuwe dure Nefit thermostaat.
24 uur verder , Toon werkt prima op opentherm met de nieuwe converter ... ik ben er heel erg blij mee..  Ik zie nu zo af en toe wel een kraantje bij het vlammetje staan . iemand enig idee wat dat is ?  

jeroen 
Dat kraantje geeft aan dat je warmwater tapt.
Test het maar uit.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Jeroentune,

Goed te horen dat het allemaal werkt.
Dat kraantje is niet alleen zichtbaar als je warmwater tapt.
Blijkbaar heb je een (Nefit) ketel met ingebouwde (mini)boiler.
Hierin wordt door de ketel een paar litertjes water op temperatuur gehouden zodat
je sneller warm water krijgt wanneer je de warmwater kraan openzet.
Het kraantje op Toon geeft aan dat je ketel deze kleine water voorraad aan het (bij)verwarmen is ofwel het watervoorraadje in de boiler op temperatuur aan het houden is.
Je zal gaan merken dat dit steeds maar heel even duurt.
Enkelen menen dat dit onnodig energie verbruik is, de ander weer het tegenovergestelde.
Daar kan ik niet over oordelen.

Goede nieuws is dat het Opentherm protocol van je ketel dus goed vertaald wordt door de converter.
Als je miniboiler wordt opgewarmd is dit kraantje ook zichtbaar op de display vanje ketel (of een andere indicator
als je geen display hebt op jeketel).
Toon neemt dit dus keurig over (dit signaal van je ketel loopt via het opentherm protocol)

Top dus !
Peter
Hallo. Ik heb afgelopen donderdag toon gekregen. Nu heb ik een nefit topline ketel uit 2012 en nu toon op de aan/uit schakeling aangesloten. Hier heb ik nu een opentrem contenter voor besteld zodat net als voorheen alles modulair werkt. De oude nefit thermostaat was voorheen modulair aangesloten en op de aan/uit schakeling had ik een draadloze thermostaat aangesloten om de babykamer te verwarmen. ( dit omdat ik in de woonkamer houtkachel stoom) nu is mijn vraag: werkt de oude schakeling straks gewoon weer met en conventor? Zodat k boven de draadloze thermostaat er weer bij kan gebruiken?
Mvg Jorick
Toon werkt niet met een andere thermostaat.
In uw geval (houtkachel) adviseert Eneco geen Toon te nemen.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Boelyb,

Welkom op het forum. Toon werkt niet in combinatie met een andere thermostaat(zoneregeling). Wat heeft de monteur hierover gezegd?

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Wat betreft in het geval van een houtkachel adviseren wij niet om geen Toon te nemen, maar we willen wel benadrukken dat Toon geen aparte open haard functie heeft. Wanneer je beschikt over een standaard thermostaat en een open haard kun je net zo goed Toon laten plaatsen. Als je al over een draadloze thermostaat beschikt of een thermostaat met Open Haard functie dan raden we momenteel het niet aan om een Toon te nemen.
Folkert wrote:

@Brandje

Wat betreft in het geval van een houtkachel adviseren wij niet om geen Toon te nemen, maar we willen wel benadrukken dat Toon geen aparte open haard functie heeft. Wanneer je beschikt over een standaard thermostaat en een open haard kun je net zo goed Toon laten plaatsen. Als je al over een draadloze thermostaat beschikt of een thermostaat met Open Haard functie dan raden we momenteel het niet aan om een Toon te nemen.

Hoi Folkert,

Bedankt voor deze aanvulling!
Eigenlijk bedoelde ik hetzelfde. Maar later voegde ik in m'n zin het woord "houtkachel" toe. Dat had ik beter anders kunnen doen!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen