toon en een Nefit Opentherm converter | Eneco Community

toon en een Nefit Opentherm converter

Hallo,

Ik heb mijzelf een tijdje geleden ingeschreven om bij beschikbaarheid een Toon aan te schaffen.
Nu heb ik van Eneco een mail ontvangen waar ik de Toon kan bestellen.

Ik heb hiervoor eerst een test doorlopen en ben tot de conclusie gekomen dat mijn Nefit ketel niet modulair ondersteund wordt.
Hij kan alleen in aan/uit modus worden aangestuurd. Iets wat ik liever niet wil.

Via verschillende forums ben ik er achter gekomen dat Nefit een Nefit Opentherm Converter levert ( http://www.nefit.nl/SiteCollectionDocuments/Prijslijsten/prijslijst_installateurs.pdf , zoeken naar opentherm) .

Hebben jullie deze inmiddels al kunnen testen en wat zijn de uitkomsten hiervan? Ik overweeg namelijk een Toon aan te schaffen als deze mijn ketel volledig ondersteund.

In de mail wordt aangegeven dat ik tot 7 juli de tijd heb om een Toon aan te schaffen....

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

135 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
dannyvosman,

Welkom op het forum en bedankt voor je vraag.
Op je vraag over de Nefit Opentherm Converter kan ik op dit moment helaas geen antwoord geven. Ik ga dit voor je uitzoeken. Als ik een antwoord heb, laat ik dat hier weten.

Groet, Joep

dannyvosman,

Welkom op het forum en bedankt voor je vraag.
Op je vraag over de Nefit Opentherm Converter kan ik op dit moment helaas geen antwoord geven. Ik ga dit voor je uitzoeken. Als ik een antwoord heb, laat ik dat hier weten.

Groet, Joep

Beste Joep,

Is er inmiddels al meer nieuws? Ik heb nog maar een aantal dagen voordat mijn aanbod afloopt.
Hierna moet ik aansluitkosten betalen en dat zou ik zonde vinden.

Ik lees overigens op Tweakers.net dat jullie er al mee bezig zijn vanaf mei 2012. Dan moet er ondertussen toch wel uitslag zijn?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38151203#38151203
"Is er al iets meer bekend over de aansturing van een NEFIT ketel? NEFIT gebruikt eigen protocol, en kan TOON al daarmee communiceren? (nu niet of is het al gerealiseerd)
Nefit heeft gelukkig recent een OpenTherm converter geïntroduceerd. OpenTherm thermostaten zoals Toon kunnen dan ook Nefit ketels aansturen. Eneco test op het ogenblik deze converter. We kunnen dus nog niet zeggen of Toon geschikt is voor deze converter. Zodra we hier zeker over zijn zullen we dit opnemen in onze communicatie."
Reputatie 2
Badge +1
@dannyvosman

Sorry, het duurde even wat langer om het juiste antwoord bij mijn collega's te vinden maar ik heb inmiddels een antwoord gevonden.

De Nefit OpenTherm converter kan bij de installatie van Toon door ons geleverd worden. Niet alle Nefit ketels kunnen samenwerken met de converter (vooral de wat oudere ketels niet). Je kan bij Nefit navragen of jouw ketel samen kan werken met de converter. Mocht dit het geval zijn, dan zal de monteur van Eneco tijdens de installatie van Toon de converter installeren.
Is dit een antwoord op je vraag?

@dannyvosman

Sorry, het duurde even wat langer om het juiste antwoord bij mijn collega's te vinden maar ik heb inmiddels een antwoord gevonden.

De Nefit OpenTherm converter kan bij de installatie van Toon door ons geleverd worden. Niet alle Nefit ketels kunnen samenwerken met de converter (vooral de wat oudere ketels niet). Je kan bij Nefit navragen of jouw ketel samen kan werken met de converter. Mocht dit het geval zijn, dan zal de monteur van Eneco tijdens de installatie van Toon de converter installeren.
Is dit een antwoord op je vraag?

Bedankt voor je reactie! Nog één vraag...Gaan er op dat moment geen functies verloren en wordt de ketel daarmee modulair aangestuurd? Dus geen aan/uit mode?
Reputatie 2
Badge +1
@dannyvosman
Graag gedaan!
De converter zorgt er voor dat de ketel (als deze geschikt is) modulerend wordt aangestuurd. Zonder de converter wordt de Nefit ketel gewoon aan/uit aangestuurd door Toon. Met de converter zullen er geen functies wegvallen.
Te laat gelezen 😞
maandag wordt de converter bij mij geplaatst door de leverancier van mijn ketel en wordt mijn huidige aan/uit thermostaat ontkoppelt.
dinsdag wordt toon geïnstalleerd. Dus de monteur krijgt het wat makkelijker bij me (behalve dan dat er geen thermostaat meer is aangesloten als Toon komt)
Reputatie 3
Badge
@pkaak, voor de converter moet bij Eneco wel bijbetaald worden. Puur service van Eneco om de monteur aan deze techniek te laten denken. Toch moderator?
Ja dat snap ik. Kostprijs van de converter is 46 euro met montage 100 voor mij in totaal.
Maar was natuurlijk wel handig geweest als dit in 1x zou gebeuren (toon en converter) door dezelfde monteur. 
De optie voor leveren converter nefit ketels staat nergens op de site bij eneco (die meldt in de FAQ sowieso dat nefit altij aan/uit is) en staat ook niet op het aanvraagformulier. 
Reputatie 3
Badge
Nu dacht ik bij Eneco 50 euro maar hoe ik hier aan kom. Uit het forum? Ik zou dat is moeten opzoeken. Voor jou helaas niet meer van toepassing. Wel fijn idee dat het technische gedeelte toch door je eigen leverancier is geweest. Daar heb je waarschijnlijk je ketel ook in onderhoud? Vind dat bedrijf natuurlijk ook prettig. Eneco monteur hoeft weinig te doen aan de ketel zelf tenzij je die converter nodig hebt.
Ik heb ook een ketel die moduleert. De monteur had uitgelegd dat hij alleen maar aangesloten kon worden met aan/uit. Niet modulerend meer. Had maar 3 draadjes had hij het over. (sorry, ik heb er geen verstand van) Nadat de monteur klaar was ben ik de deur uitgegaan. Kwam terug thuis en had de ketel/kachel 3 uur staan verwarmen, die ging niet meer uit. op advies van helpdesk stekkers eruit en opnieuw erin. Ketel ging gelijk weer verwarmen.
Foutje bedankt. 3 uur gas laden.
Na enig aandringen (het was al 17 uur) werd er toch een monteur langsgestuurd. Deze monteur was van Tempus. Die is een uur bezig geweest en van boven naar beneden gelopen.

Blijkt dat er een weerstandje ingebouwd moest worden bij onze ketel. Nu doet hij het prima en moduleert ook nog!!

Petje af voor deze monteur!!
Reputatie 3
Badge
Leuk om te horen. Nu mag je flink gaan besparen om die 3 uur gas te compenseren. 😉
Whahaha dat moet wel gaan lukken met Toon als alles nu blijft zitten en werken.

Ik zou van de week nog even teruggebeld worden zei een van de medewerkers aan de telefoon.
Normaal kan je terugkijken wat je dan verbruikt hebt maar die gegevens zijn heel mysterieus verdwenen??
Waarschijnijk door alle resets die plaats hebben gevonden. De monteur van Tempus heeft Toon nl ook van de muur afgehaald.

Zal wel niet gecompenseerd worden door de Eneco maar goed. Het is wel iets wat mensen in de gaten moeten houden als zij
ook zo'n gevalletje hebben.
Reputatie 3
Badge
Kleine vergoeding zou netjes zijn aangezien de monteur alles netjes heeft nagekeken op werking. Je bent toch onbewust op kosten gejaagd. Maar ik ben geen medewerker maar een kleien vergoeding zou wenselijk zijn. Mijn mening.
Net ff gespeeld met de tapwater instellingen, maar mijn Nefit neemt dit niet over. Als ik de temperatuur verlaag via toon doet de ketel niet mee. Zelfde geldt voor de tapwater comfort functie, schakel ik die in Toon uit dan blijft die op de ketel aan. Blijkbaar geeft Toon hierbij dus verkeerde instructies of doet de converter hier niets mee.
andersom geldt hetzelfde, verander ik het op de ketel, dan veranderd er niets bij Toon.

Kan iemand met zo'n converter dat bevestigen?
Reputatie 2
Badge
Mijn Intergas Hre 28/24 doet ook helemaal niets met de tapwater instellingen van Toon en deze is zonder converter aangesloten op Toon. Ik denk dus niet iedere ketel volgens de juiste Opentherm instructies werkt.
Vraag over het tapwater had ik ook doorgespeeld aan Nefit:

In de specificaties van Toon wordt door Eneco aangegeven dat de cv-ketel aangestuurd kan worden door OpenTherm en door aan/uit. In dit geval kan er via het OpenTherm aangestuurd worden middels de EMT-OT converter. Dit is geen probleem bij de Nefit Proline ketel.

Tapwatertemperaturen kunnen niet via een thermostaat ingesteld worden, dit kan alleen via het menu van de ketel zelf.
Ook worden de tapwatertemperaturen niet weergegeven op de thermostaat. Dat ligt niet aan uw thermostaat, dit kan bij onze eigen thermostaten ook niet.

---

dus voor de moderators: Misschien wel handig dit op te nemen in de Toon FAQ in combi met nefit ketels (en mogelijk ook anderen)
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag bij ons ook TOON aangesloten. Eerste instantie bleek alles goed te werken, maar toen de monteur weg was en ik de kachel aan deed, gebeurde er niets. Wel jammer, want nu moest de monteur terug komen om de boel nog eens na te kijken. Hij wist het ook niet te vinden... Maar ik had in tussen tijd lopen zoeken hier op de forum en kwam er achter dat de kabeltjes van punt 3/4 naar 1/2 moesten (aan/uit) en dan zou die het wel weer doen. De monteur ging bellen en kreeg te horen van zijn technische afdeling dat ik gelijk had en toen werkte het wel. Gelukkig!!

Maar nu... Ik lees dus dat het niet handig is en dat er eigenlijk een module tussen moet (dat zou ook beter zijn). De monteur wist wel iets over een kastje maar kon me er niet veel over vertellen. Wat ik op zich dus wel weer slecht vind, zeker als ik de forum hier na lees en er van alles over kan vinden. Maar nu... Wat is verstandig??

Wij hebben hier een Nefit Smartline HR en we hadden modulare 300 thermostaat. 
Is er voor die van ons ook een Nefit Opentherm converter en is het nodig? Kan ik deze bestellen en gewoon zelf aansluiten? Want ja, om nu zo'n ding te bestellen en weer een monteur te moeten laten installeren (wat best prijzig is, zoals ik dat hier soms lees), doe ik dat liever zelf. Dus kan Eneco mij vertellen of deze bestaat voor mijn Nefit Smartlike HR en is het noodzakelijk.

Alvast vriendelijk dank en TOON is super 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Jammer dat er 'nog' geen reactie is geweest vanuit wie dan ook...
Maar ik heb het antwoord inmiddels binnen van Nefit:

De Toon thermostaat kan alleen aangesloten worden als AAN/UIT thermostaat.

Nefit had een converter die het mogelijk moet maken om ook Opentherm thermostaten aan te kunnen sluiten. Ten eerste is de situatie nu zo dat deze converters door Nefit uit de handel genomen zijn omdat er problemen waren met de datacommunicatie tussen de thermostaat en de ketel. Daarnaast is een dergelijke converter niet geschikt voor alle toestellen. Op dit moment is er dus alleen een aansluiting mogelijk via de aan/uit contacten.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Kooiman
Consumentenservice

Hier moeten we het dus maar mee doen.
Erg jammer, maar het is niet anders.
Reputatie 3
Badge
Hmm vreemd.
Ik heb een Nefit Aquapower HRC 25 met Opentherm converter en dat lijkt prima te werken in combinatie met Toon.
Reputatie 3
Badge +1

Hmm vreemd.
Ik heb een Nefit Aquapower HRC 25 met Opentherm converter en dat lijkt prima te werken in combinatie met Toon.

Ja, zoals u zegt, het is heel vreemd. Maar ik heb het bericht toch echt van Nefit zelf en die zullen het niet verzinnen. Misschien dat het toch niet helemaal goed werkt, dat er toch iets mis is. Je weet het niet... Voorlopig kan ik dus niets bestellen en is er niets voor, maar denk dat het aan/uit systeem ook prima werkt. 

Wij hebben hier een Nefit Smartline HR (misschien zit daar het verschil wel in).
Reputatie 3
Badge
Ik heb Nefit om opheldering gevraagd, maar eens kijken wat ze hier op antwoorden.
Volgens het overzicht wat in een ander topic voorbij kwam, is in de SmartLine serie alleen de HRC 24/CW4 te gebruiken met de converter, misschien is dit bij jou het probleem.

@Joep / Folkert
Omdat Eneco bij sommige Nefit ketels, in combinatie met Toon, ook de EMS-OT converter installeert, hebben jullie informatie over dit probleem van Nefit gekregen?
Reputatie 7
Badge +6
@hmay

Ik heb het voor je nagevraagd en we hebben van Nefit te horen gekregen dat de convertor op dit moment niet meer geleverd wordt omdat deze in 1% van de gevallen problemen oplevert bij Smartline en Topline modellen. De datacommunicatie tussen de EMS-OT convertor en de ketel stagneert in een aantal gevallen. Nefit is op dit moment aan het onderzoeken hoe ze dit op kunnen lossen.
Reputatie 3
Badge
OK, bedankt voor het navragen!
Reputatie 3
Badge
Ik heb vandaag een duidelijke reactie van Nefit gekregen over de problemen met de converter:

Allereerst is de vraag: "Heeft u problemen met uw thermostaat en/of de ketel". Slechts een aantal gevallen van problemen met deze converter is ons bekend. Desalniet temin hebben wij om deze redenen de thermostaat tijdelijk uit de handel gehaald. De problemen die er bekend zijn is dat de ketel automatisch uit gaat en niet eerder weer gaat branden dan dat deze gereset is. Indien u problemen heeft met deze converter, zouden wij dat graag van u vernemen. Er wordt op dit moment naar een oplossing gezocht. Indien men geen problemen heeft, kan men de converter gewoon blijven gebruiken.
Da's lekker. Twee en een halve maand geleden speciaal voor Toon  de overstapprocedure naar Eneco ingezet en kan nu pas reageren omdat ik vanaf vandaag klant ben . . . Heb een Nefit Smartline en enige tijd geleden bij Nefit gevraagd of de convertor ook voor die ketel te gebruiken is, werd toen bevestigend beantwoord. Hoop dat er nu snel een oplossing komt. Zijn er meer nadelen aan aan/uit in vergelijking met open therm dan een minder efficiënt verbruik.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen