Toon en de nieuwe Privacy wetgeving | Eneco Community
vraag

Toon en de nieuwe Privacy wetgeving

Toon eerste bericht

37 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Folkert laat ik het dan anders formuleren: ik maak bij deze nogmaals formeel melding van het ongeoorloofd doorsturen van informatie vanuit de Toon naar Eneco servers zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven. Dit is simpel een duidelijke overtreding van de AVG ongeacht welke privacystatement van Eneco dan ook. Ik kan dit simpel aantonen met een dump van het TCP/IP verkeer naar Eneco op mijn router waarin ook het unieke serienummer van mijn Toon te zien is welke gekoppeld is aan mij als persoon.
Graag een reactie op bovenstaand statement (dat moet geen probleem zijn omdat de veiligheid van andere klanten niet in het geding is bij het beantwoorden hiervan).

Met vriendelijke groeten,

Toonz

Ik ben nog steeds benieuwd naar de reactie van Eneco....
Reputatie 6
Badge +1
@Toonz

Op jouw laatste vraag ontvang je snel een reactie. Bedankt alvast voor je geduld.
Geduld heb ik wel, we zijn alweer bijna een week verder 😉

Misschien rennen ze wat harder bij Eneco wanneer je melding gaat maken bij de ''autoriteit persoonsgegevens''. Deze kunnen een behoorlijke boete uitschrijven......
Reputatie 5
Badge

Misschien rennen ze wat harder bij Eneco wanneer je melding gaat maken bij de ''autoriteit persoonsgegevens''. Deze kunnen een behoorlijke boete uitschrijven......

Op grond waarvan? Nieuwe privacy wetgeving is nieuw. Geef mensen de tijd om met een fatsoenlijk antwoord te komen.

Deze wetgeving is al heel lang aangekondigd maar pas sinds kort effectief. Dus nee, je kan niet roepen dat je te weinig tijd had om te reageren. Quby heeft vast allang nagedacht over de gevolgen van hun data-verzameling en beoordeeld dat het geen invloed heeft op de AVG. Maar, zoals blijkt uit de netwerk dumps, is het duidelijk dat er 'naar gebruiker afleidbare data' verstuurd wordt zonder dat er toestemming voor is gegeven.

Ik begrijp dan ook niet dat Quby niet gewoon de optie die er in de Toon instellingen menu zit voor gebruikt om de data wel of niet te sturen. Dit is precies wat de AVG bedoeld te bereiken. Niks versturen (ook al is het discutabel) tenzij de eindgebruiker akkoord er mee is.
Reputatie 7
Badge +9

Op grond waarvan? Nieuwe privacy wetgeving is nieuw. Geef mensen de tijd om met een fatsoenlijk antwoord te komen.

Deze wetgeving is al heel lang aangekondigd maar pas sinds kort effectief. Dus nee, je kan niet roepen dat je te weinig tijd had om te reageren. Quby heeft vast allang nagedacht over de gevolgen van hun data-verzameling en beoordeeld dat het geen invloed heeft op de AVG. Maar, zoals blijkt uit de netwerk dumps, is het duidelijk dat er 'naar gebruiker afleidbare data' verstuurd wordt zonder dat er toestemming voor is gegeven.

Ik begrijp dan ook niet dat Quby niet gewoon de optie die er in de Toon instellingen menu zit voor gebruikt om de data wel of niet te sturen. Dit is precies wat de AVG bedoeld te bereiken. Niks versturen (ook al is het discutabel) tenzij de eindgebruiker akkoord er mee is.

Aangekondigd inderdaad, niet actief. Hij is pas sinds 25 mei 2018 actief. Vanaf dat moment hoefde je er ook pas naar te handelen. Indien je bezwaar heeft, kan je een bezwaar schrift indienen bij een organisatie tegen het verwerken van zijn persoonsgegevens vanwege zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden (artikel 21, lid 1 AVG)? Dan moet de organisatie stoppen met deze gegevens te verwerken.

Tenzij de organisatie dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoert die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden van de betrokkene. Zo lang nog niet duidelijk is of de gronden van de organisatie zwaarder wegen, mag de organisatie de gegevens niet verwerken.
Reputatie 7
Badge +9
Dat is je goed recht Toonz, vooral je recht zoeken waar je het heb.
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet zozeer een kwestie van recht zoeken. Ik snap dat veel bedrijven aan GDPR moeten wennen (ook al hebben ze daar al ruim twee jaar de tijd voor gehad).
Het is meer een kwestie van hoe ga je hier als volwassen organisatie mee om, en daarin heeft Eneco mij in ieder geval totaal niet overtuigd tot nu toe. Ik draag het bedrijf een warm hart toe als klant, begrijp me niet verkeerd, maar ze moeten hier wel iets mee doen.
Reputatie 5
Badge
Het is niet zozeer een kwestie van recht zoeken. Ik snap dat veel bedrijven aan GDPR moeten wennen (ook al hebben ze daar al ruim twee jaar de tijd voor gehad).
Het is meer een kwestie van hoe ga je hier als volwassen organisatie mee om, en daarin heeft Eneco mij in ieder geval totaal niet overtuigd tot nu toe. Ik draag het bedrijf een warm hart toe als klant, begrijp me niet verkeerd, maar ze moeten hier wel iets mee doen.

Mee eens. Nog steeds is er niet uitgelegd waarom de knop in de menu instellingen voor het wel of niet versturen van deze data niet gewoon gebruikt wordt. Dit is een kwestie van een kleine software wijziging en naar mijn idee verplicht vanwege GDPR.

Uiteraard gaat dit wel ten kostte van de betrouwbaarheid van hun big data energiebesparings intelligentie. Als ineens iedereen toestemming moet geven voor het gebruik van zijn data dan komt er wellicht veel te weinig data binnen om hierin nauwkeurig te zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Hi @Toonz

Ik begrijp zeker dat we lang op ons laten wachten met een antwoord. We houden ons in ieder geval aan de AVG . Het is zo dat we bezig zijn om een antwoord te formuleren die voor iedereen helder is zodat we geen misverstanden krijgen. Ook gericht op de forumleden die niet actief zijn maar wel meelezen in de topics.

Groeten
Chantal
Reputatie 7
Badge +9
Hi @Toonz

Ik begrijp zeker dat we lang op ons laten wachten met een antwoord. We houden ons in ieder geval aan de AVG . Het is zo dat we bezig zijn om een antwoord te formuleren die voor iedereen helder is zodat we geen misverstanden krijgen. Ook gericht op de forumleden die niet actief zijn maar wel meelezen in de topics.

Groeten
Chantal

Hey rockchick,

Dat is iets wat ik ook min of meer probeerde uit te leggen. Door te zeggen dat Eneco wel met en reactie komt.

Geniet van de zon. Zolang die er nog is. ?
Reputatie 6
Badge +2
@mAiden

Dankjewel, jij ook 🙂
Reputatie 7
Badge +4
@Folkert, dank voor de reactie. Duidelijk verhaal.
Paar opmerkingen nog: niet iedereen met een activatiecode wil een contract met Eneco. Zie ook andere topics waarbij mensen een tweedehands Toon overnemen, een huis kopen met een Toon reeds geinstalleerd of een Toon gewoon stand-alone willen gebruiken. Deze krijgen dus een activatiecode zonder contract dus zonder dat er akkoord is gegaan met de gebruiksvoorwaarden.

Als de Toon een geldige eindatum in de toekomst heeft gaat hij er gemakshalve maar van uit dat er een geldig contract aanwezig is. Deze aanname klopt niet bij gerootte Toons. Deze zullen dus standaard de gegevens doorsturen zonder dat de gebruiker hiermee akkoord is gegaan. Dit kan uiteraard worden uitgezet als je root toegang hebt, maar standaard staat het aan, wat niet strookt met de AVG. De huidige software in de Toon kan dus niet met zekerheid vaststellen of er daadwerkelijk een contract is tussen de gebruiker en Eneco.

Ik zal ook nog even checken of de dataverzameling inderdaad stopt als de einddatum van een contract is bereikt.

Met vriendelijke groeten,

Toonz

Reageer