Toon bij andere energieleverancier | Eneco Community
vraag

Toon bij andere energieleverancier

• 22 november 2018
  • 12 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 186 reacties
Sinds oktober zit ik bij een andere energieleverancier. Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van de Toon nog is.
Sinds kort zie ik wel weer inzicht in het verbruik; ook in euro's. Is het ook mogelijk ergens mijn tarieven bij de nieuwe energieleverancier in te voeren, zodat dit inzicht correct weergegeven kan worden? Op zich zou het mogelijk moeten zijn om een maandbedrag in te voeren en aan te geven hoe ik het doe ten opzichte van het relatieve maandbedrag. Eneco heeft immers al voor 2 jaar aan data van mij.

Is het Toon abonnement ook nodig wanneer ik via Domoticz mijn temperatuur wil veranderen? Of via de app?

Indien ik de app niet per sé nodig heb, moet ik dan de Toon (laten) rooten?

Belangrijkste reden om Toon te hebben:
-Inzicht in verbruik
-Op afstand bedienen van verwarming (mag ook middels bijvoorbeeld Domoticz)
-Instellen van programma's (mag ook via Domoticz)

12 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Perse laten rooten is niet nodig. Je kan alles via de eneco app doen en ook via domoticz of olisto laten regelen zolang je een abonnement hebt.

Het aanpassen van de tarief is helaas niet mogelijk , ook (nog) niet bij een gerootte toon.

Als je echt wil hobby-en (en geen abonnementskosten wil betalen) dan kan je hem (laten) rooten en direct via domoticz laten aansturen buiten de beheerder omgeving van eneco om. Maar dat is dus meer een hobby/interesse kwestie dan een behoefte.
Reputatie 3
Badge +2
OK, dank voor de info.

Wel vaag dat ie nu weer inzicht in mijn verbruik geeft...
Reputatie 6
Badge
@Plantje

Jammer dat je ons hebt verlaten, maar wel leuk dat je geïnteresseerd bent in Toon i.c.m. domoticz :-D

Ik zie het woordje rooten een aantal keer voorbijkomen. Hierover wil ik opmerken dat de garantie op Toon, na het rooten, meteen komt te vervallen en wij dit niet ondersteunen. Het is dus tegen ons advies in! Wel hebben we een aantal forumleden met een geroote Toon waar je, mocht je die keuze maken, goed mee kan sparren.

Groet, Urgel
Reputatie 7
Badge +8
Mocht je gaan hobbyen, dan kan je op het display Toon gewoon activeren, zodat je op het display alle functies gewoon heb. Alleen zal de app Toon op Afstand niet werken, aangezien dit gaat via de servers van Eneco. Programma's van Toon zijn gewoon in te stellen op het display van Toon.
Domoticz werkt perfect met een hobbyende Toon, zelfs je slimme stekkers zijn te schakelen op een bepaald tijdvlak.
Reputatie 3
Badge +2
@Plantje

Jammer dat je ons hebt verlaten, maar wel leuk dat je geïnteresseerd bent in Toon i.c.m. domoticz :-D

Wellicht kom ik wel weer een keer terug. Dit is puur een commerciële overweging.

Ik zie het woordje rooten een aantal keer voorbijkomen. Hierover wil ik opmerken dat de garantie op Toon, na het rooten, meteen komt te vervallen en wij dit niet ondersteunen. Het is dus tegen ons advies in! Wel hebben we een aantal forumleden met een geroote Toon waar je, mocht je die keuze maken, goed mee kan sparren.

Groet, Urgel

Ok, duidelijk.

Kun je ook aangeven waarom er wel een inzicht in verbruik gegeven kan worden? Het lijkt me dat dat niet betrouwbaar is wanneer ik niet de tarieven en het maandvoorschot van mijn huidige leverancier kan invoeren.

Mocht je gaan hobbyen, dan kan je op het display Toon gewoon activeren, zodat je op het display alle functies gewoon heb. Alleen zal de app Toon op Afstand niet werken, aangezien dit gaat via de servers van Eneco. Programma's van Toon zijn gewoon in te stellen op het display van Toon.
Domoticz werkt perfect met een hobbyende Toon, zelfs je slimme stekkers zijn te schakelen op een bepaald tijdvlak.

Als ik wil gaan hobby'en wil ik eigenlijk het programma ook met Domoticz regelen. Ik kan dan in combinatie met bewegingssensoren, slimme thermostaatknoppen enz ook zones slim verwarmen als het goed is. Maar als ik het goed begrepen heb moet ik dan de Toon wel rooten. Of kan ik ook het Toon programma middels Domoticz uitlezen en aanpassen? (Zolang ik nog maar een abonnement heb natuurlijk)
Mijn slimme stekkers, lampen enz schakel ik al lang rechtstreeks via Domoticz. Daar heb ik de Toon niet voor nodig. Door Domoticz te gebruiken kan ik namelijk ook mooi allerlei merken Z-Wave (Greenwave, Fibaro, Aeotec enz.) door elkaar heen gebruiken en dat zelfs combineren met 433Mhz schakelingen van KaKu en Action.
Reputatie 6
Badge +2
Domoticz op een Toon met abonnement werkt al jaren: https://www.domoticz.com/wiki/Toon
Reputatie 3
Badge +2
De gewone connectie om de setpoint in te stellen heb ik al gemaakt.
Deze site vond ik gisteren ook. Die json calls kan ik dus gebruiken voor het programma?
Zal er eens mee stoeien
Reputatie 7
Badge +8
@Plantje

Wellicht kom ik wel weer een keer terug. Dit is puur een commerciële overweging.

Groet, Urgel

Ok, duidelijk.

Kun je ook aangeven waarom er wel een inzicht in verbruik gegeven kan worden? Het lijkt me dat dat niet betrouwbaar is wanneer ik niet de tarieven en het maandvoorschot van mijn huidige leverancier kan invoeren.

Als ik wil gaan hobby'en wil ik eigenlijk het programma ook met Domoticz regelen. Ik kan dan in combinatie met bewegingssensoren, slimme thermostaatknoppen enz ook zones slim verwarmen als het goed is. Maar als ik het goed begrepen heb moet ik dan de Toon wel rooten. Of kan ik ook het Toon programma middels Domoticz uitlezen en aanpassen? (Zolang ik nog maar een abonnement heb natuurlijk)
Mijn slimme stekkers, lampen enz schakel ik al lang rechtstreeks via Domoticz. Daar heb ik de Toon niet voor nodig. Door Domoticz te gebruiken kan ik namelijk ook mooi allerlei merken Z-Wave (Greenwave, Fibaro, Aeotec enz.) door elkaar heen gebruiken en dat zelfs combineren met 433Mhz schakelingen van KaKu en Action.

Ik weet wat Domoticz in huis heb, gebruik het inmiddels zelfs ookalweer 2 jaar. ;)
Toon is prima te koppelen aan Domoticz ook met abbonement, hou er alleen rekening mee dat de synchronisatie om de 5 min is! Korter mag/kan niet, dit om de servers van Eneco niet teveel te belasten, er is een tijd geweest dat Eneco zelfs Domoticz heeft geblockt.
Reputatie 3
Badge +2
I know, ik heb je er hier en op het Domoticz forum al vaker over bezig gezien. Die 5 minuten interval was voor mij reden om een aparte Domoticz server in de meterkast te plaatsen met een rechtstreekse P1 verbinding. Ik krijg ze op het moment beide binnen in Domoticz. Niet heel belangrijk, wel grappig.

Toon is vooral leuk voor erbij. En nu ik niet meer bij Eneco zit ga ik me dus even afvragen wat de toegevoegde waarde van het Toon abonnement is.
Ik vond met name de inzicht in het verbruik grafiekjes wel grappig. Beetje kijken hoeveel beter we het deden ten opzichte van de inschatting.
Reputatie 6
Badge

Mijn armen staan al open voor ontvangst. Ik hoef toch niet al te lang te wachten voordat ik ze mag sluiten en je terug mag verwelkomen 😜 ?

Ok, duidelijk.

Het verbruik kun je inzien, omdat dit direct afkomstig is vanuit je meters waar Toon mee in verbinding staat. Je verbruik staat los van je tarieven. De reden waarom je gemiddelde tarieven ziet komt doordat wij niet in de systemen van andere energieleveranciers kunnen en daar o.a. je werkelijke leveringstarieven en ingeschat jaarverbruik uit kunnen halen. Dit zal er ook niet komen, helaas.

Groet, Urgel
Reputatie 3
Badge +2

Mijn armen staan al open voor ontvangst. Ik hoef toch niet al te lang te wachten voordat ik ze mag sluiten en je terug mag verwelkomen 😜 ?

Geen idee eerlijk gezegd. Zit pas net een dikke maand bij die andere leverancier.

Ok, duidelijk.

Het verbruik kun je inzien, omdat dit direct afkomstig is vanuit je meters waar Toon mee in verbinding staat. Je verbruik staat los van je tarieven. De reden waarom je gemiddelde tarieven ziet komt doordat wij niet in de systemen van andere energieleveranciers kunnen en daar o.a. je werkelijke leveringstarieven en ingeschat jaarverbruik uit kunnen halen. Dit zal er ook niet komen, helaas.

Groet, Urgel

En daardoor kan er op de Toon servers ook een profiel opgesteld worden op basis waarvan aangegeven kan worden per maand wat mijn ingeschatte verbruik is en hoe ik het doe tegen dat ingeschatte verbruik.

Het zou wel mooi zijn als je ergens de optie krijgt om de tarieven en het maandvoorschot op te voeren in de Toon. Het is immers de Toon waar ik nog gewoon een abonnement voor heb; niet Eneco. Het voordeel van bij Eneco zitten zou dan kunnen zijn dat de tarieven en het maandvoorschot automatisch gesynchroniseerd wordt.
Waar kan ik zo'n feature request indienen?
Reputatie 6
Badge
@Plantje

Ik vind het een prachtig idee, ik snap ook wel waar deze vandaan komt. Dit idee is echter al eerder aangekaart, maar staat niet op de planning om in de schijnwerpers te komen te staan.. helaas 😞

Reageer