Toon API - Specificaties al beschikbaar? | Eneco Community
vraag

Toon API - Specificaties al beschikbaar?

• 4 december 2014
  • 38 reacties
  • 4740 Bekeken

In September is bekend geworden dat de Toon API publiekelijk beschikbaar komt in de toekomst. Nu ben ik zelf softwareontwikkelaar en nu heb ik een aantal vragen wat betreft de implementatie hiervan. Misschien kan een moderator hier wat meer inzicht in geven

1. De API zelf is nog niet beschikbaar, maar is er al wel een overzicht welke data en parameters deze van de Toon ondersteund? Dan kan er al gericht ontwikkeld worden

2. Welke rechten zal het gebruik van de API hebben. Bijvoorbeeld accepteren jullie apps met dezelfde funtionaliteit als jullie eigen app? En voor zakelijk gebruik, mag
de data ook gekoppeld worden aan eigen datalogsystem met een commerciele achtergrond? Mag de API gebruikt worden voor commerciele doeleinden?

Ook al is de API nog niet beschikbaar het antwoord op de vragen maakt het iets makkelijker voor mij om alvast wat ideeën uit te werken. Alvast bedankt!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@S. Walraven

Ik heb je vraag uitgezet, aangezien ik daar niet direct een antwoord op weet.
@S. Walraven

Ik heb je vraag uitgezet, aangezien ik daar niet direct een antwoord op weet.

Dankjewel Folkert, ik wacht even rustig af.
Reputatie 3
Badge
Leuk een Softwareontwikkelaar op het forum 🆒

Heb je al een idee wat je allemaal met de API wil gaan doen?
Reputatie 7
Badge +7
het duurt trouwens wel erg lang , eer dat de Toon API beschikbaar is.

Ik heb een heleboel ideeën, afhankelijk van de mogelijkheden die de API bied.

Maar een aantal dingen van mijn lijstje zijn uitgebreidde analyse van de cv installatie, op basis van gegevens uit de Opentherm en inschakelgedrag van de Toon, en wat ik eigenlijk het eerst wil maken is het gebruik van geofencing om in te grijpen op het ingestelde programma. Dat zie je al wel bij andere thermostaten maar nog niet bij Toon.
Reputatie 3
Badge
Dat is inderdaad een top functie (Geofencing) die de meeste Toon gebruikers ook graag zien.

ik ben benieuwd.
Ik ben ook geïnteresseerd in de API. Wanneer wordt deze vrijgegeven?
Ook ik wik graag de API ! ik hoop alleen dat deze direct is en niet via de eneco site !
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Bedankt voor jullie enthousiasme! Doel van de API is om Toon samen verder te ontwikkelen, en tegelijkertijd maximaal de privacy van onze klanten te borgen.
Aan de uiteindelijke versie van API, de SDK en de voorwaarden wordt momenteel gewerkt, input hierbij is van harte welkom!
Begin 2015 organiseren we een Toon Hackathon. Stuur ons een e-mail naar toondenktank@eneco.com met je gegevens.
Dan kunnen we je een uitnodiging voor de Toon Hackaton sturen!
Is het de bedoeling van de API/SDK om alleen uit te lezen of ook om het mogelijk te maken meer dingen met toon te besturen?
Reputatie 7
Badge +6
@Hsmade,

De bedoeling van de API is om bijvoorbeeld samen verder te bouwen zodat er meer mogelijkheden beschikbaar komen i.c.m. Toon.
@Danielle,

dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten of de API alleen bedoeld is om gegevens uit de toon te halen (verbruikt, etc) of dat we ook bijvoorbeeld software kunnen ontwikkelen om andere apparaten aan de toon toe te voegen, of bijvoorbeeld een ventilatie systeem.

Ik heb een heleboel ideeën, afhankelijk van de mogelijkheden die de API bied.

Maar een aantal dingen van mijn lijstje zijn uitgebreidde analyse van de cv installatie, op basis van gegevens uit de Opentherm en inschakelgedrag van de Toon, en wat ik eigenlijk het eerst wil maken is het gebruik van geofencing om in te grijpen op het ingestelde programma. Dat zie je al wel bij andere thermostaten maar nog niet bij Toon.

Koppel je toon aan Domoticz. hiermee kun je geofencing programmeren. Maak een script met blocky in domoticz en gebruik voor bv de iphone/ipad de app Pilot om geofencing te gebruiken.
@Hsmade,

De bedoeling van de API is om bijvoorbeeld samen verder te bouwen zodat er meer mogelijkheden beschikbaar komen i.c.m. Toon.

Danielle,

Is het niet beter om Toon volledig open te stellen? Mensen die de Toon los kopen willen graag de volledige functies van het apparaat gebruiken zonder een verplichte abbo. Zonder Abbo is het apparaat niet meer dan een (zeer prijzige) gewone thermostaat. De Toon thermostaat is een Z-wave apparaat(controller) waarbij je vele z-wave apparaten kunt koppelen. Als er een optie in het menu komt om de Toon thermostaat lokaal aan een 3rth party software te koppen (zoals Domoticz,open remote enz) kunnen de home automatisering experts zelf aan de slag met Toon.
Zelf stuur ik al mijn radiatoren aan met de Max!Cube van Conrad. Ik zou graag Toon gebruiken om de CV ketel aan te sturen wanneer er ergens in huis een warmte behoefte is. Ik heb een Raspberry draaien die precies weet waar warmte nodig is en zou hem graag via een Api en Toon laten aansturen en niet via de pagina. Is er al een beta versie van de Api om tegen aan te programmeren?
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

De Toon hackathon start op 6 maart, dit is een wedstrijd waarin er functionaliteiten (apps bijvoorbeeld) ontwikkeld kunnen worden die met Toon samenwerken. Zie voor meer info www.toonhackathon.nl en www.eneco.nl/toonhackathon
De API kan straks gebruikt worden om Toon uit te lezen en aan te sturen, inclusief de slimme apparaten die Toon ondersteunt. De Open API is niet bedoelt om andere apparaten direct aan Toon te koppelen.
Een voorbeeld is: Er zou een app ontwikkeld kunnen worden die de temperatuur uitleest en dan besluit de ventilator uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +7
blijft verdacht stil hier
blijft verdacht stil hier

Helaas nog steeds geen API nieuws.

Ik heb een half jaar geleden zelf een kleine app gebouwd voor op android toestellen, die de data van de Toon uitleest via de bekende Toon op afstand backend. De app leest alle dataregisters in van de thermostaat, de gasmeter en de kwhmeter. Vind het zelf wel fijn om af en toe te kijken wat de niet afgeronde temperatuur is en hoeveel procent de ketel moduleert.

In ieder geval, als er belangstelling is voor het APKtje, stuur dan even PBtje.
Gebruik is wel op eigen risicio
Duurt lang... Belofte maakt schuld, Eneco!
Duurt lang... Belofte maakt schuld, Eneco!

Die belofte wordt echt wel ingelost, maar helaas duurt het toch nog even.
Het is geen uitstel maakt afstel, immers de hackathondag vorig jaar is daar niet voor niets voor geweest.
Reputatie 4
Badge +1
Op de website van Quby (fabrikant) is te lezen dat de Toon Open API inmiddels beschikbaar is voor developers.

Bron: http://www.quby.nl/news/eneco-launches-toon-open-api
Reputatie 4
Badge +1
Zie ook de ToonAPI website op http://www.toonapi.com/
Reputatie 3
Badge +2
Er zit dus voortgang in. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ik heb zelf niet genoeg kennis en ervaring om tegen zo'n API aan te programmeren en ik heb ook vooral niet de tijd om die kennis wel op te doen. Helaas.
Het is jammer dat alleen een ontwikkelaar binnen een bedrijf zich kan inschrijven, dat sluit alle hobbyisten bij voorbaat uit. Tot nu toe is er nog weinig 'open' aan de API
Het is jammer dat alleen een ontwikkelaar binnen een bedrijf zich kan inschrijven, dat sluit alle hobbyisten bij voorbaat uit. Tot nu toe is er nog weinig 'open' aan de API

Precies!
Vandaar dat ik in een ander topic al schreef: qua datum hoor je nog niet veel.
En dan te bedenken dat Api op de Home Session Day al werd aangekondigd; nu bijna 1,5 jaar geleden!