Toon als domotica controller - ik bedien mijn hele huis via Toon | Eneco Community
vraag

Toon als domotica controller - ik bedien mijn hele huis via Toon

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik wil graag wat delen over een leuke toevoeging die ik bedacht en gemaakt heb voor Toon. Ik heb thuis verschillende 'smart' apparaten, en die wil ik graag zo simpel mogelijk aansturen. Nou is Toon als tablet aan de muur van de huiskamer natuurlijk perfect geschikt om als centraal bedienpunt te fungeren. De software van Toon is echter onder beheer van Eneco en hier kan niet zomaar een aanpassingen of toevoeging voor gemaakt worden. Logisch en terecht, anders ontstaan er allerlei ongewenste problemen als mensen hieraan gaan sleutelen.

Nou heb ik toch een veilige manier gevonden om, zonder het risico om Toon te beschadigen, Toon te gebruiken om al mijn apparaten aan te sturen. Zoals jullie waarschijnlijk weten kan Toon sinds een paar maanden de lampen van Philips Hue aansturen. Dit werkt door middel van het versturen van berichten in een bepaald vastgelegd formaat over je lokale netwerk. De truuc die ik heb bedacht is om een stuk software te maken dat zich voordoet als Philips Hue. In plaats van lampen die aan en uit gaan kan ik zelf bepalen wat er moet gebeuren als je op de Toon display een lamp aan of uit doet.

Bijvoorbeeld: mijn Philips Hue simulatie doet alsof er een lamp 'TV Kijken' bestaat. Als je die lamp via Toon aan doet, dan vangt mijn software dat op en reageert hier vervolgens op door de lampen in de kamer te dimmen en de TV, versterker en iTV ontvanger aan te zetten. En als je die 'lamp' weer uit doet, dan gaan alle apparaten weer uit. Dit principe kan je uitbreiden met alle mogelijke acties waar je met je eigen software controle over hebt.

Voor mensen die verstand hebben van software, hierbij de link naar mijn project met allerhande technische documentatie om dit te kunnen realiseren: https://github.com/ewjmulder/hue-bridge-simulator (alle software en documentatie is in het Engels)

Let op: begin hier alleen aan als je genoeg van de technische kant van de zaak snapt!
NB: Je kan met deze software je Toon nooit kapot of onbruikbaar maken. Er wordt op geen enkele manier een aanpassing gemaakt aan de software van Toon zelf. Als je niet het gewenste effect bereikt, kun je altijd simpelweg de verbinding verbreken met de gesimuleerde Philips Hue en de verbinding herstellen met je 'echte' Philips Hue.

Laat me weten wat jullie hiervan vinden en of het iemand gelukt is om dit ook werkend te krijgen.

Groeten, Erik

PS: @Eneco: indien de inhoud van dit bericht ongewenst is, kan het verwijderd worden

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

25 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
duimpje verdiend Erik,
dit is een goed idee
Reputatie 7
Badge +6
@Ewjmulder,

Welkom op het forum!
Wat leuk dat je ermee bezig bent en het hier deelt. De link vinden we geen probleem, die laten we dan ook staan.
Ik ben ook benieuwd wat andere Toongebruikers ervan vinden en of het gelukt is! 😃
Ik ben geen Hue gebruiker, maar ieder initiatief op dit gebied is natuurlijk welkom.
Ga je straks als de API vrijkomt, verder met meerdere projecten?
Reputatie 1
Ik had eerlijk gezegd helemaal gemist dat er een open Toon API aan zat te komen, dat is zeker een goede ontwikkeling! Een belangrijk verschil is echter dat die API gebruikt kan worden in een 'losse app' en dus bediend moet worden vanuit je telefoon of tablet. Het doel van mijn hierboven genoemde project is echter om de Toon tablet aan de muur als een soort universele afstandsbediening voor mijn smart home te gebruiken. Als ik het goed begrijp is het echter met de API niet mogelijk om de weergave en functionaliteit op de Toon tablet aan de muur aan te passen of uit te breiden. Desalniettemin zal ik zeker de API gaan bestuderen en wellicht hier nieuwe toepassingen voor maken.
Dat zou ik zeker doen, want uit ervaring weet ik dat de bediening/inzicht op iPhone/iPad/tablet bij velen hoog op het lijstje staat.
En dan bedoel ik uiteraard niet de nu al bestaande mogelijkheden.
Reputatie 1
Badge
Super, ik bedien nu alles via Domoticz op een Raspberry Pi en wilde al langer de Toon als bedieningspaneel gaan gebruiken! Ik ga jouw code binnenkort even bekijken en waarschijnlijk dus ook gebruiken. Ik heb op zich genoeg technische kennis en achtergrond dus dit zou moeten lukken.
Reputatie 1
Hi RvD, leuk dat je ermee aan de slag wilt! Laat me zeker nog even weten of het gelukt is en of ik kan helpen om het aan de praat te krijgen. Houd er wel rekening mee dat de interface dus beperkt blijft tot het huidige Toon 'Bedien' scherm en de 'menu opties' in de vorm van lampen weergegeven worden. Maar als je daar een beetje aan gewend bent is het verder een prima en makkelijke optie voor je smart home bediening.
Reputatie 1
Badge
Ik heb het even gedownload inmiddels en ben het aan het bekijken. Ik ben alleen geen Java-programmeur dus dit kost me iets meer tijd. Mijn ervaringen liggen bij Visual Studio, webservices (ASP/PHP) en algemeen systeembeheer.
Wat natuurlijk het allermooiste zou zijn, als het een package zou zijn die op mijn NAS zou kunnen draaien. Domoticz draait al op mij Raspberry Pi en kan volledig via URL aanroepen aangestuurd worden.
Dus als jouw geheel op de NAS zou kunnen draaien en ik aan alle 4 lampen 8 URL's kan hangen (een voor aan en een voor uit) dan kun je al heel wat commando's versturen.
Desalniettemin zal ik Java JDK even downloaden en installeren om jouw geheel toch even aan de praat te krijgen op mijn Windows pc.
Ziet er zeker interessant uit allemaal!
Nóg mooier zou natuurlijk zijn als Toon het zou toestaan om een custom HTML pagina te tonen 😉
Reputatie 1
Helemaal mee eens dat het allemaal flink complex is ten opzichte van een custom HTML pagina op Toon laden. Maar goed, ik snap ook wel dat ze daar niet aan gaan beginnen, anders wordt het product veel te makkelijk instabiel.

Voor wat betreft de URL's: dat principe heb ik ook toegepast. Het is echter niet zo dat je URL's moet aanroepen om mijn module aan te sturen, maar dat mijn module juist URL's aanroept naar aanleiding van gebruikersacties op de Toon display. Wellicht zou dit nog wat simpeler kunnen, door altijd uit te gaan van een vast aantal van 4 gesimuleerde lampen op de Toon display, maar in eerste instantie wil ik het liever wat flexibeler maken.

Daarnaast is het geheel inderdaad geen kant en klaar pakketje dat direct ergens te deployen valt. Dit heb ik deels gedaan, omdat ik verwacht dat de meeste gebruikers toch nog zelf wat in de broncode willen klussen. Verder is het ook lastig om iets te maken dat op allerlei plekken makkelijk gedeployed kan worden.

Als jij (of iemand anders) hier mee verder gaat en graag wat hulp wilt om het aan te praat te krijgen, je kan me ook direct mailen op ewjmulder {apen-staartje} yahoo [punt] com.
Reputatie 5
@ewjmulder is het ook mogelijk om met jouw code Klik-aan-Klik-uit aan te sturen via Toon?
Reputatie 1
Hallo Wouter. Ja dat moet zeker kunnen. Het enige dat je nodig hebt is een manier om dmv een stukje code / scriptje vanaf een computer je Klik-aan-Klik-uit te kunnen bedienen. Deze code moet vervolgens aan mijn hue bridge simulator gehangen worden, zodat als je in Toon een 'Hue lamp' bedient, dit uiteindelijk een Klik-aan-Klik-uit actie uitvoert.

Wel een waarschuwing: mijn tool is niet iets dat simpelweg te installeren is en dan klaar. Om voor elkaar te krijgen wat jij wilt, zul je wel enige kennis en ervaring met (Java) programmeren nodig hebben. Ik wil je hier best mee helpen, maar als je geen programmeerervaring hebt, wordt het denk ik te ingewikkeld. Het is vooral een persoonlijk hobby project, dus ik heb helaas niet de tijd om er een gepolijst 'consumenten product' van te maken.
Jammer! Ik gad als niet-programmeur graag gebruik gemaakt van je oplossing.

Eric
Reputatie 3
Badge +2
Gaaf bedacht en voor zover ik hier kan lezen goed uitgevoerd! Ik zou me bijna gaan verdiepen in Java :)

De oplossing die ik ook las om Raspberry Pi met Domoticz te gebruiken is ook iets wat ik ergens op het lijstje heb staan. Groot gemis nu lijkt dat ik de data die mijn slimme meters opleveren niet kan exporteren. En dat lijkt me nou juist zo mooi. Ik zou het zo graag in een eigen database zetten en er mijn eigen analyses op los laten.

Genoeg te doen in ieder geval!
Mooie toepassing, Erik!

Zelf ben ik van plan om via KaKu lampen te gaan schakelen met een Raspberry Pi: http://weejewel.tweakblogs.net/blog/8665/lampen-schakelen-met-een-raspberry-pi.html

Zou mooi zijn om t.z.t. Toon mee te nemen in dit project. Zodra je dingen gaat koppelen ontstaan snel nieuwe mogelijkheden.
Reputatie 3
Badge +2
Maar Toon werkt toch al helemaal niet op 433Mhz?
Maar Toon werkt toch al helemaal niet op 433Mhz?
Nee, klopt. Ik zou een extra Z-wave module nodig hebben of de API (werkt die al?).

De Raspberry Pi zou dan de koppeling zijn tussen Z-wave en ander (433 mhz) schakelmateriaal. Zo lijkt het me mooi om de mechanische ventilatie in de badkamer (868 mhz) te laten samenwerken met de verwarming. Of om eventueel een luchtvochtigheidssensor toe te voegen... Fantaseer er maar op los. 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Ik ben ook van plan om een Z-Wave module in mijn mediacenter te stoppen. En dan kan ik er altijd nog een 433 Mhz bij doen voor KaKu dingen.
Ik ben ook van plan om een Z-Wave module in mijn mediacenter te stoppen. En dan kan ik er altijd nog een 433 Mhz bij doen voor KaKu dingen.

Dus je begrijpt het. :)

Philips Hue is mooi, maar niet echt betaalbaar. Als het dan gaat om een simpele functionele lamp schakelen, dan doe ik dat net zo lief met KaKu.
Reputatie 3
Badge +2
Ik snap het en een collega die me heeft aangestoken heeft me gewaarschuwd dat het verslavend zou zijn en veel geld zou kosten 🙂
Reputatie 7
Badge +8
Ik schop waarschijnlijk nu een oud topic omhoog.. Ik vond dit wel leuk dingetje..
Het is me met relatief weinig inzit gelukt, om de simulator te koppelen aan Toon..
Bij start van de simulator zag Toon gelijk een "Bridge" en vroeg of ik deze wou koppelen..
Nou kijken hoe ik het ga scripten om mij broadlink stekker te kunnen schakelen! 😉
Dag allemaal,

Ik ben sinds kort een blije bezitter van (samsung) Smartthings. Dit betreft een homekit waarmee ik een heel arrangement van 'things' kan aansturen. Denk aan, deursensoren, temperatuursensoren, rookmelders, slimme sloten, lampen, geluid... etc etc. Helaas is de Toon uitgesloten van dit platform, Smartthings is nog niet officieel verkrijgbaar in Nederland dus hier is ook nog een ondersteuning voor, er is ook nog geen custom device handler voor gecodeerd. Is hier iemand aanwezig die mij opweg kan helpen met het koppelen van de Toon aan Smartthings?
Je zal het op gebied van Triggi moeten zoeken.
Ik ga direct kijken, bedankt!!
Je zal het op gebied van Triggi moeten zoeken.

Wat ik zo 1-2-3 zie is dat ik de Toon via Triggi niet kan koppelen, triggi ondersteund ook geen Smartthings namelijk, wel een hele nuttige applicatie.
Triggi is de enige, die nu die koppeling met Toon kan maken.
Los van Domoticz.

Dus zou je bij Triggi de vraag kunnen stellen of zij ook aan die ondersteuning denken/willen meedenken.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen