Toon abonnement: doen of laten? | Eneco Community
beantwoord

Toon abonnement: doen of laten?

• Anonymous
  • 0 reacties
Inmiddels bijna 2 jaar Eneco energie met Toon met abonnement.

Gegevens over wat mijn vrienden doen, interesseren mij helemaal niet.
De Toon wordt gebruikt als thermostaat. Inzicht in MIJN gebruik is prima, soms geweldig.
Mijn zonnepanelen worden niet 'bewaakt' door Toon, omdat ik die 100 euro belachelijk vind voor die extra functie. Andere externe functies kunnen dit opvullen (buiten Toon om).
Die Toon is mijn connectie met Eneco.

Inmiddels vindt Eneco het zinvol om een abonnementsverhoging door te voeren.
Ik vraag mij af, of ik dit echt wil. Zeker nu er een verhoging zit aan te komen.
Wat heb ik nu (met abonnement MEER dan zonder abonnement ) ?

Wat verlies ik als ik het abonnement opzeg ?
icon

Beste antwoord door Brandje 27 juli 2017, 17:09

De Toon wordt gebruikt als thermostaat. Inzicht in MIJN gebruik is prima, soms geweldig.
Mijn zonnepanelen worden niet 'bewaakt' door Toon, omdat ik die 100 euro belachelijk vind voor die extra functie. Andere externe functies kunnen dit opvullen (buiten Toon om).

Ik vraag mij af, of ik dit echt wil. Zeker nu er een verhoging zit aan te komen.

Hoi Iwolfs

Dat is simpel wat je verliest of niet meer kan gebruiken.
Loop het onderste rijtje even af en je weet het precies.

Bekijk origineel

36 Reacties

Reputatie 2
Badge
Je historische verbruik gaat weg en je kan hem niet meer op afstand bedienen. Je krijgt ook geen software-updates meer. (Boeiend, desnoods koop je het weer een maandje; installeer je alle updates en klaar. Kost je dan slechts €4,50 per jaar om alle updates te krijgen. :P)

Meer gaat er voor jou zo te zien absoluut niet verloren.
Ik wil graag die historische gegevens zien bijvoorbeeld, van zowel mijn verbruik als opwek (ik heb wel die module), maar vind het belachelijk dat je daar €54 voor moet dokken... Dit behoort gratis te zijn, maximaal een paar euro voor software-updates als je die wilt hebben (al doen alle concurrenten dat gratis): maar meer écht niet.

Hoi Iwolfs

Dat is simpel wat je verliest of niet meer kan gebruiken.
Loop het onderste rijtje even af en je weet het precies.

Reputatie 3
Badge
Het meest belachelijke vind ik dat op afstand bedienen niet kan zonder abonnement. Werkelijk -elke- andere smart thermostaat in de markt heeft dit gratis.

Ik vond het toon abonnement al duur in verhouding tot de unieke features die je ervoor krijgt maar 4,50 is voor mij reden om met toon te stoppen (en ook Eneco zodra dat kan)
Reputatie 7
Badge +4
hoe werkt bedienen op afstand dan rooted? Gaat toch over de servers van Eneco waar ik zonder abonnement, neem ik aan, geen data meer overheen krijg?

Het handigst gaat dat via domoticz, bijvoorbeeld op een raspberry PI. Domoticz communiceert direct met de gerootte Toon via het lokale netwerk. Domoticz op de raspberry kan je vervolgens bedienen via de Domoticz app voor Apple of Android. Daarnaast is er de optie VNC server waarbij je direct op de Toon kan werken via je mobiel of pc alsof je ervoor staat. Deze setup gaat geheel buiten de Eneco servers om.
Reputatie 3
Badge
Ah helder!
Reputatie 6
Badge +7
hoe werkt bedienen op afstand dan rooted? Gaat toch over de servers van Eneco waar ik zonder abonnement, neem ik aan, geen data meer overheen krijg?

Het handigst gaat dat via domoticz, bijvoorbeeld op een raspberry PI. Domoticz communiceert direct met de gerootte Toon via het lokale netwerk. Domoticz op de raspberry kan je vervolgens bedienen via de Domoticz app voor Apple of Android. Daarnaast is er de optie VNC server waarbij je direct op de Toon kan werken via je mobiel of pc alsof je ervoor staat. Deze setup gaat geheel buiten de Eneco servers om.

Ik zou graag een how to willen zien .... Ben niet thuis in domoticz
Reputatie 7
Badge +4
Rooting info onder het kopje 'manuals':
http://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=87

Succes!
Bedankt voor de vele antwoorden en suggesties ! 😃

Heb net mijn Toon abonnement opgezegd.
Reputatie 3
Als je overigens je wifi/netwerk uitzet voor je abonnement afloopt en zorgt dat Toon NIET meer met internet verbind naderhand, dan blijven je historische gegevens en verbruik gewoon inzichtelijk, omdat ze het niet meer op je Toon kunnen uitzetten op afstand.
Reputatie 7
Badge +9
Als je overigens je wifi/netwerk uitzet voor je abonnement afloopt en zorgt dat Toon NIET meer met internet verbind naderhand, dan blijven je historische gegevens en verbruik gewoon inzichtelijk, omdat ze het niet meer op je Toon kunnen uitzetten op afstand.

Slimme tip.. Gelukkig is Quby (de maker van Toon) ook slim..

Toon ping om de x secde de servers van Quby.. Als dit tevaak een false feedback oplevert, restart Toon automatisch.. Door die automatisch restart ben je dus je abbonement extra's kwijt..

Slim he van Quby/Toon? 😂
En een zeer oude tip!
Maar als je gehecht bent aan je historie wel makkelijk.
Kan zeker voor spijtoptanten rond 1-10 handig zijn.
Badge +1
Heeft iemand misschien een lijstje wat er zoal kan met een toon kan die geroot is.
Heeft iemand misschien een lijstje wat er zoal kan met een toon kan die geroot is.

Lees even terug in dit topic en je komt het tegen.
Badge +1
Ja gevonden bedankt brandje.
Ik had er overheen gekeken.
Dat heb je wel eens als je op je mobiel zit te prutsen. Op de pc ging het beter. 🤓 😉
Geeft niks. Graag gedaan!
We zijn er hier om elkaar te helpen!😀
Reputatie 3
Badge +1

Het is toch van de pot gerukt dat je dit niet meer kunt zien en dat dit eigenlijk gewoon verwijdert word van je Toon.
Ik vraag mij af of dit ook werkelijk mag..
Reputatie 3
Badge +1

Toon ping om de x secde de servers van Quby.. Als dit tevaak een false feedback oplevert, restart Toon automatisch.. Door die automatisch restart ben je dus je abbonement extra's kwijt..

Slim he van Quby/Toon? 😂

Dikke onzin wat je hier verkondigd, hier hangt Toon al dagen van de wifi af en hij start niet uit zichzelf weer op omdat hij geen ping krijgt.
De Toon die bij familie aan de muur hangt start ook niet regelmatig zomaar opnieuw op....

Ik heb geen idee hoe je erbij komt om te zeggen dat Toon zich automatisch reset omdat er geen ping is. Waarschijnlijk heb je dit ooit eens ergens gelezen of gehoord van onze bekende Toon goeroe, maar dit verhaal is op niets gebaseerd.
Ik noem het interessant doen.... 🤓
Het is al meerdere keren hier behandeld en geadviseerd; ook door mij: "gewoon Toon geen verbinding laten maken met je netwerk voor beëindiging van bv het abo en alles blijft onaangetast"

Niets bijzonders en begrijpelijk!
De verbinding met het SC is dan namelijk definitief verbroken met je Toon en dat is waar het om draait!

Dus hoe men denk dat pingen een resultaat op levert is mij een raadsel...........
Overigens werd het onderwerp pingen (in de hiervoor gequotte reactie) genoemd in veronderstelling dat er dan nog wel verbinding was.

En overigens nog een belangrijke tip ivm de nieuwe software versie 4.7.x die nu een notificatiebalk heeft: niet updaten dus!
Doe je dat wel dan verschijnt dus constant die balk op je Toon.
Badge +5

En overigens nog een belangrijke tip ivm de nieuwe software versie 4.7.x die nu een notificatiebalk heeft: niet updaten dus!

De update heb ik wel gedaan en slechts een keer de foeilelijke balk bovenin gezien.
Gaat dit vaak gebeuren dan?
Btw, volgende week wordt mijn CV ketel weer onderhouden maar niet door of via Eneco!
Reputatie 4
Badge +3

De update heb ik wel gedaan en slechts een keer de foeilelijke balk bovenin gezien.
Gaat dit vaak gebeuren dan?
Btw, volgende week wordt mijn CV ketel weer onderhouden maar niet door of via Eneco!

Een lichte dip in de wifi verbinding en de balk is er weer.
Hoi Theo,@Yobotje

Voor zo ver ik weet, werkt het meganisme als "de storingsmodule op Toon" iets ontdekt dan komt meteen die balk.
En blijft dan steeds terugkomen, naar ik nu weet.

Dus Theo als volgende week de verbinding met je CVmodule wordt verbroken, dan komt meteen die melding, opzich toch juist?
Badge

Slim he van Quby/Toon? 😂

We bought the toon that is programmed to store the energy use internally.
This functionality was not part of the subscription.

The subscription was for the remote access as far as I am aware.

Eneco does not have the legal right to remove data or functionality this when the subscription is ended.
Kijk het staatje inzage het abonnement nog eens na.
Hier wordt bedoeld de toegang tot die extra's, zoals bv de grafieken.
Het dagelijkse verbruik is dus nog gewoon inzichtelijk.
Badge
Kijk het staatje nog eens na.
Hier wordt bedoeld de toegang tot die extra's, zoals bv de grafieken.

By resetting the device it either erases the data, or blocks my access to the data.

This data is private and neither quby nor eneco has any legal right to deny me access to MY DATA or to erase my data
Ik zou de algemene voorwaarden nog maar eens gaan nalezen.

Reageer