Tijd aanpassen in Toon... | Eneco Community
vraag

Tijd aanpassen in Toon...

  • 14 december 2012
  • 85 reacties
  • 6039 Bekeken

  • Komt hier vaker (level 8)
  • 20 reacties
Weet iemand hoe je de tijd kunt aanpassen? Ik zag het de monteur doen bij de installatie, maar de systeemtijd loopt niet gelijk en ik wil hem graag aanpassen. Ik kan echter niet vinden waar ja dat kunt doen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

85 Reacties

Voor diegene waar het niet werkt. Vergelijk je firewall instellingen eens met die van mij. Als jouw instellingen anders zijn is dat wellicht de oorzaak?

Dus vergelijk de instellingen van de Ubee firewall bij mensen waar het wel werkt en waar het niet werkt en probeer die uit te zetten om te zien of dat wat uitmaakt


Http://www.hupkato.nl/temp/firewall.jpg.
De reactie hieronder kan vergeten worden.... Dacht dat een oplossing nabij was, maar op deze pagina (foto vorige post) wordt de tijd in modem/router zelf gesynchroniseerd.

Volgens de kenner bij Ziggo moet het echt in Toon zelf zitten. 
@allen,

Volgens mij snap ik waarom ik er geen last van heb. Ik heb de instellingen nl al een tijdje goed staan (volgens mij geheel onbewust).
Op het tabblad Gateway > Time kan je de timeserver instellen. No problemo. Plaatje zie er een beetje wazig uit, maar dat komt omdat het maar 500 pixels breed mag zijn.
Als dit de oplossing is, dan kan ik een moderator wel een grotere afbeelding sturen via een pm.


Http://www.hupkato.nl/temp/ubee_timeserver.jpg
Zou het verzoek er misschien wel uitgaan, maar het antwoodpakketje wordt niet doorgelaten??
Standaard ziet een firewall of een bericht van buiten vandaan een antwoord is op een verzoek van binnenuit. In dat geval wordt ie door gelaten, tenzij je een firewall rule definieert die al het verkeer op port 123 blokkeert.
Blijft inderdaad een vreemde zaak, temeer omdat niet alle Ziggo klanten er last van lijken te hebben.
Reputatie 3
Badge
Op het forum van ziggo heb ik nog niet echt HET antwoord gelezen. Mogelijk komt deze nog.
Of pool.ntp.org die ik eerder meldde.
Als het poort 123 is die geblokt wordt zou het dus zaak kunnen zijn extra regel in de firewall (een UDP/UTP ?poort) aan te maken.

Klopt dat Eric?

Klopt, maar het NTP verzoek komt vanuit het eigen netwerk en zou eigenlijk dus niet geblokkeerd moeten worden. De meeste modems hebben alle poorten van binnen naar buiten open staan. Waarom zou je immers, het 'kwaad' komt alleen van buiten...


Zou het verzoek er misschien wel uitgaan, maar het antwoodpakketje wordt niet doorgelaten??
Reputatie 5
Badge +3
Vraag blijft wel:

Waarom trad het probleem pas op bij software versie 2.218?
Of pool.ntp.org die ik eerder meldde.
Als het poort 123 is die geblokt wordt zou het dus zaak kunnen zijn extra regel in de firewall (een UDP/UTP ?poort) aan te maken.

Klopt dat Eric?

Klopt, maar het NTP verzoek komt vanuit het eigen netwerk en zou eigenlijk dus niet geblokkeerd moeten worden. De meeste modems hebben alle poorten van binnen naar buiten open staan. Waarom zou je immers, het 'kwaad' komt alleen van buiten...
Of pool.ntp.org die ik eerder meldde.
Als het poort 123 is die geblokt wordt zou het dus zaak kunnen zijn extra regel in de firewall (een UDP/UTP ?poort) aan te maken.

Klopt dat Eric?

En waarom Ziggo dat doet?
Ze zijn eigenzinnig; bv ook bij de iPad.......
Ja bij mij en de meeste wel, maar het gaat om die paar Toon gebruikers met een Ziggomodem waar we proberen te achterhalen waarom de timeserver bij hen 't niet doet.
Ik heb een vermoeden. De Toon vraagt de tijd aan een time server op Internet, vermoedelijk ntp1.nl.net of zoiets. Dat doet ie in ieder geval m.b.v. het Network Time Protocol en dat gebruikt IP port 123. Als een modem deze port blokkeert, dan kun je een NTP server niet bereiken en dan werkt het dus niet. De kans is dus groot dat Ziggo modems om een één of andere reden port 123 naar buiten toe blokkeren, al zou ik niet weten waarom je dat zou doen...
Ja bij mij en de meeste wel, maar het gaat om die paar Toon gebruikers met een Ziggomodem waar we proberen te achterhalen waarom de timeserver bij hen 't niet doet. 
@brandje,

Legt je modem niet automatisch verbinding met een timeserver? (heb geen idee ben er niet in thuis en bij mij werkt het gewoon)
Zo ja dan moet het in je router zitten idd.
De timeserver die ik gebruik is: pool.ntp.org

Misschien een tip voor diegene die even willen stoeien met de instellingen van hun modem/router. 
Bij Sitecom vind je deze instelling bij Toolbox. 
Zo iets zal ook bij Ziggo gelden, vermoed ik. 
De eerste reacties stromen binnen. Het kost me teveel moete om te knippen en te plakken. Het draadje valt te lezen zonder inloggen. Volg de link..... In het kort komt het er op neer dat de tijdsynchronisatie eigenlijk vrij standaard is, en niet wordt tegengehouden door wat voor modem/router ook. Uiteraard krijgt daar de firmware van Toon de schuld.....

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=42024


Hoi Rob,

Zoals ik al eerder meldde loopt het via een timeserver. 
Maar er zijn er vele. In m'n Sitecom kan ik er standaard 5 kiezen. 
Dus kennelijk gaat het fout in de combinatie firewall en timeserver. 
Aanpassing van het niveau van de firewall zou het probleem moeten tackelen. 
Lastig voor diegene die die kennis niet hebben. 
Even vluchtig gelezen maar mensen reageren wel met bepaalde kennis. Netjes. Ik zal vanavond is kijken of ik er een samenvatting van kan maken.


Mag je doen. Ik heb er nu geen tijd voor. Werk..... Even een minuutje voor mijzelf 🆒
Reputatie 3
Badge
Even vluchtig gelezen maar mensen reageren wel met bepaalde kennis. Netjes. Ik zal vanavond is kijken of ik er een samenvatting van kan maken.
De eerste reacties stromen binnen. Het kost me teveel moete om te knippen en te plakken. Het draadje valt te lezen zonder inloggen. Volg de link..... In het kort komt het er op neer dat de tijdsynchronisatie eigenlijk vrij standaard is, en niet wordt tegengehouden door wat voor modem/router ook. Uiteraard krijgt daar de firmware van Toon de schuld.....

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=42024
Reputatie 3
Badge
1-0 voor eneco
Die moest zeker een bepaald volume halen. Dus vlug vlug de volgende uit het telefoonboek.......
Reputatie 1
Badge
Humor aan de telefoon:

Meneer, ik ben van Essent en ik wil u graag kennis laten maken met onze slimme thermostaat.
Ow, ik heb de Toon van Eneco.
Ow....tuut, tuut, tuut....
Reputatie 3
Badge
Al reactie op het forum van Ziggo?
Reputatie 1
Badge
Het argument dat het alleen geblokkeerd wordt voor particulieren bij Ziggo klopt ook niet helemaal dan. Ik denk nog steeds dat het een modem specifiek probleem/instelling is. (Edit: sorry Ubee modem, ik las het)
O, dacht dat jij ook een losse router had. Excuus. Dan klopt het argument dat ziggo het blokkerd dus absoluut niet.
Ook ziggo klant en geen problemen. Ik vermoed dat het probleem in de router van ziggo zit en niet in de modem. Want volgens mij komt het probleem alleen voor bij ziggo gebruikers met een router/modem in een. En die heb ik niet.


Jacob,  die heb ik wel. Modem en router ineen. Zonder problemen....
Ook ziggo klant en geen problemen. Ik vermoed dat het probleem in de router van ziggo zit en niet in de modem. Want volgens mij komt het probleem alleen voor bij ziggo gebruikers met een router/modem in een. En die heb ik niet.