Tijd aanpassen in Toon... | Eneco Community
vraag

Tijd aanpassen in Toon...

• 14 december 2012
  • 85 reacties
  • 6243 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

85 Reacties

Ja bij mij en de meeste wel, maar het gaat om die paar Toon gebruikers met een Ziggomodem waar we proberen te achterhalen waarom de timeserver bij hen 't niet doet.

Ik heb een vermoeden. De Toon vraagt de tijd aan een time server op Internet, vermoedelijk ntp1.nl.net of zoiets. Dat doet ie in ieder geval m.b.v. het Network Time Protocol en dat gebruikt IP port 123. Als een modem deze port blokkeert, dan kun je een NTP server niet bereiken en dan werkt het dus niet. De kans is dus groot dat Ziggo modems om een één of andere reden port 123 naar buiten toe blokkeren, al zou ik niet weten waarom je dat zou doen...
Of pool.ntp.org die ik eerder meldde.
Als het poort 123 is die geblokt wordt zou het dus zaak kunnen zijn extra regel in de firewall (een UDP/UTP ?poort) aan te maken.

Klopt dat Eric?

En waarom Ziggo dat doet?
Ze zijn eigenzinnig; bv ook bij de iPad.......
Als het poort 123 is die geblokt wordt zou het dus zaak kunnen zijn extra regel in de firewall (een UDP/UTP ?poort) aan te maken.

Klopt dat Eric?

Klopt, maar het NTP verzoek komt vanuit het eigen netwerk en zou eigenlijk dus niet geblokkeerd moeten worden. De meeste modems hebben alle poorten van binnen naar buiten open staan. Waarom zou je immers, het 'kwaad' komt alleen van buiten...
Reputatie 5
Badge +3
Vraag blijft wel:

Waarom trad het probleem pas op bij software versie 2.218?

Klopt dat Eric?

Klopt, maar het NTP verzoek komt vanuit het eigen netwerk en zou eigenlijk dus niet geblokkeerd moeten worden. De meeste modems hebben alle poorten van binnen naar buiten open staan. Waarom zou je immers, het 'kwaad' komt alleen van buiten...

Zou het verzoek er misschien wel uitgaan, maar het antwoodpakketje wordt niet doorgelaten??
Reputatie 3
Badge
Op het forum van ziggo heb ik nog niet echt HET antwoord gelezen. Mogelijk komt deze nog.
Zou het verzoek er misschien wel uitgaan, maar het antwoodpakketje wordt niet doorgelaten??

Standaard ziet een firewall of een bericht van buiten vandaan een antwoord is op een verzoek van binnenuit. In dat geval wordt ie door gelaten, tenzij je een firewall rule definieert die al het verkeer op port 123 blokkeert.
Blijft inderdaad een vreemde zaak, temeer omdat niet alle Ziggo klanten er last van lijken te hebben.
@allen,

Volgens mij snap ik waarom ik er geen last van heb. Ik heb de instellingen nl al een tijdje goed staan (volgens mij geheel onbewust).
Op het tabblad Gateway > Time kan je de timeserver instellen. No problemo. Plaatje zie er een beetje wazig uit, maar dat komt omdat het maar 500 pixels breed mag zijn.
Als dit de oplossing is, dan kan ik een moderator wel een grotere afbeelding sturen via een pm.

Http://www.hupkato.nl/temp/ubee_timeserver.jpg
De reactie hieronder kan vergeten worden.... Dacht dat een oplossing nabij was, maar op deze pagina (foto vorige post) wordt de tijd in modem/router zelf gesynchroniseerd.

Volgens de kenner bij Ziggo moet het echt in Toon zelf zitten. 
Voor diegene waar het niet werkt. Vergelijk je firewall instellingen eens met die van mij. Als jouw instellingen anders zijn is dat wellicht de oorzaak?

Dus vergelijk de instellingen van de Ubee firewall bij mensen waar het wel werkt en waar het niet werkt en probeer die uit te zetten om te zien of dat wat uitmaakt

Http://www.hupkato.nl/temp/firewall.jpg.