Tijd aanpassen in Toon... | Eneco Community
vraag

Tijd aanpassen in Toon...

• Komt hier vaker (level 8)
  • 20 reacties
Weet iemand hoe je de tijd kunt aanpassen? Ik zag het de monteur doen bij de installatie, maar de systeemtijd loopt niet gelijk en ik wil hem graag aanpassen. Ik kan echter niet vinden waar ja dat kunt doen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

85 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik kan ook niets vinden, maar kan dit mogelijk niet als je met internet verbonden bent?
Reputatie 3
Badge
Ik zie het al,

Menu, Instellingen... Als je dan op instellingen klikt gaat hij menu laden. daar kan je onder kopje scherm (zie je ook tijdens het laden) de tijd wijzigen. omdat je met internet verbonden bent kan dit blijkbaar niet. dan zal hij de server pakken. mogelijk internet uit, tijd handmatig aanpassen en internet aan? misschien pakt hij dan wel de juiste tijd?

Uit de handleiding:
- de datum en tijd (3) aanpassen. Deze instelling is niet nodig wanneer Toon
op uw draadloos netwerk is ingesteld;
Reputatie 1
Badge

...omdat je met internet verbonden bent kan dit blijkbaar niet. dan zal hij de server pakken

Dat klopt, anders maakt hij contact met een tijdserver (NTP) van quby. Dit gaat buiten de beveiligde verbinding om. Oftewel, je hebt er geen contact met het service center voor nodig, wel een werkende (wifi) Internet verbinding natuurlijk. 

maar de systeemtijd loopt niet gelijk en ik wil hem graag aanpassen. 

@Josvg,

Weet je dat zeker?
Ik heb de overgang van de Toon-tijd van 23:19 naar 23:20 gecontroleerd met mijn horloge wat met de Atoomklok in Duitsland gelijk loopt op de seconde nauwkeurig!
Dus neem van mij maar aan dat dat echt op tijd is!!!!!!

Ten opzichte van die ging Toon 3 seconden later ook naar de 23:20 toe.
Die paar seconden delay wijd ik aan de terugkoppeling van Toon en het internet.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Josvg,

Allereerst hartelijk welkom op het forum!
Sinds de update 2.2.18 kan de tijd niet meer via de Toon worden aangepast, deze wordt opgehaald via internet. Heb je een grote afwijking, dan kunnen we de tijd voor je laten aanpassen. Wel hebben we dan je toestemming nodig via menu/klantenservice.

Groet,

Folkert
Mijn Toon loopt 2 minuten achter. Het lijkt erop dat hij niet automatisch bijgesteld wordt door een timeserver.
is er geen mogelijkheid om dit zelf in het instellingenmenu te corrigeren?
Reputatie 3
Badge
Folkert wrote:

Beste Josvg,

Allereerst hartelijk welkom op het forum!
Sinds de update 2.2.18 kan de tijd niet meer via de Toon worden aangepast, deze wordt opgehaald via internet. Heb je een grote afwijking, dan kunnen we de tijd voor je laten aanpassen. Wel hebben we dan je toestemming nodig via menu/klantenservice.

Groet,

Folkert

Zoals je ziet uit een eerder antwoord uit dit topic is dit de enige oplossing. Wat je kan proberen is om wifi uit te zetten de tijd daarna wel aan te passen en dan de wifi weer inschakelen?
Reputatie 1
Badge
Wat je voor de gein eens moet proberen is naar "systeem" te gaan en voorbij de melding "Even geduld"kijken...Welke optie zie je daar?
En welke optie zie je niet als het "even geduld"weg is? Gek he?
Reputatie 1
Badge

Wel hebben we dan je toestemming nodig via menu/klantenservice.

Dat is grappig, volgens de klantenservice wordt deze functie pas in de volgende firmware update gebruikt...ik wilde de optie namelijk even testen als in aan=aan en uit=uit. Maar dat kon blijkbaar niet.
Dus in de vorige versie stond datum en tijd er in
versie 2.2.18 is het tijdelijk weg
en de volgende komt het weer terug??

Is er dus een softwarefout qua datum en tijd in versie 2.2.18??
Reputatie 1
Badge
Het kan ook zijn dat de systeemtijd niet gesyncd wordt met de servertijd. Het kan ook zijn dat de afwijking op de Toon en op de server dusdanig groot is dat ie niet syncd.  

Beide timeservers lopen op tijd. time.quby.nl en time.homeautomationeurope.com hebben overigens geen afwijking.

Maar om terug te komen op je vraag: de functie is er niet uit, alleen verborgen. Kijk maar eens als je naar "systeem" gaat en dan voorbij het "even geduld" venstertje kijkt. dan zie je nog net datum en wijzigen staan. Als even geduld weg is is de optie ook weg.

Niet dat je er veel aan hebt want je zal toch Eneco moeten bellen om het op te lossen.
Oké duidelijk, want ik heb het ook geprobeerd en inderdaad die optie is verborgen!!
Reputatie 3
Badge
Als mijn wifi uit staat kan ik de tijd wijzigen. Dus de functie blijft omdat de klanten zonder live updates deze dan toch moeten kunnen instellen?
Kijk dat is weer mooi om te onthouden!
Je zegt als Wifi uit staat.....
Zet je dan de wifi uit op Toon of bedoel je met uitzetten, je modem uitzetten??
Reputatie 3
Badge
Op de toon kan ik hem niet uitzetten. Volgens mij heb ik mijn router toen uitgezet. Maar twijfel even hoe het ook alweer zat.
Kopt inderdaad op Toon lukt dat niet. 
Jammer dat je het niet meer weet, maar dan zal het de router zijn want veel meer smaken hebben we niet!
Reputatie 3
Badge
Weer je wat het is Brandje. Toen ik de vraag las liep ik meteen naar toon. Merkte dat het niet kon maar dat bij het laden van de pagina de optie zal achter de zandloper zichtbaar was. In het boekje kon je het wel zien op het plaatje. Ik zou niet zo snel mijn router uitzetten als het niet nodig is maar ik Begin te twijfelen of ik het dan toch gedaan heb. Kan me alleen herinneren dat ik op een gegeven moment wel de tijd kon wijzigen. Dit zal wel dan met de stekker uit de router zijn geweest. Ik heb de tijd toen niet aangepast omdat hij goed stond. Hij loopt gelijk met mij telefoon.

wat ik nog vreemder vond is dat eneco de tijd wel kan aanpassen per persoon. Zou toch niet nodig moeten zijn als toon de info van internet haalt.
Nou m'n router uitzetten doe ik niet zo vaak. 
Je kon eerder wel de tijd wijzigen, want dat heb ik zelf gedaan. 
Maar dat was voor de update 2.2.18
Dus het ziet er naar uit dat Eneco dat alleen kan doen. 
Maar ik denk dat het in de praktijk wel zal meevallen, omdat via WiFi dat vanzelf geregeld wordt. 
Mijn router zit ook aan een time-server gekoppeld. 
Waarom heb ik vlak na de installatie toch gewijzigd? Omdat er 1 minuut verschil zat tussen m'n horloge en Toon. 
Mijn horloge loopt gelijk met de atoomklok in Langenfeld in Duitsland en dat verschil irriteerde me. 
Daarom vind ik het ook zo raar dat deze optie nu verwijderd is. 
Wat daar nu de achterliggende gedachte van is kan ik eigenlijk niet beredeneren. 

Maar misschien reageert er nog een moderator........
Beste toon_liefhebber,

Ik snap wat je bedoelt... De tijdwijzigfunctie komt in grijs gedurende twee seconden voorbij en is daarna miraculeus verdwenen.
zou 'ie in de volgende versie komen, of is 'ie in de laatste softwareversie verdwenen?

Groeten, Jos
Het laatste, zoals hiervoor reeds was gemeld.....
Reputatie 3
Badge
Na mijn idee alleen in te stellen als je geen internetverbinding hebt, maar ik heb het nu niet meer geprobeerd. laat me router liever aan als deze niet noodzakelijk uit hoeft. ik denk omdat deze tijd ook opgehaald wordt via bepaalde services het handmatig instellen ook niet echt handig zijn. je veranderd de tijd met 2 minuten om hem weer synchroon te laten lopen met de tijd die je wilt maar daarna zal toon het weer terugzetten omdat hij verbinding heeft met internet.
Toon is zojuist bij mij geïnstalleerd. Ziet er prima uit allemaal, alleen de datum en tijd klopt niet en is niet handmatig in te stellen zoals al eerder in dit topic is beschreven (en in de handleiding). Mijn datum en tijd staat op 22 november 2012, 14:47 terwijl het nu 21 december 2012, 11:38 is. Internetverbinding is actief dus synchronisatie werkt niet goed.

Ik denk dat het een toegevoegde waarde zou zijn als je naast de automatische synchronisatie van datum en tijd (die dus niet altijd werkt) ook handmatig de tijd kan instellen. Baat het niet, schaadt het niet 🙂 Wellicht iets voor een update?
We zijn nu een uur verder, heeft de time-server nu z'n werk gedaan?
Anders even bellen met Eneco; zij kunnen het op afstand ook gelijk stellen. 
Dag Brandje, na een uur stond de tijd nog steeds verkeerd. De Eneco helpdesk is uiteindelijk met een idee gekomen dat werkte. Ook was het probleem bekend.

Het blijkt dat sinds de laatste update van Toon door Ziggo de automatische aanpassing van datum en tijd niet meer wordt toegestaan. Dit is een bug waar aan wordt gewerkt. De work around is om Toon te laten verbinden met een andere internetverbinding. Belangrijk is dat dan eerst de verbinding wordt afgesloten en dan pas wordt geconnect met de andere internetverbinding, anders werkt het niet. Ik heb mijn mobiele telefoon als tijdelijke server gebruikt (3G netwerk).

Dus:
> Verbinding met internet verbreken
> Mobiel als server instellen
> Toon verbinden met mobiel netwerk

En dan zou je direct de aanpassing van datum en tijd moeten zien. Probleem (voor mij) opgelost! 😮
Hoi Erik,

Super deze terugkoppeling van jou!
Geheel duidelijk. Niet iedereen heeft meteen een 2e internet ter beschikking, dus dat kan voor anderen lastig zijn. 
Hopelijk komt de update snel. 
Niemand hier op het forum begreep waarom de datum en tijd was verborgen. 
Het is dus een bug en dat vermoedde men eingenlijk al. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen