Thermostaat in Toon | Eneco Community
vraag

Thermostaat in Toon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

123 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
de ketel is in okt 2013 vervangen door een intergas 24/28 hr ++
ik heb TOON in april 2014 gekregen

nu de ketel is gewoon goed doet het perfect
waar die overschotten vandaan komen is mij ook een raadsel
alsi k douche dan is het gemiddeld een kwartier omdat ik mezelf ook scheer onder de douche
het zal wel aan het huis liggen dat het snel afkoelt want na het douchen is het al gauw hier 19,5 tot 20,0 ipv 20,5 en dan slaat TOON aan en gaat verwarmen tot 20,5 en dan een 20 min en een half uur later is het hier al gauw 21,5 ( vrijdagavond stond toon op comfort 21,0 en na douchen sloeg de cv aan en was het binen een half uur hier 22,5 )wat daarna weer binnen een uur tot anderhalf uur zakt naar naar 20,5 en dan als de temp verder zakt gaat toon weer zijn programma volgen en slaat aan als de temp zakt onder de 20,5 en slaat uit op 20,5 en dan heb ik weer ff de temp van 21gr

en nee als ik warm water pakt is de cv gewoon uit
pas als ik laar ben met douchen gaat de cv weer aan dus dat werkt perfect zoals het hoort

hoop dat het wat duidelijk is
Reputatie 6
Badge +2
TOON staat nu op 21gr
volgens tabblad verwarming / corretie temperatuur meting
gemeten temp 21,3
aangepast temp 21,3

dit ff ter info voor jullie
TOON staat nu op 21gr
volgens tabblad verwarming / corretie temperatuur meting
gemeten temp 21,3
aangepast temp 21,3

dit ff ter info voor jullie

Precies, dus die temperatuur moet je in kleine stapjes wijzigen, tot het moment dat het overshoot gebeuren in balans is.
Zou je kunnen uitproberen op de plek waar Toon nu hangt of eerst toch gezien de zon Toon te verplaatsen naar de nieuwe plek en dan weer verder kijken.
Badge +5
Hallo Richard, de fluctuaties zijn best wel groot als ik ze vergelijk met die in onze woonkamer. Toon zie ik wel eens een 1/2 gr onder het setpoint maar afgelopen week slechts eenmaal 1/2 graad erboven. (Vorige week heb ik mijn cv water temperatuur met 20 gr laten zakken.)
Toon hangt midden in de woonkamer, nooit in de zon en de woonkamer is ca 60m2 met drie radiatoren. Na het douchen kan het wel 1/2 gr C zakken maar boven het setpoint komt hij niet.
Het is heel moeilijk voor je om het vraagstuk te doorgronden anders dan het leerproces niet te verstoren en veel geduld te hebben. Ik wens je succes en ook veel geduld toe.
Reputatie 6
Badge +2
hoe kan ik TOON het programma opnieuw laten inleren
het is weer zover bij mij weer 1gr temp.overschot

Brandje

volgende week kan ik hem pas verplaatsen ivm met mijn werk
maar wil niet heel de week temp overschot houden
hoe kan ik TOON het programma opnieuw laten inleren
het is weer zover bij mij weer 1gr temp.overschot

Brandje

volgende week kan ik hem pas verplaatsen ivm met mijn werk
maar wil niet heel de week temp overschot houden

Oké, dan hoor ik het over een weekje wel.
Overigens heb ik al diverse keren gezegd dat je de temperatuur ook handmatig in het menu kan wijzigen. Volgens mij heb je dat nog niet eerder uitgeprobeerd.
Reputatie 6
Badge +2
moet ik dan de temp hoger of lager zetten
dus hij staat op comfort 21gr en het wordt binnen 22gr
moet ik dan de correctie lager zetten ?
Reputatie 7
Badge +7

ff uitproberen mss
Reputatie 6
Badge +2
hoe kan ik het programma resetten ?
Reputatie 7
Badge +6
@RL van der Werf,

Dat kunnen wij alleen voor je doen, om het stookprogramma opnieuw in te laten leren.
In de loop van de dag zie je dat je het programma opnieuw in kunt stellen. Daar merk je aan dat we het hebben geregeld voor je.

Danielle heeft het inleer proces voor je opnieuw gestart, dus dat eerst vanmiddag instellen/uitproberen en afwachten.

Het corrigeren gaat simpel weg door de temperatuur in kleine stapjes met 0,1 à 0,2 grd te verlagen.
Precies zoals @jvdl zei even uitproberen.
Reputatie 6
Badge +2
ja ze heeft mij al bericht
ze vinden bij Eneco ook dat een overschot van 1gr acceptabel is
nou ik vindt dit dus niet zo maar zal ermee moeten leren leven dus
ja ze heeft mij al bericht
ze vinden bij Eneco ook dat een overschot van 1gr acceptabel is
nou ik vindt dit dus niet zo maar zal ermee moeten leren leven dus

Dat vind ik eigenlijk ook. Ik bedoel het overshoot.
Maar wat let je om de temperatuur handmatig enkele tienden een graad te verschuiven.
Dat heb je volgens mij nog niet eens uitgeprobeerd en je bent hier nu enkele weken mee bezig............
Reputatie 6
Badge +2
Je bedoeld de temp te corrigeren in het tabblad correctie en dan de temp naar boven of beneden bijstellen ?
Dus als hij op comfort 21gr staat en het wordt dan 22gr moet ik het dan naar beneden bij stellen ? Want de gemeten temp klopt wel
Reputatie 3
Badge +1
Hallo RL van der Werf,

Ik heb deze discussie eens doorgelezen, maar er is een hoop onduidelijk.
Misschien alles eens op een rijtje proberen te krijgen.
Ik vind namelijk een overshoot van 1 C° ook normaal, mits dit gebeurt bij de een eerste opstart 's ochtends, of wanneer de cv enkel uren uit is geweest, en je een slecht geïsoleerd huis hebt.
Wanneer de kamer op temperatuur is dient de thermostaat, via OT, de ruimte binnen 0,5 C° te kunnen houden, ook na een douchebeurt van 20 minuten.

Zelf heb ik ook met hetzelfde probleem gekampt, bij mij ging Toon thermostatisch pas goed werken nadat ik mijn abonnement op de extra's in Toon had opgezegd, waardoor er beperkte software in Toon beschikbaar werd en Toon alleen nog als thermostaat kon functioneren.

Inmiddels is mijn Toon, om een ander oorzaak, omgewisseld voor een nieuwe welke nu wel uitstekend thermostatisch regelt met alle software opties aan boord.

Het lijkt mij verstandig dat een Eneco moderator telefonisch contact met je opneemt om alle instellingen eens goed door te lopen, daarna kan er gemonitord worden of alles inderdaad verloopt zoals het moet.
Ik sluit namelijk niet uit dat er toch iets met je Toon mis is.
Eventueel kan Eneco, als het probleem blijft, besluiten om tijdelijke een andere Toon bij je te installeren, maar dat zal Eneco met je moeten overleggen.

Ps, de temperatuur corrigeren is een comfort probleem, dat zal je overshoot niet compenseren.
Je bedoeld de temp te corrigeren in het tabblad correctie en dan de temp naar boven of beneden bijstellen ?
Dus als hij op comfort 21gr staat en het wordt dan 22gr moet ik het dan naar beneden bij stellen ? Want de gemeten temp klopt wel

Hoi Richard,

Ja omdat je een overshoot hebt en de temperatuur in jouw ogen/gevoel te ver door loopt, zou ik in kleine stapjes daar in het menu de ingestelde temperatuur van Toon verhogen met 0,1 a 0,2 graad.
Toon denk dan eerder de temperatuur bereikt te hebben en zal eerder stoppen met aanwarmen.
Probeer het eens uit en kijk of je je daar prettig bijvoelt.
Reputatie 6
Badge +2
Heb vanavond het programma er opnieuw ingezet
eens kijken hoe hij zich houdt en mocht het mis gaan dan zal ik de raad van Brandje eens opvolgen
wat betreft de moderators er mag misschine idd wel eens telefonisch contact opgenomen gaan worden om het e,a te checken en miss idd maar eens een andere toon leveren
maar we wachten nu maar eens 2 weken af en zien wat er gebeurd
Reputatie 7
Badge +7

Zoals Ik al vermelde ( proberen)
zowel omhoog als omlaag per 0,1 graad zoals Ton vermelde.
hoe moeilijk kan het zijn om zelf iets te proberen.!
makkelijk als alles voor ge kauwt word voor je ! :8
Reputatie 7
Badge +6
@RL van der Werf,

We hebben inzicht in wat er bij je gebeurt als we het stookgrafiek bekijken en waarom de ketel soms een overshoot heeft. Er is aan onze kant niets mis, want Toon werkt naar behoren. Een nieuwe Toon zal hetzelfde werken, dus dat is geen oplossing. Het ligt aan de woning waardoor Toon meer tijd nodig heeft. De hoge schommelingen in temperatuur in huis zorgen voor een overshoot.
We hebben besloten Toon voor de laatste keer opnieuw in te laten leren. De software-ontwikkelaars gaven aan dat het niet uitmaakt of hij opnieuw ingeleerd wordt of dat Toon doorgaat waar hij mee bezig is. De overshoot is niet elke keer en soms een halve graad. Tot 1 graad is acceptabel waardoor je het niet meer aan hoeft te kijken. Wij kunnen in ieder geval niets meer voor je betekenen, het ligt niet aan Toon.
Reputatie 6
Badge +2
@Danielle,

Toch vreemd dat ik dit met mijn Honeywell niet had ?
deze werkte perfect
maar het is ook vreemd dat wij als gebruikers zijnde niet zelf kunnen uitmaken of wij het programma opnieuw laten inleren of niet en dat we daarvoor steeds bij jullie moeten aankloppen
maar je verhaal is duidelijk zo wordt je dus netjes afgeserveerd omdat jullie het ook niet meer weten
valt me wel tegen en hou hieraan een slechte smaak over denk echt wel na als ik iemand moet gaan adviseren !!:?
@Danielle,

Toch vreemd dat ik dit met mijn Honeywell niet had ?
deze werkte perfect
maar het is ook vreemd dat wij als gebruikers zijnde niet zelf kunnen uitmaken of wij het programma opnieuw laten inleren of niet en dat we daarvoor steeds bij jullie moeten aankloppen
maar je verhaal is duidelijk zo wordt je dus netjes afgeserveerd omdat jullie het ook niet meer weten
valt me wel tegen en hou hieraan een slechte smaak over denk echt wel na als ik iemand moet gaan adviseren !!:?

Ik denk dat dat maar goed ook is, want er zijn er die zouden maar blijven prutsen; dus dat dat alleen op afstand kan vind ik persoonlijk wel slim van de makers van Toon.
Komt nog bij dat op afstand prima gekeken kan worden of Toon goed werkt.
Je hebt nog 2 mogelijkheden om uit te voeren; dus verplaatsen en instelling temperatuur; dus als je je daar nou eens op richtte..................
En anders misschien stoppen met Toon, want het begint zo anders een blok aan je been te worden.
Je hangt je oude vertrouwde thermostaat Honeywell weer terug en dat geeft een boel rust, toch............
Reputatie 6
Badge +2
het verplaatsen ga ik sowieso doen !

maar toch vreemd vandaag eerste dag inleren en het gaat tot nu toe perfect geen overschot
mocht het wel weer gebeuren ga ik idd met die instelling temp werken