Test/challenge: Klopt de Statusverbruikinformatie op Toon | Eneco Community
beantwoord

Test/challenge: Klopt de Statusverbruikinformatie op Toon

• 14 oktober 2014
  • 23 reacties
  • 1021 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Zoals eerder al ooit iets laten doorschemeren is het nu dan echt zover.
Ik ga in november 2014 een test doen, om te kijken of de informatie die Toon mij iedere maand geeft m.b.t. het statusverbruik klopt.

Wat gaat er gebeuren:
In november krijg ik mijn jaarafrekening. Daarin word ook het nieuwe termijnbedrag bekend gemaakt. Dit bedrag zal ik gedurende deze test niet gaan verhogen, of verlagen.

Vervolgens krijg ik van Toon, per maand netjes door hoeveel gas en stroom ik verbruikt hebt en hoe dit staat tegenover de jaarnota. Toon geeft bij status verbruik aan hoeveel meer of minder gas en stroom ik verbruikt heb tegenover de schatting.

Heb ik meer gas en stroom verbruikt, volgens deze informatie, dan gaat dit bedrag in een "huishoud potje". Heb ik volgens de statusverbruik, minder verbruikt, dan mag ik dat bedrag uit het "huishoud potje" halen.

In november 2015 word mijn jaarnota weer opgemaakt en dan zou dus het geschatte bedrag + het bedrag in het "huishoud potje" genoeg moeten zijn, om de totale rekening te voldoen, of al te weten, welk bedrag ik terug ga krijgen.

Doel
Kijken ofdat de informatie, die door Toon wordt gegeven aan de gebruiker klopt met de werkelijkheid.

Tegenprestatie, als het niet klopt
Achter de schermen heb ik mijn intentie, al een keer laten horen, omdat mijn challange intern besproken moet worden, voordat er toezeggingen gedaan kunnen worden.

Ik ben van mening dat de verstrekte gegevens kloppen, en durf dus achter het produckt (en dus de informatie) van Toonte staan. Maar durft Eneco achter zijn produkt te staan!
Als Eneco deze challenge ook mee aandruft dan is mijn voorstel het volgende:

Klopt straks de jaarafrekening, met de voorschotbedragen en het "huishoud potje" dan is er niks aan de hand, en kunnen we concluderen dat Toon goede informatie verstrekt.

Blijkt in November 2015 dat de jaarafrekening + "huishoud potje" verschillen in de + ( dus geld te veel over ) zal ik dat "over" geld doneren aan het goed doel.

Blijkt in november 2015 dat de jaarafrekening + "huishoud potje" verschillen in de - ( ik moet dus meer bijbetalen ) dan zal ik dat wel gewoon netjes betalen, want ik heb immers de stroom en gas ook verbruikt. Echter Eneco zal dan dat zelfde bedrag, wat ik dus extra moet betalen buiten het huishoudpotje om, dus storten naar het goede doel.

Het goede doel, als de informatie van Toon niet klopt.
Als Eneco deze challange met mij aandurft, omdat we allebij achter Toon en de informatie van Toon durven te staan, moeten we dat nog bedenken, maar misschien is WNF wel de voor de hand liggende optie, omdat Eneco hier al veel mee samen werkt. Echter een keuze van goed doel, laat ik graag over aan Eneco.

Hoe is de controle.
Zodra het zover is ga ik jullie via dit topic op de hoogte houden, wat mijn geschatte maandbedrag is en iedere maand de info mededelen die Toon mij heeft gegeven. Ik leg in mijn huis werkelijk een Toon huishoud potje aan, en in dit topic de administratie. Zo kan iedereen zien wat de vorderingen zijn.

Zit er een marge in deze test, of moet het precies goed zijn
Ik heb zelf besloten dat er een marge in mag zitten van 10% van het maandbedrag. Gezien ik nog niet weet wat het nieuwe maandbedrag word, kan ik dus ook nog niet het marge bedrag bepalen. Ik kom hier later op terug, maar dat zal tussen de 15 en 20 euro zitten.

Kan de test ten alle tijden stoppen
Het is niet mijn intensie om de test vroegtijdig af te breken. Nu heb ik nog een vast contract, dus kan er geen wijziging meer optreden in het eenheidstarief en liggen dus alle dingen, zo goed als vast. Echter als door onvoorziene omstandigheden ( kapotte Toon, wijziging software mbt statusverbruik etc ) is het mogelijk om de challange ten alle tijden af te breken. Zowel voor mij als Eneco

Maar ik ben ook benieuwd wat jullie denken, wat er voor mij gaat gebeuren in November 2015. Kom ik uit, moet ik extra bijbetalen, of krijg ik toch onverwachts geld terug.

En natuurlijk het belangrijkste:
Durft Eneco mijn challenge aan en achter het produkt Toon te staan en achter ide informatie die Toon de gebruiker verschaft mbt het statusverbruik in samenhang met de jaarnota?
icon

Beste antwoord door jvp 22 mei 2015, 08:57

Beste mensen,

Voor degene die dit topic aan het volgen waren, zeg ik graag het volgende;

Door de ontwikkelingen rondom Toon en Toon met Zon heb ik het pijnlijke besluit genomen om met Toon te stoppen. Inmiddels is toon ook niet meer in mijn bezit. Dit betekend, in tegenstelling tot wat ik eerder heb gecommuniseerd, dat ik deze voorgenomen Test/challenge niet meer kan afmaken/voortzetten/of opnieuw starten.

Dank je wel, een ieder die dit topic aan het volgen was.
Groet Jurgen.

Om voorgaande mag er dan ook op dit Topic een slotje.:(
Bekijk origineel

Wat denkt u? Klopt de jaarafrekening + huishoud potje straks met de gegevens uit de statusverbruik.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik stem dus natuurlijk voor de optie ja. Toon doet het perfect en geeft de gebruiker de juiste informatie, zodat hij precies uit komt m.b.t zijn jaarnota en aangelegde huishoudpotje. 🙂
Ik heb nog niet gestemd. Uiteraard is het van belang welk geschatte verbruik naar je Toon gepusht is en het daaraan gekoppelde voorschotbedrag!

Sinds vorig jaar heb ik mij over het wel of niet goed werken van het duimpje erg druk over gemaakt en het verder zo gelaten, omdat de balken in Toon in mijn optiek nu goed werken. De jaarstanden heb ik net doorgegeven en rond 28 oktober krijg ik mijn jaarnota.
Ik heb slechts 1 of 2 dagen een driehoekje met een uitroepteken gezien en verder alleen maar duimpjes.
Dus ik weet straks al of Toon deze info goed verwerkt; ik ben optimistischer dan een jaar geleden, zeker als er een teruggave volgt.
Mijn gepuschte aantal m3 was namelijk 700 en m'n werkelijke verbruik is 623.
Reputatie 6
Badge +1
We gaan het zien Ton. Ik ga het nu echt over 1 jaar bekijken. Dus zodra ik de afrekening krijg, en de standen van dan naar Toon zijn doorgezet, kan het "feest" beginnen. Ik heb vast tarief en geen varriabel tarief, dus we weten het volgend jaar november. Volgens mij moet dat automatische gaan, zodra de jaarnota en het nieuwe geschatte verbuik is uitgerekend. Als dit fout gaat, weten we dat ook in 2015
Reputatie 6
Badge +2
vandaag ben ik begonnen met mijn wbv met een proef qua verbruik energie
dit doen we met de firma Aurum deze heeft een tablet met een app geinstalleerd bij mij en wat apparatuur in de meterkast welke ook via de p1 poort van de slimme meter loopt
dus de p1 wordt afgetakt naar Aurum en toon
we zullen zien of beide producten hetzelfde aantonen of dat er verschil in zit
Reputatie 6
Badge +1
Leuk @ RL van der Werf. Bij mijn test gaat het er echt om ofdat de gegevens ( u heeft zoveel meer of minder gas/stroom verbruikt) klopt, als straks de afrekening komt. Want als je iedere maand, deze 2 bedragen uitvoerd miet dit samen met de termijnbedragen kloppen. Is dit niet, dan klopt de informatie niet.

Ik heb een slimme meter, dus ook een verlies van standen (omwentelingen) waardoor het verbruik niet goed is, kan bij mij ook niet aan de orde zijn. Dus ook deze factor is constistent.
Reputatie 6
Badge +1
Nu wachten op de jaarrekening die rond 28ste zal komen en daarna kan de test beginnen. Echter heb ik nog niets van Eneco gehoord, odat ze het ook aandurven om "achter de informatie dieToon geeft aan de gebruiker te staan" en als het blijkt dat ik over 1 jaar moet bijbetalen, dat Eneco hetzelfde bedrag dat ik moet bijbetalen, geeft aan een door Eneco bepaald goed doel.

Hou ik over 1 jaar over, zal ik het bedrag, wat ik zou terug krijgen, ook storten naar het goede doel dat Eneco mag bepalen.

Dus alleen als Toon het goed doet en de juiste info geeft mbt de jaarnota hoef ik niks bij te betalen ( de marges uitgezonderd) en krijg ik geen geld terug. Dan is het goed een kost het niemand iets.

Dus nogmaals de vraag aan Eneco:

Ik durf te zeggen dat de info klopt, maar durft Eneco dit ook te zeggen?
En durven ze ook de tegenprestatie te aanvaarden? (Dus als ik bij de volgende jaarnota moet bijbetalen, omdat het advies wat Toon heeft gegeven steeds te laag bleek te zijn tegenover de jaarnota, een identieke bijbetaling stort naar het goede doel?

Ik ben benieuwd naar het antwoord!

Note: als Eneco "ja" zegt tegen deze uitdaging, is dit aan alle grenzende hoogstwaarschijnlijk eenmalig, in het kader van onderzoek naar informatie, die Toon aan de gebruiker geeft.
Ik wil aanmerken dat er geen persoonlijk gewin zal zijn. Immers als er moet worden bijbetaald, dan doe ik dat. Maar Eneco zal het zelfde bedrag dat ik moet bijbetalen, over moeten maken naar een goed doel.
Heb ik over, dan gaat dat "overschot" het naar het zelfde goede doel en betaald Eneco dus niets.
Reputatie 7
Badge +7
ik ook wel een beetje , maar ik vrees:(
Reputatie 6
Badge +1

Ik wacht het officiële standpunt wel af. Het zou jammer zijn, want je kunt er ook andere conclusies op trekken. Daarbij kun je dit ook aangrijpen als een mooie marketing aangelegenheid. Toon extern laten testen is duurder.
Reputatie 6
Badge +1

Ik ga ook twijfelen of Eneco de uitdaging aan durft. :(

Dan zou dus de conclusie getrokken kunnen worden, dat Eneco die Toon uitgeeft, niet achter de informatie durft te staan die Toon namens Eneco aan de gebruiker verstrekt ten bate van de jaarnota.
Dus als je deze lijn verder durft te trekken, is die info dus leuk, maar geeft totaal geen zekerheid over hetgene, wat met deze informatie word beoogd. Het is dus meer en speeltje.

Toch een schokkende conclusie.:8 als dit werkelijkheid word.
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Jvp,

Ik heb je eerdere verzoek doorgespeeld, maar ik heb er nog geen antwoord op gekregen. Sorry voor het ongemak.
Zodra ik meer weet dan laat ik jou weten!
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jvp,

Ik heb je eerdere verzoek doorgespeeld, maar ik heb er nog geen antwoord op gekregen. Sorry voor het ongemak.
Zodra ik meer weet dan laat ik jou weten!

Komt best goed. 🙂 zoniet 😞 dan toch. Ik snap dat het een gewaagde uitdaging is, maar ik durf het aan, gezien hoe toon gefunctioneerd.

En na deze test, zijn er altijd winnaars!

Of wij (Ik en Eneco), of het goede doel.( En volgens mij sponsort Eneco al een goed doel(WWF) dus waar zit de twijfel:? Maar ik wacht rustig af. Dank voor je inzet
Reputatie 7
Badge +7
vandaag ben ik begonnen met mijn wbv met een proef qua verbruik energie
dit doen we met de firma Aurum deze heeft een tablet met een app geinstalleerd bij mij en wat apparatuur in de meterkast welke ook via de p1 poort van de slimme meter loopt
dus de p1 wordt afgetakt naar Aurum en toon
we zullen zien of beide producten hetzelfde aantonen of dat er verschil in zit

En hoe loopt deze test ???
Reputatie 6
Badge +1
Het is betreurenswaardig dat Eneco geen standpunt heeft ingenomen, omtrend deze challenge en het feit ofdat zij zich achter hun eigen Toon willen staan en dus ook indirect achter de informatie verstrekking die Toon heeft Ik sta nog steeds achter het produkt en ga er dan ook mee door. Echter moet iedereen zijn eigen conclusie trekken.

Inmiddels is mijn jaarnota bekent en daarmee ook het nieuwe termijnbedrag. Dit is een bedrag van 162 euro. Dit bedrag zal tot november 2015 niet meer worden gewijzigd.
Daarbij hebben we het spaarpotje "een schat voor mijn Toon" ( hopelijk dat die schat leeg blijft, maár na de periode geeft hij ook een schat aan informatie over het functioneren ) gemaakt.
In dit spaarvarken komt dus al het geld te zitten die toon per maand aangeeft als "te veel gebruikt" en gaat er geld uit als ik "minder heb gebruik" volgens Toon.

Na november 2015 moet de jaarafrekening en deze schat voor mijn Toon genoeg zijn om de rekening op 0 te zetten.
In mijn opening heb ik ook een marge aangegeven van 10%. Dus de marge mag zijn 162 en dan 10% is €16.20. Echter hebben we dit pas nodig in november 2015.

Nu begint deze test en zal duren tot de volgende jaarnota. Nu zullen criticie zeggen, dat er in de jaarnot niet gesproken word over hele maandvakken. Dit klopt, maar om dat op te vangen is de gegevens op toon van de maand november leidend en dus als compensatie tussen het versprongen tijdvak nota.

Dus de feiten

Beginstand spaarvarken €0
Het maandbedrag is 162 euro.
Ingangsdatum 1-12-2014

P.s. Een vraag aan de @moderators. Zouden jullie de nieuwe gegevens mbt de jaarnota z.s.m naar mijn Toon willen puchen! Of zeker even handmatig te controleren ofdat de gegevens goed staan. Zodat de gegevens ook kloppen in combinatie met de test. Want de jaarinschatting is lager dan vorig jaar. Alvast thanks.
Reputatie 7
Badge +6
@Jvp,

Nogmaals erg leuk dat je deze challenge hebt uitgedacht en hebt toegelicht. Binnen Eneco is erover gesproken en het idee is positief ontvangen, bedankt!
We hebben het hier ook verder uitgedacht, vandaar dat je een tijdje op het antwoord heb moeten wachten. Sorry daarvoor.
We hebben besloten om hier begin volgend jaar op terug te komen. We hebben al wat ideeën, maar die hebben we dan concreter. We komen er dan graag op terug en we zouden het leuk vinden je er verder bij te betrekken, als je dat wilt tenminste.
Meer informatie volgt in het nieuwe jaar, goed?

PS
De nieuwe ingeschatte verbruiken zijn na je jaarnota direct aangepast op Toon.
Reputatie 6
Badge +1
@danielle,

Je weet me te vinden en dat ik altijd (mits het privematig toelaat ) klaar voor jullie sta, om meer dingen uit te denken of te brainstormen.

Maar nu mijn volgend berichtje in deze challence:
Ik heb mijn eerste gegevens binnen gekregen.

In december heb ik 8 euro stroom bespaard ;)
30 gas meer verbruikt :(
Dus dat betekend dat ik totaal 22 euro meer aan energie heb verbruikt, dan is ingescaht door eneco. Mijn Toon spaarvarken is dus nu 22 euro rijker geworden.

Dus de feiten

Maand december 2014 € 22,00 teveel energie verbruik tegenover het geschatte bedrag.

Nieuwe stand spaarvarken €22,00 per 1-1-2015
Het maandbedrag blijft natuurlijk gewoon 162 euro.

Tot februari 2015
Reputatie 6
Badge +1
En we zitten al weer in februari en hebben dus een minder plezant berichtje van Toon ontvangen. De maand januari hebben we als gezin weer aardig wat meer verbruikt, dan dat door Eneco is aangeschat :(
Het Toon spaarvarken heeft direct meer geld in zijn buik dan ik in mijn portomonee. Maar hopen op een goede zomer, want nu is het betalen en straks is het hopelijk "terug krijgen" :P

Afijn. Hier de statistieken en feiten tot heden

In Het Toon spaarvarken van 1 december 2014 t/m 31 december 2014 zat 22 euro
Het maandbedrag is gewoon nog steeds 162 euro

De maand januari heeft ons gezin volgens Toon, 3 euro minder stroom verbruikt maar 44 euro meer gas. Dus totaal 41 euro meer energie verbruikt.

Dus ons Toon spaarvarken heeft op 31 januari 2015 ( €22,00 + €41,00 ) 63 euro positief in zijn buik om de jaarnota straks (november 2015) te kunnen compenseren.

Een gezinstip: Laat deuren zoveel mogelijk dicht of sluit ze meteen. Zo hou je de warmte in huis en op je kamer(s). Daarbij blijkt het ook nog eens beter voor je brandveiligheid.

En ik zal het zelf maar zeggen wat andere mensen misschien nu denken: als ik ons bedrag aan gas zie, dan is dit mbt ons gezin in ieder geval niet gelukt om de deuren goed dicht te houden!:P

Tot eind februari.
Reputatie 6
Badge +1
Maart! En weer zitten we boven het gemiddelde van wat Eneco voor ons in gedachten had. Ik hoop toch echt dat we dit in de zomer gaan inlopen, want nu word het Toon spaarvarken dik en mijn portomonee lichter. Zoals gebruikelijk.... Hier de statestieken tot dusver.

Afijn. Hier de statistieken en feiten tot heden

In Het Toon spaarvarken van 1 december 2014 t/m 31 januari 2014 zat 63 euro
Het maandbedrag is gewoon nog steeds 162 euro

De maand februari heeft ons gezin volgens Toon, stroom verbruikt zoals Eneco had ingeschat en zit daar dus geen positief of negatief verschil. Ondanks de tip is er wel meer gas doorgevlogen, namelijk 34 euro Dus totaal weer deze maand 34 euro meer aan energie verbruikt. En dat met of zondere warme truiendag :P

Dus ons Toon spaarvarken heeft op 28 februari 2015 ( €63,00+ €34,00 ) 97 euro positief in zijn buik om de jaarnota straks (november 2015) te kunnen compenseren.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Reputatie 6
Badge +1
Beste mensen en andere die dit draadje aan het volgen waren. Helaas ga ik gebruik maken van mijn Escape. De challange zal per dirct worden beeindigd!

Reden:
Na veel overweging en kijken, hebben wij binnen ons gezin besloten om gedeeltelijk over te stappen naar zonne-energie. als alles normaal verloopt worden er op onderdag 19 maart, 12 panelen op mijn dak gelegd met een waarde van 3000WP totaal
Gezien Toon (nog) niet met zonnepanelen overweg kan, zullen ook de waardes niet meer kloppen, zodra de panelen in gebruik zijn genomen.
Daardoor moeten we de challenge worden gestopt.

helaas voor ieder die dit aan het volgen was en Eneco, maar natuurlijk gunstig voor mij, omdat ik minder stroom afneem en betaal.

Na veel overweging en kijken, hebben wij binnen ons gezin besloten om gedeeltelijk over te stappen naar zonne-energie. als alles normaal verloopt worden er op onderdag 19 maart, 12 panelen op mijn dak gelegd met een waarde van 3000WP totaal
Gezien Toon (nog) niet met zonnepanelen overweg kan, zullen ook de waardes niet meer kloppen, zodra de panelen in gebruik zijn genomen.

Hoi Jürgen,

Het is maar ten dele waar wat je schrijft.
Uiteraard kan Toon®️ nog niet volledig met de zonnepanelen omgaan, maar het is wel leuk om te zien dat wanneer de zon schijnt, het normale verbruik verlaagd wordt met de teruglevering.

Natuurlijk ben je je bruto verbruik dan kwijt, maar omdat jij ook bij www.slimmemeterportal.nl zit zie je elke dag toch hoe je slimme meter omgaat met de teruglevering.
Wat je dan nog mist is de bruto opwekking/teruglevering vanaf je Inverter; nou dat zie je via de koppeling met de WiFi-module in je Inverter en is realtime via een App op iPhone en/of iPad af te lezen.

Het is even behelpen, maar als het goed is zien we straks via Zon op Toon®️ alles bij elkaar!
Reputatie 2
Badge
Ben ook erg benieuwd hoe Zon op Toon straks gaat werken voor mij. Volgens Toon gebruik ik gemiddeld ongeveer 8 kWh per dag, terwijl ik in werkelijkheid dit jaar tot vandaag nog geen elektriciteit verbruikt heb.
(3250Wp aan panelen en een zonnig begin van het jaar 😃 )
Reputatie 6
Badge +1

Hoi Jürgen,

Uiteraard kan Toon®️ nog niet volledig met de zonnepanelen omgaan, maar het is wel leuk om te zien dat wanneer de zon schijnt, het normale verbruik verlaagd wordt met de teruglevering.

Natuurlijk ben je je bruto verbruik dan kwijt, maar omdat jij ook bij www.slimmemeterportal.nl zit zie je elke dag toch hoe je slimme meter omgaat met de teruglevering.
Wat je dan nog mist is de bruto opwekking/teruglevering vanaf je Inverter; nou dat zie je via de koppeling met de WiFi-module in je Inverter en is realtime via een App op iPhone en/of iPad af te lezen.

Het is even behelpen, maar als het goed is zien we straks via Zon op Toon®️ alles bij elkaar!

Dat klopt, maar de test, die ik in november gestart ben is daardoor niet meer goed controleer of beheersbaar en moet dan ook gestopt worden. Zodra Toon met Zon overweg kan, gaan we de test gewoon weer van voren af aan beginnen, want ik wil echt uitvinden, ofdat de info op Toon klopt, met de werkelijkheid.

Hoi Jürgen,

Dat klopt, maar de test, die ik in november gestart ben is daardoor niet meer goed controleer of beheersbaar en moet dan ook gestopt worden. Zodra Toon met Zon overweg kan, gaan we de test gewoon weer van voren af aan beginnen, want ik wil echt uitvinden, ofdat de info op Toon klopt, met de werkelijkheid.

Klopt uiteraard, je test is nu verder onmogelijk.
Ik ga hetzelfde doen als bij mij ook Zon op Toon is geïnstalleerd en ik de juiste schatting door Eneco heb laten pushen naar mijn Toon.
Reputatie 6
Badge +1
Beste mensen,

Voor degene die dit topic aan het volgen waren, zeg ik graag het volgende;

Door de ontwikkelingen rondom Toon en Toon met Zon heb ik het pijnlijke besluit genomen om met Toon te stoppen. Inmiddels is toon ook niet meer in mijn bezit. Dit betekend, in tegenstelling tot wat ik eerder heb gecommuniseerd, dat ik deze voorgenomen Test/challenge niet meer kan afmaken/voortzetten/of opnieuw starten.

Dank je wel, een ieder die dit topic aan het volgen was.
Groet Jurgen.

Om voorgaande mag er dan ook op dit Topic een slotje.:(