Temperatuur afwijking Toon | Eneco Community

Temperatuur afwijking Toon

• 2 december 2014
  • 27 reacties
  • 5297 Bekeken

Afgelopen week is bij mij Toon geïnstalleerd en ik ben erg blij mee!

Alleen ik merkte dat er een groot temperatuur verschil was tussen de actuele temperatuur weergave van mijn Honeywell Round(die zat er eerst) en de Toon.

Dit verschilde drie graden, waarbij de Toon naar mijn vermoeden drie graden te laag aan gaf.

Om dit vermoeden te controleren heb ik 2 PT100 voelers (twee om dubbele controle meting te hebben) naast de Toon thermostaat gehangen om de temperatuur te controleren. En inderdaad de Toon had een afwijking van 2.5 graden. Dit heb geconstateerd bij een temperatuur van 17 graden en van 22 graden in huis.

Mijn vraag is of dit normaal is voor een nieuwe Toon net uit de verpakking en of er anderen zijn die ook zo'n grote afwijking hebben vlak na installatie.

Nu heb ik zelf op mijn telefoon de temperatuurcompensatie ingesteld en naar eiken op 17 en 22 graden geeft de Toon nu exact de goed temperatuur weer.
Maar ik blijf het vreemd vinden.

Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

27 Reacties

Heb de afgelopen week weer wat metingen gedaan van de temperatuur.

Conclusie is dat er nog steeds over het hele lineaire bereik van de temperatuurweergave van de Toon een afwijking is van 2.5 graden.

Ik ga proberen de komende dagen om de Toon te resetten en te kijken of dit het probleem oplost, zodat ik de temperatuurcompensatie niet meer hoef te gebruiken
Reputatie 7
Badge +6
Dankjewel! We houden het in de gaten.
Danielle, bedankt voor je reactie. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, om te zien of er verandering in de afwijking komt.

De controle metingen doe ik op de volgende manier: ik laat twee pt100s zo hangen dat de pt100 een paar cm vanaf de opening van de Toon opnemer komt. Hierbij raken de voelers geen muur of apparaat. Ook laat ik ze een uur acclimatiseren voor dat ik de meting doe. De twee PT100s zijn drie draads en ik compenseer de meting voor de lengte van de kabel

Als je wil meekijken in mijn Toon dan is dat mogelijk, externe toegang staat open
Reputatie 7
Badge +6
@Allen,

Goed dat jullie melden dat er verschil zit in de gemeten temperatuur op Toon en de werkelijke temperatuur in de woning. De correctie temperatuurmeting is inderdaad de oplossing. Wij houden het hier in de gaten hoeveel Toongebruikers er last van hebben.
Reputatie 3
Badge +1
..................................................................................
Daarbij is S. Walraven bijna uitgespit qua verder instellen, de maximale correctie is -/+ 3C.
Als Toon een te lage gemeten temperatuur weergeeft dan zal S.Walraven deze gecorrigeerd hebben met +2,5C
........................................................

Correctie.
Dit is bij de meeste honeywells het maximale instelbereik.
Bij Toon weet ik niet wat het maximale instelbereik is, maar die is meer dan +/- 3C.
Ik ben benieuwd wat een moderator hierover te zeggen heeft. Ik weet dat de temp is gedelete software gerelateerd is. En 3 kwart jaar hebben we zelf een fix gekregen, vanwege de problemen met temp.

Ik ben zelf ook wel benieuwd wat een moderator er over te zeggen heeft. Wat is precies die Fix waar je het over hebt van drie kwart jaar geleden. Wat deed die precies?

Ik zal straks weer even een meting doen zonder de temperatuurcompensaties met de de PT100, nu een paar dagen verder met inleren. Zal gelijk nog een keer kijken of het een lineaire afwijking is.

Ps: ik ben wel echt heel blij met mijn Toon, ik vind het echt een vooruitstrevend apparaat, die eigenlijk iedereen in NL aan zijn muur moet hebben
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben benieuwd wat een moderator hierover te zeggen heeft. Ik weet dat de temp is gedelete software gerelateerd is. En 3 kwart jaar hebben we zelf een fix gekregen, vanwege de problemen met temp.
Reputatie 3
Badge +1
@willem, je heb wel gelijk, maar het is wel een andere visie

Jij gaat in je verhaal uit, dat de gemete temperatuur de werkelijke temperatuur is en dat is bij topic starter en bij mij het geval. Wij corrigeren dus, om te zorgen dat de werkelijke temperatuue, in de ruimte waar toon hangt, klopt met de werkelijke themperatuur, zoals deze door andere meeteenheden is gemeten. Wij gebruiken de functie niet, om te corrigeren naar confor, maar naar welkelijke temp en laten Toon daarop werken.

Hoi Jürgen,

De temperatuurcorrectie bij Honeywell is standaard verborgen in het menu voor installateurs.
Honeywell wil eigenlijk niet dat gebruikers hier aanzitten.
Daarbij weet 95% van de thermostaat gebruikers beslist niet hoe je hier mee om moet gaan.

Toon heeft daarentegen een "open" temperatuurcorrectie, bedoelt om comfort verschillen op te vangen die je als gebruiker eventueel wenst.
Dit lijkt mij bij Toon niet bedoelt als een calibratie van de gemeten temperatuur in relatie met de werkelijke temperatuur.
Bij Toon gaan ze er vanuit dat de gemeten temperatuur en de werkelijke temperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat is ook heel goed, dat maakt Toon een betrouwbaar meetinstrument.

Helaas komt het dus bij enkele Toon thermostaten voor dat dit niet zo is, en moet je deze functie gebruiken om Toon überhaupt op de juiste temperatuur te laten werken.
ik ga er vanuit dat dit nooit de bedoeling is geweest van de makers van Toon.
Reputatie 3
Badge +1
Een PT100 is, zeker in dit geval, een rag zuivere temperatuuropnemer.
En met 2x een PT100 kun je er zeker van uitgaan dat die de juiste temperatuur weergeven.

Dat Toon nu goed werkt is correct, maar wel na een zeer grote temperatuurcorrectie.
Die temperatuurcorrectie is nu dus nodig omdat Toon zelf niet in staat is om zelf de correcte temperatuur weer te geven.
Dit geldt zowel bij S. Walraven (2,5C) als bij Jürgen (0,8C).
Beiden moeten ze een temperatuurcorrectie toepassen om toon de juiste werkelijke temperatuur te laten weergeven, en dus niet om het comfort aan te passen.
Zoals al eerder aangegeven is een correctie van enkele tienden als normaal te beschouwen, 2,5C en 0,8C valt toch buiten normaal.
Daarbij is S. Walraven bijna uitgespit qua verder instellen, de maximale correctie is -/+ 3C.
Als Toon een te lage gemeten temperatuur weergeeft dan zal S.Walraven deze gecorrigeerd hebben met +2,5C

Wat Jürgen adviseert te doen bij updates is een goed uitgangspunt, het lijkt nl. op een software gerelateerd item.

Dit fenomeen heb ik trouwens op het forum vaker voorbij zien komen.
Het lijkt mij verstandig dat een moderator dit oppakt, zodat er eventueel door de sw ontwikkelaars naar gekeken kan worden.
Die conclusie deel ik niet! Mi heeft hij toe op een ander apparaat met de gewijzigde temperatuur vergeleken.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi S.Walraven,

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is:

is de huidige temperatuur weergave nu wel goed?
hoe lang hangt Toon nu? 4 of 5 dagen?
gebruik je wel de programma mogelijkheden?

Hoi Ton,

De temperatuur is nu wel goed, geen afwijking meer. De toon hangt nu 5 dagen en ik gebruik vanaf het begin het programma gebruikt

maar hij heeft nu wel zijn temp gecorrigeerd met ruim 3 graden, en dat wil hij eigenlijk niet.
Hoi S.Walraven,

Oké; fijn dat alles nu goed werkt.
Dan beschouw ik dit toch weer gewoon behorend bij het inleren.

Toen Toon werd geplaatst kwam hij toen ook een steenkoude auto en had Toon wellicht tijd nodig om op temperatuur te komen?

Ook leert de ervaring als je meteen het programma op Toon instelt en activeert dat dat goed is voor het inleer proces.

Hoe het ook is: Veel plezier nu met je Toon en bedankt voor je terug koppeling!
Hoi S.Walraven,

Hoi Ton,

De temperatuur is nu wel goed, geen afwijking meer. De toon hangt nu 5 dagen en ik gebruik vanaf het begin het programma gebruikt
Hoi S.Walraven,

Ik sluit me helemaal aan bij de uitleg van Willem, want dit is precies hoe Toon omgaat op regel technisch gebied met de temperaturen.

En temperatuurcompensatie is inderdaad volgens de handleiding bedoelt om comfort verschillen op te vangen. Ik ga zeker proberen te doen wat @jvp suggereerde om voor de update de compensatie uit te zetten en dan te kijken na de update wat de nieuwe compensatie moet zijn. Maar ik snap de logica er niet van, want het blijft een natuurkundig gegeven dat een thermische weerstand niet geijkt hoeft te worden. Dit hoeft alleen bij bedrade voelers waar de lengte van de kabel en de temperatuur van de kabel invloed kan hebben. Dit is echter niet van toepassing op de Toon omdat de voeler bijna rechtstreeks op de printplaat zit
Reputatie 6
Badge +1
@willem, je heb wel gelijk, maar het is wel een andere visie

Jij gaat in je verhaal uit, dat de gemete temperatuur de werkelijke temperatuur is en dat is bij topic starter en bij mij het geval. Wij corrigeren dus, om te zorgen dat de werkelijke temperatuue, in de ruimte waar toon hangt, klopt met de werkelijke themperatuur, zoals deze door andere meeteenheden is gemeten. Wij gebruiken de functie niet, om te corrigeren naar confor, maar naar welkelijke temp en laten Toon daarop werken.
Badge +5
Willem, dat heb je goed uitgelegd. Iets om te bewaren bij de handleiding!
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Jürgen,

Je legt het zelf al goed uit.
Enige uitleg van mijn kant is wel op zijn plaats.

De gemeten temperatuur (in menu van Toon zichtbaar) is de werkelijke temperatuur.
De temperatuur weergegeven in het Home scherm is een product van de gemeten temperatuur -/+ de temperatuurcorrectie. Je bedonderd hiermee dus inderdaad de zichtbare temperatuur in het Home scherm.

Voorbeeld:
(We gaan er nu even vanuit dat we niet stoken om de verschillen zichtbaar te maken)
-Werkelijk gemeten temperatuur is 21,0C
--Pas nu een temperatuurcorrectie toe van --0,5C
-De aangepaste temperatuur wordt 20,5C
-De werkelijk gemeten temperatuur blijft 21,0C
-De aangeven temperatuur in het Home scherm is nu ook 20,5C
Toon zal nu gaan stoken tot in het Homescherm de temperatuur 21,0C is
(De werkelijk gemeten temperatuur bedraagt nu 21,5C, terwijl in het Home scherm 21,0C wordt weergegeven)

Er is nl. een directe relatie van de aangepaste temperatuur met de temperatuur weergegeven in het Home scherm
Toon regelt nl. op de aangepaste temperatuur , en hieraan is weer de weergave in het Home scherm gekoppeld.

De temperatuurcorrectie is namelijk bedoelt om meetverschillen (lees locatie verschillen in de woonkamer) op te vangen om daarmee hetzelfde comfortgevoel te geven als de oude thermostaat.
Daarom is het normaal dat deze temperatuurcorrectie weinig gebruikt wordt, en ga je hem gebruiken dan gaat het vaak om enkel tienden van een graad.

Dus als de temperatuurcorrectie op 0,0C staat dient de gemeten temperatuur overeen te komen met de aangegeven temperatuur in het Home scherm (afgerond dan wel).
Reputatie 6
Badge +1

De temperatuurcorrectie is er niet voor om een afwijking in de gemeten temperatuur en de aangegeven temperatuur te corrigeren.
De temperatuurcorrectie mogelijkheid is er voor een comfort aanpassing. (Zie handleiding Toon hierover).
.

@Willem hoe bedoel je dat? Ik wil toch graag dat toon op het scherm aangeeft wat de werkelijke temperatuur is en niet de werkelijk gemeten temperatuur. Dit is te corrigeren, als deze afwijkt met eerder genoemde instelling.
Mijn confor aanpassing stel ik in door de temperatuur te verhogen of verlagen. Niet om de temperatuur te corrigeren.
Wacht even...... Het kan wel, maar dan is het een andere benadering en de omgekeerde wereld. Zodra je op toon kijkt en die geeft dan 20 graden aan terwijl het in werkelijkheid 18 is, dan ben je dus je eigen voor de gek aan het houden, omdat kij denkt dat het 20 is en nog verrekt van de kou.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo S.Walraven.

Je hebt het probleem duidelijk omschreven.
En inderdaad dient Toon de juiste temperatuur weer te geven in het Home scherm wanneer de temperatuurcorrectie op 0,0C staat.
De gemeten temperatuur dient dan overeen te komen met de aangegeven temperatuur (afgerond in het Home scherm natuurlijk).

De temperatuurcorrectie is er niet voor om een afwijking in de gemeten temperatuur en de aangegeven temperatuur te corrigeren.
De temperatuurcorrectie mogelijkheid is er voor een comfort aanpassing. (Zie handleiding Toon hierover).

Als de aangegeven temperatuur 2,5C afwijkt van de werkelijk gemeten temperatuur, is er wat anders aan de hand.
Dit lost Toon niet op met inleren, dit dient al goed te zijn vanaf het moment van aansluiten.
Reputatie 6
Badge +1
De voeler kan altijd defect raken. Echter als je merkt dat je over een aantal dagen weer de correctie moet ophogen, moet je echt aan de bel gaan trekken.

Ik heb zelf ook in het begin een grote correctie gehad. Echter na een aantal updates geleden is die correctie spontaan verdwenen. Nu heb ik nog 0,8 correctie.

Wat ik doe, voor een uitvoer van de update: ik zet dan de correctie op 0, in de hoop dat toon zijn voeler tijdens een update " ijkt" of net hoe je het wilt noemen. (Parameters weer goed zet)
Daardoor is mijn grote correctie dus verkleind naar eerdr genomede waardes.
Dat toon niet de juiste temperatuur aangeeft, kan met een aantal oorzaken te maken hebben, zoals hier als is aangeheven. Een er van is het gebruik van toon, of hoe en waar de voeler zit. Door de "verlichting" van het scherm en processor,deze geven ook warmte af, kan de sensor negatief beinvloed worden. Indien de sensor wat meer richting de behuizig zit, kan hij bv in een koudere stroom zitten.

Of deze grote afwijking normaal is, doe ik geen uitspraak over. Echter gelet op het feit, dat je in toon bij systeem-verwarming, een correctie temperatuur ruim kunt wijzigen, wil zeggen dat het vaker voorkomt, dat deze grote correcties moeten worden toegepast. Als dit niet nooit nodig zou zijn geweest, zou die functie er ook niet op zitten. Daarbij is Toon, bij mijn weten, geen geijkt meetapparaat. Vandaag dat je ook de temp kunt corrigeren.

Echter als het daarmee opgelost is. Is het prima. Zodra het niet meer met de correctie op te lossen is, dan heb je pas echt een probleem.

Ja, daar kan ik helemaal inkomen. Wilde gewoon uitsluiten dat ik geen defecte voeler heb die over een paar weken het loodje legt. Maar dan ga ik er nu vanuit dat het een begrijpelijke afwijking is.

Hartelijk dank voor jullie reactie
Reputatie 6
Badge +1
Dat toon niet de juiste temperatuur aangeeft, kan met een aantal oorzaken te maken hebben, zoals hier als is aangeheven. Een er van is het gebruik van toon, of hoe en waar de voeler zit. Door de "verlichting" van het scherm en processor,deze geven ook warmte af, kan de sensor negatief beinvloed worden. Indien de sensor wat meer richting de behuizig zit, kan hij bv in een koudere stroom zitten.

Of deze grote afwijking normaal is, doe ik geen uitspraak over. Echter gelet op het feit, dat je in toon bij systeem-verwarming, een correctie temperatuur ruim kunt wijzigen, wil zeggen dat het vaker voorkomt, dat deze grote correcties moeten worden toegepast. Als dit niet nooit nodig zou zijn geweest, zou die functie er ook niet op zitten. Daarbij is Toon, bij mijn weten, geen geijkt meetapparaat. Vandaag dat je ook de temp kunt corrigeren.

Echter als het daarmee opgelost is. Is het prima. Zodra het niet meer met de correctie op te lossen is, dan heb je pas echt een probleem.
Deze afwijking is vrij normaal en heeft alles te maken met het inleer proces.
Gebruik de komende dagen steeds het programma en geef Toon de rust om in te leren.

Heb nu al een aantal dagen het programma lopen en dat gaat op zich prima.
Alleen begrijp ik goed uit je reactie dat ook de actueel weergegeven temperatuur ingeleerd moet worden? Dat is toch normaal gewoon een thermische weerstand die een vaste waarde aangeeft afhankelijk van de temperatuur?

Voordat ik de temperatuurcompensatie instelde regelde de Toon ook prima. Ik heb de thermostaat ingesteld op een wenswaarde van 20 graden, na een poosje was dit ook de actuele temperatuur, dus de Toon doet goed zijn werk. Alleen de echte temperatuur in mijn huis was 23 graden, na zelf opmeten, vijf cm vanaf de temperatuuropnemer van de Toon.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg, maar die temperatuur afwijking op een harde meting is wat me verbaasd. Ook omdat ik de afgelopen dagen weer een aantal keer een meting heb gedaan met de temperatuurcompensatie aan en de Toon is nu heel accuraat met de temperatuur weergave.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo S. Walraven,

Deze temperatuurafwijking is niet normaal.
De aangegeven temperatuur in het Homescherm kan nar herstarten van Toon inderdaad enkel graden naar boven afwijken (ongeveer een uur) om de temperatuur te kalibreren. Daarna moet de werkelijke temperatuur worden weergegeven, bij een ingestelde temperatuurcorrectie van 0,0C.

Dat je 2,5C temperatuurcorrectie moet toepassen alleen om de juiste temperatuurweergave in het Homescherm te krijgen is niet juist.
Lijkt mij dat een moderator hier naar gaat kijken.
Je kan wel alvast je klantenservicetoegang aanzetten.