stopcontact bij cv-ketel icm toon | Eneco Community

stopcontact bij cv-ketel icm toon

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 7 reacties
Nu ben ik mij nog aan het orienteren over over ons contract bij eneco. Bij het zoeken vond ik iets over Toon en ben ik mij ook  daarin aan het verdiepen en heb ik een vraag

Bij ons op zolder bij de cv ketel zit maar één stopcontact en die is in gebruik door de cv-ketel. Mag je de cv ketel en , ik weet niet wat maar een onderdeel van het Toon gebeuren,  plaatsen in een stekkerdoos? Of mag je stekker van de cv-ketel niet in een stekkerdoos plaatsen van een installateur.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

39 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik dacht da je kant en klare wandcontactdozen kon kopen die dus met 2 draadjes 2 stopcontacten creeren maar weet het niet zeker. als je niet handig bent zou ik het laten doen door iemand ivm veiligheid voor brand.
Reputatie 6
Badge +1
Ja dat mag. Je kunt dus van 1 stopcontact er 2 maken. Ga naar de bouwmarkt. Haal daar een doos met 2 stopcontacten.  De huidige doos eraf halen en draden los schroeven. Draden vastmaken op dezelfde wijze bij de nieuwe doos ( met 2 stopcontacten ) en dan scroief je de doos op de muur in dezelfde gaten als het oude stopcontact. klaar is kees. 1 stopcontact voor de ketel en de andere voor de ketelmodule van Toon. 
Ik weet niet ofdat je een ge-aard stopcontact heb, maar ik vermoed van wel i.v.m. de ketel. Is dit niet. dan nog  geen probleem. De ketelmodule van Toon heeft geen aarde nodig.

Ik weet niet ofdat je een ge-aard stopcontact heb, maar ik vermoed van wel i.v.m. de ketel. Is dit niet. dan nog  geen probleem. De ketelmodule van Toon heeft geen aarde nodig.

Het stopcontact bij de CV is ten alle tijde geaard! Bouwvoorschrift.
Zelfs als de woning van voor 1977 is!
Had ik erbij moeten vermeld, maar de bestaande contactdoos een inbouw, kan je daar dan een opbouw overheen plaatsen?
Je bestaande inbouw doos is ook geschikt voor een dubbel geaard stopcontact.!
Dus verwijder je bestaande enkelvoudige stopcontact en koop een dubbel geaarde versie.
Drie draaden overzetten; dus blauw en bruin op de stroomcontacten en 1 groen/geel op de aardpennen.

Dit dus:

http://www.lightstore.nl/electra-10/schakelmateriaal/half-inbouw-schakelmateriaal/stopcontact-ra-inbouw-dubbel-wit?___store=lightstore?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default
Reputatie 3
Badge
De opbouw kan je toch vastschroeven op de muur over het gat van de inbouw?
Bij mij moest de monteur stroom halen uit een kamer ernaast. Hij heeft een nieuwe WCD geplaatst (wand contact doos) en een kabel aan moeten leggen. Eigenlijk meer meerwerk dan wat ze normaal doen. Een paar kopjes verse expresso en een goed gesprek en het werdt geregeld. Maar de contactdoos van de CV (is een speciale stekker bij mij.) raakte hij niet aan. Dat scheen niet te mogen. Hier hield mijn basis electro kennis van woningen ook op.
Dat komt omdat je een perilex-stekker hebt!!

http://www.ferroli.nl/static/downloadcenter/2010/08/2_CombiFor_MFT1322TSVA__200910.pdf

Maar deze instructie die hebt je ongetwijfeld zelf ook!
Danku! Zo een is het idd. Was het even vergeten.
Klopt en ik begrijp wel dat de monteur dacht: "daar blijf ik mooi van af"
Weet jij dan ook wat er zo speciaal is aan zo'n stekker? Is dat krachtstroom?
Nee zeker niet, AGPO heeft besloten een combinatie/aansluiting met de wasemkap te maken.
Dat loopt via die draden, maar verder werkt de ketel gewoon op 230 Volt
Op blz 14 van eerder bedoelde installatiewijzer zie je het schema.

Op het aansluitblok van je ketel staat op punt 9 en 10 230 Volt; eigenlijk had hij daar ook de voeding voor je module van Toon af kunnen pakken, ja toch...............
Achzo! Ook dat heeft de monteur mij verteld bedenk ik me nu. Bedankt voor de info!
Hoi Jacob,

Graag gedaan!!

Heb je overigens m'n aanvulling gelezen?
Hij had de 230 volt ook van het aansluitblok van de ketel weg kunnen halen.
Zie blz 17 van eerdere wijzer!
Reputatie 6
Badge +1

Het stopcontact bij de CV is ten alle tijde geaard! Bouwvoorschrift.
Zelfs als de woning van voor 1977 is!

ik heb ook al wel eens anders gezien bij sommige huis-tuin-en keuken-klussers. Vandaar. You never now
Reputatie 3
Badge
De Eneco monteur kan er toch ook 1 bijmaken? Of is dit alleen in de meterkast?
Reputatie 7
Badge +6
@ Rieny,

Wat leuk dat je je aan het verdiepen bent in Toon.
Zoals @Jeroen, @Jacob en @Brandje aangeven, kan er een vrij stopcontact bijgemaakt worden bij de CV-ketel. Ook kan er een stekkerdoos bijgelegd worden zoals je zelf aangeeft, waar de stekker van de ketel in kan en de ketelmodule die de monteur zal plaatsen. Beide opties zijn mogelijk.
Reputatie 3
Badge
Dus CV ketel zou op een stekkerdoos geplaatst mogen worden?
Reputatie 2
Badge +1
Dus CV ketel zou op een stekkerdoos geplaatst mogen worden?

@Jeroen

Dat mag!
Badge
Ook wij willen een Toon, echter bij mijn gasmeter zit een stekkerdoos voor 2 stekkers ( ze zijn bezet, door mijn router & modem) en cv ketel (zit ook een stekkerdoos maar deze zijn ook bezet).

Moet ik nu op beide plaatsen een nieuw stopcontact laten monteren of kan ik vanaf de huidige stekkerdozen een aftakking maken voor nog een stekkerdoos.

Iemand die me daar een antwoord op kan geven.
Een aftakking maken is geen enkel probleem!
Je kunt ook zo'n standaard verlengsnoer kopen met een stekker en een aansluitdoos waar bv 3 stekkers in kunnen.
Heb je in ieder geval nog 1 stopcontact over.
Reputatie 3
Badge
Zolang er maar geen hele zware aparaten op aan worden gesloten. dat lijkt me toch het minste wat je kan doent betreft veiligheid.
@Brandje dan moet je zelf wel je aansluitdoos vervangen. De monteur heeft namelijk (althans dat was bij mij) alleen materiaal voor 2 stekkers bij zich. 
@Brandje dan moet je zelf wel je aansluitdoos vervangen. De monteur heeft namelijk (althans dat was bij mij) alleen materiaal voor 2 stekkers bij zich. 

De bestaande 2 voudige contactdoos kan uiteraard gewoon blijven zitten. 
Daar gaat de stekker van het verlengsnoer in met bv een 3 voudige contactdoos. 
Zonder iets te moeten veranderen of installeren ben je klaar en kan de monteur aan de slag. 
Maar natuurlijk! Al zou dat voor mij geen oplossing zijn, Hou van orde en netheid in mijn meterkast/cv ruimte. Vindt de voedingskabels van de toon sensoren al storend die er nu door heen lopen :p