Steeds meer irritatie bij het achterblijven van veel gevraagde updates | Eneco Community

Steeds meer irritatie bij het achterblijven van veel gevraagde updates

• 14 maart 2019
  • 26 reacties
  • 1030 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 169 reacties
Ik begin me steeds meer aan de toon te irriteren, en wel om de volgende redenen.

Ik heb sterk het vermoeden dat er aardig wat uren in de verspillingschecker gestoken zijn en dat geen enkele meerwaarde is omdat er niets van klopt.

Daarnaast hoor en lees ik veel oproepen die ik zelf van harte ondersteun zoals :
Thermostaat knoppen voor radiatoren.
Dat er meerdere groepen te monitoren zijn voor zonnepanelen.
Dat de toon een warmtepomp goed kan monitoren.
Dat de toon verschil kan maken tussen verbruikt gas voor verwarming en voor tapwater.
Dat de slimme stekkers te programmeren zijn.
Eventueel een hoger wattage aankunnen zodat je ook de wasmachine kunt monitoren.

Waarom al het geld dat wij betalen aan zaken besteden, waar wij als klanten niet om vragen?

Delen meer mensen mijn mening?
Zijn er nog meer zaken die jullie belangrijk vinden dan graag mijn lijstje aanvullen.

Er wordt iedere keer geroepen toon wordt klaar gemaakt voor de toekomst terwijl hij 10 jaar achter loopt.

26 Reacties

Reputatie 2
Badge +3
Hhelemaal eens. Vooral de thermostaat knoppen.
Reputatie 4
Badge +2
Blij dat ik niet de enige ben.
Ik vraag me af als ik mijn abonnement opzeg blijven dan de grafieken werken op de toon?
Want 4.5 euro betalen voor de app en buienradar vind ik wel geel erg veel.
Reputatie 7
Badge +1
@Bertus1

Mocht je het abonnement willen opzeggen zouden we dat uiteraard ontzettend jammer vinden. Hieronder een overzicht met de voordelen van het hebben van een abonnement. Hopelijk biedt dit meer inzichten.

Groet, Urgel

Reputatie 4
Badge +2
Wat ik nu niet begrijp is het volgende.
De grafieken zijn dan dus niet meer te zien.
Maar als ik een nieuwe toon zou kopen is de geschiedenis ook niet meer te zien.
Ik krijg dan het idee dat de informatie op de toon zelf staat.
Hoe zit dat kunt u me dit uitleggen?
@Bertus1 het klopt dat de data alleen opgeslagen wordt op de toon zelf. Er kan nog geen data teruggezet worden mocht er een toon vervangen of nieuw geplaats wordt
Blij dat ik niet de enige ben.
Ik vraag me af als ik mijn abonnement opzeg blijven dan de grafieken werken op de toon?
Want 4.5 euro betalen voor de app en buienradar vind ik wel geel erg veel.

Daarom heb ik het abonnement vorig jaar dus ook opgezegd... tis pure geldklopperij.
Reputatie 4
Badge +2
Daarom heb ik het abonnement vorig jaar dus ook opgezegd... tis pure geldklopperij.

Ik ben het volledig met u eens.
Alleen zit ik met het dilemma dat ik nu alles wel kan monitoren.
Wat ik niet begrijp is dat de grafieken op de toon worden opgeslagen maar, je die dan niet meer kan zien als je je abonnement opzeg.
Volgens mij moet dat gewoon kunnen.
De grafieken zijn voor mij het belangrijkste.
Als je alleen de verbruiksgrafieken wil, dan zijn dr nog wel andere apparaatjes die dat ook voor je kunnen. Zeker als je een slimme meter hebt.
Reputatie 7
Badge +8

Daarom heb ik het abonnement vorig jaar dus ook opgezegd... tis pure geldklopperij.Ik ben het volledig met u eens.
Alleen zit ik met het dilemma dat ik nu alles wel kan monitoren.
Wat ik niet begrijp is dat de grafieken op de toon worden opgeslagen maar, je die dan niet meer kan zien als je je abonnement opzeg.
Volgens mij moet dat gewoon kunnen.
De grafieken zijn voor mij het belangrijkste.

Alvorens je Abbonement stopt, zal je kunnen keizen om je WiFi uit te zetten op Toon (Vul en keer een verkeerd wachtwoord in ofzo.)..
Hierdoor zal je je alle functies behouden tot het moment Toon weer een netwerk verbinding krijg, dan zal je alles wel kwijt zijn..

Andere optie is het hobby-circuit, maar hiervoor zal je even moeten googlen. Mag hier voor de rest hier niet over uitwijden! 🙂
Reputatie 4
Badge +2
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik ben me ook aan het oriënteren.
Eigenlijk vind ik wel jammer dat dit "moet"
Het gaat me niet persé om de 4.5 euro.
Ik vind toon ook een handig ding het irriteert me gewoon dat er geen vooruitgang is.
Veel mensen die net als ik zonnepanelen hebben en er later nog een set hebben hebben bijgekocht kunnen dat niet meer monitoren.
En ook wil ik radiatorknoppen via de toon kunnen bedienen.
De verspillingscecker is gewoon een lachertje daar klopt niets van.
Reputatie 4
Badge +1
Hi @Bertus1 en anderen. Ik kan me in een aantal dingen vinden. Waar Toon de potentie heeft de thermostaat en de monitor van de toekomst te zijn, is er inderdaad te weinig aandacht voor de beweging (gasloos). Wat de multi-zone support betreft, daar ben ik mee bezig in combinatie met Plugwise. Toon dient als thermostaat voor de woonkamer en Adam stuurt de warmtepomp. Daarnaast koppel ik de thermostaatkranen aan Adam om zonesturing te krijgen. Dit werkt inmiddels vlekkeloos.
Toon gebruikt OpenTherm, de warmtepomp aan/uit. Adam zorgt daarbij dat de warmtepomp cycli lang genoeg blijven (Toon stuurde echt bijna iedere minuut een aan/uit wat bij een warmtepomp zinloos is)
Reputatie 4
Badge +2
De toon en mijn hybride warmte pomp werken bij mij goed samen.
Dus dat is mijn probleem niet.
Ik heb een slimme stekker tussen mijn warmtepomp zitten.
Ik ben helemaal geen computer man dus ik vind de toon wel simpel werken.
Vandaar dat mijn wens ook is en blijft om met 1 ding alles te kunnen blijven doen.
Als Eneco nu eens eerlijk zegt waar ze naar toen willen en in welke data dan weet je waar je aan toe ben.
Maar alles in in nevelen gehuld.
Ik begrijp dus ook niet als Eneco op groene energie inzet, dat alles wat met warmtepompen en zonnepanelen te maken heeft zo achter blijft.

Wat heeft de verspillingsschecker nu voor meerwaarde.
Zet tussen het apparaat waar je het verbruik van wil weten een slimme stekker dan weer je het toch ook?
Ik krijg regelmatig het bericht dat mijn wasmachine zuinig is, terwijl hij van 1994 is.
Ook zou ik een warmtepomp droger hebben, maar ik heb helemaal geen droger.
De douchekop heeft nog niet voldoende gegevens dat staat er al meer dan een half jaar.

Het zou voor meer inzicht juist toch leuk zijn als je kan zien hoeveel kuub gas je aan verwarming kwijt ben en aan tapwater?
Dat zijn zaken die wel wat toevoegen.
Reputatie 7
Badge +1
@Bertus1

Wat heeft de verspillingsschecker nu voor meerwaarde.
Zet tussen het apparaat waar je het verbruik van wil weten een slimme stekker dan weer je het toch ook?
Ik krijg regelmatig het bericht dat mijn wasmachine zuinig is, terwijl hij van 1994 is.
Ook zou ik een warmtepomp droger hebben, maar ik heb helemaal geen droger.
De douchekop heeft nog niet voldoende gegevens dat staat er al meer dan een half jaar.

Ben je onderstaande mogelijkheden, m.b.t. de Verspillingschecker, al tegengekomen? Als voorbeeld wordt hier een droger gebruikt. Deze mogelijkheden zullen enorm helpen bij de vragen die jij hierboven hebt gesteld.

Groet, Urgel

Reputatie 4
Badge +2
Ja ik heb ook al de vragen ingevuld en al tig keer een reactie gegeven.
Ik ga in de verspillingschecker geen energie meer steken het heeft gewoon totaal geen meerwaarde.
Ik wil mijn huis slimmer maken met meer mogelijkheden, niet met flauwekul waar ik niets aan heb.
Velen hier schreeuwen om dezelfde mogelijkheden als die ik ook graag wil.
Al is het alleen maar een planning wat er wanneer op stapel staat.

Ik heb besloten daar niet meer op te wachten en als mijn systeem een update gehad heeft te stoppen met mijn abonnement.
Dat zal een dezer weken gebeuren.
Ik voel me erg in de steek gelaten door eneco mede ook door hoe onze buren zijn behandeld nadat ik hun een toon adviseerde.
Ze hebben 3/4 jaar moeten wachten voor hun toon werkte.
Reputatie 7
Badge +1
@Bertus1

Dat heb je inderdaad eerder aangegeven en dat vinden wij spijtig 😞. Wat je buren betreft, die situatie is mij niet bekend. Ik kan hier dan ook weinig over vertellen.

Groet. Urgel
Reputatie 4
Badge +1
Hi @Bertus1 , ik zie dat je je vooral ergert aan de verspillingschecker. Nadat ik "bijna alles" op groen gezet heb, zie ik het nut er ook niet van in.
Wat je warmtepomp "droger" betreft. Je gaf net aan dat je een hybride WP hebt. Die heeft hetzelfde stroomprofiel als een wp droger. Jammer genoeg kan je in de VC niet aangeven dat je het ding wil onderdrukken en/of wat het dan wel is. Het zou namelijk ook een heel slechte koelkast kunnen zijn...
Dat is een must (de ontwikkelaars hadden nooit mogen speculeren op een idee dat alle profielen gecombineerd moesten worden). Mooiste zou zijn als de VC zou vragen welk apparaat je hebt en het dan onmiddelijj aanpassen

Bij mij wordt de douchekop ook vast nooit gevonden, neem aan dat de Instantheater nog niet in het profiel van VC zit.

Ik ben het dus net je eens wat Toon betreft, het kan stukken beter, maar ik blijf bij Toon, want alternatieven zijn alleen maar duurder of beperkter. De 4.5 Euro heb ik er voor over door het gemak die het oplevert
Reputatie 4
Badge +2
Heeft u ook meerdere sets zonnepanelen?
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb sets zonnepanelen op het zuid-Oosten en Noord-westen op diverse dakvlakken. De panelen zijn door optimizers aangesloten aan 1 omvormer van 8KWh (3 fasen). Toon is daarop aangesloten.

Uiteraard zou het fijner zijn als Toon de opbrengst van meerdere omvormers zou kunnen optellen. Eigenlijk snap ik niet waarom dit moeilijk zou zijn want Toon accepteert meerdere meetmodules. Hoe moeilijk kan het zijn om de meetwaarden voor Zon te sommeren.

Ook is het sneu dat Toon nog steeds niet in staat is om gas te onderdrukken (must bij full-electric).
Klopt Menno!
Hoewrl Toon®️ meerdere meetmodules aankan; kan de software van Zon op Toon®️ niet de opwek van 2 meetmodules samentellen.

En als dat wel zou kunnen, zijn we er nog niet want helaas loopt nog steeds mijn jarenlange wens om ook negatieve inschatting jaarverbruik te kunnen pushen en dat de software er vervolgens wel mee zou kunnen omgaan.
Dus meer opwekken dan feitelijk verbruiken is voorlopig nog een groot issue op Toon®️.
Reputatie 4
Badge +1
Het punt dat ik heb is dat het "kunnen toevoegen" van meetmodules een belangrijke stap is geweest, maar dat het geheel in mijn optiek nooit is afgemaakt. De toegevoegde waarde van een tweede module is nu beperkt.

Daarnaast blijf ik er bij dat er betrekkelijk weinig monitoring systemen zijn die meerdere omvormers ondersteunen, en dan nog steeds betaalbaar zijn. Zelfbouw laat ik even buiten beschouwing.
Toon heeft de potentie, maar zolang die laatste stappen niet gezet worden blijft het "half af".
Hoi Menno,

Dat eerste klopt wel voor de Zon op Toon®️ zaken, maar niet voor bv bij gebruik meten gasverbruik.
De extra meetmodule werkt dan perfect.

De pijn zit ‘m echt in alles rond om Zon op Toon®️ en de daarvoor op Toon draaiende software.

Maar we houden vol!
Reputatie 4
Badge +2
Ik wacht al vanaf 2012 mijn geduld en vertrouwen is op.
Waarom zou toon niet verschillende omvormers kunnen monitoren?
Hij meet het pas in de meterkast.
Maar nogmaals mijn geduld is op.
Ze hebben de prijs duurder gemaakt en de service minder.
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben eigenlijk nog vergeten in mijn wensen lijstje te vermelden dat ik ook al een jaar of 3 wacht op de slimme stekker die je ook kan dimmen en met een weekprogramma kan programmeren via de toon.

Vanmiddag heb ik ook eens aan twee buren gevraagd wat ze van de toon vinden.
Beide vertelde me dat ze de meerwaarde van de toon niet meer zien en overwegen ook het abonnement op te zeggen.
Is dat toevallig, of stoppen er veel met de toon en dat er daarom niets nieuws meer komt en de toon een stille dood sterft?
Reputatie 2
Badge +2
Ik ben eigenlijk nog vergeten in mijn wensen lijstje te vermelden dat ik ook al een jaar of 3 wacht op de slimme stekker die je ook kan dimmen en met een weekprogramma kan programmeren via de toon.

Vanmiddag heb ik ook eens aan twee buren gevraagd wat ze van de toon vinden.
Beide vertelde me dat ze de meerwaarde van de toon niet meer zien en overwegen ook het abonnement op te zeggen.
Is dat toevallig, of stoppen er veel met de toon en dat er daarom niets nieuws meer komt en de toon een stille dood sterft?

Ze luisteren inderdaad niet, wij hebben steeds dat Toon vast loopt ik bel er over en het draait er op uit dat er geen garantie en er zou een monteur moeten komen, voor eigen kosten . Het is dan ook opgezegd, zonder enige poging te behoud! schande.
Reputatie 4
Badge +2
Vandaag heb ik mijn abonnement opgezegd.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Gewoon een verkeerd WiFi wachtwoord in vullen en alle grafieken blijf je zien.
4.5 euro is niet normaal met wat je er voor krijg.
Niemand wil je verder helpen bij eneco wil, of kan zeggen wat nu werkelijk de ontwikkelingen zijn waar ze mee bezig zijn.
Ben nu vanaf 2012 aan het lijntje gehouden en vele honderden euro's lichter zonder maar iets wijzer te zijn geworden.

Reageer