Slimme meters | Eneco Community
beantwoord

Slimme meters

Hallo
Ik heb een Toon. Deze is aangesloten op stomme meters in de meterkast. Vrijdag komt stedin slimme meters installeren. Wat heeft dit voor invloed op Toon? Blijft dit werken? Of moet ik qua settings in toon of bekabeling iets aanpassen?

Eric
icon

Beste antwoord door EvavdZ 23 maart 2016, 13:32

@E. Bastiaansen,

Het klopt wat mpleizr zegt, je kan de slimme meters d.m.v. een P1-kabel aansluiten aan de meteradapter van Toon. Op afstand zie ik dat jouw meteradapter al helemaal geschikt is voor het uitlezen van de slimme meters. Na de plaatsing van de nieuwe meters zal het elektraverbruik al snel zichtbaar zijn, voor het gasverbruik geldt dat dit maximaal twee weken kan duren.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

35 Reacties

De sensoren komen na plaatsing slimme meter te vervallen, en daarvoor in de plaats kun je de p1 kabel die je bij toon in het pakket vind aansluiten op je slimme meter en op je adaper in de meterkast.

Toon doet dan voor de rest alles automatische. Wel dient je meteradapter van de juiste sw te moeten voorzien. Dit is sw 0.15/0.11

Na plaatsing slimme meters niet vergeten deze ff wakker te maken door enkele seconden op de knop te drukken. Kan daarna enkele dagen duren voordat alles goed werkt op toon
Reputatie 4
Badge +4
@E. Bastiaansen,

Het klopt wat mpleizr zegt, je kan de slimme meters d.m.v. een P1-kabel aansluiten aan de meteradapter van Toon. Op afstand zie ik dat jouw meteradapter al helemaal geschikt is voor het uitlezen van de slimme meters. Na de plaatsing van de nieuwe meters zal het elektraverbruik al snel zichtbaar zijn, voor het gasverbruik geldt dat dit maximaal twee weken kan duren.
Kijk dat is nou de snelheid van het forum. Vergeet niet even een duimpje uit te delen:)
En het allerbelangrijkste is dat je na plaatsing van de slimme meters na 5 tot 7 dagen op Mijn Eneco de slimme meters activeert!!!
Kijk dat is nou de snelheid van het forum. Vergeet niet even een duimpje uit te delen:)

Heb ik maar even voor je gedaan......:P
Dank voor alle snelle reacties
Als ik het goed begrijp zijn dit dus de acties:
- P1 kabel aansluiten
- op mijn Eneco inloggen en slimme meters activeren. Kan dit niet op de Toon?
- slimme meters wakker maken . Op welke knop moet ik dan drukken ?
- meteradaprer van de juiste sw voorzien. Wat is sw en waar stel ik dit in?
Dank voor alle snelle reacties
Als ik het goed begrijp zijn dit dus de acties:

- op mijn Eneco inloggen en slimme meters activeren. Kan dit niet op de Toon?

Nee dat kan niet op Toon, anders had ik dat uiteraard gemeld.
Maar belangrijker is dat je pas activeert een week nadat de slimme meters zijn geplaatst.
Anders weet Eneco nog van niets en dus Mijn Eneco ook niet.

Als je op de adapater de P1 kabel hebt aangesloten is het slim om de adapter ven 30 seconden stroomloos te maken en Toon een harde reset te geven.
- meteradapter van de juiste sw voorzien. Wat is sw en waar stel ik dit in?

Dat betekent software, eigenlijk heet het op Toon firmware!

Jij hebt al de juiste firmware; dat heeft Eva je al gemeld; zij meldde dat je de juiste adapter had; dus daar hoef je niet naar om te kijken.

Het komt vast allemaal goed a.s. vrijdag!

En anders horen we het wel weer.
De slimme meters zijn net geïnstalleerd ! Toon geeft nu aan dat ik constant 800 watt verbruik, terwijl dit normaal veel minder is. Moet ik op Toon nog iets aanpassen ? Daarnaast staat onder instellingen < energiemeters : sensoren worden ongeregeld. Dit klopt neem ik aan?
Heb je de originele P1 kabel van Eneco aangesloten?
Heb je Toon een harde reset gegeven?
Heb je de adapter even stroomloos gemaakt?

Sensoren worden ingeregeld mogen er niet staan!!
P1 kabel zit er in. Hoe geef je toon een harde reset ? De adapter heb ik 1 minuut los gedaan
Door de Toon module bij je CV 1 minuutje stroomloos te maken.
De p1 kabel zit er in. De 2 andere stekkertjes hoeven niet terug? De rode en gele ?
De p1 kabel zit er in. De 2 andere stekkertjes hoeven niet terug? De rode en gele ?

De andere stekkertjes van de sensoren mogen er niet meer in. Die kan je dus geheel verwijderen.
De P1 kabel neemt nu de data overdracht over.

Zit het andere eind van de P1 kabel in de P1 poort van je slimme stroommeter?
Ja die zit er goed in. Dat heeft die stedin man gedaan. Gas en elektriciteit werkt. Alleen toon geeft heel veel wat verbruik aan en onder instellingen staat nog steeds " sensoren worden ingeregeld "
Wat is de firmware van je adapter?
Kan je in Toon aflezen bij software.

Heb je de harde reset gedaan?
Software 3.2.18
Firmware ketelmodule 35
Firmware meteradapter 0.15/0.11
Oké dat is goed.
Heb je de harde reset gedaan?
Ja. 5 min eraf gehaald.
Dan kan het witte kabeltje niet goed zijn.
Er zijn namelijk verkeerde versie bij Eneco in omloop geweest.
Dan zal je even moeten wachten tot een moderator reageert en zal er een nieuwe kabel naar je verzonden moeten worden.

Zet ook je externe klantenservice even op Aan.
Ok. Met witte kabel bedoel je de P1 kabel ? Ik ben nu onderweg naar werk. Ik zal vanavond de klantenservice bellen.
Ok. Met witte kabel bedoel je de P1 kabel ? Ik ben nu onderweg naar werk. Ik zal vanavond de klantenservice bellen.

Ja dat is die witte kabel die in je Toon verpakking zat.
Het is inmiddels gelukt.de sensoren worden herkend en het watt verbruik is normaal. Het was gisteravond allemaal ineens goed. Kwestie van dagje wachten dus
Het is inmiddels gelukt.de sensoren worden herkend en het watt verbruik is normaal. Het was gisteravond allemaal ineens goed. Kwestie van dagje wachten dus

Sensoren worden herkend????
Je hebt geen sensoren, want je hebt slimme meters
Is de tekst op je Toon niet: "verbonden met stroom/gas"