slimme meter plaatsen | Eneco Community
beantwoord

slimme meter plaatsen

• 30 januari 2013
  • 38 reacties
  • 1862 Bekeken

Ik heb een slimme meter van voor 2012 dus zonder p1 aansluiting. Nu heb ik bij de netbeheerder een nieuwe aangevraagd om zo toon te kunnen gebruiken... Nu willen ze geen nieuwe plaatsen (ook niet tegen betaling) omdat de meter nog nieuw genoeg is. Ze adviseerde mij om met eneco contact op te nemen.

Wat zijn de mogelijkheden om alsnog Toon te kunnen gebruiken of een slimme meter met p1 aansluiting te krijgen?
icon

Beste antwoord door Eric van Loon 30 januari 2013, 13:27

Hoi Vincent!
Heeft jouw slimme meter een knipperend ledje? En gaat dat ledje bij een hoger gebruik sneller knipperen? En heb je een analoge gasmeter met een reflectievlakje in de 0 of de 6? Dan zou het moeten werken met de analoge sensoren.
Groeten,
Eric
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Ohja, het betreft hier Amersfoort 🙂
Hoi Vincent!
Heeft jouw slimme meter een knipperend ledje? En gaat dat ledje bij een hoger gebruik sneller knipperen? En heb je een analoge gasmeter met een reflectievlakje in de 0 of de 6? Dan zou het moeten werken met de analoge sensoren.
Groeten,
Eric
Hoi Eric,

Dank voor je reactie!! Ik ga vanmiddag kijken in de meterkast. Mijn meter is uit 2007/2008 iig. Maar ik ga kijken!

groeten,
Vincent
En alvast vooruitlopend op de zaken. Stel ik voldoe aan de voorwaarden van het letje en het reflectievakje?? Kan ik dan gewoon Toon aanvragen oid? of moet ik dan nog speciale stappen ondernemen om deze te krijgen ivm de afwijkende woningsituatie?
Reputatie 3
Badge
Doe de test zou ik zeggen. O ja en stroom gas moeten binnen 2 meter bij elkaar vandaan liggen max. Plaats desnoods vanavond een foto. De forumleleden zijn er na 18.00 uur ook nog
Reputatie 3
Badge
O ja en heb je een stopcontact in de meterkast?
Badge
Doe de test zou ik zeggen. O ja en stroom gas moeten binnen 2 meter bij elkaar vandaan liggen max. Plaats desnoods vanavond een foto. De forumleleden zijn er na 18.00 uur ook nog
Hallo, tenzij je slimme meters hebt Toch ??, Heb namelijk slimme meters laten plaatsen, omdat de beide meters niet in één kast zitten,  Toon zal bij mij 8 februari geplaatst worden..
Reputatie 3
Badge
O dat zou kunnen, lijkt me logisch maar soms liggen ze wat verder dan 2 meter uit elkaar en volgens de test komen ze hem dan niet installeren.
Badge
O dat zou kunnen, lijkt me logisch maar soms liggen ze wat verder dan 2 meter uit elkaar en volgens de test komen ze hem dan niet installeren.
 Als mijn info klopt, komen er geen sensoren op de meters, maar alleen een aansluiting op de p1 poort, 
Reputatie 3
Badge
Klopt maar de test gaf de vraag of de beide meters in 1 ruimte zaten. Ik durf even niet te zeggen of hiervoor de vraag voor slimme meter of domme meter gesteld werd. Theoretisch moet het lukken. Maar welke afstand moet het bij jou overbruggen? Wordt gas door een draadje naar de stroommeter verstuurd?
Badge
Klopt maar de test gaf de vraag of de beide meters in 1 ruimte zaten. Ik durf even niet te zeggen of hiervoor de vraag voor slimme meter of domme meter gesteld werd. Theoretisch moet het lukken. Maar welke afstand moet het bij jou overbruggen? Wordt gas door een draadje naar de stroommeter verstuurd?

Nee dit gebeurt draadloos via een bepaalde frequentie, (maximale afstand tussen elektra en gas meter is 10 meter) er zit een long life knoopcel batt. in die 10 jaar mee zou moeten gaan,ik dacht namelijk dat Toon zijn gegevens ophaalde via de p1 poort, een soort verzamel box van stroom en gas Ik, zie de elektra meter eigenlijk als het brain voor Toon,  Hoop dat deze theorie klopt, mijn gasmeter en elektra meter, hangen in verschillende ruimten, 3 meter uit elkaar (meterkast / kelderkast,)  met de oude meters zou het in deze situatiee idd niet kunnen, daarom op advies van Eneco slimme meters laten plaatsen.
Reputatie 3
Badge
Toon maakt gebruikt van P1 poort dus dat klopt. Ik denk dat Toon dan ook bij jou werkt.

De test had ik al gedaan, die gaat juist over de meter of die voor of na 1-1-2012 is geplaatst. Dus dat was de hele reden van mijn vraag 😉
O ja en heb je een stopcontact in de meterkast?

uiteraard!
Toon maakt gebruikt van P1 poort dus dat klopt. Ik denk dat Toon dan ook bij jou werkt.

Ik heb juist geen P1 poort...
zoals beloofd de foto's :-)

http://imageshack.us/a/img819/4287/img2518sm.jpg
http://imageshack.us/a/img21/1627/img2517gb.jpg
http://imageshack.us/a/img845/3345/img2516h.jpg
http://imageshack.us/a/img600/9155/img2515it.jpg
Ik zou een klacht indienen bij stedin. Dat is trouwens (oftippic) de enige afdeling die daar goed functioneerd.  Tegen betaling moet je gewoon een prioplaatsing aan kunnen vragen. Kom zelf uit soest had een meter (slim zonder p1) uit 2002 en die hebben ze gewoon vervangen.
Maar als het mogelijk is om je sensor er op te zetten zou ik dat doen. Dit omdat voor slimme meters met een p1 poort nog geen status updates beschikbaar zijn.

Stroom in de meterkas is ook niet nodig. Bij mij heeft de monteur zowel in de meterkast als boven bij de ketel stopcontacten bijgeplaatst. Hier zit echter wel een kostenplaatje voor meerwerk aan. Tip: geef het van tevoren goed aan als je toon aanvraagt want het komt niet heel duidelijk op de werkorder te staan.
Ik zou een klacht indienen bij stedin. Dat is trouwens (oftippic) de enige afdeling die daar goed functioneerd.  Tegen betaling moet je gewoon een prioplaatsing aan kunnen vragen. Kom zelf uit soest had een meter (slim zonder p1) uit 2002 en die hebben ze gewoon vervangen.
Maar als het mogelijk is om je sensor er op te zetten zou ik dat doen. Dit omdat voor slimme meters met een p1 poort nog geen status updates beschikbaar zijn.

Stroom in de meterkas is ook niet nodig. Bij mij heeft de monteur zowel in de meterkast als boven bij de ketel stopcontacten bijgeplaatst. Hier zit echter wel een kostenplaatje voor meerwerk aan. Tip: geef het van tevoren goed aan als je toon aanvraagt want het komt niet heel duidelijk op de werkorder te staan.

Heb ik gedaan maar ze kunnen/willen me niet helpen omdat ik wel een slimme meter heb, alleen niet een 'nieuw model' met P1 poort. Dus daarom willen ze hem niet vervangen, ook niet tegen de prio betaling.... dus dat is balen.

Nu had iemand het over dat je het ook met andere sensors kan doen, dus vandaar de foto's om te kijken of ik nu wel of niet toon kan gebruiken 😉 Nog nooit zoveel moeite gedaan om een service te gebruiken, hahahaha!
Helaas kan ik je daar niet mee verder helpen. Mijn tip: neem even contact op met eneco groen advies zij zullen het wel weten. Als het niet kan en je hebt een andere meter nodig: nogmaals dien een klacht in bij stedin en er gaat een wereld van klantvriendelijkheid voor je open! 
Helaas kan ik je daar niet mee verder helpen. Mijn tip: neem even contact op met eneco groen advies zij zullen het wel weten. Als het niet kan en je hebt een andere meter nodig: nogmaals dien een klacht in bij stedin en er gaat een wereld van klantvriendelijkheid voor je open! 

Thanks! maar zoals ik al zei, ik heb een klacht ingediend en zonder resultaat. maar wellicht probeer ik het nog een keer, wie niet waagt.....
Badge

Heb ik gedaan maar ze kunnen/willen me niet helpen omdat ik wel een slimme meter heb, alleen niet een 'nieuw model' met P1 poort. Dus daarom willen ze hem niet vervangen, ook niet tegen de prio betaling.... dus dat is balen.

Nu had iemand het over dat je het ook met andere sensors kan doen, dus vandaar de foto's om te kijken of ik nu wel of niet toon kan gebruiken 😉 Nog nooit zoveel moeite gedaan om een service te gebruiken, hahahaha!
 Vreemd, ik kreeg in september 2012 een nieuwe elektra meter, zogenaamd met een terug telwerk voor zonnepanelen, deze had geen p1 poort, half december slimme meters via prio aanvraag gedaan, vorige week geplaatst, zonder vragen of moeilijk doen.
Reputatie 3
Badge
Wacht even de reactie af en misschien kan toon op deze meter en anders idd gewoon stedin nog is bellen
Wacht even de reactie af en misschien kan toon op deze meter en anders idd gewoon stedin nog is bellen

juist, we raken een beetje off topic... Ik heb de foto's staan en hopelijk gaat iemand van eneco mij vertellen of het mogelijk is ja of nee. Het zijn beide eneco meters dus je zou zeggen van wel ;-)

Maar goed, anders kan ik altijd nog stedin benaderen. Mijn vraag gaat idd nu of het op deze meter kan ja of nee
Ik zou morgen gewoon even bellen met de vraag of deze meters geschikt zijn. Dan zoekt de monteur het maar verder uit toch?
Ehhhh, wat een draden spaghetti....  :o