Slimme meter icm met toon | Eneco Community
vraag

Slimme meter icm met toon

• 4 november 2017
  • 5 reacties
  • 452 Bekeken

Hallo,

Ik ben nu in het bezit van toon met nog een oude meter in de kast. Nu krijg ik een brief van Stedin dat er binnenkort bij ons in de straat slimme meters geplaatst gaan worden. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Aangezien ik nu oude meters van toon heb en ik bang ben dat deze niet werken op de nieuwe slimme meter?

Ik hoor graag van jullie.

Gr Martijn

5 Reacties

De belangrijkste vooraf controle moet je doen op de firmware van je meteradapter.
Anders werkt Toon straks niet meer.
Kijk even in Toon bij menu/instellingen/software.
Wat is het versienr van deze firmware?
Heb versie 4.8.25. Maar waar ik eigenlijk op zoek naar ben. Ik heb nu op mijn stroom meter een lampje zitten die de draaischijf meet en op mijn gasmeter hetzelfde. Zodra ik straks een slimme meter krijg dan heb ik niets meer aan deze 2 modules. Maar hoe word de slimme meter dan op toon aangesloten?
Hoi Martijn,

Uiteraard begrijp ik heel goed hoe het nu bij jou werkt.
Vandaar mijn vraag naar de firmware van je meteradapter.
Jij geeft namelijk nu de software versie die op Toon draait.
Als ik je firmware weet kan ik je pas verder goed adviseren.
Ohja ik zie het. Firmware van meteradapter is 35/39. Dat is zown adapter waar je 2 plugins heb voor je stroom en gas, daarnaast zit er nog een aansluiting wat lijkt op een rj11 (telefoonstekkertje ofzo)
Oké nu is de situatie duidelijk. Jouw meteradapter is prima geschikt voor Slimme meters.
Als de Netwerkmonteur komt verwijder je de sensoren en houders van de oude meters. Die behoren immers bij Toon en die heb je verder niet meer nodig, behalve als je zonnepanelen neemt, dus gewoon bewaren in de verpakking van Toon.
In diezelfde verpakking van Toon vind je als het goed is een plat wit snoertje. Dit snoertje sluit je aan op de P1 poort van de Slimme stroommeter en de andere kant sluit aan op inderdaad die RJ11 aansluiting van de meteradapter. De monteur wijst je desgevraagd wel waar de P1 poort zich bevindt.
Dat is alles.
Geef Toon nog even voor de zekerheid een harde reset.

Reageer