Slimme gasmeter | Eneco Community
vraag

Slimme gasmeter

• 15 januari 2015
  • 38 reacties
  • 1480 Bekeken

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Toon-thermostaat. Mijn Toon werkte tot vandaag nog niet goed, omdat de verbruiksgegevens niet door werden gegeven. De monteur van Toon legde uit dat ik slimme meters moest hebben. Eneco heeft deze voor mij aangevraagd bij Enexis. Enexis heeft de opdracht vervolgens blijkbaar uitbesteed aan GEAS. Vanmorgen stond er zonder aankondiging plots een monteur op de stoep. Hij heeft de electriciteitsmeter vervangen, maar de gasmeter niet. Volgens hem pastte de nieuwe meter niet op de positie van de oude meter. Blijkbaar is zo'n nieuwe meter groter dan een oude meter!? De monteur van GEAS adviseerde mij om contact op te nemen met COGAS.
Ik heb zojuist eerst maar eens met Eneco gebeld, die verwezen mij naar Enexis, en Enexis vervolgens heeft mij doorverbonden met GEAS. Deze hebben toegezegd e.e.a. uit te gaan zoeken. Ik ben benieuwd.
Maar nu mijn vragen: heeft iemand dit probleem ook gehad? Bestaan er slimme gasmeters die even groot of kleiner zijn dan de oude gasmeters?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Hoi Laurens,

Deze melding heb ik hier nog niet voorbij zien komen.
Altijd kan op de oude positie een nieuwe slimme meter zo geplaatst worden.
Bij mij werd de oude meter van 1977 vervangen door een slimme..........; dat paste simpelweg gewoon.
Kennelijk moet er dus bij jou een verlegging van de gasbuizen plaats vinden?

Weet je toevallig ook het merk van de slimme gasmeter die niet paste?
De monteur had een Landis Gyr gasmeter bij zich. Deze paste niet op de positie van de huidige oude gasmeter.
Een Landis Gyr G350 werd bij mij één op één op de oude gasbuizen na gebruik van een uitgebreide lek sneuvelaar terug geplaatst.

Kennelijk zitten jouw buizen dus duidelijk niet standaard.....
Hoi Brandje,
Je geeft aan dat het altijd past, helaas is dat bij mij dus niet zo. Vandaar ook dit topic. Goed te horen dat het bij jou wel gelukt is.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem? Kan iemand mij adviseren welke slimme meter even groot of kleiner is dan de bestaande oude gasmeters?
Reputatie 7
Badge +7
een foto van de situatie zoals hij nu is , zou wat verduidelijking kunnen geven.

Foto zegt inderdaad meer dan vele woorden.. 🙂
Foto zegt inderdaad meer dan vele woorden.. :)

Inderdaad zo is het een stuk duidelijker.
Nu snap ik jou tekst ook. Die luidde:

"Volgens hem pastte de nieuwe meter niet op de positie van de oude meter. Blijkbaar is zo'n nieuwe meter groter dan een oude meter!"

Waarom past ie niet, omdat vermoedelijk de verwarmingsbuizen dus in de weg zitten.........
Ik begreep het al niet, want die meters hebben allemaal een standaardmaat; hup de oude weg en de nieuwe erop.
Maar dan ontstaat er bij jou een ruimtegebrek.

De vraag is nu natuurlijk, gaat je Netbeheerder z'n gasbuizen verleggen of moet jij je verwarmingsbuizen verleggen?

Ik persoonlijk denk het laatste.

Als ik kijk naar de knietjes om de leidingen van de CV, dan zou ik vanuit de grond recht (enigszins met een lichte knip) naar boven gaan. Uiteraard het gipsmuurtje iets afvlakken.
Reputatie 7
Badge +7
het een en ander zou installatie technisch geen probleem moeten zijn ,
het een en ander zou installatie technisch geen probleem moeten zijn ,

Hoi Jan,

Dat bedoelde dus ook.
Even 2 knietjes weghalen en de leidingen iets gebogen opnieuw op de onderste uitlaat monteren.
Vorig weekend bij m'n zoon ook zo'n verbinding gemaakt om een plintventilator op z'n CV aan te kunnen sluiten.
Nou ik zal je zeggen Jan dan werkt als een trein!

http://multi-import.nl/toebehoren/plintverwarming/

Dan is de Netbeheerder blij en kan zo een nieuwe slimme meter plaatsen.
Komt nog bij dat in de leveringsvoorwaarden staat dat de Netbeheerder altijd onbelemmerd bij z'n meter moet kunnen. Dat is hier dus niet het geval.......

En een slimme meter is nu eenmaal makkelijker op grotere afstand te koppelen aan de slimme stroommeter. Als deze situatie zo blijft zal Toon nooit het gasverbruik aan kunnen geven.
Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Toon-thermostaat. Mijn Toon werkte tot vandaag nog niet goed, omdat de verbruiksgegevens niet door werden gegeven. De monteur van Toon legde uit dat ik slimme meters moest hebben. Eneco heeft deze voor mij aangevraagd bij Enexis. Enexis heeft de opdracht vervolgens blijkbaar uitbesteed aan GEAS. Vanmorgen stond er zonder aankondiging plots een monteur op de stoep. Hij heeft de electriciteitsmeter vervangen, maar de gasmeter niet. Volgens hem pastte de nieuwe meter niet op de positie van de oude meter. Blijkbaar is zo'n nieuwe meter groter dan een oude meter!? De monteur van GEAS adviseerde mij om contact op te nemen met COGAS.
Ik heb zojuist eerst maar eens met Eneco gebeld, die verwezen mij naar Enexis, en Enexis vervolgens heeft mij doorverbonden met GEAS. Deze hebben toegezegd e.e.a. uit te gaan zoeken. Ik ben benieuwd.
Maar nu mijn vragen: heeft iemand dit probleem ook gehad? Bestaan er slimme gasmeters die even groot of kleiner zijn dan de oude gasmeters?
Hoi Laurens,

Bij mij is 27-01-2015 ook een nieuwe slimme meter van het type Landis + Gyr geïnstalleerd. Volgens mij is er vanuit gegaan dat de maatvoeringen van de nieuwe slimme meters gebaseerd zijn op de oude gasmeters. Bij mij paste het wel.
Met de werking van Toon heb ik het probleem dat regelmatig de uitlezingen stroom en gas wegvallen. Nadat ik de adapter een paar minuten uit het stopcontact verwijderd heeft en Toon gereset, werkt het weer. Hopelijk ligt dit probleem aan de inleerperiode.

Jan Verduijn
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Jan,

Welkom op het forum. Dat de uitlezingen wegvallen heeft niets te maken met inleren. Ik kijk graag voor je na wat er aan de hand is. Kun je de toegang klantenservice aanzetten via Menu->Meer>Klantenservice?

Groet,

Folkert
Hoi Laurens,

Bij mij is 27-01-2015 ook een nieuwe slimme meter van het type Landis + Gyr geïnstalleerd. Volgens mij is er vanuit gegaan dat de maatvoeringen van de nieuwe slimme meters gebaseerd zijn op de oude gasmeters. Bij mij paste het wel.
Met de werking van Toon heb ik het probleem dat regelmatig de uitlezingen stroom en gas wegvallen. Nadat ik de adapter een paar minuten uit het stopcontact verwijderd heeft en Toon gereset, werkt het weer. Hopelijk ligt dit probleem aan de inleerperiode.

Jan Verduijn

Hoi Jan,

Leuk dat je meedenkt in dit topic!
Heb je deze foto gezien, die Laurens plaatste? Lees het topic eens terug of klik hierop:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/slimme-gasmeter-8180/index1.html#post73898

Als een slimme meter wordt geplaatst past die altijd, want er worden standaard maten gebruikt.
Maar hier kan de nieuwe slimme meter niet geplaatst worden, omdat er simpelweg geen ruimte rondom vrij is!

Heb je aan het open zetten van je externe toegang gedacht, wat Folkert aan je hebt gevraagd?
Hi Folkert,

Bedankt voor je advies inmiddels staat de klantenservice aan.

Jan
Hoi Jan Verduijn,

Het quoten wat je doet gaat niet goed.
Zo wordt het wel een rommeltje.
Wat is je reactie nu?
Hi Folkert,

Fijn dat je wil kijken wat het probleem is met
het weg vallen van de uitlezing stroom en gas.
Ik heb de externe toegang aangezet.

bvd Jan Verduijn
Sorry Brandje.
Ik wet nog niet goed de weg op dit forum.
Reputatie 7
Badge +6
@JL Verduijn

Kan gebeuren we helpen je graag verder op het forum 🙂. Ik heb voor je gekeken en zie dat de verbinding tussen je meteradapter en je Toon goed is. Toch blijft het vebruik hangen af en toe. Ik wil je vragen om de meteradapter te verwijderen en opnieuw te koppelen. Ik heb net de instructie hiervoor hier op het forum gezet.
Sorry Brandje.
Ik wet nog niet goed de weg op dit forum.

Hoi Jan,

Geeft niets; we zijn hier om elkaar te helpen.
Daarom was mijn berichtje; al doende leert men, toch...........

Heb je de tip van Folkert al uitgevoerd?
Hi Folkert en Brandje,

Zo juist de instructies uigevoerd. Zeer duidelijk uitgelegd en op dit moment lijkt alles stabiel. Morgenochtend als er niets is uitgevallen neem ik aan dat het probleem opgelost is. Nog bedankt voor jullie professionele hulp.
Jan Verduijn.
Hi Folkert en Brandje,

Zo juist de instructies uigevoerd. Zeer duidelijk uitgelegd en op dit moment lijkt alles stabiel. Morgenochtend als er niets is uitgevallen neem ik aan dat het probleem opgelost is. Nog bedankt voor jullie professionele hulp.
Jan Verduijn.

Hoi Jan,

Leuk om te horen! En graag gedaan!
En verder veel plezier met je Toon.
Hi Folkert,
Ik heb de instructie op 5 februarie uitgevoerd. De koppeling met de meteradapter was geslaagd, en alles leek ok. Tot en met vandaag is daarna iedere dag weer de uitlezing van het gas op het scherm weggevallen. Na de storingen heb ik daarna je instructie weer met succes uitgevoerd maar de andere dag was het gas weer uitgevallen. Ik geb
Reputatie 7
Badge +6
@JL verduijn

Jammer dat het niet goed gegaan is.Ik ga voor je informeren bij de softwarebeheerders, op dit moment is de meteradapter niet gekoppeld aan je Toon. Zou je deze zo'n 30 seconden uit het stopcontact willen halen en daarna terugplaatsen?
Reputatie 7
Badge +6
@JL VErduijn,

Op dit moment lijkt het of de firmware van je meteradpater niet is geinstalleerd. Zou je de meteradapter willen resetten(30 seconden van de stroom halen) en zo nodig koppelen? Ik zet het ook door aan onze softwarebeheerders.