Schakelingen per uur aan te passen | Eneco Community
vraag

Schakelingen per uur aan te passen

• 6 januari 2016
  • 12 reacties
  • 1179 Bekeken

Badge +1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 26 reacties
Hallo,

Ik verwarm mijn begage grond met een hybride systeem (warmtepomp + cv ketel) aangesloten op vloerverwarming met een watertemperatuur van max 40 graden. De warmtepomp heeft ca 5 minuten nodig om volledig in bedrijf te komen, gedurende die 5 minuten stookt de CV bij. Ik merk echter dat Toon vrij vaak warmte vraagt gedurende korte tijd (5 minuten) maar wel 5-6 keer per uur. Hierdoor wordt de warmtepomp niet goed benut. Is het mogelijk om langer te stoken met minder schakelingen?

Toon staat dag en nacht op 20 graden ingesteld en bij bij de instellingen een CV temperatuur van 40 graden en max 1 graad/uur opwarmen. In de praktijk wordt dat echter niet gehaald en duurt het langer.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Hallo,

Ik verwarm mijn begage grond met een hybride systeem (warmtepomp + cv ketel) aangesloten op vloerverwarming met een watertemperatuur van max 40 graden. De warmtepomp heeft ca 5 minuten nodig om volledig in bedrijf te komen, gedurende die 5 minuten stookt de CV bij. Ik merk echter dat Toon vrij vaak warmte vraagt gedurende korte tijd (5 minuten) maar wel 5-6 keer per uur. Hierdoor wordt de warmtepomp niet goed benut. Is het mogelijk om langer te stoken met minder schakelingen?

Toon staat dag en nacht op 20 graden ingesteld en bij bij de instellingen een CV temperatuur van 40 graden en max 1 graad/uur opwarmen. In de praktijk wordt dat echter niet gehaald en duurt het langer.

Morgen uibeltje,

Ik heb Toon nu een maand en mijn gasverbruik is nu opeens verdubbeld. Helaas kan ik het nu niet meer volgen wegens een storing met mijn meter maar ik zie/hoor ook erg vaak de cv aanspringen wat vroeger nooit was met mij oude thermostaat. Ook Eneco heeft mijn Toon en stookgegevens uitgelezen en die gaven aan dat de cv vaak heel zachtjes aan het stoken is. Ik moest eerst de studie periode van Toon afwachten omdat hij zich nog aan inregelen is en nu kan ik helaas niks meer zie wegens de storing. Ik ben erg nieuwsgierig of dit mogelijk is. Vloerverwarming altijd 18 graden word gestookt door een CV ketel.
Reputatie 7
Badge +6
@uibeltje

We werken continu aan thermostaat verbeteringen. Deze vraag krijgen we wel eens vaker, ook krijgen we wel eens de vraag of er juist meer schakelmomenten plaats kunnen vinden, zodat de temperatuurfluctuaties minder zijn. We blijven natuurlijk bezig om de thermostaat te verbeteren, maar aangezien Toon in heel veel diverse situaties wordt geplaatst kan ik niet direct aangeven dit in de toekomst mogelijk gaat zijn. Blijft je woning wel goed op temperatuur of wil je dat we een en ander voor je nakijken?
Reputatie 7
Badge +6
@Renate

Ten opzichte van welke periode is je gasverbruik verdubbeld? Toon moet inderdaad eerst inleren voordat deze optimaal werkt, maar dit mag niet tot een verdubbeling van het gasverbuik leiden.
Badge +1
Beste Folkert,

Woning blijft prima op temperatuur, dat is zeker geen probleem. Ik denk wel dat woningen met vloerverwarming gebaat zijn bij weinig schakelingen per uur omdat het een traag systeem is.

Vraag uit nieuwsgierigheid: wat doet Toon anders als ik in de instellingen de CV watertemperatuur en opwarmsnelheid aanpas? Deze staat nu handmatig op 40/1, lager dus nog dan de voorgeprogrammeerde instellingen voor vloerverwarming.
Badge +1
De laatste tijd merk ik iets aparts aan het stookgedrag van Toon. De ene nacht wordt er aan één stuk gestookt voor enkele uren, de andere nacht vele korte momenten per uur. E.e.a. is goed inzichtelijk voor mij als ik kijk naar het stroomverbruik. De warmtepomp haal ik er gemakkelijk uit, zeker in de nacht als er verder weinig stroom wordt verbruikt.
Zie bijgevoegde afbeeldingen ter illustraties tussen de tijdstippen 3-7. Het betreft 2 nachten met vergelijkbare temperaturen. Thermostaat staat dag en nacht op 20 graden, ik snap niet veel van deze verschillen. Is dit gedrag te beinvloeden? Eventueel opnieuw inleren?
Heb je er rekening mee gehouden dat we afgelopen dagen 4 tot 8 graden nachtvorst hebben gehad, uiteraard afhankelijk waar je woont!
Badge +1
Ja, dat heb ik. Het zijn 2 opeenvolgende nachten met vergelijkbaar weer. Omdat er nooit aangewarmd moet worden (thermostaat staat immers altijd op 20) snap ik het gedrag niet.
Dan zou ik de externe klantenservice even aanzetten dan kan een moderator op afstand straks even meekijken of er afwijkingen zijn.
Badge +1
Oh ja, vergeten te melden. Die heb ik al aangezet deze ochtend 🙂
Nou perfect!
Dan is het nu even afwachten!
Reputatie 7
Badge +6
@uibeltje

Ik zie dat op 13 februari de temperatuur redelijk snel daalde vanaf 23.30, dit zie ik niet op 14 februari, daarna is er meer gestookt om de temperatuur vast te houden rond de 20 graden.
Badge +1
Folkert, dank voor je snelle antwoord.
Blijf het toch vervelend vinden want dit wisselende gedrag is vaak aanwezig. Zou liever zien dat Toon iets langer doorstookt maar die wens is al vaker door mij en anderen geopperd. Een kleine overshoot neem ik dan voor lief.