Schade door monteur aan mijn cv-ketel en gasleiding | Eneco Community
beantwoord

Schade door monteur aan mijn cv-ketel en gasleiding

• 19 oktober 2015
  • 24 reacties
  • 1288 Bekeken

Badge
Hallo,

Wij zijn net klant geworden bij eneco en de eerste kennismaking is nou niet echt verlopen zoals we hadden gehoopt.

De reden van de overstap was eigenlijk de NLE en dubbel incasso drama en dacht dat eneco toon wel voor ons iets moois leek.

Nou de overstap is een feit dat is gelukt , maar nu de toon er zijn in totaal 3 monteurs geweest de eerste heeft schade aan de gasleiding gemaakt en mijn nieuwe cv ketel (dat hoor ik morgen) deze ketel is pas paar maanden oud! Dus ik vraag me dan ook af of eneco deze schade zal vergoeden ,als ik hun de reparatie bon opstuur.

Deze eneco monteur/installateur ging te werk als volgt:

A. Haalde niet de stroom van se cv-ketel af , en knipte zomaar een levende stroomdraad door van mijn ketel.

B. Bij het niet goed passen vd stekker van toon in de meterkast in het stopcontact, heeft hij in plaats van het even te verplaatsen of aan mij te vragen dat te doen.Aan de gasleiding staan rukken/trekken zelfs zo erg dat deze met plug en al nu uit de muur zijn getrokken en toen paste de stekker nog maar net!!

C. Toen de monteur er vervolgens achterkwam dat hij de draad van mijn cv-ketel had door geknipt en veel te veel had weg-geknipt liep hij naar zijn auto om vervolgens terug te komen met een stuk zwart 220 volt lampen draad ??? Dit monteerde hij tussen de ketel en het toon schakelkastje en tussen mijn draad dus nu door hem had ik 3 kroonsteentjes met draad ipv 1? (en dan ook nog met draad die je absoluut nooit gebruikt voor cv installaties).Oh en bij de toon activatie stond mijn ketel niet in de lijst met ketels dus ach dan druk ik maar op een heel ander type?! (ik snap de werking van opentherm en dat het in princiepe niets uit zou mogen maken maar toch) De monteur daarna weg en de ene na de andere storing begon ketel stopte niet meer met stoken en zelfs aan de telefoon met de klantenservice die zei trek de toon los van de muur , wat doet je ketel nu? uhm nog steeds stoken , tja dan issie stuk we plannen je zsm in voor een reparatie. (wel vlot zelde dag) ,maar achteraf niets geholpen want ook toon nr 2 deed het niet.
Oorzaak:ketel al beschadigd door eerste monteur!

D. Daarna zijn er nog 2 monteurs geweest de laatste heeft dan ook de toon meegenomen en zei , tja het werkt gewoon niet mijnheer. Dus ik teleurgesteld mijn oude honeywell rondje (modulerend) er weer opgedaan.

E. Nu heeft mijn ketel ipv het normale 2,5 m3 verbruik een verbruik van dik over de 6m3 per dag soms veel meer hij moduleerd NIET meer en stookt dus nu altijd op 80c !

E (aanvulling) Ik heb zojuist vernomen dat er meer mensen zijn met het type hreco 36 van intergas die gewoon toon aan de muur hebben hangen dus nu is het dus klaar als een klontje dat monteur 1 ernstige fouten in de installlatie procedure heeft gemaakt en daarmee zowel de toon als mijn cv ketel hebben beschadigd!
Toon is terug naar eneco maar de ketel is mijn eigendom en daar ehb ik een paar maanden geleden al mijn spaargeld voor ingeleverd!! Dus graag onderstaande goed lezen.

F. Kunt u mij vertellen hoe ik eneco / het bedrijf van installatie aansprakelijk stel voor het slopen van mijn splinter nieuwe HReco ketel?? Want zeg nu zelf dit is toch eigenlijk te gek voor woorden , ik kreeg zaterdag een sorry voor de overlast bon van prenatal van 15 euro heel erg lief bedoeld maar begrijp me niet verkeerd ik denk dat deze schade aan mijn ketel wel meer dan 15 euro gaat kosten en NIET onder de garantie gaat vallen omdat deze is veroorzaakt door kortsluiting omdat de monteur het nodig vond alles te doen zonder ook maar de ketel 1x van de stroom af te halen!!! (wat in elke handleiding staat haal altijd eerst de spanning van het apperaat voordat u iets doet).
Ik vraag me dan ook af of deze man wel thuis hoort in uw bedrijf want een visite kaartje is hij zeker niet , ik begrijp best dat iemand een keer een foutje kan maken das menselijk maar om zo te werk te gaan dat lijkt er meer op van geen zin in het werk en schijt aan de klant en zijn persoonlijke bezittingen en schijt aan de werkgever want ik denk niet dat eneco hier erg blij van word als alle monteur zo te werk zouden gaan??

Dus kortom graag een reactie terug , en PM mag ook hoe we dit gaan oplossen want ik heb hier een baby in huis en nu de ketel alleen nog maar op 80 graden stookt en soms niet meer uit gaat word het in zijn kamer als je niet de ketel in de gaten houd 24 u/pd 28gr en das gewoonweg slecht voor m'n kind!

Wss volgens de monteur die morgen als alles mee zit komt heeft hij de stappenmotor of de motor in algemeen beschadigd door draden door te knippen terwijl de ketel gewoon in bedrijf stond en niet van de stroom af was.
In het gunstugste geval zou het om een defecte sensor kunnen gaan zei hij maar omdat de ketel wel activiteit had dacht hij dat al te kunnen uitsluiten.
En ik heb de prijs voor reparatie van de motor nog niet gehoord omdat hij dat niet uit zijn hoofd wist en omdat hij zij het kan ook de print ofzo zijn dus ja enige wat zeker was zijn de kosten voor langskomen en het tarief p/u wat ik zeker moet betalen.En ik kan je vertellen daar kan ik heel veel prenatal bonnen van 15 euro voor halen!

En ook nog een klein dingetje er staat in mijn eneco dat ik de eerste vd maand moet betalen een rekening voor toon ??? van over de 100 euro , (gaat om factuur nummer:580732109)
Uhm jullie hebben de toon meegenomen (monteur 3) Ik heb geen toon in mn huis hier hoe graag ik ook wilde!! Dus kunnen jullie deze rekening er even uit halen alvast bedankt.

Nou ik hoop hier dus echt snel iets van te horen want ik ben nu best een beetje boos om zo afgescheept te worden.
Ik zal de monteur die morgen komt de foto's laten zien van de installatie van toon door monteur 1 en de schade die is ontstaan door zijn toedoen aan de gasleiding en hem vragen om zijn mening.

Mvg Paul

ps dit bericht staat ook al een keer met verkeerd onderwerp in ander forumdeel.
icon

Beste antwoord door Brandje 20 oktober 2015, 00:00

Het is een HR zonder Letter E

Hoi Brandje,

Intergas heeft een verwarrende type-aanduiding: HRe-ketels staan inderdaad over het algemeen voor een combinatie van warmte- en electriciteitslevering van de ketel.

Intergas heeft voor een HR-ketel de type-aanduiding Kombi Kompact HRE! Echt, ik heb het zelf niet verzonnen.

ppj

Hoi ppj,

Ik heb de originele snelkaart er even bij gepakt voor de benaming:

Intergas Kombi Kompakt HR 22

Ik weet nog goed dat wij dolblij waren met deze HR CV, want daar wij vroeger rond de 1200m³ per jaar zaten; zakten we nu onder de 700m³, waar we heden ten dage met onze slappe winters zelfs onder de 650m³ per jaar uitkomen.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Badge
Beste Paultje035,

Wat vervelend dat het allemaal zo gelopen is. Ik stuur dit intern door naar de afdeling die de monteurs aanstuurt. Graag hoor ik wel eerst van je hoe het afgelopen is met de servicemonteur, die nu bij je komt om het probleem te verhelpen.

Groet,

Folkert

Nou de monteur is geweest en bleek idd zo te zijn dat de toon een soort van kastje heeft wat gevoed word door spanning en deze loopt naar toon en via de ketel.
Wat mij vanmiddag duidelijk is gemaakt is doordat de monteur geen ene risico's heeft uitgesloten door de stroom vd ketel te halen en de toon en dat kastje dus op een in werking zijnde ketel heeft aangesloten dit mijn ketel helemaal in de war heeft geschopt.
Volgens de monteur was de schade beperkt tot zekering en wat parameters opnieuw instellen die om een of andere vage reden die hij ook niet wist (hij dacht aan verkeerde spanning op de opentherm aansluiting) , hij legde dit uit als volgt waarschijnlijk heeft de monteur per ongeluk spanning op de opentherm connectie gezet en daardoor de zekering eruit gegooit en de software op een of andere manier foute instructies gegeven. kortom het was niet een hele grote reparatie maar ik heb nu wel dik 14 dagen het 4 voudige aan gas verbruikt omdat mijn ketel niet meer stopte met stoken door dit euvel.
Dus wat ik graag zou zien van eneco is een compensatie voor de maand okt voor gas gebruik in die maand en dan met name vanaf dag 1 vd monteur tot vandaag. Die zekering en voorrij kosten waren gelukkig gedekt door mijn service plan vd ketel maar toch... het gas niet dus bij deze mochten jullie het goed willen maken doe dit dan door middel van gas compensatie. Ik vind dat ik tot op heden heel netjes en correct ben geweest ik heb zelfs de schade in mijn meterkast aan de gasleiding zelf gerepareerd (had ik ook kunnen laten doen en de rekening sturen) plus de ketel ook zelf alles moeten regelen zonder hulp in enige zin van eneco dus jah , ik denk dat ik wel iets verdien in de vorm van compensatie voor het te veel verstookte gas deze maand omdat dit zeer zeker niet mijn schuld was , tevens hoop ik echt dat ze die bewuste monteur de laan uit sturen , of hem een degelijke opleiding geven want kom op iedereen weet toch dat als je aan iets gaat werken waar stroom op staat je de stekker er uit haalt en zeker dan ook dat gedoe met trekken en rukken aan een gasleiding ???? waar op school leer je dat dan voor het zelfde geld had ik een lek gehad en zat ik nu met me vrouw en kind buiten zonder huis of erger nog!

naja anyway dat was mijn dag vandaag , sorry dat ik niet sta te juichen maar ik moet eerst zeker weten dat alles nu weer werkt zoals het moet werken en dat weet ik pas morgen om 00:00 als ik de uitdraai zie van mijn energylink.Ik mag hopen dat hij er niet zo uit ziet als deze van vd week!

Ohja en hoe zit het nu met die rekening in mijn eneco van over de 100 euro voor toon die ik dus niet heb?? want zoals ik het zie staat er duidelijk dat die word afgeschreven.Mocht dit zo zijn laat ik deze wel door de bank terug boeken als u dat niet erg vind!

Hoi Brandje,

Intergas heeft een verwarrende type-aanduiding: HRe-ketels staan inderdaad over het algemeen voor een combinatie van warmte- en electriciteitslevering van de ketel.

Intergas heeft voor een HR-ketel de type-aanduiding Kombi Kompact HRE! Echt, ik heb het zelf niet verzonnen.

ppj

Hoi ppj,

Ik heb de originele snelkaart er even bij gepakt voor de benaming:

Ik weet nog goed dat wij dolblij waren met deze HR CV, want daar wij vroeger rond de 1200m³ per jaar zaten; zakten we nu onder de 700m³, waar we heden ten dage met onze slappe winters zelfs onder de 650m³ per jaar uitkomen.
Wat een bericht!
Een eerste reactie. Door knippen met de stroom nog op de CV is inderdaad niet juist, maar dat de CV daardoor beschadigd is lijkt mij sterk.
Bij het door knippen kan als het ware kortsluiting ontstaan. Niets bijzonders als de thermostaat schakelt dan worden de aders ook kortgesloten.
Overigens werkt Toon hier al 3 jaar perfect op m'n Intergas!
Als je CV nu op 80 grd werkt is toch niet zo bijzonder? Het is een stand die door de installateur wordt gekozen, die zet je gewoon zelf op je CV terug naar 50 grd. Is voor de huidige buitentemperatuur meer dan genoeg.
Badge
helaas was dit maar zo mijn ketet kan sinds monteur 1 is geweest niet meer moduleren heb zelfs al een nieuwe thermostaat gekocht (ja opentherm) en deze geeft 40 aan als start temp en dan zegt de ketel ja de groeten en slaat uit! conclusie geen warmte en als ik de parameter vd ketel op aan/uit zet dan stookt hij wel maar alles op 80 gr en dit is niet wat ik wil en wat ik had. ik had een modulerende ketel die heel stil was en nu heb ik een ketel net herrie die 80 gr stookt non stop en met non stop bedoel ik dus 24 uur per dag!!! het is zo erg dat we snachts de wekker zetten om even een half uur de ketel stekker erin te doen voor de babykamer warm te houden en dan er weer uit.

Zelfs met de termostaat helamaal vd muur af blijft de ketel stoken en dit is allemaal begonnen nadat monteur 1 het nodig vond om draden door te knippen enz en dan nog maar te zwijgeb over de gang schade jammer dat het me niet lukt om foto's erop te zetten ik denk dat je dan ook wel zou zeggeb WTF heeft die man gedaan met je huis!?!?!

Vandaag komt er een monteur die ik zelf betalen moet dus ben benieuwd als ik hem het verhaal vertel en de foto's laat zien wat zijn mening ib deze is.

Kijk natuurlijk hoop ik voor 20 euro klaar te zijn maar dat is me al verteld met kosten km enz dat het wel duurder word maar gaf me 100% garantie dat hij niet weg zou gaan voordat alles weer werkte dus dst stelde me wel gerust dus vanavond zal ik de uitslag posten

Hopelijk een goed afgelopen post....

gr paul
Als je CV van het doorknippen van de thermostaat van slag raakt, dan zal de monteur vanmiddag de CV ongetwijfeld gewoon resetten.
Een moderne CV die schrikt daar echt niet van en is op allerlei elektronische manieren voor beveiligd!
En waarom je je Intergas gewoon niet zelf op een aanvoer van bv 50 grd zet is mij niet duidelijk, want daar geef je geen reactie op!
Je probeert het via je (nieuwe) thermostaat te doen, nou dat lukt je niet, want mijn ervaring bij Intergas is dat je dat zelf op je CV moet doen. Ook via de Toon lukt dat niet!!

Ik ben nieuwsgierig naar je terugkoppeling vanmiddag!
Reputatie 4
Badge +4

En waarom je je Intergas gewoon niet zelf op een aanvoer van bv 50 grd zet is mij niet duidelijk, want daar geef je geen reactie op!
Je probeert het via je (nieuwe) thermostaat te doen, nou dat lukt je niet, want mijn ervaring bij Intergas is dat je dat zelf op je CV moet doen. Ook via de Toon lukt dat niet!!

Ik ben nieuwsgierig naar je terugkoppeling vanmiddag!

Ik heb sinds 2 maanden ook een Intergas HRE ketel en het instellen van de cv-aanvoertemperatuur en temp tapwater lukt prima via de Toon. De Toon heeft ook "voorrang" op wat je invoert via het menu van de cv-ketel. Het enig dat niet lukt is om het tapwater voorverwarmen aan/uit te schakelen via de Toon, ondanks aanpassingen van de parameters zoals in de installatie-instructie staat.

Het is inderdaad niet slim om zomaar te gaan knippen in bedrading wanneer daar spanning/signaal op staat. Volgens mij staat ook ergens in de beschrijving bij Toon dat je een bepaalde volgorde in acht moet nemen om op opentherm over te gaan.

Ben wel benieuwd naar wat de monteur vandaag constateert!

ppj

Ik heb sinds 2 maanden ook een Intergas HRE ketel en het instellen van de cv-aanvoertemperatuur en temp tapwater lukt prima via de Toon. De Toon heeft ook "voorrang" op wat je invoert via het menu van de cv-ketel.

Hoi ppj,

Doe mijn een plezier en geef eens een foto van de pagina op Toon hoe dat bij jou ingesteld staat!
Wil je dat?
Reputatie 4
Badge +4
Hoi ppj,

Doe mijn een plezier en geef eens een foto van de pagina op Toon hoe dat bij jou ingesteld staat!
Wil je dat?

Dag Ton,

Uiteraard!! Bijgaand de foto's. Je kunt steeds het icoontje van wijzigen aanraken om in het volgend menu te komen ( is voor jou wel bekend, maar wellicht voor andere lezers niet) en zo de temperatuur en steilheid van de opwarmcurve instellen. Niet vergeten "op te slaan"!!!

Lukt het bij jouw Intergasketel wel om het voorverwarmen van tapwater aan/uit te zetten via Toon?

Instellingen via de Toon hebben voorrang op instelling via menu op ketel. Daar kwam ik achter toen de aanvoertemp. steeds weer naar 80 graden ging, terwijl 50 was ingegeven via menu ketel!

ppj
Reputatie 7
Badge +6
Beste Paultje035,

Wat vervelend dat het allemaal zo gelopen is. Ik stuur dit intern door naar de afdeling die de monteurs aanstuurt. Graag hoor ik wel eerst van je hoe het afgelopen is met de servicemonteur, die nu bij je komt om het probleem te verhelpen.

Groet,

Folkert
Hoi ppj,

Wil je dat?

Dag Ton,

Uiteraard!! Bijgaand de foto's. Je kunt steeds het icoontje van wijzigen aanraken om in het volgend menu te komen ( is voor jou wel bekend, maar wellicht voor andere lezers niet) en zo de temperatuur en steilheid van de opwarmcurve instellen. Niet vergeten "op te slaan"!!!

Lukt het bij jouw Intergasketel wel om het voorverwarmen van tapwater aan/uit te zetten via Toon?

Instellingen via de Toon hebben voorrang op instelling via menu op ketel. Daar kwam ik achter toen de aanvoertemp. steeds weer naar 80 graden ging, terwijl 50 was ingegeven via menu ketel!

ppj

Hoi ppj,

Zeer bedankt voor de foto's.
Die instel mogelijkheden, iets afwijkend omdat ik nog op versie 2.10.12 zit.
In het laatste scherm staat bij mij ook 50 grd ingesteld.
Dus zover is het bij mij bekend, maar voorzover ik weet reageert mijn Intergas helaas niet op deze instelling.
Dat geldt ook voor de mogelijkheid van het instellen temperatuur tapwater. Ook aan/uit werkt niet!
Misschien dat jij een nieuwer type Intergas hebt?
Reputatie 4
Badge +4
@ Brandje:

Mijn ketel is van 2015 ( hangt er vanaf 31 augustus), dus vermoedelijk nieuwere softwareversie.
Mijn Toon heeft sw-versie 3.1.22 dus ook daarin kan het verschil zitten.

Had jij de ketel al toen Toon geïnstalleerd werd? De geselecteerde ketel bij installatie van Toon, kun je niet terugzien/wijzigen. Daarvoor moet je een systeemherstel doen ( met als gevolg: alle data wissen)!

ppj
@ Brandje:

Mijn ketel is van 2015 ( hangt er vanaf 31 augustus), dus vermoedelijk nieuwere softwareversie.
Mijn Toon heeft sw-versie 3.1.22 dus ook daarin kan het verschil zitten.

Had jij de ketel al toen Toon geïnstalleerd werd? De geselecteerde ketel bij installatie van Toon, kun je niet terugzien/wijzigen. Daarvoor moet je een systeemherstel doen ( met als gevolg: alle data wissen)!

ppj

Ik had de CV al toen 3 jaar geleden Toon werd geïnstalleerd.
Toen kon je inderdaad het merk van je CV vooraf niet kiezen.
Inderdaad bij de huidige Toons kan dat wel, hoewel ik het idee heb dat die keuze ook niet veel voorstelt.
Mijn Intergas is van 1998, dus vermoed ik dat het inderdaad in de nieuwere software zit die Intergas nu gebruikt.
En fabrieksherstel is uiteraard geen optie!

Dus ik blijf zo'n 3 à 4 keer per stookseizoen naar zolder lopen.
Gelukkig stellen de winters hier voorlopig nog niets voor!
Reputatie 4
Badge +4

Mijn Intergas is van 1998, dus vermoed ik dat het inderdaad in de nieuwere software zit die Intergas nu gebruikt.

Als je ketel van 1998 is, is het geen Intergas kombi kompakt HRE denk ik. Volgens mij is deze ketel pas 4 a 5 jaar op de markt!

ppj
Reputatie 4
Badge +4

Hoi Brandje,

ppj
Badge
ik zelf heb een intergas hreco 36 met een groene pomp 7watt uit 01-2015 bouwjaar daar staat ook combi kompact voor
Reputatie 4
Badge +4

Ja, is mij nu duidelijk. Jij hebt nog een eerdere versie met twee pompen!
Foto maakt het verschil duidelijk. Nu gebruikt Intergas HRE als aanduiding ( zelfs HRE Eco)!

ppj

Foto maakt het verschil duidelijk. Nu gebruikt Intergas HRE als aanduiding ( zelfs HRE Eco)!

ppj

Oké, maar jij vertelt nu wat ik helemaal niet weet. En ik ben altijd in om bij te leren.
Waarom 2 pompen, roep ik nu uit bed?
Morgen pak ik de grote installatie handleiding er eens bij; ik ben nieuwsgierig.
Voor nu teruste!!
Reputatie 4
Badge +4

ppj

Oké, maar jij vertelt nu wat ik helemaal niet weet. En ik ben altijd in om bij te leren.
Waarom 2 pompen, roep ik nu uit bed?
Morgen pak ik de grote installatie handleiding er eens bij; ik ben nieuwsgierig.
Voor nu teruste!!

Om je toch even wakker te houden :$:P

Een pomp voor het cv-circuit en een pomp voor warmwater. Deze ketel mist de beruchte driewegklep, die anders voor het wisselen zorgt tussen ww en cv.

Welteruste!!!

ppj
Hoi ppj,

Nee je hield me niet wakker, want de iPhone ligt op het nachtkastje aan de oplader elke nacht en staat standaard op "niet storen"! Het bekende maantje staat dan boven in het scherm. Een heerlijke optie anders hoor je steeds van die irritante piepjes!
Goed dat je het even uitlegt; had van dubbele pompen nog nooit van gehoord. Systeem driewegklep uiteraard wel!
Overigens maakte ik nog een stomme rekenfout; de CV is 7 jaar oud en is uiteraard van 2008!
Het is een fijne CV, die makkelijk handmatig is te tunen en een perfect rendement heeft.
Badge
heej nou gaat iets beter nu met de ketel gelukkig !! maar nu valt er dus net een rekening voor toon in dr bus 100,01 euro die word afgeschreven , maar ik heb geen toon ???? haal dus voor de laatste keer aub die rekening uit het systeem PM me om mijn gegevens !

bedankt, paul
heej nou gaat iets beter nu met de ketel gelukkig !! maar nu valt er dus net een rekening voor toon in dr bus 100,01 euro die word afgeschreven , maar ik heb geen toon ???? haal dus voor de laatste keer aub die rekening uit het systeem PM me om mijn gegevens !

bedankt, paul

Hoi Paul,

Een Pb sturen is toch niet nodig; ze hebben al je gegevens via je Nickname.
En incasseren ze, dan hup een terugboeking en klaar is Kees!

Ben je overigens nu na deze idiote ervaringen met Toon en de installatie nog wel van plan een Toon (later) te nemen?
Reputatie 7
Badge +6
@paultje035

Die rekening wordt afgeboekt uiteraard, ik kan me voorstellen dat je nu geen toon meer geïnstalleerd wil hebben na je ervaringen. Mocht je het toch nog een kans willen geven dan hoor ik het graag, ik stuur je bericht ook ter lering door naar onze installateurs. Ik stuur je ook zo snel mogelijk een voorstel voor je gasverbruik via een privébericht.
Badge
@paultje035

Die rekening wordt afgeboekt uiteraard, ik kan me voorstellen dat je nu geen toon meer geïnstalleerd wil hebben na je ervaringen. Mocht je het toch nog een kans willen geven dan hoor ik het graag, ik stuur je bericht ook ter lering door naar onze installateurs. Ik stuur je ook zo snel mogelijk een voorstel voor je gasverbruik via een privébericht.

ok helemaal top dankje , hoop dat het idd niet word afgeschreven want tis al krap genoeg! Ik wacht je berichtje via PM af. gr paul