Problemen vloerverwarming / instellingen | Eneco Community
vraag

Problemen vloerverwarming / instellingen

• 21 januari 2019
  • 27 reacties
  • 464 Bekeken

Wij zijn sinds een jaar in bezit van een Toon thermostaat in combinatie met vloerverwarming. Eigenlijk hebben wij al sinds het begin problemen met het kiezen van de juiste instellingen. Enige tijd geleden hebben wij de instelling van de verwarming teruggezet naar vloerverwarming als hoofdverwarming op aanraden van Eneco. Helaas zorgt dit er tijdens deze koude dagen echter voor dat wij in de ochtend al rond de 10m3 verbruikt hebben, met de thermostaat op 17,5 en dat terwijl de temperatuur volgens de thermostaat op dat moment slechts 15,5 graad is. We hebben een vrijstaand herenhuis dat is gebouwd aan het einde van de 19e eeuw, dus dat we meer zouden verbruiken hadden we uiteraard verwacht, maar dit gaat wel heel ver.

De benedenverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming met een afstand van ongeveer 8cm tussen de buizen. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 45 graden en volgens de meters komt er ongeveer 40 graden binnen en komt er rond de 32/33 uit. Alle buitenmuren zijn voorzien van voorzetwanden met isolatie en bijna alle ramen voorzien van monumentenglas.

Op de eerste verdieping worden alleen de slaap- en badkamer momenteel gebruikt en die zijn voorzien van radiatoren (hier overigens geen problemen qua temperatuur). Ook op de overloop hangt een radiator. Er is hier nog een ruimte met twee radiatoren, maar die staan op dit moment uit.

De zolder wordt momenteel helemaal niet gebruikt en daar zijn ook nog geen radiatoren geplaatst.

Eind 2017 is het hele pand gerenoveerd en is ook de CV inclusief nieuw leidingwerk geplaatst. De ketel is een Remeha Calenta 40c en de vloerverwarming maakt gebruik van een grundfos circulatiepomp met 5 groepen.

Alle hulp is welkom, wat op dit moment verbruiken we naar onze mening te veel gas en al helemaal voor het feit dat we de benedenverdieping niet veel warmer krijgen dan 17,5 graad.

Johan

27 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Beste @johankrijt

Welkom op het forum. Fijn dat je ons gevonden hebt!

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat het nu in de woning wel warm genoeg word maar dat je schrikt van het verbruik. Graag kijk ik met je mee wat hier de oorzaak van kan zijn. Kan je de externe toegang aanzetten via Menu - Toon support - externe toegang AAN ?

Groeten Chantal
Hoi Johan,

Er is dus geen vloerisolatie begrijp ik?
Had je in het vorig stookseizoen de keuze handmatig gekozen? En die beviel dus niet?
Heb je de temperatuur al eens gecontroleerd op Toon®️ of die juist staat? Er is een correctie mogelijkheid in het menu.
De nachtverlaging staat 2 grd lager?
Heeft die Grunfos een schakelmogrlijkheid?
Beste @johankrijt

Welkom op het forum. Fijn dat je ons gevonden hebt!

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat het nu in de woning wel warm genoeg word maar dat je schrikt van het verbruik. Graag kijk ik met je mee wat hier de oorzaak van kan zijn. Kan je de externe toegang aanzetten via Menu - Toon support - externe toegang AAN ?

Groeten Chantal

Hoi Chantal,

Dankjewel voor je reactie! Helaas wordt de benedenverdieping nu ook niet warm genoeg (zeker in de nacht). Vanmorgen was het terwijl de thermostaat op 17,5 stond maar 15,5 graad. De externe toegang staat aan.

Gr. Johan
Hoi Johan,

Er is dus geen vloerisolatie begrijp ik?
Had je in het vorig stookseizoen de keuze handmatig gekozen? En die beviel dus niet?
Heb je de temperatuur al eens gecontroleerd op Toon®️ of die juist staat? Er is een correctie mogelijkheid in het menu.
De nachtverlaging staat 2 grd lager?
Heeft die Grunfos een schakelmogrlijkheid?

Hoi Brandje,

Onder de vloerverwarming zit +/- 40cm gasbeton als isolatie. Het vorige stookseizoen waren we nog niet geheel over, dus dat durf ik niet te zeggen. Ik had hem toen wel op 65 graden en 1 graad per uur staan, maar ik kon nergens vinden of de vloerverwarming instelling ook nog andere gevolgen heeft dan alleen de temperatuur. De temperatuur heb ik nog niet gecontroleerd, maar het voelt ook daadwerkelijk koud aan, dus ben bang dat die wel klopt. Maar goed om even te checken. Nachtverlaging doen we nu eigenlijk helemaal niet, aangezien hij toch wegzakt, dus staat de thermostaat de hele nacht en dag op 17,5 en in de avond even naar 18 (maar dat haalt hij eigenlijk bijna nooit). Die omdat veel wordt aangeraden om bij vloerverwarming niet te veel te verlagen aangezien het opwarmen heel veel energie kost. De schakelmogelijkheid hebben we niet helaas. Kunnen alleen de thermostaat en de pompsnelheid instellen.

Gr. Johan
Hoi Johan,

Het voordeel van de handmatige keuze i.p.v. vloerverwarming is dat je ook de 2 grd per uur keuze had kunnen maken.
Als de 17,5 de echte temperatuur is vind ik persoonlijk dat erg laag. Als muren en glas goed geïsoleerd zijn dan vraag ik me af of er toch niet teveel warmte ontsnapt via de vloer. Misschien nader onderzoek laten doen?

Er zijn er idd die helemaal geen nachtverlaging toepassen, vandaar ook mijn vraag daarover.
Met de pompschakelaar bereik je dat als de je CV stopt met verwarmen dat het warme (rest)water niet meteen door de vloer wordt gejaagd.
Los van wat de moderator op afstand nog bekijken in je Toon®️ zou ik testen op:

-instellen op handmatig 2 grd per uur
-pompsnelheid nog verlagen?
-temperatuur op je Toon®️ ijken
-ik vind 18 grd niet comfortabel.
Als de vloerverwarming als hoofdverwarminng gebruikt wordt, zou ik de thermostaatknop van de vloerverdeler wat hoger instellen. Het kan ook zijn dat het pennetje achter de thermostaatknop vast zit, je kan deze makkelijk verwijderen en het ventieltje een paar keer indrukken om hem goed gangbaar te maken en de thermostaatknop weer terug monteren. Stel hem op 50 of 55 graden in, het wordt toch met retour water gemengd. Jouw ketel krijgt zijn warmte niet kwijt terwijl Toon warmte blijft vragen.
Hoi Johan,

Het voordeel van de handmatige keuze i.p.v. vloerverwarming is dat je ook de 2 grd per uur keuze had kunnen maken.
Als de 17,5 de echte temperatuur is vind ik persoonlijk dat erg laag. Als muren en glas goed geïsoleerd zijn dan vraag ik me af of er toch niet teveel warmte ontsnapt via de vloer. Misschien nader onderzoek laten doen?

Er zijn er idd die helemaal geen nachtverlaging toepassen, vandaar ook mijn vraag daarover.
Met de pompschakelaar bereik je dat als de je CV stopt met verwarmen dat het warme (rest)water niet meteen door de vloer wordt gejaagd.
Los van wat de moderator op afstand nog bekijken in je Toon®️ zou ik testen op:

-instellen op handmatig 2 grd per uur
-pompsnelheid nog verlagen?
-temperatuur op je Toon®️ ijken
-ik vind 18 grd niet comfortabel.

De temperatuur vind ik ook veel te laag, dus de angst voor wat betreft de vloer heb ik ook, maar zou verwachten dat het water in de vloerverwarming dan sneller af zou koelen. Welke temperatuur zou jij proberen bij de 2 graden? Ook iets meer dan 55 aanhouden? De temperatuur op de Toon ga ik zeker even checken. Voor wat betreft het verlagen van de pompsnelheid, is dat dan om te zorgen dat de restwarmte niet meteen verloren gaat? Als tussenoplossing voor het ontbreken van de pompschakelaar?

Als ik het goed begrijp heeft de vloerverwarming zijn eigen circuit en het klopt nu inderdaad dat me is opgevallen dat als de CV stopt met verwarmen, maar de pomp van de vloerverwarming blijft draaien ik eigenlijk het water in het circuit van de vloerverwarming aan het koelen ben. Of zeg ik dan iets geks? Het lijkt dan soms bijna alsof het retourwater van de CV leidingen bij de pomp zelfs warmer is dan het toevoerwater als ook de CV blijft pompen.

Gr. Johan
Als de vloerverwarming als hoofdverwarminng gebruikt wordt, zou ik de thermostaatknop van de vloerverdeler wat hoger instellen. Het kan ook zijn dat het pennetje achter de thermostaatknop vast zit, je kan deze makkelijk verwijderen en het ventieltje een paar keer indrukken om hem goed gangbaar te maken en de thermostaatknop weer terug monteren. Stel hem op 50 of 55 graden in, het wordt toch met retour water gemengd. Jouw ketel krijgt zijn warmte niet kwijt terwijl Toon warmte blijft vragen.

Hoi Berny,

Dank voor je reactie! Ik zal de thermostaatknop eens checken. Heb inderdaad nu het idee dat er minder warm water in gaat dan nodig. Waar ik alleen beetje bang voor ben is het feit dat er een lamelparker vloer op de ondervloer verlijmt is en hier erg wordt gewaarschuwd voor te hoge temperaturen. Alleen wat die zijn is nogal een verschil van mening over. Nu is de bovenkant van de vloer op zijn warmst 26/27 graden, maar op de meeste plekken slechts 24/25.

Gr. Johan
55 grd is prima, samen met de iets hogere temperatuur (zie voorstel Berny) op de vloerunit.
Als je CV stopt, dan is het idd zonde om de restwarmte weg te pompen.
Je hebt die thermostaat vloerunit nu op 45 grd staan en effectief zeg je is het 40 grd; dus iets hoger afstellen moet toch geen probleem zijn?
55 grd is prima, samen met de iets hogere temperatuur (zie voorstel Berny) op de vloerunit.
Als je CV stopt, dan is het idd zonde om de restwarmte weg te pompen.
Je hebt die nu op 45 grd staan en effectief zeg hè is het 40 grd; dus iets hoger afstellen moet toch geen probleem zijn?

Helemaal mee eens! Meestal scheelt het maar een aantal graden in de vloer als ik hem 5 graden verhoog, dus misschien is dat in de koude dagen net het extraatje dat nodig is. Dankjewel voor bu alvast!
Zelfs op Toon staat er 55 graden als vloerverwarming instelling. Het is wel belangrijk dat het ventieltje goed werkt met de thermostaatknop en de capillaire voeler.
Pompschakelaar op 30 graden en de juiste pompsnelheid doen ook wonderen.
Reputatie 6
Badge +1
@johankrijt

Ik zie dat de externe toegang uit staat. Klopt dat? Als je nog hulp nodig hebt dan horen we het wel.

Groet,

Tina
@johankrijt

Ik zie dat de externe toegang uit staat. Klopt dat? Als je nog hulp nodig hebt dan horen we het wel.

Groet,

Tina

Hoi Tina,

Nog even nagekeken voor de zekerheid en hij staar toch echt aan. Vannacht wederom 8m3 verstookt en maar 16,5 graad vanmorgen.

Gr. Johan
Reputatie 6
Badge +1
@johankrijt

Dat is raar. Ik krijg de melding dat deze uitgeschakeld is. Heb je de externe toegang aangezet via de tegel Toon Support?

Geef een seintje als de toegang aan staat.

Tina
Zelfs op Toon staat er 55 graden als vloerverwarming instelling. Het wel belangrijk dat het ventieltje goed werk en thermostaatknop met de capillaire voeler.
En pompschakelaar op 30 graden en de juiste pompsnelheid doet ook wonderen.

Hoi Berny,

Dat is waar, maar dat is natuurlijk niet de temperatuur die de vloer in gaat. Thermostaarknop lijkt gewoon goed. Is ook te horen als ik met de knop draai qua geluid op precies de goede waardes. Vreemde is wel dat die op 50 graden staat nu, maar de invoer van de vloer op 40 blijft steken. Ook de thermostaat lijkt gewoon water te blijven geven op dit moment, dus lijkt erop dat het water minder warm aan komt dan de 50 graden op de thermostaat.

Gr. Johan
@johankrijt

Dat is raar. Ik krijg de melding dat deze uitgeschakeld is. Heb je de externe toegang aangezet via de tegel Toon Support?

Geef een seintje als de toegang aan staat.

Tina

Hoi Tina,

Excuus, ik had bij de instellingen alleen externe toegang aan staan, niet via de tegel. Die is nu ook aangepast.

Gr. Johan
Reputatie 6
Badge +1
@johankrijt

Wat zichtbaar is dat Toon de afgelopen nacht constant de ketel vraagt om warmte. De kamertemperatuur schommelt tussen de 16,7 en de 16,5 graden. Het gas verbruik is om die reden te verklaren. Toon probeert de gevraagde temperatuur van 17,5 graden te halen en blijft het signaal sturen naar de ketel. Op dit moment is er nog steeds een verschil van 1 graad te zien en blijft Toon de ketel een signaal geven naar de ketel.

Toon doet in dit geval wat hem gevraagd wordt en is er iets anders aan de hand.

Tina
@johankrijt

Wat zichtbaar is dat Toon de afgelopen nacht constant de ketel vraagt om warmte. De kamertemperatuur schommelt tussen de 16,7 en de 16,5 graden. Het gas verbruik is om die reden te verklaren. Toon probeert de gevraagde temperatuur van 17,5 graden te halen en blijft het signaal sturen naar de ketel. Op dit moment is er nog steeds een verschil van 1 graad te zien en blijft Toon de ketel een signaal geven naar de ketel.

Toon doet in dit geval wat hem gevraagd wordt en is er iets anders aan de hand.

Tina

Hoi Tina,

Logisch! Enig idee wat we daar mee zouden kunnen? Misschien toch proberen de maximale temperatuur instelling te verhogen bij de Toon? Aangezien de 55 graden naar het lijkt niet voldoende zijn om de vloer op temperatuur te krijgen? Ik heb ondertussen ook even de vraag open staan naar de leverancier van de vloeren wat zij als maximale temperatuur aanhouden.

Gr. Johan
Reputatie 6
Badge +1
@johankrijt

Sowieso zag ik dat gisteren de gevraagde temperatuur wel werd behaald bij een hogere aanvoertemperatuur. We kunnen dit uitproberen en morgen kijken hoe de Ketel en Toon zich gedragen de komende nacht.

Geef ons morgen een seintje en dan kijken we het na.

Tina
Zijn de radiatoren op de eerste verdieping vol open? Zou je ze willen smoren totdat de bovenkant warm is en onder lauw, om meer flow de vloer in te forceren.
Controleer ook als de voetventiel van de vloerverdeler niet te ver dicht is. Het lijkt dat de vloer niet voldoende warmwater krijgt...
Soms helpt een foto van de vloerverdeler situatie hier te posten. Ik heb begrepen dat de vloer installatie recent is (2017), soms kan ook de aanvoer en retour omgewisseld zijn, dan wordt ie ook niet warm niet...

Hierbij een foto van de verdeler. De aanvoer en retour had ik inderdaad ook al gelezen, maar ‘helaas’ zitten die goed aangesloten. Ik heb de thermostaatknop wel even losgehaald om te kijken of het ventiel niet vast zat, maar dat lijkt niet het geval. Met het verhogen van de temperatuur lijkt de temperatuur in het systeem wel iets op te lopen, maar erg hard gaat het niet en op het zorgt nog extra verbruik, maar misschien dat dat wegvalt als hij eenmaal de temperatuur haalt. De radiatoren boven heb ik gesmoord, dus even kijken of dat nog iets doet.
Als de rechter leiding het warmste wordt dan is het inderdaad goed aangesloten. Jammer dat je geen flowmeters hebt om te kijken als alle groepen even veel liters per minuut krijgen. Je zou ze met een IR thermometer moeten na lopen en per groep bijstellen totdat alle aanvoerslangen en retourslangen ongeveer dezelfde temperatuur hebben en dat de temperatuur van de retourslangen gelijk is aan de temperatuur van de retourleiding.
Ik zie dat de pompsnelheid op CP1 ingesteld is, kan je hem op CP2 instellen? (Constant pressure 2)
Druk 1 keer op de grijze knop >, en zal het meest rechts LEDje gaan branden. Ah, en de thermostaatknop op 55 en het rode kraantje ietsjes schuin zetten, niet te veel.
Als de rechter leiding het warmste wordt dan is het inderdaad goed aangesloten. Jammer dat je geen flowmeters hebt om te kijken als alle groepen even veel liters per minuut krijgen. Je zou ze met een IR thermometer moeten na lopen en per groep bijstellen totdat alle aanvoerslangen en retourslangen ongeveer dezelfde temperatuur hebben en dat de temperatuur van de retourslangen gelijk is aan de temperatuur van de retourleiding.
Ik zie dat de pompsnelheid op CP1 ingesteld is, kan je hem op CP2 instellen? (Constant pressure 2)
Druk 1 keer op de grijze knop >, en zal het meest rechts LEDje gaan branden. Ah, en de thermostaatknop op 55 en het rode kraantje ietsjes schuin zetten, niet te veel.

Hoi Berny,

wederom bedankt voor je hulp! In heb de pompsnelheid aangepast. Zag ergens staat dat dat ook de fabrieksinstelling is, dus logisch om zo te beginnen denk ik, dank! Ik heb hierbij al een IR meter liggen, had ik al gehaald om ook de temperatuur van de vloer in de gaten te kunnen houden, dus kan altijd eens checken of er momenteel erg groot verschil tussen zit!

Gr. Johan
@johankrijt

Sowieso zag ik dat gisteren de gevraagde temperatuur wel werd behaald bij een hogere aanvoertemperatuur. We kunnen dit uitproberen en morgen kijken hoe de Ketel en Toon zich gedragen de komende nacht.

Geef ons morgen een seintje en dan kijken we het na.

Tina

Hoi Tina,

Vannacht de maximale watertemperatuur op 65 graden laten staan, maar volgens mij zonder resultaat. 8m3 om 9 uur, maar deze keer lijkt het wel 17,5 graad te zijn gebleven. Lijkt helaas wel alsof de CV nog steeds constant aan staat. Zou jij eens willen kijken?

Gr. Johan
Reputatie 7
Badge +6
@johankrijt

De ketel staat inderdaad constant aan, dit is op zich normaal bij Open Therm, alleen de ketel is wel op een aardig vermogen lopen branden . De temperatuur is inderdaad wel 17.5 gebleven de hele nacht.

Reageer