Prijsverhoging Toon abbo Poll | Eneco Community

Prijsverhoging Toon abbo Poll

Toon eerste bericht

193 Reacties

Maar ff omhoog schoppen dit Topic.
Waar blijven alle veranderingen die ons beloofd zijn voor die prijsverhoging van één euro..
Ben benieuwd of we antwoord krijgen.?
Ikbenmallehenkieniet wrote:

Maar ff omhoog schoppen dit Topic.
Waar blijven alle veranderingen die ons beloofd zijn voor die prijsverhoging van één euro..
Ben benieuwd of we antwoord krijgen.?

Reputatie 2
Badge +1
Simpel, die komen voorlopig gewoon niet. Dit was gewoon een slimme marketing truc waar de gewone gebruiker direct in trapt. Nieuwe functies beloven om de pijn van de prijsverhoging wat te verzachten.

Na mijn opzegging 3 maanden geleden toch maar het forum blijven volgen in de stille hoop dat er iets moois zou komen. Helaas het tegendeel blijkt waar; nog steeds veel beloftes maar opleveren ho maar!

Gemiste kans lijkt mij en een flinke deuk wat betreft de betrouwbaarheid van Eneco.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk (hoop) dat ze het even te druk hebben met het oplossen van de Wifi issues in de nieuwste versie en het oplopende aantal kapotte printplaten in CV ketels na de upgrade tot 4.8 en hoger. Daarna is er misschien tijd voor nieuwe functionaliteit..........Wishfull thinking waarschijnlijk....
Ze hebben gereageerd met het uitbrengen van de Toon bèta app.... in plaats dat ze de boel oplossen, geven ze een onafgemaakte app vrij.. vanaf nu is iedereen Bèta Tester..... maar dat waren we toch al, we betalen er zelfs voor om te mogen testen. 🤑
Reputatie 7
Badge +3
Wel handig al die data. Ik hoop wel dat ze bij Eneco de security goed voor elkaar hebben. Als de Eneco servers worden gehacked kan je mooi zien wie er op vakantie is, hoe laat mensen de deur uitgaan iedere dag enzovoort. Er is vast wel een gilde wat daarin geinteresseerd is.
Overigens weet ik al precies wie mijn grootverbruikers zijn: wasmachine, droger en de vaatwasser. Daar heb ik Toon niet voor nodig 🙂
Mijn duurste verbruiker weet ik ook wel... maar om haar nu de deur uit te doen vind ik ook maar wat, dan moet ik zelf koffie gaan inschenken. 😥
Ik heb destijds als een van de eerste klanten een Toon ‘aangeschaft’ daar toen €250 voor betaald onder de voorwaarde dat ik hem mocht houden (anders is het geen kopen) en dat er geen aanvullende kosten zouden worden gerekend.

Voor diezelfde €250 kun je namelijk ook heel mooie andere apparaten kopen met apps die werken met je home automation. Die waren destijds als ‘wandkastje’ nog niet met touchscreen, dus heb ik voor de Toon gekozen.

En nu blijkt dat ik sinds een tijdje gewoon €3,50/mnd voor een zgn abo betaal, waar ik nooit over ben geinformeerd en nooit (bewust) akkoord op heb gegeven! Ik schrijf bewust tussen haakjes, omdat er mogelijk ergens een ‘Google-achtig’ akkoordje is afgedwongen onder het mom van slimme-meter en privacy, maar niet duidelijk als ‘opt-in’.

Dus terwijl jullie je druk maken over €1,- verhoging, ben ik ineens verrast door een €3,50 die plots wordt gerekend!

En ik gebruik de app vrijwel nooit! (Vakantie een paar keer om te dubbelchecken). Maar de meterstanden en het verbruik aflezen wel regelmatig. Dus die wil ik ook behouden, zonder daar uberhaupt iets voor te hoven betalen.

ON TOPIC: ik ben dus niet alleen tegen de €1 verhoging, maar tegen de €4,50 verhoging en het feit dat ik vals ben voorgelicht bij aanschaf. Want ik had mijn €250 beter kunnen uitgeven aan een stand-alone oplossing die met mijn overige home-automation werkt. Ipv het gesloten systeem wat alleen de hue promoot.

Eneco gaat er dus uit dit jaar. Na 5 jaar netjes klant te zijn gebleven en geen gebruik te maken van alle €200 overstappremies naar andere leveranciers.

Daag Toon, Daag Eneco!
Jorn22 wrote:

Ik heb destijds als een van de eerste klanten een Toon ‘aangeschaft’ daar toen €250 voor betaald onder de voorwaarde dat ik hem mocht houden (anders is het geen kopen) en dat er geen aanvullende kosten zouden worden gerekend.

Voor diezelfde €250 kun je namelijk ook heel mooie andere apparaten kopen met apps die werken met je home automation. Die waren destijds als ‘wandkastje’ nog niet met touchscreen, dus heb ik voor de Toon gekozen.

En nu blijkt dat ik sinds een tijdje gewoon €3,50/mnd voor een zgn abo betaal, waar ik nooit over ben geinformeerd en nooit (bewust) akkoord op heb gegeven! Ik schrijf bewust tussen haakjes, omdat er mogelijk ergens een ‘Google-achtig’ akkoordje is afgedwongen onder het mom van slimme-meter en privacy, maar niet duidelijk als ‘opt-in’.

Dus terwijl jullie je druk maken over €1,- verhoging, ben ik ineens verrast door een €3,50 die plots wordt gerekend!

En ik gebruik de app vrijwel nooit! (Vakantie een paar keer om te dubbelchecken). Maar de meterstanden en het verbruik aflezen wel regelmatig. Dus die wil ik ook behouden, zonder daar uberhaupt iets voor te hoven betalen.

ON TOPIC: ik ben dus niet alleen tegen de €1 verhoging, maar tegen de €4,50 verhoging en het feit dat ik vals ben voorgelicht bij aanschaf. Want ik had mijn €250 beter kunnen uitgeven aan een stand-alone oplossing die met mijn overige home-automation werkt. Ipv het gesloten systeem wat alleen de hue promoot.

Eneco gaat er dus uit dit jaar. Na 5 jaar netjes klant te zijn gebleven en geen gebruik te maken van alle €200 overstappremies naar andere leveranciers.

Daag Toon, Daag Eneco!

dus je heb nog nooit je contract en/of jaarnota's nagezien waar je voor betaald?.
Reputatie 7
Badge +3
Om nou te zeggen dat die jaarnota's er simpeler op zijn geworden...... Volgens mij verstopt Eneco dit in een postje administratieve kosten waar ook je incassokosten bij zitten. Zoekplaatje dus...
Reputatie 7
Badge +3
@Jorn22 als jij nooit een contract bent aangegaan heb je recht op teruggave van alle berekende abo kosten lijkt me. Is wel even een belletje waard naar Eneco maandag.
Toonz wrote:

Om nou te zeggen dat die jaarnota's er simpeler op zijn geworden...... Volgens mij verstopt Eneco dit in een postje administratieve kosten waar ook je incassokosten bij zitten. Zoekplaatje dus...

Hier moet ik je gelijk in geven. Door een fout van oudbewoners heb ik onlangs een onterechte overtap gehad. (gelukkig zeer snel door diverse partijen opgelost) ook een eindnota ontvangen.

Tjonge wat kan men onnodig informatie geven als toelichting. We hebben destijds mee mogen praten over een nieuwe nota maar dit is iets geworden waar een normaal mens geen kaas van heeft gegeten.
Reputatie 5
Badge +1
Toch verrassend al die verhalen. Bij mij was het altijd duidelijk dat ik 3.50 per maand betaalde (nu 4.50), het stond duidelijk in de contracten (in Jip en Janneke taal). Overigens ben ik op gegeven moment bij Eneco weggegaan omdat ik op dat moment (vaste prijs contract voor 4 jaar), 600 Euro per jaar te veel aan het betalen was. Daarnaast heb ik Toon lekker laten hangen. Sindsdien betaal ik braaf mijn maandelijkse kosten van 3.50

Sinds ik Toon heb, is mijn sluipstroom teruggelopen van meer dan 250 W naar 110 W. Niet door “lampies” uit te schakelen maar o.a. door op zoek te gaan naar die 75W vloerverwarmingspomp die 24 uur per dag draaide. Zonder inzicht was ik daar NOOIT aan begonnen. 140 Wh komt tot neer op 3.3 KWh per dag. Ik denk dat deze 4.50 per maand dus al dik is terugbetaald. Je moet er alleen iets mee doen en het vooral leuk vinden.

Daarnaast lees ik vaak dat er veel betere en goedkopere alternatieven zijn. Doe me een lol en kijk eens op de Fora van de “alternatieven”. Q-box, Smappee etc zijn echt niet veel beter.
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt gelijk dat Toon je helpt besparen door bewust te worden van je apparaten en het verbruik. Echter, bijna al je winst / inzicht haal je in het eerste jaar, daarna verdien je die abo kosten moeilijk terug. Je haalt niet ieder jaar opnieuw zulke besparingen als in het begin.
Reputatie 5
Badge +1
Toch valt het me op dat “blindvaren” garantie is om weer terug te vallen. De slimmemeterportal is bijv “te sloom” om bij te blijven. Bovendien geeft Toon een behoorlijk inzicht in de performance van mijn zonnepanelen. Tot mijn spijt heeft de app van de leverancier niet veel mogelijkheden (Solaredge).
Reputatie 1
Badge +1
Wat mij tegen staat bij de 1 euro prijsverhoging is dat Toon nog steeds niet 'af' en stabiel is.
Regelmatig gaat het mis en vliegen de resets, weer opnieuw inleren en storings tips om je oren. Dat kan toch niet waar zijn met een product wat allang af had moeten zijn ?
Elke keer is het wat en het vertrouwen in Toon zakt steeds verder weg.
We kopen toch ook geen wasmachine die om de havenklap gereset moet worden of opnieuw moet inleren hoe vuil mijn was is ?
Het product is simpelweg niet af; en daar kan en mag je dus niet nog eens meer geld voor vragen !!!

Toon vertoont alle symptomen dat het ontwikkeld is conform de agile/scrum methode. Maar deze methode is hier niet geschikt. Ontwikkel en test het product Toon liever volgens van te voren gestelde kwaliteits- en acceptatiecriteria zoals dat past bij embedded software. En als het daar aan voldoet, zet het dan pas op de markt.

Peter
Swets wrote:

Yobotje wrote:

Ik heb al heel wat gezocht en gelezen maar met de Fibaro rookmelder en stekker kom je niet los van Toon tenzij je een soortgelijk bedrag (€250-€550) in Fibaro's systeem investeerd en dan is de bediening van Hue in HCL nog om te huilen en zeker in de app!!
Ik ga de geruchten van Hue stekkers icm met Bridge 2 eens ontwarren. Geen idee of het waar is maar mocht dat zo zijn dan ben ik eruit.

kijk eens naar homey www.athom.nl

Kijk ook eens naar Domoticz met bv Raspberry of eeen kleine linux server
Dit werk perfect met alle z-wave apparatuur.
Je kunt zelf je Toon met koppelen
Reputatie 6
pvkan wrote:

Wat mij tegen staat bij de 1 euro prijsverhoging is dat Toon nog steeds niet 'af' en stabiel is.
Regelmatig gaat het mis en vliegen de resets, weer opnieuw inleren en storings tips om je oren. Dat kan toch niet waar zijn met een product wat allang af had moeten zijn ?
Elke keer is het wat en het vertrouwen in Toon zakt steeds verder weg.

Toon vertoont alle symptomen dat het ontwikkeld is conform de agile/scrum methode. Maar deze methode is hier niet geschikt. Ontwikkel en test het product Toon liever volgens van te voren gestelde kwaliteits- en acceptatiecriteria zoals dat past bij embedded software. En als het daar aan voldoet, zet het dan pas op de markt.
Peter

Je hebt volkomen gelijk.
Twee jaar geleden riep Eneco dat ze eind 2017 een miljoen toons verkocht wilden hebben.
https://www.bright.nl/bright-ideas/slimme-thermostaat-toon-over-twee-jaar-1-miljoen-huizen
Dat doel is bij lange na niet gehaald. Het gevolg is dat de prijs omhoog moet om de lopende kosten te dekken, en er nieuwe features moeten komen om oude klanten te binden en nieuwe te trekken. Tevens worden er nieuwe markten aangeboord, zoals nu ook Spanje.
https://www.viesgoclientes.com/hogares/productos/termostato-viesgo

Ondertussen is de low-level code van toon in essentie nog steeds dezelfde als vijf jaar geleden, met af en toe updates en bugfixes. De updates die rondgestrooid worden hebben meestal te maken met de user interface. Die user interface (GUI) is gemaakt in Qt, en dat geeft veel flexibiliteit voor de ontwikkelaars. Die flexibiliteit wordt betaald met een enorme aanslag op de geheugencapaciteit van toon. Dat geheugengebruik is de reden geweest van de spontane gui restarts in de latere 3.x.y firmware versies (dat waren geen reboots zoals beweerd werd, maar dus alleen gui restarts).

Om dat probleem te ondervangen is behoorlijk wat code uitgekleed in termen van geheugengebruik. Sindsdien (versie 4.3.20 en later) is de gui weer stabieler, maar zijn er andere problemen met de software. De wet van behoud van ellende geldt duidelijk ook voor Toon.
Overigens zie je nu ook een verschuiving van functionaliteit op je toon naar functionaliteit in de toon-app op je telefoon ontstaan.

Ik weet niet wat agile/scrum is (behalve managerskretologie), maar de code in toon (linux met een stuk of wat proprietary executables) wordt duidelijk onvoldoende getest voordat-ie op de klanten wordt losgelaten.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen