P1 poort splitsen | Eneco Community

P1 poort splitsen

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

120 Reacties

toon160113 wrote:

Inmiddels ontdekt dat dmv het simpel splitten met een goedkoop 4 weg splittertje Toon niet meer werkt maar mijn Plugwise Smile wel. Een andere lijn geeft wel een log af naar mijn laptop via mijn P1 USB, waarbij netjes de meterstanden te zien zijn. Maar Toon werkt dus niet...Weten we dat ook weer:(

Ik heb me er ook in verdiept en een mooie oplossing gevonden. Het splitsen van de P1 poort lijkt gemakkelijker dan het is. Met een telefoonsplitter gaat het daarom vaak niet goed zoals ook blijkt uit veel reacties op dit forum.
Op het internet heb ik een echte p1 splitter gevonden van het merk iungo ( www.iungo.nl ). Dit apparaatje werkt met een opto-coupler zodat de twee aangesloten apparaten elkaar niet kunnen storen. iungo heeft net als Toon ook een energieverbruiksmanager op de markt gebracht. De splitter is echter niet merkgebonden en los verkrijgbaar in de shop. Het werkt als een tierelier.
Veel succes allemaal.

http://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/81-producten/453-p1-poort-splitter

Hoi PW Dragt,

Goed dat je deze info met ons deelt.
Menig forumlid, waaronder @mpleizr, had problemen met het splitsen en dit is dus een perfecte oplossing.
Reputatie 2
Badge +1
Mede forum leden,

Gebruik onderstaande link om je splitter van 3 euro aan te passen en alles werkt zonder enig probleem.
Ik zelf gebruik Toon en Homewizard, waar ik Toon de 5 volt laat verzorgen en Homewizard zonder de 5 volt.
Bij mij was het aansluiten en zonder problemen werken.
Een tip is wel hou de kabels zo kort mogelijk en rol ze niet op en dan met een kabelbinder, dit werkt als een spoel en geeft een negatief effect op de signalering.

Succes allemaal.

http://www.smartmeterdashboard.nl/blog/gelijktijdiggebruikvanmeerderep1-uitlezerssplittenvanhetp1-signaal
Reputatie 2
Badge +1
Hierbij wat foto`s hoe het er dan uitziet.
Reputatie 6
Badge +1
Waarom stop je de splitter niet rechtstreeks in de p1 poort (zo dicht mogelijk bij de bron). Vanuit de splitter uitgang naar Toon en de andere uitgang naar de energielink van HWZ? Dan heb je niet veel te maken met de energiemodule van Eneco en de software die daarin draaid.
Reputatie 2
Badge +1
Jvp,

Dat is inderdaad het meest logische, maar de splitter krijg ik in mijn situatie niet in de p1 poort van de meter ik kan hem er niet diepgenoeg insteken.
Een optie in mijn geval kan ook een y-kabel zijn met op 1 poort de 5volt onderbroken.
Maar in mijn geval werkt alles hier feilloos zonder enige storing.
jvp wrote:

Waarom stop je de splitter niet rechtstreeks in de p1 poort (zo dicht mogelijk bij de bron). Vanuit de splitter uitgang naar Toon en de andere uitgang naar de energielink van HWZ? Dan heb je niet veel te maken met de energiemodule van Eneco en de software die daarin draaid.

Hoi Jürgen,

De vraag is of alles met die simpele splitter en de nieuwe adapter voor Toon Zon wel zal werken.
Het kon wel eens uitdraaien op toch de aanschaf van de eerder genoemde galvanisch gescheiden splitter.
Ach als de monteur voor Toon Zon is geweest weten we het zeker.
Reputatie 6
Badge +1
Brandje wrote:

Hebben ze jpu dan ook al gebeld met een aanbieding, of interperteer ik dit verkeerd.
jvp wrote:

Brandje wrote:

Hebben ze jpu dan ook al gebeld met een aanbieding, of interperteer ik dit verkeerd.

Ja dat interpreteer je verkeerd. Want anders zou ik dat hier expliciet vermeld hebben.
Ik zit klaar met de smartphone in de hand, maar ik vermoed dat wij als bestaande Toon klanten achter in de rij mogen aansluiten totdat de systemen het wel aankunnen zoals Danielle schreef.
avboven wrote:

Hallo,  een vraagje aan alle slimme mensen hier...

Ik heb een 2012 model slimmer meter met P1-poort.  Hierop is de TOON-zender aangesloten. TOON werkt naar behoren en toont netjes alle data.
Maar ik wil ook graag de HomeWizard EnergyLink aansluiten zodat dezelfde data in mijn HomeWizard omgeving wordt opgenomen...

oftewel..  de P1 data moet naar twee devices toe. Iemand ervaring met splitsen van de P1 ?

thx,  Aad

dit is een bericht van al even geleden, zijn er inmiddels mensen die het wiel hebben uitgevonden,
wil graag de toon behouden maar de energielink er bij aansluiten op de p1 van de slimme meter,
graag iemand zijn ervaring/hulp?
Reputatie 7
Badge +7
ik zou de zoekfunctie eens gebruiken en dan een poosje de verschillende topic,s op het forum door lezen.
als ik ff zoek kom ik links en rechts wel het een en ander tegen .
ook een oplossing
Voor wat het waard is. Heb zowel de TOON als de HomeWizard (HW) EnergyLink aangesloten op de P1 poort van de energiemeter. Heb een RJ11 telefoon splitter gebruikt (mannetje, twee vrouwtjes, 4 draden). Het mannetje zit in de TOON module. De stekkers van de HW en kabel uit de P1 poort zitten in de splitter. De hele configuratie moest even z'n weg vinden (echt geen idee waarom en of het aan de splitter lag, slimme meter is vrijdag geinstalleerd en meteen die avond de splitter er al tussen gezet).
Reputatie 4
Badge +1
Ik gebruik als "splitter" een KPN-aansluitdoos met twee rj-11 stekkeraansluitingen ( zie foto).
Gebruik dit voor aansluiting van 2 Toon's op mijn slimme meter. Werkt prima!!!

Zorg wel dat je er een hebt waarin alle 4-aderige aansluitingen met de stekkers zijn verbonden.

ppj
Reputatie 3
Badge
ppj wrote:

Ik gebruik als "splitter" een KPN-aansluitdoos met twee rj-11 stekkeraansluitingen ( zie foto).
Gebruik dit voor aansluiting van 2 Toon's op mijn slimme meter. Werkt prima!!!

Zorg wel dat je er een hebt waarin alle 4-aderige aansluitingen met de stekkers zijn verbonden.

ppj

Ik heb het hele draad(je) doorgelezen en volgens mij is dit nog wel de gemakkelijkste manier van splitsen! In zo'n kastje kun je als het goed is met het grootste gemak een kabel loshalen en op die manier slechts van één kan de 5 volt binnenhalen. Ik moet alleen weer even eerst goed gaan zoeken welke kabel nu ook al weer de 5 Volt was 🙂
0,99 cent op ebay. Is vermoed ik brievenbus post, mijn ervaring is dat het twee weekjes duurt.
http://www.ebay.com/itm/RJ11-6P4C-2-Way-Outlet-Telephone-Jack-Line-Splitter-Adapter-Beige-LW-/182308779343?hash=item2a7273354f:g:o7oAAOSwzaJX-vYK
Ik heb een 4-aderige RJ11 van zo'n 20cm geperst, die in de P1, daaraan een standaard splitterbox, met daarin Toon en de andere datalezer (RPi).

Werkt perfect, signaal komt overal sterk binnen en alles draait goed.

Je meter stuurt regelmatig een signaal uit, met daarin de o.a. de meterstanden. Het enige wat je hoeft te doen, is een verbinding op te zetten om dat signaal - met alle data - te ontvangen.
Reputatie 3
Badge
Rmdejonge wrote:

0,99 cent op ebay. Is vermoed ik brievenbus post, mijn ervaring is dat het twee weekjes duurt.
http://www.ebay.com/itm/RJ11-6P4C-2-Way-Outlet-Telephone-Jack-Line-Splitter-Adapter-Beige-LW-/182308779343?hash=item2a7273354f:g:o7oAAOSwzaJX-vYK

En dan moet je dus bij één van die twee inputs van één van de adertjes het pennetje afbreken/afplakken om te voorkomen dat er van beide apparaten 5Volt naar de meter gestuurd wordt.
R. Bontekoe wrote:

avboven wrote:

Hallo,  een vraagje aan alle slimme mensen hier...

Ik heb een 2012 model slimmer meter met P1-poort.  Hierop is de TOON-zender aangesloten. TOON werkt naar behoren en toont netjes alle data.
Maar ik wil ook graag de HomeWizard EnergyLink aansluiten zodat dezelfde data in mijn HomeWizard omgeving wordt opgenomen...

oftewel..  de P1 data moet naar twee devices toe. Iemand ervaring met splitsen van de P1 ?

thx,  Aad

dit is een bericht van al even geleden, zijn er inmiddels mensen die het wiel hebben uitgevonden,
wil graag de toon behouden maar de energielink er bij aansluiten op de p1 van de slimme meter,
graag iemand zijn ervaring/hulp?

Kijk eens op iungo.nl, deze werkt zeker, zelf in gebruik met toon zon en energylink homewizard.
Badge
Plantje wrote:

Rmdejonge wrote:

En dan moet je dus bij één van die twee inputs van één van de adertjes het pennetje afbreken/afplakken om te voorkomen dat er van beide apparaten 5Volt naar de meter gestuurd wordt.

En dat is op de afbeelding het tweede pennetje van rechts, naar mijn weten..
Reputatie 4
Badge +1
MarcoBilthoven wrote:

Plantje wrote:

Rmdejonge wrote:

En dat is op de afbeelding het tweede pennetje van rechts, naar mijn weten..

Ik heb al een jaar twee Toon's ( of is het Tonen!) aangesloten via een KPN-doos, zonder een aansluitpen eruit te breken en het werkt prima!

ppj

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen