P1 poort splitsen | Eneco Community

P1 poort splitsen

Hallo,  een vraagje aan alle slimme mensen hier...

Ik heb een 2012 model slimmer meter met P1-poort.  Hierop is de TOON-zender aangesloten. TOON werkt naar behoren en toont netjes alle data.
Maar ik wil ook graag de HomeWizard EnergyLink aansluiten zodat dezelfde data in mijn HomeWizard omgeving wordt opgenomen...

oftewel..  de P1 data moet naar twee devices toe. Iemand ervaring met splitsen van de P1 ?

thx,  Aad

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

120 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Welkom op dit forum avboven,

Wel een goede vraag,
ik heb het geprobeerd op te zoeken op Google maar kom daar erg weinig info over tegen.
Gewoon een telefoonsplitter RJ-11, zo'n koppelstukje 1 RJ-11 in en 2 RJ-11 uit.
Voor het kabeltje vanaf de P1 volstaat een gewoon stukje 4-aderig plat telefoonkabel.
Reputatie 3
Badge +2
Thats it ? Das wel simpel. Heb je daarmee geen signaalverlies ?
Zodra je data transporteert, heb je signaalverlies. Met nette connectors en korte kabels zal dat niet zo'n probleem zijn.
Ik heb het kort geprobeerd en er is signaal. De vraag is alleen welke apparatuur hangt er achter en hoeveel signaal vraagt dat.
Toon is al gauw een lastige, dat hebben we hier al gemerkt. Bij splitsing bleef mijn Toon werken, maar wat doet het andere
mij onbekende apparaat (HomeWizard EnergyLink) het ook. Gewoon proberen, zo'n blokje kost 2 euro en een telefoonkabeltje heeft iedereen wel liggen.
Reputatie 7
Badge +7
Via google gevonden
( is echt niet zo moeilijk iets opzoeken)

Zomaar een telefoon splitter gebruiken werkt niet !

(en heeft Niets met de Toon van doen.) 

http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/marktplaats/slimme-meter-p1-poort-duplicator-ontwerp-verzoek.2246892.lynkx?pageStart=1
Reputatie 1
@Toon Econoom en anderen: ik hoor graag of beide apparaten echt blijven werken. Ik heb in Google een tijdje geleden al hierop gezocht en er wordt gezegd dat een eenvoudige splitter niet altijd werkt en dat het een actieve switch zou moeten zijn (dus geen hub), kortom het is in de praktijk lastiger dan je denkt. Ik wil net als de topic-eigenaar een home-wizard aansluiten en Toon blijven gebruiken.
Worden er nu geen 2 zaken door elkaar gehaald?
een RJ11 is mi een telefoon klik aaansluitingen 
een RJ45 is mi een netweraansluiting

De zg switchen werken toch alleen op netwerkaansluitingen. 

Dus de P1 poort wat is dat nu?
Ik heb niet meer gezegd dan dat je een RJ-11 splitter kunt inzetten om op twee "lijnen" seriële data uit de P1 poort te halen.
Protocollen die je daarvoor wilt gebruiken is een ander verhaal. Dat ligt aan de apparaten die je er aan hangt.
In wezen creëer je dan een soort netwerk, weliswaar met een eigen protocol.
Een IP-netwerkswitch (een switch is altijd actief) gaat je hierbij niet helpen, ook geen hub.
De P1 poort is serieel en gebruikt van de RJ-11 maar 3 pinnen, nl. 2 (RTS), 3 (GND) en 5 (RxD).
De vraag is wat je met de data die er uit komt wil doen, naar welk apparaat en hoe gaat dat apparaat er mee om.
Dat is nog niet zo eenvoudig. Als je twee apparaten tegelijk wil laten communiceren met de P1 poort, dan heb je een goed protocol nodig.
Met de door mij genoemde RJ-11 splitter wordt het signaal één op één op beide uitgaande connectors gezet, maar als de apparaten die daar aangehangen gaan worden ieder hun eigen plan gaan trekken zonder afspraken (protocol), kan het natuurlijk goed fout gaan.
Kortom, er komt veel meer bij kijken en dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Heel goed bedankt voor deze uitleg. 
Het is weer een stukje duidelijker. 
Maar p1 is dat nu rj11 of 45?
De poort zelf is RJ-11 en daar krijg je echt geen RJ-45 ingepropt.
Ook weer duidelijk. Ik heb zelf geen slimme meters, dus ik was even nieuwsgierig. 
Bedankt voor de aanvullende info!!
Reputatie 1
Ah prima en duidelijke uitleg inderdaad, dank daarvoor. Ik hoop dat er forumleden zijn die al ervaringen met het splitsen van de P1 poort hebben en dat hier willen delen.
Reputatie 3
Badge
Ik kan me herinneren dat er eerder is gesproken over 2 apparaten en 1 p1 poort maar dit is echt al maanden geleden. Ik kan hem niet zo snel vinden nu. Kan je dus helaas ook geen antwoord geven.
Ik ben inmiddels wat verder met de berichten uit het Elektor forum.  Ga even een printje maken met het juist splitsen van de signalen op pen 2 en 5.
Meldt me na komend weekend weer 🙂
Reputatie 1
Ha spannend! Ben zeer benieuwd avboven! 🙂
Ik ben inmiddels wat verder met de berichten uit het Elektor forum.  Ga even een printje maken met het juist splitsen van de signalen op pen 2 en 5.
Meldt me na komend weekend weer :-)

ben erg benieuwd of het je lukt. 
Heb me ook al rot gezocht het net maar niks passends gevonden
Reputatie 3
Badge
Het weekend is voorbij 😉 nee hoor rustig aan. Is het wel gelukt al?
Zie  http://womp3-14.vijfwal.nl/p2013a.html  voor het geval je zelf een splitter wilt knutselen.
Reputatie 1
Inmiddels ontdekt dat dmv het simpel splitten met een goedkoop 4 weg splittertje Toon niet meer werkt maar mijn Plugwise Smile wel. Een andere lijn geeft wel een log af naar mijn laptop via mijn P1 USB, waarbij netjes de meterstanden te zien zijn. Maar Toon werkt dus niet...Weten we dat ook weer:(
En nu nog even wachten op reactie van @avboven............................
Reputatie 1
Inderdaad Ton! Zou wel fijn zijn iets ervan te horen!
Reputatie 3
Badge
Heb je een idee waarom toon niet werkt na gebruik van een splitter?
Reputatie 1
Geen idee, Toon raakt in de war of zo, op Toon zelf staat onder systeem ook dat de meteradapter aan het inleren is. Ik had dat even gecheckt omdat ik dacht dat de verbinding niet goed was, ook een softe reset gegeven. Maar daar lag het niet aan. Zodra ik de plugwise smile uit de splitter haal komt het signaal direct terug op Toon.
Reputatie 3
Badge
vreemd. @eneco weten jullie mogelijk waardoor dit komt?
Reputatie 2
Badge +1
Inmiddels ontdekt dat dmv het simpel splitten met een goedkoop 4 weg splittertje Toon niet meer werkt maar mijn Plugwise Smile wel. Een andere lijn geeft wel een log af naar mijn laptop via mijn P1 USB, waarbij netjes de meterstanden te zien zijn. Maar Toon werkt dus niet...Weten we dat ook weer:(

@toon160113 @Jeroen

Het probleem zit niet in de splitter maar in de Plugwise Smile. Het blijkt dat de Plugwise Smile het signaal naar beneden trekt waardoor de meteradapter van Toon geen juiste data meer binnenkrijgt.
Plugwise weet van dit probleem en heeft een specifieke splitter op de markt gebracht om dit op te lossen.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen