P1 kabel | Eneco Community

P1 kabel

• 20 januari 2014
  • 63 reacties
  • 13726 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 50 reacties
Hallo,

ik heb net me slimmemeters gekregen echter kan ik nergens de p1 kabel vinden.
dit is niet een normale utp kabel volgens mij kan ik nog aan zo een kabel komen moet dat via eneco?

bedankt

alex

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

63 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo het is niks meer en niks minder als een telefoonkabel met telefoonstekker (het vierkante plug je dan wel te verstaan). Echter let op! Sommige telefoon kabels en stekkers hebben maar 2 draden (meer gebruikt de telefoon er niet) echter hier heb je wel alle adres nodig. Dus een telefoonkabel met alle aders aangesloten. En is dus gewoon in de winkel te krijgen.

Als je een Toon hebt, of een soortgelijk uitlees apparaat, wordt er meestan z'n kabeltje bijgeleverd.
Reputatie 4
Badge +4
Hallo,

dit is niet een normale utp kabel volgens mij kan ik nog aan zo een kabel komen moet dat via eneco?

bedankt

alex

Let er ook op dat de aders in de 4-aderige kabel niet gekruist zijn, anders werkt het niet. Ik heb een kabel van 20 meter tussen P1 en meteradapter en dat werkt prima.

De P1-poort bij een Landis&Gyr E350 zit rechts, beneden aan de zijkant ( zie foto)!

Peter-Paul
Hallo,

bedankt

alex

Als je de originele doos erbij pakt waar Toon in zat, dan vind je daar ook de juiste kabel!
Heb kabel aangesloten telefoon met meerdere adres niet gekruist. De twee sensoren eruit gehaald moet ik nog iets in toon doen zie nammelijk niets.
Prima en nu dus je slimme meters activeren bij Eneco en 14 dagen maximaal afwachten.
Maar dat had ik geloof ik al een keer aan je uitgelegd.
Als alles goed gaat dan zie je opeens op een morgen gewoon de data wel in Toon!
Reputatie 4
Badge +4
Heb kabel aangesloten telefoon met meerdere adres niet gekruist. De twee sensoren eruit gehaald moet ik nog iets in toon doen zie nammelijk niets.

Ja, in de Toon aangeven dat je "slimme meters" hebt, de C-waarde aanpassen en eventueel de meteradapter opnieuw aanmelden. Dan zou je gelijk de e-meting moeten gaan zien ( gas is eens per uur)!

Peter-Paul
Heb net eneco gebeld en geven aan dat mijn meters te slim zijn hahaha. Nee zijn nieuwe meters en werken niet met de huidige adapter.
krijg hopelijk binnen een week nieuwe adapter met andere software die wel moet werken.
Reputatie 4
Badge +4
Heb net eneco gebeld en geven aan dat mijn meters te slim zijn hahaha. Nee zijn nieuwe meters en werken niet met de huidige adapter.
krijg hopelijk binnen een week nieuwe adapter met andere software die wel moet werken.

Welk merk/type heb jij dan? Eventueel foto! Ik dacht dat Stedin nog steeds Landis&Gyr E350 ophangen.

Peter-Paul

Heb je de activatie niet meteen geregeld?
Ja ik heb alles doorgegeven aan ze ook de activatie.

zie bijlage voor meters.
Of de meters hebben nieuw software kan ook. Weet het even niet uit me hoofd
Oké dan is het nu wachten op de nieuwe adapter en de 14 dagen termijn.  
Ja denk het wel laat wel wat weten als het gelukt is.
Reputatie 6
Badge +1
Activeren bij eneco 😕
Nieuwe software in deze type meter waardoor hij niet communiseerd met de energieadapter van Toon😕

Volgens mij mis ik iets,.

maar volgns de website van de fabrikant is er geen nieuwe software voor en is de huidige software nog steeds dezelfde software al bij de introduktie van deze meters.

En aanmelden bij Eneco weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat hét 2 weken kan duren voordat de gasmeter gekoppeld is aan de electrometer. Daarna zal via de P1 poort de gegevens door worden gegeven.
Maar het is zeker eer een Stedin meter? Want dat zo het een en ander verklaren
Altijd leuk om een terugkoppeling te krijgen!
Ik heb geen idee ik ga ervanuit dat ze bij eneco weten hoe en wat geen idee.
Reputatie 4
Badge +4
Activeren bij eneco 😕

Maar het is zeker eer een Stedin meter? Want dat zo het een en ander verklaren

Nou ik denk niet dat het een Stedin-meter is, want volgens mij plaatsen ze nog steeds de E350.

Wel een probleem voor Eneco denk ik: als straks analoge meters gewisseld gaan worden voor "slimme" . Komt er, bij dit type, dus nog een kostenplaatje aan/bij ( wisselen van meteradapter). In welk gebied is deze meter geplaatst ( netwerkbeheerder)?

Ik heb meteradapter 6500-1102-0401 en hangt er sinds mei. Alles werkt hier prima.

Peter-Paul
Woon in almere 1336. Verder geven ze aan dat dit nieuwe meters zijn met nieuwe software. En dat ze nieuwe adapters hebben die met deze meters om kan gaan. Binnen 7 dagen hoop ze dat hij hier is maar kon ze niet 100% zeker zeggen. Dus wachten maar weer netjes af.
Woon in almere 1336. Verder geven ze aan dat dit nieuwe meters zijn met nieuwe software. En dat ze nieuwe adapters hebben die met deze meters om kan gaan. Binnen 7 dagen hoop ze dat hij hier is maar kon ze niet 100% zeker zeggen. Dus wachten maar weer netjes af.

Dit is een logisch vervolg van de problematiek van het niet goed communiceren van de oudere adapters met nieuwe slimme meters.

Reputatie 4
Badge +4
Kennelijk is er dan geen afstemming om hetzelfde protocol te gebruiken voor gegevens/uitlezen P1-poort tussen de verschillende (meter)fabrikanten / netwerkbeheerders. Ieder weer zijn eigen "eilandje" !! Als dit waar is: triest!

Peter-Paul
Exact!! Daarom moest Eneco sinds meer dan een maand die verwijdering P1 kabel adviseren. 
Reputatie 4
Badge +4
Exact!! Daarom moest Eneco sinds meer dan een maand die verwijdering P1 kabel adviseren. 

Begreep eerder dat het niet om een specifiek type meter(s) zou gaan. Misschien dat een moderatotr
hier nog wat duidelijkheid over kan geven. En wordt dan dezelfde meteradapter geleverd met andere software of een heel ander type. Dan kunnen vragen op dit forum hierover gelijk worden beantwoord.

Peter-Paul
Ik heb nog even een vraagje, het lijkt wel of me toon een beetje in de war is nu.
ik heb hem ingesteld op 20,5 graden ik zie nu al 2 dagen dat vlam blijft branden en bij 21 nog steeds brand. Als ik dan handmatig de temp lager zet gaat vlam uit bij 19,5 lijkt dus 1 graad verschil te zijn kan dit of moet er iets aangepast worden.

alex
Als de toestand al 2 dagen duurt dan is het tijd voor een softreset. 
Kennelijk is er dan geen afstemming om hetzelfde protocol te gebruiken voor gegevens/uitlezen P1-poort tussen de verschillende (meter)fabrikanten / netwerkbeheerders. Ieder weer zijn eigen "eilandje" !! Als dit waar is: triest!

Peter-Paul

Op de P1 meter zit een standaard protocol, deze is gewoon uit te lezen.
Lees mijn meter zelf uit zonder tussenkomst van de leverancier.