Opentherm module Vaillant | Eneco Community

Opentherm module Vaillant

• 9 oktober 2012
  • 63 reacties
  • 11112 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Ik heb zojuist ingeschreven voor  Toon, maar zit met een vraag:
  • Is het raadzaam om voor de installatie van Toon opentherm module op mijn Vaillant CV te instaleren? Of krijg je deze bij levering van Toon erbij verzorgt de Eneco monteur de installatie?
Ik heb een Vaillant HR PRO CW4 + calorMATIC 360 thermostaat uit 2006

Alvast bedankt,

David

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

63 Reacties

Reputatie 3
Badge
Eneco monteur verzorgd de instalatie en volgens mij optioneel de module tegen meerprijs. het antwoord zal door een moderator compleet gemaakt worden. Ik heb geen module nodig gehad.

gr. jeroen

welkom op het forum trouwens.
Reputatie 2
Badge +1
@daafnl

Hartelijk welkom op het forum.
Wij verzorgen niet alle OpenTherm modules. Ik heb zojuist contact gehad met Tempus, het Eneco installatiebedrijf in je regio. Zij geven aan dat ze de OpenTherm module van de Vaillant HR PRO wel leveren. Je krijgt deze bij de levering van Toon en je hoeft je geen zorgen te maken over de installatie van de module, dit verzorgt de installateur.

Heb je wat aan deze informatie?

Groet,
Joep
Reputatie 3
Badge
Wat kost die module Joep? Handig voor mensen die ook iets optioneels nodig hebben. Moet ik denken aan 30 tot 50 euro extra?
Ik weet genoeg Jeroen & Joop bedankt!
Reputatie 3
Badge
Niet benieuwd naar de prijs ervan?
Reputatie 2
Badge +1
@Jeroen

De desbetreffende module is onderdeel van de installatie van Toon, hier worden op dit moment geen extra kosten voor berekend.
@Jeroen

De desbetreffende module is onderdeel van de installatie van Toon, hier worden op dit moment geen extra kosten voor berekend.

Beste Joep, ik ben zojuist nieuw op dit forum en lees dat een opentherm module(voor valliant ketels) word geleverd door Eneco om te communiceren met Toon.In Augustus is er een monteur bij ons geweest om Toon te installeren en die zag alleen maar problemen , met onze internet (KPN experiabox) en onze Valliant CV . Volgens deze monteur zou ik zelf zo'n module moeten installeren op mijn valliant, en ik moet een open verbinding aanvragen bij KPN(voor experiabox). MAAR IK MOCHT DE NAAM TOON niet zeggen. Anders zou dit niet mogelijk zijn . Graag wat meer info wat ik nu zou kunnen doen om Toon evt toch te kunnen installeren.

Groeten Alex Keijzer
Vreemd verhaal. Zoals hierboven vermeld levert en installeert Eneco de OpenTherm-module voor de Vaillant als onderdeel van de installatie van Toon.
Ben trouwens wel heel benieuwd naar de "open verbinding" die je bij KPN moet aanvragen.
Lijkt me net zoiets als een leerling timmerman erop uitsturen om een vierkante-gaten-boor te halen.
Badge
@Jeroen

Beste Joep, ik ben zojuist nieuw op dit forum en lees dat een opentherm module(voor valliant ketels) word geleverd door Eneco om te communiceren met Toon.In Augustus is er een monteur bij ons geweest om Toon te installeren en die zag alleen maar problemen , met onze internet (KPN experiabox) en onze Valliant CV . Volgens deze monteur zou ik zelf zo'n module moeten installeren op mijn valliant, en ik moet een open verbinding aanvragen bij KPN(voor experiabox). MAAR IK MOCHT DE NAAM TOON niet zeggen. Anders zou dit niet mogelijk zijn . Graag wat meer info wat ik nu zou kunnen doen om Toon evt toch te kunnen installeren.

Groeten Alex Keijzer

Ik snap niet wat jouw Experiabox te maken heeft met de onderlinge communicatie van Toon..lijkt mij een broodje aap verhaal. De modules die bij Toon geleverd worden zenden hun signaal naar Toon via het Z-Wave protocal. Dit gaat niet via het draadloosinternet, alleen heeft Toon zelf verbinding via jouw draadloosinternet met een server (ergens in den landen) om de gegeven op te halen.
Goede avond. Bedankt voor jullie reactie's. Ik denk dat ik morgen maar weer eens de telefoon pak om met Enceo te praten over dit probleem.
Reputatie 3
Badge

Groeten Alex Keijzer

Wil jij je uitleg geven? ik heb ook een experiabox van kpn een ZTE modem maar werkt zonder problemen met toon. De modulde extra voor de cv had ik niet nodig.
Beste Jeroen, volgens de monteur zou de Experiabox met Toon aangesloten moeten worden met een eigen "openkanaal' die alleen te gebruiken is door Toon. Dit zou je niet zelf kunnen doen maar moet door KPN worden gedaan???? Volgens deze monteur kan anders de Toon niet worden gekoppeld via het Wifi netwerk.Ook vertelde hij er bij dat als ik dit zou aanvragen bij KPN dat ik niet mocht praten over Toon , daar anders deze openverbinding niet door KPN wordt geinstalleerd. DUS helaas tot nu toe geen Toon voor mij.
Reputatie 3
Badge
Sorry dat ik je niet begrijp. Ik kan dit ook niet voorstellen (geloof je wel hoor). Toon hoort gewoon via wifi verbinding te moeten maken en zoals jij beschrijft dat je dus diep in systemen moet althans de kpn medewerkers zou helemaal niet nodig zijn. Lijkt mij.

koppelen via wifi. Via wifi komt alleen file/weer en berichten van eneco binnen meer niet.
Reputatie 3
Badge
Hier werkt toon perfect. met een zte modem van kpn. gewoon alles in 1 pakket.
Reputatie 2
Badge +1
@Alexkeijzer

Welkom op het forum.
We verzorgen niet alle OpenTherm modules. Graag verneem ik van je welke ketel je precies hebt. Dan kan ik uitzoeken of we de desbetreffende module kunnen leveren (en installeren).

Sommige internetverbindingen of routers zijn op een bepaalde manier ingesteld waardoor Toon geen verbinding kan maken met het Wi-Fi netwerk. De internetverbinding is onder andere nodig voor de activering van Toon. Een van de oplossingen bij dit probleem is om het kanaal (“channel”) te laten wijzigen door je provider (KPN in jouw geval). Eneco is hier niet verantwoordelijk voor maar uiteraard proberen we met de klanten mee te denken. In het topic “Internetverbinding met Toon valt weg” staan tips en oplossingen voor dergelijke problemen.

Ik zie dat je ondertussen al telefonisch contact hebt gehad met ons en dat er een afspraak is ingepland. Laat je weten hoe het is verlopen?
Beste Joep, afgelopen vrijdag hebben ze Toon geinstalleerd en het werkt goed. Geen problemen met internet en het ontvangst is goed. Kortom tevreden. Ik hou jullie op de hoogte als er wat nieuws te melden is.

Groeten Alex Keijzer
Reputatie 2
Badge +1
@Alexkeijzer

Goed om te horen en bedankt voor je terugkoppeling!
... Sommige internetverbindingen of routers zijn op een bepaalde manier ingesteld waardoor Toon geen verbinding kan maken met het Wi-Fi netwerk. De internetverbinding is onder andere nodig voor de activering van Toon. Een van de oplossingen bij dit probleem is om het kanaal (“channel”) te laten wijzigen door je provider (KPN in jouw geval). Eneco is hier niet verantwoordelijk voor maar uiteraard proberen we met de klanten mee te denken. In het topic “https://"https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/internetverbinding-toon-valt-weg-4431/"” staan tips en oplossingen voor dergelijke problemen.Hier begrijp ik helemaal niets van. Het betreft hier een Experiabox van KPN en de instellingen voor het draadloos netwerk moeten gewoon lokaal op de Experiabox worden ingesteld. Dat geldt ook voor de eventuele instelling op een ander kanaal.
Hier staat daarover wat uitleg
http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/experiabox-instellen.html
Laten we het voor de gebruikers van Toon op dit forum niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Reputatie 3
Badge
Het lijkt mij ook dat elke internetverbinding moet werken. KPN heeft veel klanten en dat zou inhouden dat eneco afspraken had moeten maken met KPN over toon toch? Maar ik heb ook KPN en hier werkt het ook
Reputatie 3
Badge
Graag uitleg als het kan. Alvastbedankt 
Reputatie 2
Badge +1
@Jeroen

Er zijn situaties geweest waarbij het wijzigen van een channel de oplossing was voor een bepaald verbindingsprobleem. Omdat Eneco geen internetprovider is kunnen wij hier inhoudelijk niks over zeggen.
Reputatie 3
Badge
Dat begrijp ik, maar zou toch geen oorzaak moeten zijn. Ik heb ook wel is het idee dat concumenten zelf zoveel veranderen in een router waardoor problemen optreden. Nu klop ik alles af maar met gewoon gebruik van een modem, wachtwoord en verder niets werkt alles bij mij wel. Nu heb ik nergens specifiek veranderingen binne het modem ergens voor nodig maar misschien dat daardoor problemen ontstaan. Mogelijk kunnen concumenten met problemen ook vermelden of ze zelfstandig wijzigingen hebben toegebracht aan het modem om welke reden dan ook. Ben direct benieuwd of ze ook van menig zijn of dit de probleem rechtvaardigd ja of nee. Lijkt mij dat toon geschut is voor de algemene internetgebruiker? Of zeg ik nu iets verkeerd
... Er zijn situaties geweest waarbij het wijzigen van een channel de oplossing was voor een bepaald verbindingsprobleem. Omdat Eneco geen internetprovider kunnen wij hier inhoudelijk niks over zeggen.Kijk, om dit soort antwoorden kan ik mij nu echt kwaad maken. Niet eens op de moderator die dit soort antwoorden alleen maar krijgt voorgekauwd door de tweede lijn.

Eerst vertelt een monteur die Toon bij een gebruiker komt installeren dat deze bij zijn provider KPN voor de Experiabox een open verbinding moet aanvragen. Geen hond die daar wat van begrijpt, ook niet bij KPN.

Dan horen we dat “Sommige internetverbindingen of routers zijn op een bepaalde manier ingesteld waardoor Toon geen verbinding kan maken met het Wi-Fi netwerk.”
Ook lekker duidelijk. Alsof routers en internetmodems een hekel hebben aan Toon.
Hoe kunnen internetverbindingen er de oorzaak van zijn dat Toon geen verbinding kan maken met een draadloos netwerk? Nonsens.

Als er vóór de installatie van Toon in de betreffende woning een werkende internetverbinding is en een werkend draadloos netwerk, waar laptops/notebooks/tablets/pda’s/smartphones etc. een stabiele verbinding mee maken en daarover naar internet kunnen, dan moet Toon dat ook kunnen.
Het enige dat Toon daarvoor nodig heeft is een goed (draadloos) signaal en een IP-adres.
Als het signaal goed is en er is een DHCP-server in het netwerk, dan krijgt Toon automatisch een IP-adres.
Verder moet er toegang gekregen worden tot het beveiligde (dat mag ik tenminste aannemen, maar als het niet beveiligd is dan ben je al klaar) draadloze netwerk. Als je het wachtwoord daarvoor weet, is dat ook geen probleem.
Is dat alles gebeurd, dan kan Toon zonder problemen verbinding maken met internet.

Wat zich dan nog wel kan voordoen, is dat de verbinding wegvalt als het signaal niet stabiel genoeg is.
Dat signaal kan door het Accesspoint (router met draadloos netwerk) over verschillende kanalen verzonden worden. Standaard staat deze functie op Auto, waarmee het Accesspoint zelf het beste kanaal kiest.
Het is ook mogelijk om een vast kanaal te kiezen. Je moet dan wel kennis van zaken hebben, om te beginnen om de signaalsterkte van jouw draadloos netwerk en dat van de buren te monitoren.
Als je dat in beeld hebt, kun je een weinig gebruikt kanaal kiezen om storing  door signalen van de buren te beperken. Dat lijkt overigens simpeler dan het in werkelijkheid is. Kanalen zijn in wezen frequenties binnen een bepaalde range, maar daar heb je ook te maken met zgn. harmonischen die weer kunnen storen op andere frequenties (zendamateurs weten er alles van). Niet ieder zo te zien weinig gebruikt kanaal is altijd een goede keus. Bovendien moet je de kanalen blijven monitoren, omdat ook de buren wel weer eens van kanaal kunnen gaan veranderen.
Voor de minder ervaren gebruikers zou ik zeggen, blijf er vanaf.
Geen enkele internetprovider gaat  op afstand een draadloos netwerk configureren. Deze kijkt alleen naar je verbinding tot en met je modem. Alles wat je daarachter als bedraad of draadloos netwerk hebt hangen, valt buiten hun verantwoordelijkheid.
Tegen betaling zullen ze misschien best een monteur willen sturen om je netwerk en computers te configureren, maar dat is een ander verhaal.

Aangezien een verbinding met internet voor Toon van groot belang is, zal daar bij de installatie door de monteurs meer aandacht aan moeten worden besteed.
Met een laptop en de benodigde kennis moeten ze een werkende verbinding opleveren. Mogelijk moet het Accesspoint daarvoor iets verplaatst worden of moet er in het uiterste geval een repeater worden aanbevolen.
Zojuist is de monteur bij mij langs geweest voor installatie voor Toon. Gelijk bij binnenkomst begon de monteur al over de opentherm module. Dat deze niet door hun geleverd of geinstalleerd wordt.

Toon instalatie ging voor de rest voorspoeidig alleen wordt mijn Vailant CV nu met aan en uit aangestuurd.

Gr,

David
Reputatie 3
Badge
Zojuist is de monteur bij mij langs geweest voor installatie voor Toon. Gelijk bij binnenkomst begon de monteur al over de opentherm module. Dat deze niet door hun geleverd of geinstalleerd wordt.

Toon instalatie ging voor de rest voorspoeidig alleen wordt mijn Vailant CV nu met aan en uit aangestuurd.

Gr,

David

Werd jou ketel qua module niet ondersteund of modules in algemeen niet? dat laatste zou toch een vreemde opmerking zijn.