Onverklaarbaar verbruik Toon | Eneco Community

Onverklaarbaar verbruik Toon

• 14 januari 2015
  • 15 reacties
  • 1181 Bekeken

Goedemorgen,

Juni vorig jaar, toen ik overwoog 'TOON' aan te schaffen heb ik zowel hier als aan de Eneco-klantenservice gevraagd (zie archief) of Eneco zelf in TOON kon komen om daar eventueel zaken aan te passen.

Er werd mij bij herhaling verteld dat dit pertinent niet kan omdat er slechts sprake zou zijn van alleen een 'uitgaande verbinding, en geen inkomende verbinding'.
Prima, dat wilde ik weten en bestelde TOON dat in juni 2014 hier geinstalleerd werd.

Gedurende de maanden juni - oktober 2014 werd mij via TOON direct overduidelijk dat mijn maandkosten (als alleenstaande) sinds 2007 niet juist waren, waarover ik al die jaren al bij herhaling klaagde bij Eneco.

Ik belde in oktober 2014 met Eneco om dit te melden, dat mijn verbruik nu via TOON maandelijks zeker 60% minder blijkt te zijn dan waarop Eneco mij al die jaren inschat en in rekening brachten, al die jaren 220 euro (plus) per maand.

De medewerker van Eneco vond mijn constatering ook opzienbarend, het verschil in gebruik ineens, waarna hij zei 'Zullen we even in uw TOON kijken?'.

Huhh, in mijn TOON kijken?! Maar dat kon toch helemaal niet, omdat er alleen een uitgaande verbinding is en geen inkomende? (...)
'Ja dat kunnen we wel, sorry dat u hierover kennelijk verkeerd ingelicht bent, ik begrijp dat u dit vervelend vindt...'.
Nou zwak uitgedrukt inderdaad ja.

Maar daarmee is het verhaal nog niet klaar.

(Vooraf even deze note : ik insinueer niets, ik benoem slechts feiten.)

Sinds dat voor mij onaangenaam verrassende- en onthutsende telefoongesprek in oktober 2014, heb ik ineens last op willekeurige momenten van onverklaarbaar hoog stroomverbruik, steeds gedurend 10 a 15 minuten. bijna 3000 watt ! (...)
Terwijl TOON vooraf steeds aangeeft dat TV aan, laptop aan, koelkast aan, slechts 410 watt is, en terwijl ik hier dus niets aan verander, niets anders gebruik, schiet TOON zomaar ineens naar 2500 tot 2900 watt..

(zie mijn toegevoegde screenshots, waarvan ik inmiddels een hele verzameling heb sinds ik het in de gaten houd.)

Ook dit plotselinge onverklaarbare stroomverbruik op willekeurige momenten heb ik inmiddels aan Eneco gemeld. Zij hebben er ook geen idee over hoe dit kan.

Al met al, had ik TOON waarschijnlijk niet genomen als mij verteld was dat er ook een inkomende verbinding mogelijk is, maar ik zit er nu wel 4 jaar contractueel aan vast.

Buiten bovenstaand verhaal ben ik overigens verder wel tevreden over TOON in het algemeen en zeker ook voor attentie van de medewerkers van Eneco's klantenservice voor deze kwestie, die is prima.

We wachten de jaarnota nu maar af in komende paar maanden.

Note:
Hierbij nog even mijn gebruikelijke dagelijkse standaard "configuratie" hier in huis.
dagelijks heb ik aan staan, een nieuwe Samsung led-tv, een digitale ontvanger, een laptop en een recente Samsung koelkast.
's Avonds komende daar 3 a 4 ledlampen bij van ca. 4 tot 7 watt.
ca. 3x per week Philips Airfryer gedurende 20 min. per keer, 2000 watt.
1x per week op zaterdag de vaatwasser, 2400 watt.
1x per week op zaterdag wasmachine + wasdroger, 2800 watt.
1x per dag 's ochtends koffiezetapp. 2200 watt
Gasverbruik:
4 a 5x per dag 30 min. de ketel aan op 20 graden.
dagelijks 10 min. douchen.
gasfornuis, dagelijks 20 min., wokken.

Fijne dag, groeten,

Ivo

===

foto 1 (2 foto's?) : alles normaal, tv aan, laptop aan, koelkast aan, overdag,
's avonds 3 ledlapen 4 tot 7 watt

foto 3 : vanuit het niets ineens een onverklaarbaar hoog verbruik..

foto 4 : gedeelte van mijn screenshot verzameling

foto 5 : nog een foto van onverklaarbaar hoog verbruik.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

15 Reacties

Reputatie 2
Badge
Hoi Ivo,

Als ik jou was zou ik in elk geval ook de meterstanden handmatig bijhouden (monitoren). De meterstanden zijn namelijk leidend en niet Toon. Je kunt ook e.e.a. zien in Mijn Eneco, al is die ook niet altijd betrouwbaar (wel de standen die je kunt downloaden via Mijn Eneco).

Een andere optie is om, als je slimme meters hebt, deze aan te melden bij Enelogic of SlimmeMeterPortal Daar kun je ook je stroom- en gasverbruik inzien. Met betaald abonnement zelfs realtime.

Als je met monitoring ook dit soort vreemde uitschieters uit het niets hebt, dan is er werkelijk iets vreemds aan de hand, zo niet, dan ligt het aan Toon en moet daar iets mee gebeuren.

Groet,
Reinoud
Reputatie 1
Badge
Ik lees eigenlijk niets over warmwater gebruik in de keuken.
Mogelijk enige kans nog van een 10 liter boiler als je deze in een keuken kastje heb staan.
Reputatie 7
Badge +6
@hobby

Wij kunnen alleen in je Toon kijken wanneer je de toegang klantenservice op de Toon aanzet. Wanneer deze uitstaat kunnen wij geen gegevens in je Toon zien. Als je het op prijs stelt kijk ik voor je of het verbruik van je meters overeenkomt met het verbruik in je Toon, dan wil ik je wel vragen om even de toegang klantenservice aan te zetten.
Thanks Reinoud, ga daar zo kijken! Groet, Ivo
Bob, dank je voor je reactie.
Je hebt gelijk, ben ik vergeten, heb daar een klein 10 ltr boilertje. Anderzijds gebruik ik nu eenmaal weinig warm water, voornamelijk koud. Maar ook op dit moment met laptop, tv, koelkast en boilertje is het verbruik ca. 400 watt.
Groet, Ivo
Ha Folkert,
Dank voor je reactie. Okee in principe heb je daarmee gelijk, maar ik ging uit van de informatie die ik kreeg op mijn specifieke vraag 'Kan Eneco in mijn Toon komen, nee dat kan niet, er is alleen een uitgaand signaal geen binnenkomend.
Tegelijkertijd, dat is zo, is het ook een optelsom van dat ik al jaren het idee heb dat mijn verbruik en maandkosten niet kloppen.
In mijn eentje verbruikte ik evenveel als toen we hier nog met 4 personen woonden, met 4 computers, gameconsoles, 4 tv's en verlichting enz enz.
Al die jaren (sinds 2007 woon ik alleen) heb ik me laten vertellen dat mijn verbruik helemaal niet bijzonder en daardoor ook laten afschrikken dat men mijn meters wel wilde komen ijken, maar dat dit naar alle waarschijnlijkheid 700 euro kosten zou opleveren, weggegooid geld.

Sympathieke geste Folkert, laten we eerst even de jaarnota afwachten zoals ik expliciet met collega's van jou afgesproken heb, daarna maak ik eventueel graag nog gebruik van je aanbod, deal?

Groet, Ivo
Helaas geloof ik, geen optie om de titel van mijn bericht ietwat te nuanceren, van een vraagteken te voorzien bijv.
Groet, Ivo
Reputatie 7
Badge +6
@Jennings

Is goed! Heb tevens een vraagteken toegevoegd aan je titel.
Thanks! dat is een wat betere vlag zo.
@hobby

Wij kunnen alleen in je Toon kijken wanneer je de toegang klantenservice op de Toon aanzet. Wanneer deze uitstaat kunnen wij geen gegevens in je Toon zien. Als je het op prijs stelt kijk ik voor je of het verbruik van je meters overeenkomt met het verbruik in je Toon, dan wil ik je wel vragen om even de toegang klantenservice aan te zetten.

Morning Folkert,
Zoals eerder aangegeven heb ik met Eneco de afspraak dat we eind juni (1 jaar TOON) verder praten
met de getallen van 1 jaar gebruik TOON op tafel. Het maandbedrag is intussen al wel aangepast.

Maar ik heb iets nieuws, als ik me niet vergis :
In plaats van het verbruik te monitoren op basis van de maandbetaling, past 'TOON' het ingeschat
verbruik nu gedurende de maand meermaals naar beneden aan, waardoor ik geen duidelijk actueel beeld meer heb over hoeveel ik op gas/stroom aan het besparen ben of juist meer verbruik t.o.v.
het maandbedrag.
Kunnen jij en ik hierover contact hebben als ik je mijn klantnummer geef?
Groet, Ivo
Reputatie 7
Badge +6
@Jennings

Dit zou niet meerdere keren per maand voor mogen komen, dit wijzigt normaal alleen wanneer je een jaarafrekening krijgt of wanneer wij dit op verzoek voor je doen. Wel klopt het dat je ingeschatte maandverbruik niet overeenkomt met je maandbedrag. Je ingeschatte maandverbruik wijzigt elke maand, in de winter is dit hoger dan je maandbedrag en in de zomer is dit lager dan je maandbedrag. Wanneer je deze ingeschatte verbruiken van een jaar bij elkaar optelt hoort dit overeen te komen met wat je betaald over een jaar. Wanneer je nog vragen hierover hebt zie ik ze graag verschijnen.
Ha Folkert, thanks, daar heb ik inderdaad niet bij stilgestaan 'winter/zomerverbruik', alles duidelijk nu.
Note: mbt Winter/Zomerverbruik
dit brengt wel met zich mee dat 'Toon' nu overzichten geeft op basis van door Eneco ingeschat zomerverbruik en niet ten opzichte van de quota 'gas/stroom' gerelateerd aan het maandbedrag dat betaald wordt.
Dus als er nu staat 'u heeft 10 euro meer stroom/gas verbruikt' betekent dat -in mijn geval- niet *bovenop* de 'quota stroom/gas verbruik' waarop de maandbetaling is gebaseerd.
Daar zit ik nog steeds onder, ondanks dat er staat dat ik 10 euro meer stroom heb verbruikt.

Suggestie:
Denk je niet dat het stimulerender is om het gehele jaar (dus ipv winter/zomer schatting) het betaalde maandbedrag en de daaraan verbonden quota aan gas/stroom leidend te laten zijn, in de display van 'Toon' ?
Reputatie 7
Badge +6
@Jennings

Ik denk persoonlijk dat dat voor sommige klanten een verkeerd beeld zou kunnen opleveren. Iemand die in de zomer klant wordt zou misschien onterecht het beeld kunnen krijgen dat er veel bespaard wordt. Maar je kan dit als tip indienen op Vrienden van Toon om te kijken wat andere gebruikers hiervan denken.
@Jennings

Ik denk persoonlijk dat dat voor sommige klanten een verkeerd beeld zou kunnen opleveren. *KNIP*

Dank je, zal ik doen.
Anderzijds is het wel reëel/actueel t.a.v. voor 'x-quota stroom/gas' betaald vast maandbedrag.