Onderzoek met betrekking tot de Verspillingschecker | Eneco Community

Onderzoek met betrekking tot de Verspillingschecker

• 26 november 2018
  • 16 reacties
  • 624 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Beste forumlid,

Momenteel is het Toon ontwikkelteam bezig met een klein onderzoek met betrekking tot de Verspillingschecker. We zijn op zoek naar Verspillingschecker gebruikers waarvan de Verspillingschecker aangeeft dat een apparaat inefficiënt is maar waarvan je denkt dat dit incorrect is. Het gaat met name om apparaten waarvan je hebt aangegeven dat de energielabel A++ of A+++ is. Dus dit kunnen de volgende apparaten zijn. Wasmachine, droger, vaatwasser en koelkast.

Is dit bij jou het geval? Mail dan je displaycode naar forum@toon.nl en geef ook meteen in het kort aan waarom jij denkt dat de diagnose / conclusie incorrect is. Omdat we echt de focus willen leggen op het verzamelen van gegevens, zullen we niet reageren op reacties die dieper op het onderwerp ingaan.

Alvast dank!

Groetjes,
Toon ontwikkelteam

16 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
@Glenn
Jullie mogen best even kijken in mijn Toontje.
Waarom zou ik hier mijn displaycode moeten plaatsen?

Ik heb inefficiënte diagnose waarvan ik denk dat dit incorrect is.
Have fun!
Reputatie 4
Badge +3
Hier geeft hij aan dat de droger inefficiënt is maar we hebben helemaal geen droger.
Reputatie 5
Badge
Hier ook mijn droger. Warmtepomp maar heeft aan condens
Reputatie 7
Badge +8
Voeg mij maar toe aan rijtje. Mij vaatwasser is a+++, maar word toch rood gezien. Glenn, indien mij displaycode gewenst is, stuur ik hem liefst via pb.
Reputatie 7
Badge +7
al hoe wel is het topic al een maand uit,
maar onze wasmachine is een A +++ maar volgens de verspilling,s checker klopt daar geen drol van
en geeft hij aan dat het opwarmen te lang duurt graag de stroom grafiek goed uit laten lezen door de software

p.s.
we hebben inmiddels ook een inductie kook plaat geen gas meer om te koken !!
wel voor cv verwarming en warm water
dus ook het stroom verbruik van deze kookplaat eens goed laten uitlezen.
mvg, jan
mocht u een display code willen dan graag via via pb
roept u maar.
Reputatie 6
Badge +2
@jvdl

Bedankt voor de melding. Graag ontvang ik de displaycode via een persoonlijk bericht.

Groeten Chantal
@ChantalS, loopt het onderzoek nog? Na installatie van Toon2 is mijn vaatwasser ineens niet efficiënt meer... A+++
Displaycode op verzoek beschikbaar.
Reputatie 4
Badge +2
Ik zit ook met wat vragen over de verspillingschecker.
Hij zegt dat mijn wasdroger niet zuinig is maar ik heb geen wasdroger.

Ik zou het ook prettig vinden als je hem kan leren dat ik een warmtepomp heb.
Mijn sluipverbruik is veel te hoog ja dat komt omdat de warmtepomp bijna continu draait.
Hij zegt dat ik de temperatuur snachts lager moet zetten.
Dit moet juist niet met een warmtepomp.
Hij wacht ook al een jaar op de gegevens van de douche.
Van mij mag die flauwekul wel van de toon af.
Graag energie steken in bijvoorbeeld slimme thermostaatknoppen kunnen koppelen.
Kunnen jullie knoppen verkopen en wij de boel beter regelen.
Reputatie 6
Badge +1
@Bertus1

Ik heb de vragen over de verspillingschecker uitgezet bij de softwarebeheerders. Betreft het hier een hybride warmtepomp of een volledig elektrische warmtepomp? Het koppelen van slimme thermostaatknoppen staat op de wensenlijst maar er is geen indicatie wanneer dit wordt opgepakt.

Groeten,
Tina
Reputatie 6
Badge +1
@Aaipad

Sorry voor de late reactie. Is het al opgelost met de vaatwasser? Anders zet ik die vraag ook uit.

Groeten,
Tina
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb een hybride installatie.
Eigenlijk gebruik ik de cv ketel alleen voor warm tapwater.

Het zo ook wenselijk zijn als ik dat bij de vergelijk met andere mensen in kan voeren dat ik een hybride warmte pomp heb.

Ga als Eneco mee met de tijd.
Ik heb het idee dat mensen die duurzaam willen wonen altijd achteraan in de rij staan.
Zo ook met het kunnen uitlezen van meerdere sets zonnepanelen.
En dus ook de thermostaat knoppen via toon bedienen is belangrijk.
De rest is allemaal poppenkast waar je niets aan heb en nooit of bijna nooit gebruikt.
Reputatie 6
Badge +1
@Bertus1

Er is navraag gedaan bij het team welke verantwoordelijk is voor de algoritmes van de verspillingschecker. Momenteel heeft het reduceren van foutief herkende apparaten meer prio dan het toevoegen van nieuw apparaten die herkend kunnen worden (zoals bijv. een warmtepomp). Er zijn weinig klanten met dergelijke hybride stystemen maar dit worden er wel steeds meer natuurlijk. In de toekomst zal de warmtepomp uiteindelijk ook een plekje moeten krijgen in de verspillingschecker, alleen kunnen we niet aangeven wanneer. Dit geldt dan ook voor het advies wat betreft de temperatuurinstelling. Hier kunnen we pas een gepast advies op geven op het moment dat we een warmtepomp kunnen herkennen.

Voor het verwijderen van de wasdroger melding kan je de volgende stappen ondernemen. Via Verspillingschecker > wasdroger 'neem een kijkje' > meer opties > ik heb dit niet.

Groeten,

Tina
Reputatie 4
Badge +2
Dat is allemaal duidelijk.
Maar de douchekop blijft hij bij mij niet vinden klopt dat ook?

Verder neem ik de verspillingschecker toch niet serieus.
Onze wasmachine is 25 jaar oud en hij vind hem zuinig.
Nee stop daar geen dure uren in de we toch met elkaar moeten betalen.
Ontwikkel belangrijker zaken.
Als er bijvoorbeeld een slimme stekker zou zijn die 3600 watt kan hebben.
Is alles door iedereen zelf te meten.
Wat ook handig zou zijn als mijn warmtepomp het te zwaar krijgt dat hij een infrarood paneel bij kan schakelen met een slimme stekker.
Of te wel denk vooruit blijft niet bij het oude hangen.

Nog even mijn douchekop.

@Aaipad

Sorry voor de late reactie. Is het al opgelost met de vaatwasser? Anders zet ik die vraag ook uit.

Groeten,
Tina

Nee, nog steeds zelfde.
Reputatie 7
Badge +1
@forumleden

Dit topic is om onderstaande reden gestart, ik quote:

Beste forumlid,

Momenteel is het Toon ontwikkelteam bezig met een klein onderzoek met betrekking tot de Verspillingschecker. We zijn op zoek naar Verspillingschecker gebruikers waarvan de Verspillingschecker aangeeft dat een apparaat inefficiënt is maar waarvan je denkt dat dit incorrect is. Het gaat met name om apparaten waarvan je hebt aangegeven dat de energielabel A++ of A+++ is. Dus dit kunnen de volgende apparaten zijn. Wasmachine, droger, vaatwasser en koelkast.

Is dit bij jou het geval? Mail dan je displaycode naar forum@toon.nl en geef ook meteen in het kort aan waarom jij denkt dat de diagnose / conclusie incorrect is. Omdat we echt de focus willen leggen op het verzamelen van gegevens, zullen we niet reageren op reacties die dieper op het onderwerp ingaan.

Alvast dank!

Groetjes,
Toon ontwikkelteam

Nu zie ik dat er inhoudelijke vragen worden beantwoord m.b.t. de verspillingschecker wat bij start van dit topic niet de insteek was/is. Mijn excuses voor de verwarring die hierdoor kan ontstaan

Tot dusver loopt het onderzoek nog. Denk je dat het advies over inefficiënte apparaten niet correct is, laat het ons dan weten via aangegeven e-mailadres met de reden onder vermelding van je gebruikersnaam en displaycode.

Groet, Urgel

Reageer