Officieel toegestane root access via Quby? Onterechte Censuur? | Eneco Community
vraag

Officieel toegestane root access via Quby? Onterechte Censuur?

Reputatie 2
Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Hallo, ik heb gisteren deze vraag gesteld en tot mijn verbazing is deze post verwijderd.
Volgens mij volkomen onterecht omdat ik geen enkele regel overtreed voorzover ik kan zien. Ik hoor graag van een moderator waarom deze post is verwijderd en of de oude topic weer in ere kan worden hersteld. Het lijkt me dat de censuur een beetje is doorgeslagen. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord voordat ik een officiele klacht ga indienen bij Eneco.

Met vriendelijke groeten.

Originele bericht:

Begrijp ik nu goed dat Eneco root access op de Toons gaat toestaan?
Ik kwam deze pagina tegen op de Quby (=Eneco) website: https://www.quby.com/open-system
Dat is wel een trendbreuk met het eerdere beleid van het bannen van users en het
verwijderen van posts met links naar die 'site die niet genoemd mag worden'.
Ik neem aan dat het verwijzen naar deze eigen pagina van de eigen webservers geen
offensieve handeling is (er staat niets over in de voorwaarden dat dat niet mag).

Inhoud Quby webpagina:

"Open system
Hi, it is nice to see that you like our product so much that you want to do even more with it. You can take a look at the developer.toon.eu, that might serve you.
If you really want to get root access on your display, please send an email to
devsupport@toon.eu. stating your display serial number and displaycode. We will then see how we can help you rooting your display. Please note, if you decide to root your display you won’t be able to revert to the original connected product anymore"

Mijn vraag is nu: heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Toonz

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

@Toonzz

Ik had je voorgaande topic ook al gelezen, en mijnsinziens kan ik enerzijds de reactie van Eneco wel begrijpen. Anderzijds was het ditmaal verstandig van Eneco om, al was het alleen maar om dit punt te motiveren. We weten uiteraard hoe hun beleid is maar toch!.

Quby maakt een voorzichtige stap naar een open product dat zelfs op hun website te vinden en aan te vragen is
Ook bij mij worden er posts verwijderd zonder enige reden. Een keer heb ik een bericht gehad van een moderator die dacht dat ik een dienst aanbood voor het rooten van Toons. Ik heb het druk genoeg met andere dingen in m'n prive leven dat ik echt geen Toons van andere ga zitten rooten. Deze moderator dacht blijkbaar anders en wees daarbij op de Terms (waar overigens helemaal niks hier over in staat).
In mijn post vroeg ik de TS, die van z'n Toon af wou, hem naar mij te sturen. Ik kan nog wel een extra Toon gebruiken. Blijkbaar was dat al genoeg voor de moderator om mijn post te verwijderen.
Ook een post waarin ik een verwijzing maakte de oempa loempa's van Roal Dahl, gezien de startup scherm van een Toon (oranje) werd zonder reden verwijderd.
Ik denk dat de moderators alleen Brandje willen als responder en alle andere hulp gewoon keihard neerschieten. Denk ook dat deze post zal verdwijnen zonder enige aankodiging of reden.

On topic: ik juich het toe als Quby (Eneco) de Toon gaat vrij geven. Pas dan krijg je echt een geweldige kruisbestuiving tussen een commercieel product en de vrijheid van vrijwilligers om te bouwen bovenop de Toon.
Reputatie 1
Beste thehognl ik kan je bericht niet beantwoorden. Groetjes DB1982

Kan je even reageren zodat ik jou kan berichten??

Bedankt!
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan me herinneren dat ik een topic heb gestart genaamd: 'censuur'.
Zou het, en dan druk ik me nu even voorzichtig uit even zo kunnen zijn dat we in dit vrije land gewoon normaal kunnen reageren @Eneco op deze normale vraag?

Zo niet? Trek dan van de wek aub die Warmtewinner van mijn muur af, ik wil anders niet meer helpen aan jullie producten en diensten.

Een teleurgesteld forum lid.
Reputatie 6
Badge +2
Ik val niet graag in herhaling, maar goed, het record op dit forum is voor een normaal mens toch niet meer te breken, dus vooruit maar:

't Is algemeen bekend dat de ontwikkelingen van een open platform veel sneller gaan dan bij een gesloten omgeving. Zowat alle software op toon valt onder de (L)GPL licentie (behalve de zwave code, en OpenTherm. De laatste is een gotspe, want er is niks opens aan).
Met een beetje aanpassing zou iedereen aan die thermostaat kunnen knutselen,
en dan niet alleen via de toon API (ik neem aan dat je dat bedoelt met open, @mpleizr), want die is veel te beperkt. Kun je nog steeds je
verdienmodel handhaven, want van die 350k klanten gaat echt niet de helft zelf
aan de slag. Als je 1 promille haalt mag je in je handen knijpen.

A propos verdienmodel: Persoonlijk zou ik dat hele servicecenter eruit gooien en iets anders verzinnen om revenuen te genereren, de omweg via het SC is zo gekunsteld, onbegrijpelijk dat je een of andere storingsgevoelige server in verweggistan moet benaderen om de data die op je eigen toon staan te zien te krijgen. Een simpele license manager die elk jaar een keer een license file update werkt ook, met ordegrootten minder gedoe.
Maar goed.

De wat creatievere klantengroep heeft dan een mooi domoticaplatform om mee te klooien, met een grote userbase. Al het goede wat daar uit komt kun je in de
mainstream toons implementeren, hetgeen ook de andere klanten ten goede
komt. Iedereen blij.
Voorbeeld: De linux kernel, waar ook Toon op draait. Als Linus Torvalds in z'n eentje was blijven rommelen was het nooit wat geworden. Juist omdat-ie het heeft vrijgegeven en iedereen aan de slag kon, is het een daverend succes geworden. Vraag maar aan Google: die hebben linux als basis voor hun Android gebruikt, en hebben daar scheppen geld aan verdiend. Het kan dus gewoon.
En dan dat krampachtige gedrag rond rooting: Quby biedt het nota bene zelf aan, wat is je probleem, toon forum?
Beste thehognl ik kan je bericht niet beantwoorden. Groetjes DB1982

Kan je even reageren zodat ik jou kan berichten??

Bedankt!

jahoor

A propos verdienmodel: Persoonlijk zou ik dat hele servicecenter eruit gooien en iets anders verzinnen om revenuen te genereren, de omweg via het SC is zo gekunsteld, onbegrijpelijk dat je een of andere storingsgevoelige server in verweggistan moet benaderen om de data die op je eigen toon staan te zien te krijgen. Een simpele license manager die elk jaar een keer een license file update werkt ook, met ordegrootten minder gedoe.
Maar goed.

Hier ben ik het dan niet mee eens. Ik heb het e.a. eens goed bekeken hoe Quby dat service center en alles er om heen heeft geregeld en ik denk niet dat ze het echt slecht gedaan hebben, integendeel.
De gemiddelde gebruiker kan je gewoon weg niet een verbinding tussen telefoon en toon via het internet laten opzetten zonder dat er een dienst (service center) tussen zit. Natuurlijk valt en staat het dan met de uptime van die service center, en daar heeft Eneco in het begin goed lopen slapen en ook nog steeds hoor je wel dat de app niet altijd werkt. Maar het valt ook niet mee om voor zoveel duizenden gebruikers een dergelijke dienst op te zetten, uit het niets. Je komt dan tot conclusies dat iets wat je dacht dat stabiel zou zijn het toch weer niet is.
En het is ook lastig troubleshooten, want de meeste issue's liggen hoogstwaarschijnlijk bij de eindgebruiker zelf (zijn telefoon, zijn internet, zijn provider etc).
Zolang er nog geen goede oplossing is om de eindgebruiker rechtstreeks te kunnen connecten met zijn eigen Toon, zonder dat ie zelf NAT regels oid moet gaan bouwen, hou je dit soort systemen wel. IPv6 en/of LISP zouden een oplossing kunnen zijn hiervoor, maar helaas schiet dat geen moer op.
Reputatie 2
Badge
Zolang er nog geen goede oplossing is om de eindgebruiker rechtstreeks te kunnen connecten met zijn eigen Toon, zonder dat ie zelf NAT regels oid moet gaan bouwen, hou je dit soort systemen wel. IPv6 en/of LISP zouden een oplossing kunnen zijn hiervoor, maar helaas schiet dat geen moer op.

zoiets biedt Eneco toch al aan via de Toon API? Alleen is die API veel te beperkt en ook nog eens gekoppeld aan het abonnementsmodel voor de andere diensten waar niet iedereen op zit te wachten.
Je zou eigenlijk een soort TeamViewer service moeten hebben waarbij je je eigen Toon via Internet bereikbaar kan maken zonder beperkingen. Teamviewer kan zo'n dienst gratis leveren aan consumenten, moet hier toch ook kunnen?
Reputatie 2
Badge
Overigens ben ik nog steeds benieuwd morgen naar het antwoord van Eneco op de volgende vraag uit de openingspost:

"Volgens mij volkomen onterecht omdat ik geen enkele regel overtreed voorzover ik kan zien. Ik hoor graag van een moderator waarom deze post is verwijderd en of de oude topic weer in ere kan worden hersteld."
Reputatie 6
Badge +2

Hier ben ik het dan niet mee eens. Ik heb het e.a. eens goed bekeken hoe Quby dat service center en alles er om heen heeft geregeld en ik denk niet dat ze het echt slecht gedaan hebben, integendeel.
De gemiddelde gebruiker kan je gewoon weg niet een verbinding tussen telefoon en toon via het internet laten opzetten zonder dat er een dienst (service center) tussen zit. Natuurlijk valt en staat het dan met de uptime van die service center, en daar heeft Eneco in het begin goed lopen slapen en ook nog steeds hoor je wel dat de app niet altijd werkt. .

Tsja, ik ben geen app gebruiker ('t ding werkt niet op mijn telefoon met een android uit de jaren stillekes). Heb ook geen behoefte aan een energieoverzicht op mijn telefoon, zo spannend is dat nou ook weer niet, dat ik die info bij me moet hebben. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor bediening van de verwarming. Maar toegegeven, voor app gebruikers kan het SC uitkomst bieden, al is een port forward of aanverwante actie naar je toon ook niet echt rocket science.
Reputatie 7
Badge +7
Vandaag en gisteren via dit topic meerdere vragen aan @Eneco gesteld waarop het zwijgen meer zegt dan niet. Jammer!
Maar ik hou hoop. Morgen is het dinsdag en maken en het vast goed!
Reputatie 7
Badge +4
@All

Er volgt nog een antwoord/reactie op de TS en de daarop aanvullende vragen/opmerkingen. We zijn momenteel in gesprek met Quby om jullie van de juiste informatie te voorzien.

Helaas zijn wij genoodzaakt om zo nu en dan een forumlid te bannen en berichten te verwijderen. Hiervan wordt een forumlid altijd op de hoogte gebracht. In het kader van 'berichten verwijderen' heb ik ook de off topic berichten verwijderd. Mochten jullie vragen/opmerkingen hebben over het bannen of verwijderen van berichten, dan kunnen jullie je tot de moderators richten. Laten we de topics vooral schoon houden!
Reputatie 7
Badge +7
Morgen duidelijkheid!! thnx @Denise!☺
Ben het met de rest niet helemaal eens trouwens. Maar dat wisten jullie al.,
Dank @Denise voor de update. We wachten af
Reputatie 7
Badge +4
@Ton van Rijn

Of het morgen wordt durf ik niet te voorspellen, maar jullie hebben een reactie tegoed van ons!
Reputatie 7
Badge +7
@Ton van Rijn

Of het morgen wordt durf ik niet te voorspellen, maar jullie hebben een reactie tegoed van ons!
Daar gaan jullie vast je best voor doen. Op andere belofte wacht ik al vier maanden, maar ben bang dat betrokkene die dat heeft beloofd nu niet meer in functie is bij jullie. Ik ga er van uit dat het niet zo lang zal duren.
Het is inmiddels morgen.... nog steeds geen commentaar van de kant van Eneco, het lijkt Rusland wel hier... waarom allemaal zo geheimzinnig.
Bahhhh wat in kinderachtig gedoe hier, wel iemand de mond snoeren maar antwoord geven ho maar. 😡
Badge
Ik reageer maar even zodat het bericht weer naar boven wordt geschoven. Ik ben namelijk ook erg benieuwd naar het antwoord van Eneco en de gang van zaken.
Reputatie 7
Badge +6
We hebben in het verleden aangegeven dat het niet toegestaan is om op het Toon forum te discussiëren over rooten. Wanneer je toch besluit om Toon te rooten, dan vervalt de garantie op Toon, kunnen we geen support meer leveren en ontvang je geen updates meer. Daarnaast kan dit ook gevolgen hebben voor de veiligheid van je Toon. Ook geven wij in onze algemene voorwaarden aan dat je niet zelf wijzigingen aan mag brengen in de software en/of hardware van Toon.

Daarom hebben we besloten, indien je het toch over rooten wilt hebben, dat je dit kunt bespreken via dit topic in de huiskamer. Op deze manier zijn alle forumleden zich bewust van de risico’s die rooten met zich meebrengt.

Kortom: voor de diensten die worden geleverd bij Toon is het in strijd met onze algemene voorwaarden en willen we discussies over rooten beperken tot het topic in de huiskamer. Dit topic is vanaf heden gesloten.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen