Nieuwe energie/gas -meter en zonnepanelen | Eneco Community

Nieuwe energie/gas -meter en zonnepanelen

• 2 november 2012
  • 27 reacties
  • 1533 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 90 reacties
 Hier worden eind november nieuwe meters geplaatst voor gas en electra,
nu is de vraag hoe gaat toon hier mee om?
Ten eerste de energie meter hier komt een digitale ipv een draaischijf.
maar geeft de meter wel weer wat al het verbruikte stroom is in huis
ook met zonnen panelen? Dus stel ik gebruik per jaar 4000kw
en produceer 2000kw geeft toon dan de 4000kw aan omdat de energiemeter 
telwerken heeft voor geleverd en geproduceerd?.
Zijn er mensen hier die al zonnepanelen hebben en ook een toon aan de muur hebben hangen?
Zouden jullie je ervaring hiermee willen delen met mij?

dan de volgende vraag,
een digitale gasmeter, is deze momentaan uit te lezen? Of alleen per uur of per dag??
en wat is het minimale verbruik wat hij weergeeft??
ook hier zou ik wat gebruikerservaringen van willen lezen.

alvast bedankt
gr kevin

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

27 Reacties

Reputatie 3
Badge
Volgens mij kan Toon niet omgaan met zonnepanelen.
Reputatie 3
Badge
Gas gaat wat ik nu begrijp per uur dus zie je niet realtime maar pas na een uur in je graffiek. Sommige zijn van mening dat je dan de functie van toon niet optimaal benut maar ik heb de eerste dagen is gezien hoeveel liter gas je verbruikt per uur als je kookt of verwarming aanzet maar kijk nu alleen nog maar aan het einde van de dag wat ik in werkelijkheid heb verbruikt.
Reputatie 2
Badge +1
@Kevin

Ik ga er van uit dat de meters die geplaatst gaan worden, slimme meters zijn.
De slimme elektriciteitsmeter heeft een P1-poort waarop de meteradapter wordt aangesloten. De slimme gasmeter communiceert 1 keer per uur het gasverbruik aan de elektriciteitsmeter.

Toon kan (nog) niet samenwerken met zonnepanelen. Toon houdt geen rekening met het teruggeleverde verbruik.
Reputatie 3
Badge
Maar mag je toon nu wel of niet bestellen als je zonnepanelen hebt? Ik ben deze aan het overwegen maar heb toon inmiddels al.
@Kevin

Ik ga er van uit dat de meters die geplaatst gaan worden, slimme meters zijn.
De slimme elektriciteitsmeter heeft een P1-poort waarop de meteradapter wordt aangesloten. De slimme gasmeter communiceert 1 keer per uur het gasverbruik aan de elektriciteitsmeter.

Toon kan (nog) niet samenwerken met zonnepanelen. Toon houdt geen rekening met het teruggeleverde verbruik.

joep,

Ja er worden slimme meters geplaatst. Alleen twijfel ik nog over de gasmeter
aangezienI deze het momemtane gebruik niet weergeeft.
want dat is juist zo interessant zeker met updates van de toon is gebleken.
Maar eigenlijk heb je dus niks meer aan de liters per uur op je home scherm of zie ik 
dat verkeerd??? Als dat zo is zal ik de gasmeter cancelen!
je zegt dat toon NOG niet met zonnenpanelen overweg kan, begrijp uit je antwoord
dat hier aan gewerkt word?? Kan he hier een tipje van de sluier geven over deze ontwikkeling??

afwachtend op je reactie

Vriendelijke groet kevin
Reputatie 2
Badge +1
@kevin

Het gasverbruik per uur is in de grafieken terug te zien, je hebt er dus nog wel wat aan.
Er wordt op dit moment gewerkt aan de mogelijkheid om de teruglevering te registreren in Toon.
Wanneer deze functie ontwikkelt is, is niet bekend. We houden iedereen via de website en het forum op de hoogte.
Reputatie 2
Badge +1
@Jeroen Ruiter

Als je zonnepanelen hebt kan je Toon niet bestellen omdat de Toon dan niet optimaal werkt.
Dat is me niet helemaal duidelijk. Waarom zou je Toon niet kunnen gebruiken voor de andere functies?
Het is toch alleen dat Toon de teruglevering niet registreert.
Of raakt Toon helemaal van slag bij teruglevering?
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Omdat we van te voren weten dat Toon niet optimaal werkt bieden we Toon ook niet aan in het geval van zonnepanelen.
Toon kan de teruglevering niet registreren waardoor het verbruik dat wordt weergegeven en het advies wat daar aan is gekoppeld niet klopt.
Datzelfde geldt voor mensen met slimme meters en daar wordt Toon wel aangeboden, zelfs zonder dat daarbij een voorbehoud wordt gemaakt.
Hoi heren,

volgens mij is zonnepanelen echt mogelijk met toon, en verwacht dat ze hier ook mee bezig zijn.

dit baseer ik op de export en import meters die aan toon gekoppeld zijn, er zitten in totaal 6 meters in toon.

dus misschien nog even geduld hebben, ik weet niet of deze meters geschikt zijn voor analoge meterkasten.

Gr
okey ik denk dat ik het duidelijk heb,
de nieuwe slimme stroommeter heeft 4 telwerken, hoog/laag gebruikte energie, hoog/laag opgewekte energie.
ik heb alleen hoog tarief otwel het standaard tarief.
de toon zal dus alleen mijn ontvange stroom van eneco optellen (dit is een aanname)
omdat de toon rechtstreeks verbonden is via de P1 poort met de energie meter, is het dus digitaal mogelijk om de energie meter juist uit te lezen
maar dit word pas later geintroduceerd,

de gasmeter word uitgelezen elk uur weer en dan word het verbruik van het afgelopen uur weergegeven in de grafiek.

gr kevin
Hoi heren,

volgens mij is zonnepanelen echt mogelijk met toon, en verwacht dat ze hier ook mee bezig zijn.

dit baseer ik op de export en import meters die aan toon gekoppeld zijn, er zitten in totaal 6 meters in toon.

dus misschien nog even geduld hebben, ik weet niet of deze meters geschikt zijn voor analoge meterkasten.

Gr

hoe kom je aan deze informatie??
Ik heb de technische handleiding van de meters en van het display. Als je een klein beetje kennis van zwave hebt kun kun je zien waar de meters voor dienen, zo is meter 3 en 4 , import/export elek voor de dag ( echter worden nog niet gebruikt, en zoals ik zei ik weet niet of dit voor analoge meters geld)
zo de digitale meters hangen,

en eigenlijk is de nieuwe energie meter wel goed bezig samen met Toon
want hij laat op het moment dat wij meer stroom produceren dan we nodig hebben 
geen verbruik zien. dus dat is al een hele vooruitgang vergeleken met de draaimeter.

gr kevin
Kevin ik zag na de laatste update dat het dag en nacht tarief weergegeven werd door een aan en uit signaal. Mogelijk doet toon dit ook met export, het lijkt mij dat als dit zo is, een export meter zo op het display geïnstalleerd kan worden.

ik heb geen zonnepanelen en kan dit helaas niet controleren, ik kan deze export meters wel zien via mijn zwave netwerk, in de toon interface is het bij mij meter 6 voor export snachts en 4 voor export overdag.

ik hoop dat je er wat aan hebt
Kevin ik zag na de laatste update dat het dag en nacht tarief weergegeven werd door een aan en uit signaal. Mogelijk doet toon dit ook met export, het lijkt mij dat als dit zo is, een export meter zo op het display geïnstalleerd kan worden.

ik heb geen zonnepanelen en kan dit helaas niet controleren, ik kan deze export meters wel zien via mijn zwave netwerk, in de toon interface is het bij mij meter 6 voor export snachts en 4 voor export overdag.

ik hoop dat je er wat aan hebt

als ik dus in de toon kijk via de browser zie je dan wel de eventuele gegevens van zonnestroom
want dan ga ik ff kijken 
Zon meter bouwen kan ik niet direct op toon, wel via zwave programma's. Maar als er een aan/uit signaal gegenereerd word, zou toon theoretisch net als dag en nacht tarief, deze met een andere kleur aan kunnen gegeven, je zei al dat dit van elkaar afgetrokken werd voor je energie verbruik.

ik zag laatst dat de mastermeter , ook een berekening uitvoert. Ook nog niet naar gekeken, want het is allemaal een berg werk om deze dingen zonder hulp uit te voeren. Ik ben nog maar een paar jaar bezig met zwave , en de nummers van dit signaal zijn niet te verkrijgen, erg moeilijk allemaal dus.
als ik dus in de toon kijk via de browser zie je dan wel de eventuele gegevens van zonnestroom
want dan ga ik ff kijken 

Ik weet niet zeker of je het op toon kan zien, heb dit nog niet geprobeerd, ik zie het via een app die mijn zwave netwerk aanstuurd, bij dag import zie ik op meter 3 dag import een lampje oplichten. Ik heb dit nog niet verder uitgezocht, ik heb geen zonnepanelen zoals ik al zei.
zojuist ff geken in Toon maar zie niks van energie wat de zonnepanelen opwekken
Badge
Klopt. Ik denk dat dit ooit gaat komen ( in de toekomst als iedereen zonnepanelen heeft ... 😉 ) nu ligt daar de prioriteit niet zo te zien, wel jammer natuurlijk.
Je moet het nu echt doen met je omvormer en je slimme digitalemeter.
Ik ben ook even aan het kijken,  en ik zie inderdaad geen verschil in de meters in de webui, alleen dat meter 1 gas en 2 totaal elec aangeven. Via mijn app, kan ik nu niet controleren momenteel, zag ik meter 3 laatst op ON staan(dagtarief) . Nu zou het meter 5 moeten zijn. 

Ik wil nog wel even benadrukken , dat ik dit alleen ik mijn app kan zien( in mijn netwerk zelf vind ik hiervan niet terug)
Of een zwave netwerk wat deze gegevens uitleest , en dan kun je een extra meter bouwen op deze signalen, dit is wel moeilijk, maar mogelijk.

zeker jammer dat het nu niet werkt, gezien het apparaat hier al rekening mee houd.
Badge
Als je een sunny beam koopt ( hop: 199 euro ) dan kan je je standen via bluetooth ook uitlezen. Je hebt volgens mij wel een SMA omvormer nodig daarvoor.
Ok, dat zou best kunnen, heb naar die optie nog nooit gekeken. maar je hebt een slimme meter als het goed is, en deze houd wel de standen bij. Dus de meter zou dit volgens mij via p1 zo naar toon toe moeten sturen.

echter toon moet via een programma hier wat mee doen