Nieuwe CV ketel (ATAG) en TOON | Eneco Community
vraag

Nieuwe CV ketel (ATAG) en TOON

Op dit moment dienen wij onze CV ketel te gaan vervangen.
De ATAG -i28EC CW5 heeft op dit moment onze grote voorkeur, echter zie en lees ik toch wel veel problemen tussen deze ATAG ketel (en andere) betreffende de samenwerking met TOON.
TOON zou ik graag behouden, maar ik heb ben niet de handige harry die iedere keer weer alles opnieuw gaat "connecten" in de ketel en resetten daarbuiten bij een update van TOON of na een stroomstoring.
Zijn de TOON ontwikkelaars inmiddels al verder met een update die dit zou kunnen omzeilen? Hier zie ik in andere topics helaas geen reacties meer op.

Alvast bedankt.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Wil je een goede samenwerking met Toon, dat is het advies van mij: Neem een Intergas. Deze werken perfect met Toon samen 😉
Reputatie 6
Hi @Pdewaal

Belangrijk voor Toon is dat je CV-ketel Opentherm (OT) gecertificeerd is. Er zijn enkele ATAG ketels die het z-ready certificaat dragen. Dit kan voor voor problemen zorgen met Toon, het kan ook zijn dat deze niet voorkomen. Dit is een kleine afwijking in de communicatie, vaak gebruikt om eigen merk thermostaten te promoten.

De aan/uit werking met Toon werkt 100%, moduleren via een OT communicatie is dus storingsgevoelig. Voor meer informatie over aan/uit en OT, zie het veelgestelde vragen topic hier: https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/veelgestelde-vragen-algemene-vragen-opmerkingen-1969

Groet Vinny
@Vinny

Dank voor je reactie. Uiteraard wil ik de ketel wederom laten communicaren via OT en niet slechts Aan/Uit.
Volgens Atag is de ketel geschikt voor de meerdere aansluit mogelijkheden(One,MadZ,WiZe,Round Modulation,OpenTherm*,Aan/Uit). Het * bij OT staat helaas niet uitgelegd, echter in de handleiding en eerdere topics hier op het forum, ga ik er vanuit dat dit de manier van aansluiten is (OT-LPA en BUS connectie), volgens ATAG zou het dan moeten werken, echter op jullie forum ben ik twee topics tegengekomen waar het meerdere keren alleen tijdelijk werkte. Dit zijn echter topics van enige tijd geleden, vandaar mijn vraag of er al nieuwere updates van TOON ook zijn.

@mAiden dank voor je positieve verwijzing naar Intergas, deze heeft echter alleen bepaalde specificaties niet die wij zoeken. Voorkeur gaat uit naar de ATAG, mits deze daadwerkelijk communiceert via OT met TOON. Anders heb ik een Remeha Tzerra met CW5 waarde als backup keuze.
Reputatie 7
Badge +8
ATAG serie die jij voor ogen heb, heeft alleen nog Z-ready, deze zit op klem 1-2 voor hun eigen thermostaten. Of een thermostaat AAN/UIT op klem 3-4.

Remeha heeft Aan/Uit en OpenTherm .
Reputatie 5
Badge
Wat maakt deze ketel zo bijzonder dat je juist deze wilt? De warmtepomp ready functie wellicht?
@Commandeur

Waarom de ATAG op dit moment de voorkeur heeft;
- Inderdaad de warmtepomp.
- Hoeveelheid tapwater per minuut
- Aangeboden prijs incl. installatie.

Hij wordt ook tijdelijk met de ATAG One thermostaat geleverd, maar ik zou graag gewoon mijn TOON willen blijven gebruiken. Vandaar mijn vraagstelling hieromtrent.

Maar als gezegd staat de Remeha Tzerra er nog als back up, en kwam nu ook de Calenta ACE tegen dus er zijn nog andere mogelijkheden dan alleen de ATAG met ongeveer dezelfde tapwater leveringen.
Reputatie 5
Badge
Remeha zou mijn keuze zijn uit beiden. Maar dat is puur uit emotie 🙂

Aan de andere kant zou ik, vooral nu, niet meer een gasketel kopen. Maarja, dan moet je wel genoeg kunnen investeren voor een echte warmtepomp.

Ik denk sowieso dat de ATAG, zodra je hem met warmtepomp uitbreiding gebruikt, niet met de Toon overweg kan (tenzij aan/uit prima is). Opentherm is alleen in combinatie met de Techneco Elga warmtepomp als een hybride oplossing mogelijk voor zover ik weet.
Reputatie 7
Badge +3
Aan de andere kant zou ik, vooral nu, niet meer een gasketel kopen. Maarja, dan moet je wel genoeg kunnen investeren voor een echte warmtepomp.

Ik denk dat als je nu moet vervangen je het beste nog gewoon een gasketel kunt kopen. Als we in dit land echt van het gas afwillen kan dat het beste met uniforme oplossingen op wijkniveau lijkt me. Ook zijn de warmtepompen nu nog veel te duur. Al die mooie betaalbare oplossingen komen er echt niet in de eerste paar jaar, dat gaat nog makkelijk een ketel-leven duren voor de meesten denk ik. Zeker voor bestaande bouw zou ik lekker nog een tijd de kat uit de boom kijken.
ATAG i-28EC is een CW4 (8,3L/min op 60 graden) en geen CW5. Intergas Xtreme is het wel een CW5 met 9L/min op 60 graden, kan verder terug moduleren in vermogen dan de Atag's en Remeha's, en qua prijs is de Xtreme bijna gelijk aan de i-28EC.
Het advies van @mAiden was niet zo gek, als je probleemloos Toon wil blijven gebruiken met een nieuwe ketel.
Hi @Berny

Dat is een tikfout van mij excuses, het is de Atag I-36Ec. De 28 is inderdaad de CW4.
Ik zal me ook eens verdiepen in de Xtreme. Wel denk ik dat ik in ieder geval van de ATAG zal afgaan zien ivm ook de mogelijke problemen met Toon waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Intergas heeft ook geen driewegklep, dat kan ook gezien worden als een pluspunt op bedrijfszerkerheid en op de snelheid van warmwater levering, nast de goede OT communicatie met Toon. Succes met jouw keus. 👍🏼

Reageer